پایان نامه مدیریت

دانلود پایان نامه مدیریت در مورد تحلیل اطلاعات

دانلود پایان نامه

بودن الگو؛ معنا و مفهوم
در بیان این مفهوم نظرات مختلفی ارائه شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
الگوى پیشرفت، ظرفى دارد و آن اسلامى و ایرانى بودن آن است. این ظرف اسلامى و ایرانى ازهم جدا نیست. اسلام به ایرانى هویّت بخشید و ایرانى نیز موجبات گسترش اسلام را فراهم نمود. اسلامى بودن الگو ناظر به مبانى اندیشه، جهان بینی، اهداف میانى و نهایى، ارزشها و روشهاست که از اسلام مایه می گیرد. هر ملتى بخواهد از الگوى توسعه سرمشق بگیرد، باید ویژگی‌های جغرافیایى، انسانى، سیاستی، اقتصادى، فرهنگى و فرصتها و تهدیدهاى خود را در اصلاح الگو مدّ نظر قرار دهد، پس ایرانى بودن الگو امرى اجتناب‌ناپذیر است (مصباحی مقدم، 1389). رهبری معظم نیز از همان ابتدا به در جلسات و گردهمایی‌های مختلف به فراخور شرایط به شرح و تبیین مؤلفه‌های مختلف این اصطلاح پرداختند. ایشان در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی الگو (10/9/۱۳۸۹) هدف از تدوین این الگو را این گونه بیان فرمودند: پیشرفت کشور و تحولى که به پیشرفت منتهى میشود، باید طورى برنامه‏ریزى و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد؛ انسان در آن تحقیر نشود. هدف، انتفاع انسانیّت است، نه طبقه‏اى از انسان، حتّى نه انسانِ ایرانى. پیشرفتى که ما می‌خواهیم بر اساس اسلام و با تفکّر اسلامى معنا کنیم،  فقط براى انسان ایرانى سودمند نیست، چه برسد بگوئیم براى طبقه‏اى خاص. این پیشرفت،  براى کلّ بشریت و براى انسانیت است. در  دیدار روسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام (۱۳۸۷/۰۶/۱۹) بیان می دارند: ما فرقمان با بقیّه‏ گروه‏هایى که در کشورهاى مختلف مى‏آیند یک رژیمى را تغییر می‌دهند، بر سر کار مى‏آیند و قدرت را به دست می‌گیرند، این است که ما آمدیم براى اینکه یک جامعۀ اسلامى به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیّبۀ اسلامى را براى کشورمان و براى مردممان بازتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم. و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیع‌تر نگاه کنیم، چون بازتولیدِ حیات طیّبۀ‏ اسلامى در کشور ما می‌توانست و می‌تواند همچنان الگویى براى دنیاى اسلام شود، در واقع آمدیم براى اینکه دنیاى اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجرۀ طیّبه بکنیم؛ ما براى این آمدیم. هدف، جز این چیزدیگرى نبود، الآن هم هدف جز این چیز دیگرى نیست. نظام اسلامى، نظامى است بر پایه‏ى مبانى اسلام. هر جا که توانسته‏ایم وضع موجود و ساختار کنونى نظام خودمان را بر پایه‏ اسلام قرار بدهیم،  این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعى ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبناى اسلامى قرار بدهیم؛ از او نباید تخطّى کنیم. این هدف ماست.
ایشان در در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (۱۳۸۶/۰۲/۲۵) در توضیح اسلامی ـ ایرانی بودن الگو بیان می‌دارند: ما باید پیشرفت را با الگوى اسلامى – ایرانى پیدا کنیم. این براى ما حیاتى است. چرا می‌گوییم اسلامى و چرا میگوییم ایرانى؟ اسلامى به خاطر اینکه بر مبانى نظرى و فلسفى اسلام و مبانى انسان‏شناختى اسلام استوار است.  چرا میگوییم ایرانى؟ چون فکر و ابتکار ایرانى، این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملت‌هاى دیگر هم بود. این ملت ما بوده است که توانسته است یا می‌تواند این الگو را تهیه و فراهم کند. پس الگوى اسلامى -ایرانى است. البته کشورهاى دیگر هم از آن، بدون تردید استفاده خواهند کرد؛ همچنانى که تا امروز هم ملت ما و کشور ما براى بسیارى از کشورها در بسیارى از چیزها الگو قرار گرفته، اینجا هم یقیناً این الگو مورد تقلید و متابعت بسیارى از ملتها واقع خواهد شد.
همانگونه که اشاره شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دینی در ایران، ضرورت و امکان دینی شدن زندگی فردی، جمعی و اجتماعی مردم بیش از همه دغدغۀ مردم، اندیشمندان، مسلمانان و رهبران حکومت اسلامی بوده است. لذا آنگاه که از الگوى اسلامى و دینى سخن گفته می‌شود، قاعدتا الگویى مد نظر ماست که داراى مبانى، ساختار، محتوا و اهداف دینىِ اسلامى بوده و را ه‌هاى وصول به اهداف را در چارچوب فهم دینى و یا آنچه امروز بنام علم دینى نامبرداه شده است، فراهم آورد (ابطحی، منتظر، (1391) ص 125)
بیان این نکته ضروری است که جغرافیای ایران تاثیری در مبانی پیشرفت در عرصه‌های مختلف، از جمله عرصۀ علم و فناوری ندارد بلکه ایران، ظرفی برای پیشرفت و تحوّل می باشد؛ چرا که اسلام و مبانی آن در پیشرفت یک حقیقت فراجغرافیایی بوده و محدود به یک زمین و منطقه نیست همان‌طور که کلام وحی و پیامبری منحصر به یک مکان و سرزمین خاصی نیست. و پرواضح است یک حقیقت فراجغرافیایی اگر بخواهد در یک منطقه و با خصوصیّات انسان‌های متفاوت پیاده شود چگونگی آن رنگ و شکل خاص به خود را خواهد داشت. همان‌طور که کلام وحی به حسب نوع توانایی، فهم و ادراک مردم بیان می شد؛ و کار فقیهان تطبیق حقیقت جامع و فراگیر دین با شرایط و خصوصیّات زمان و مکان می باشد. پیشرفتی که با اقتضائات جهان‌بینی اسلامی بنا شده باشد، پیشرفتی حقیقی است و دارای ویژگی‌های زیر است:
پیشرفتی که نگاهش تنها به یک بعد از وجود انسان و آن هم به صورت ناقص نیست. پیشرفتی است که مبانیش با لحاظ مؤلّفه‌های متعددی از جمله موارد زیر تدوین شده است:


