پایان نامه ها و مقالات

منابع و ماخذ تحقیق : زنان بزه دیده

دانلود پایان نامه

اجتماع، مربیان آموزش پلیس و خود افسران پلیس زن نیز مشترک است.
به کارگیری زنان به عنوان پلیس و آموزش آنها در حوزه ترس از جرم، تعادل بهتری را در میان دو عنصر خدمت گذاری و تأثیرگذاری برقرار می‌کند. به علاوه باین امر کیفیت زندگی زنان – به ویژه در جوامعی که زن از نظر اجتماعی، موقعیتی برابر با مردان ندارد و خشونت علیه زن به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفته شده است- را بهبود می‌بخشد.
بند دوم) تأسیس کلانتری ویژه بانوان
تشکیل کلانتری‌های خاص، یعنی ایجاد کلانتری‌هایی که مخصوص به افراد خاص باشد، ابتدا در مورد زنان مطرح شد، ایجاد کلانتری‌های ویژه بانوان در واقع کنشی بود علیه بالا بودن میزان خشونت علیه زنان، تا از این طریق بتوان به زنان بزه دیده خدمات حمایتی ارائه کرد و در موارد لزوم نیز امنیت زنان تأمین گردد. زیرا شمار اندکی از زنان بزه دیده، از نحوه برخورد پلیس ابراز رضایت می‌کنند و اغلب اوقات از رفتار نامناسب مأموران پلیس ناراضی هستند.
برزیل از کشورهایی بود که در استفاده از واحدهای تخصصی پلیس برای حمایت از زنان قربانی خشونت پیشقدم بود. در سال 1985 پلیس برزیل اولین پاستگاه تخصصی را برای رسیدگی به وضعیت زنان بزه دیده جرایم خشونت آمیز، راه اندازی کرد. سازمان‌های طرفدار حقوق زن که در اوایل دهه 70 میلادی در خدمت ارائه حمایت‌های حقوقی و روان شناختی به زنان بزه دیده بودند، گزارش دادند که افسران تعلیم ندیده مجری قانون موجب دلسردی معدود زنانی می‌شوند که شهامت مراجعه به پلیس و ثبت شکایت علیه شوهران بدرفتار خود را داشتند. برای مثال حرف زنان را باور نمی‌کنند، گاهی آنها را تحقیر کرده و باعث می شدند آنها در آن اتفاق خود را مسئول بدانند و گاه سوالی می پرسیدند که تجاوز به حریم خصوصی زنان تلقی می‌شد. در نتیجه به ندرت شکایتی صرف می‌شد و زنان را نصیحت می‌کردند که بهتر است به خانه باز گردند و وضعیت را آرام کنند. برای تغییر این وضعیت ایالت سائوپائولو، اولین واحد حمایتی را برای زنان راه اندازی کرد، در پروژه اولیه، کمک منحصراً توسط افسران پلیس زن ارائه می شد، زیرا این باور وجود داشت که بزه دیدگان راحت تر می‌توانند درباره تهاجم رخ داده صحبت کنند. با توجه به پیچیدگی موضوع لازم بود علاوه بر خدمات پلیس، حمایت روان شناختی، اجتماعی و قانونی نیز ارائه شود. برای اطمنینان از رفتار محترمانه باز بزه دیدگان، لازم بود تمامی کارکنان واحد‌های پلیس زن، دوره آگاه سازی در مورد مسائل جنسیتی و سایر دوره‌های تخصصی را بگذرانند.
کلانتری بانوان در سال 1985 اختیار تحقیق و مبارزه با جرم علیه زنان را از طرق زیر به دست آورد:
مراقبت از بزه دیدگان، اخذ شکایات رسمی و تهیه گزارش‌های دقیق تحقیقات پلیس و تلاش برای ممانعت از خشونت مردان علیه زنان؛
ارائه خدمات حمایت اجتماعی – روان شناختی به زنان بزه دیده و معرفی آنها به پناهگاه‌های اضطراری در صورت لزوم و در کنار آن سامان دهی دوره‌هایی برای مردان بزهکار جهت ارتقای دانش آنها در مورد حقوق و امنیت زنان.
از آنجا که ماهیت پنهان جرایم علیه زنان، مشاهده تغییرات ناشی از تأسیس کلانتری‌های بانوان را دشوار می سازد، با این حال گزارش شده است که در دو سال نخست تأسیس کلانتری بانوان در سائوپائولو، تهدید علیه زنان 63 درصد و تجاوز جنسی اعلام شده 37 درصد کاهش یافته است.
امروزه مراکز پلیس زنان در آمریکای لاتین و برخی از کشورهای آسیایی به منظور ارائه واکنش مناسب به جرایم علیه زنان تأسیس شده است، در برزیل نیز بیش از 500 کلانتری تخصصی که همه کارکنان آن زن هستند برای ارائه تسهیلات به زنان بزه دیده خشونت خانگی و تهاجم جنسی ایجاد شده است.
نخستین کلانتری ویژه بانوان در ایران در سال 1382 در شهر مشهد راه اندازی شد. این کلانتری به جرایم خاص زنان در شهر مشهد رسیدگی می‌کند و کلیه کارکنان آن از افسران و مأموران پلیس زن تشکیل شده اند. این کلانتری دارای ساختار و تشکیلاتی مشابه با سایر کلانتری‌ها بوده و کلیه امور تخصصی اعم از بازجویی، تحقیقات مقدماتی، تشکیل پرونده، گشت زنی و. . . توسط کارکنان زن انجام می‌شود. اما برخلاف کشور برزیل که کلانتری زنان به سرعت در سراسر آن کشور گسترش یافت، در کشور ایران تاکنون اقدام جدی در مورد الگوگیری از تجربه کلانتری ویژه بانوان مشهد و ایجاد کلانتری‌های مشابه در سراسر کشور به عمل نیامده است.
«اگر چه برخی معتقدند که نیازی به ایجاد چنین کلانتری‌های ویژه ای نیست و در صورت ضرورت می توان از پلیس زن در مأموریت‌های خاص استفاده کرد، اما در پاسخ باید گفت که تشکیل این گونه کلانتری‌ها تنها به منظور مبارزه با بزهکاران نمی‌باشد بلکه هدف اولیه آن حمایت از زنان بزه دیده ای است که از رفتن به کلانتری‌ها و ابراز بزه دیدگی خود امتناع می‌کنند و این گونه می نگرند که حضور در این کلانتری‌ها برای آن‌ها هیچ فایده ای ندارد و حتی منجر به بزه دیدگی ثانویه آنها خواهد شد، در حالی که پلیس باید نخستین نهادی باشد که در جریان ارتکاب جرم قرار می گیرد. »
به دنبال تشکیل این کلانتری‌ها می توان خطوط تلفن ویژه ای را نیز معین کرد تا زنانی که در معرض آزار و اذیت و خشونت می‌باشند، از طریق آن به سرعت با این کلانتری‌ها تماس برقرار کرده و اعلام کنند که نیازمند حمایت فوری آنها می‌باشند. در برخی از کشورها مانند اتریش خط تلفن مخصوص یا اضطراری در اختیار قربانی‌های قرار داده می‌شود تا هنگامی
که مورد آزار و اذیت مجدد قرار گرفتند از پلیس کمک بخواهند که در این صورت حتماً یک پلیس زن برای حمایت از بزه دیده اعزام می‌شود.