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مشابه :  منبع پایان نامه ارشد با موضوعشاخص بازار بورس-فروش پایان نامه کامل

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

تعدّد ابعاد و مراتب هستی که انسان با آنها در ارتباط است یعنی رابطۀ انسان با خدا، رابطۀ انسان با عالَم غیب، رابطۀ انسان با معاد، رابطۀ انسان با محیط طبیعی، رابطۀ انسان با محیط اجتماعی، رابطۀانسان با خود، رابطۀانسان با ابزار و فناوری، پیوند انسان و توسعه‌یافتگی و پیشرفت، جایگاه فطرت در شناخت انسان به مثابه موضوع توسعه، ویژگی‌های جهان هستی (الویری، 1391).
پرواضح است که این پیشرفت، پیشرفتی خواهد بود که نه‌تنها انسان به رشد و تکامل می رسد بلکه همه‌ی لایه‌های هستی و جهان به سمت رشد خواهند رفت؛ پیشرفتی نخواهد بود که نتایج ناخواستۀ جهان کنونی همچون آلودگی محیط‌ زیست، برهم زدن نظم طبیعت، تولید سلاح‌های کشتارجمعی و کشتار انسان‌ها، بحران هویت، بحران عدم آرامش و انواع بیماری‌های روانی وغیره را در پی داشته باشد.
جدید ترین اقدام در جهت تدوین سندی رسمی در راستای الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت، لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت می باشد.
بر اساس ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف بوده است که با همکاری سایر قوا الگوی توسعۀ اسلامی ایرانی را تا پایان سال سوم برنامه، تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. این الگو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مبنای تهیه برنامه ششم و برنامه‌های بعدی قرار می گیرد.
در این راستا دولت اقدام به تشکیل دبیرخانه‌ای در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری نمود و دبیرخانه مزبور پش از مطالعات و هم‌اندیشی‌ها و دریافت نظرات مراکز فکری، اعم از حوزوی و دانشگاهی و قوای مختلف اقدام به تدوین پیش‌نویس لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمود. این لایحه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر گفتمان‌سازی و تفکر همه‌جانبه و عمیق همراه با بازاندیشی‌های مستمر، لازم است مراکز فکری و علمی و حوزوی با بهره گیری از ظرفیت نخبگان، اسناد الگو را مورد بررسی قرار داده و به صورت مداوم بر غنای آن بیفزایند. لایحۀ مذکور یکی از اسناد الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت می باشد، پس بایدمنطبق با چارچوب و اهداف الگو باشد، چرا که این لایحه می‌بایست عهده‌دار جهت‌دهی و راهبری پیشرفت، در عرصه‌های مختلف براساس مبانی نظری و عملی اسلامی باشد. عرصه های فکر و تولید علم و فناوری دو عرصه ابتدایی و مهم‌ترین عرصه های این الگو به‌شمار می آیند و به نظر نویسنده تقدّم این دو بر عرصه های زندگی و معنویت نشان‌دهنده زیرساخت بودن علم فناوری در همه ی ابعاد الگو می باشد. پس تحلیل لایحۀ مذکور از جهت توجه به مبانی و اقتضائات پیشرفت، در عرصۀ علم و فناوری با هدف تحلیل و بررسی کاستی‌های احتمالی و ارائه پیشنهادات کاربردی در جهت رفع این کاستی‌ها در اسناد بعدی الگو، بیش از پیش ضروری و الزامی می‌گردد.
1ـ4ـ اهداف تحقیق
1ـ4ـ1ـ هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی تحقیق، تحلیل محتوای لایحۀ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، به عنوان یکی از جدیدترین اسناد الگو با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت، در حوزۀ علم و فناوری می‌باشد.
1ـ4ـ2ـ اهداف فرعی تحقیق
شناسایی اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری
آسیب‌شناسی لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت از جهت توجّه به اقتضائات اسلامی پیشرفت، در حوزۀ علم و فناوری
دستیابی به راهبردهای مناسب در جهت رفع آسیب‌های موجود در اسناد بعدی الگو
1ـ5ـ سؤالات تحقیق
1-5-1 سؤال اصلی
1. آیا به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری، در لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت، توجّه شده است؟
1-5-2 سؤالات فرعی
اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری چیست؟
محتوای لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت تا چه میزان به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری توجّه کرده است؟
کدام‌یک از اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری، مبنای تدوین این لایحه نبوده است؟
1-6- روش‌شناسی پژوهش
1-6-1 نوع پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی از نظر ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. روش اصلی این پژوهش، تحلیل محتوا می‌باشد.
1-6-2 جامعۀ آماری
جامعۀ آماری این پژوهش، اساتید و صاحب‌نظران رشته‌های مرتبط با فلسفۀ علم و فناوری، سیاست‌گذاری علم و فناوری، فلسفۀ اسلامی و همچنین دین‌پژوهی می‌باشند که آشنایی کافی با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و مبانی آن داشته باشند.
1-6-3 نمونۀ پژوهش و روش نمونه‌گیری
نمونۀ این پژوهش، 30 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان در حوزه‌های فلسفۀ علم و فناوری، سیاست‌گذاری علم و فناوری، فلسفۀ اسلامی و دین‌پژوهی می‌باشد. منظور از متخصص در این قسمت، اشخاصی هستند که دارای مدرک دکتری بوده و یا دانشجوی دکتری باشند؛ تذکر این نکته ضروری است که 13.3% افراد دانشجوی دکتری و 76.7% دارای مدرک دکتری هستند. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری هدفمند-دردسترس می‌باشد.

 
 
1-6-4 روش گرد‌آوری اطلاعات و داده‌ها

روش اصلی گرد‌آوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه‌ای وپیمایشی می‌باشد؛ بدین‌صورت که در مرحله اول با مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی، اطلاعات مورد نیاز در رابطه با پژوهش جمع‌آوری شد. محتوای جمع‌آوری شده هم به عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت و هم با جمع‌آوری این اطلاعات و تحلیل آن‌هامقوله‌های اصلی تحلیل‌محتوا ساخته ‌شد. این مقوله‌ها دارای دوبخش اصلی هستند. بخش اول که همان اقتضائات نظری پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری از دیدگاه اسلام می‌باشد، دارای مستندات قرآنی و روایی است و در نتیجه نیاز به اعتبار‌سنجی یا راستی ‌آزمایی ندارند. ولی بخش دوم که اقتضائات عملی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری با جهان‌بینی اسلامی یا به عبارتی راهبردهای عملیاتی حرکت به سوی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری می‌باشد، از طریق پرسشنامه با نخبگان و متخصصان در حوزه‌های مرتبط اعتبارسنجی شد.
1-6-5 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد که در تحلیل‌محتوا از طریق شمارش فراوانی حضور رخداد مقوله‌های مورد نظر، پس از خواندن محتوا انجام می‌شود. برای هریک از مقوله‌ها به تفکیک بخش‌های اصلی لایحه و همچنین بند‌های آن، جدول فراوانی تهیه شده و پس از بررسی فراوانی‌ها و گرفتن درصد از آن‌هاَ، نتایج بدست آمده تفسیر شدهمچنین در انتها محقق با بهره گرفتن از اطلاعات بدست‌آمده و استدلال منطقی به تحلیل داده‌های بدست‌آمده می پردازد و پیشنهادات لازم را ارائه ‌داده شد.
1ـ6ـ تعریف مفاهیم و واژه‌های اختصاصی پژوهش
لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت:
لایحه‌ای که براساس ماده 1 قانون برنامۀپنجم توسعه، توسط دبیرخانۀ مربوطه در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی پس از مطالعات و هم‌اندیشی ها و دریافت نظرات مراکز فکری، اعم از حوزوی و دانشگاهی و قوای مختلف تدوین شده است. این الگو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، مبنای تدوین برنامۀ ششم و برنامه های بعدی قرار خواهد گرفت. این لایحه در 21 ماده و 2 تبصره تنظیم گردیده است.
اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری:
اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری را در دو بُعد می‌توان بررسی کرد:
بُعد نظری: قبل از توضیح این اصطلاح لازم است مقدمه‌ای در این‌باره بیان شود:
برای شکل‌گیری و توسعۀ دانش و فناوری، افزون بر شناخت وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب، مبانی بینشی و ارزشی که ریشه در مکتب‌های فکری دارند نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در طراحی نظام علم و فناوری هر کشور، نمی‌توان مبانی و زیرساخت‌های فکری را در آن کشور نادیده گرفت. در این بُعد منظور از اقتضائات اسلامی پیشرفت، در حوزۀ علم و فناوری، همان مبانی بینشی و ارزشی اسلامی است که می‌بایست ناظر بر ساختار نظام علم و فناوری باشد. مبانی بینشی ناظر به امور هستی‌شناسانه است که به صُوَرِ مختلف، نظام علم و فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مبانی ارزشی بایدها و نبایدهای حقوقی و اخلاقی‌اند که به رفتارها در راه دستیابی به غایات سامان می‌دهند؛ متکفّل بیان مبانی ارزشی، مکاتب اخلاقی هستند که در آن‌هاهرآنچه به سود و کمال انسان باشد باارزشند و هرچه مانع رسیدن انسان به کمال مطلوب یا سعادت باشد ضد ارزش به شمار می‌آیند. آنچه در این پژوهش به عنوان مبانی بینشی و ارزشی اسلامی آورده می‌شود، مجموعۀ بینش‌‌ها و ارزش‌هایی است که ریشه در منابع دین اسلام داشته و پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم آن‌ها را تبیین و تفسیر کرده‌اند و می‌بایست ناظر بر نظام علم و فناوری قرار گیرد (مجموعۀ مطالعات پشتیبان سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور، 1389).
بُعد عملی: افزون بر شناسایی مبانی بینشی و ارزشی اسلامی که می‌بایستی ناظر بر نظام علم و فناوری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت باشد، راهبردهای حرکت به سمت تولید علم و فناوری با لحاظ آن مبانی نیز ضروری است؛ به عبارت دیگر، یافتن آن مبانی و ارائه آن، بدون تلاش در جهت حرکت به سمت تولید علم و فناوری بر اساس آن مبانی، کاری ابتر و بی‌ثمر است. منظور از اقتضائات اسلامی پیشرفت در بعد عملی، همان راهبردهای حرکت به سمت تحقّق اهداف الگو می‌باشد. این راهبردها با الهام از نظرات نخبگان در حوزه‌های مرتبط بدست‌آمده و در این تحقیق از طریق پرسشنامه، اعتبارسنجی آن‌ها انجام می‌پذیرد و در نهایت لایحۀ مذکور از جهت توجه به این راهبردها مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
فصل دوم
ادبیات موضوع و مبانی نظری پژوهش

مطلب مشابه :  منابع پایان نامه دربارهمعادلات ساختاری-خرید پایان نامه کامل

2-1 مقدمه
فصل حاضر دارای 4 بخش اصلی است. بخش اول، به بیان مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در این پژوهش پرداخته می شود. از آن‌جایی که شناخت مبانی علم و فناوری جدید و مقایسۀ آن با مبانی علم و فناوری از دیدگاه اسلام یکی از پیش‌نیاز های این پژوهش در نظر گرفته شده است، دربخش دوم، ابتدا با بهره گرفتن از منابع موجود و نظر اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی، به صورت خلاصه، علم جدید، شاخصه‌ها، ویژگی‌ها و در نهایت چالش‌ها و پیامدهای آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با شناخت چالش‌ها و پیامدهای علم جدید و در ادامه شناخت دین و جامعیت آن، ضرورت حرکت به سمت الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در عرصۀ علم و فناوری یا همان تولید علم و فناوری براساس مبانی بینشی و ارزشی اسلامی تبیین خواهد شد. در مرحلۀ بعد با بهره گرفتن از آیات و روایات و منابع حکمت اسلا
می و همچنین آراء دانشمندان اسلامی مفهوم علم‌دینی و فناوری‌ دینی یا به عبارتی علم و فناوری ایجاد شده براساس مبانی بینشی و ارزشی اسلامی ارائه خواهد شد. در بخش سوم

90

دیدگاهتان را بنویسید