مطلب مشابه :  منبع تحقیق با موضوعتعدیل قرارداد

گفتار دوم: برنامه‌های عملی پلیس برای کاهش ترس ناشی از خشونت خانگی در میان زنان
بند نخست) برخورد چند بعدی با خشونت خانگی

برنامه برخورد چند بعدی با خشونت خانگی در سال 1985 در شهر نیوپورت نیوز، از سوی دنیس. ای. موک به اجرا درآمد. یک کمیته مشورتی به نمایندگی از نهادهای ارائه خدمات اجتماعی، پلیس سیستم عدالت کیفری و رسانه‌های خبری برای شروع گفت و گوی جمعی در مورد مسأله و راه حل‌های بالقوه تشکیل شد. عناصر کلیدی این برنامه عبارتند از :
مأموران پلیس از پایین‌ترین درجه تا رئیس پلیس در مورد خشونت خانگی آموزش دیده اند. برخی از مأموران پلیس برای اجرای قاطع قانون و دستگیری بزهکاران و برخی دیگر از آنها با دارا بودن مجوز‌های قانونی جهت اقدام علیه مظنونین برای کاهش ارعاب، در برنامه مشارکت می‌کنند؛
سرویس خدمات اجتماعی با ارائه خدمات بهداشتی، روانی و مشاوره‌ای برای اصلاح رفتار مجرمانه مرتکبین و تهیه پناهگاه برای بزه دیدگان در برنامه مشارکت دارند و معاضدت قضایی به زنان بزه دیده برای حضور در دادگاه و خدمات به بزه دیدگان و خانواده آن‌ها را ارائه می‌دهند؛
رسانه‌های خبری با ارتقای آگاهی عمومی از مسأله خشونت‌های خانگی و گزارش دهی از طریق روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون، سهم خود را در این مشارکت عهده دار شده اند؛
دادسراها به جای شاکیان خصوصی تعقیب اتهامات خشونت‌های خانگی را عهده دار شده‌اند و دادگاه‌ها نیز دیگر اجازه پس‌گیری خود سرانه مجوز‌های اخذ شده توسط بزه‌دیدگان را قبل از مداخله موثر پلیس نمی‌دهند.
بند دوم) مداخله حضوری در خشونت خانگی
در برنامه مداخله حضوری در خشونت خانگی یک تیم متشکل از افسر پلیس محلی و فردی متخصص در زمینه روان‌شناسی بالینی یا روان پزشکی حضور دارند که از منزل زن بزه دیده خشونت خانگی بازدید می‌کنند. این بازدید در عرض چند روز پس از وقوع حادثه‌ای انجام می‌شود که گزارش آن به پلیس داده شده است. برخلاف پاسخ اولیه پلیس که بر نگرانی‌های امنیتی افراد قربانی متمرکز است، این تیم تلاش می‌کند تا پاسخ مناسب و درخوری برای مقابله با بحران خانگی به زنان بزه دیده ارائه کند و در عین حال درصدد بررسی علت‌های ناپیدای خشونت بر می‌آیند تا از تکرار آن جلوگیری کنند. 52 نفر از زنان تحت پوشش این برنامه، در مدت یک، شش و دوازده ماه بعد از گزارش پلیس از حادثه خشونت خانگی، برای ارزیابی در زمینه‌های تکرار خشونت، استفاده از خدمات کمک رسانی و نشانه‌های بیماری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که زنانی که خدمات برنامه مداخله حضوری در خشونت خانگی را دریافت کردند، رضایت بیش‌تری از پلیس داشتند، احساس امنیت نیز در میان آنها افزایش یافته است.
بند سوم ) مداخله چند مرحله ای پلیس در برابر خشونت خانگی

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  پایان نامه حقوق دربارهحقوق بشر

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در ژانویه 1997، پلیس یورکشایر غربی یک راهبرد مداخله چند مرحله‌ای را به عنوان بخشی از برخورد جدید در برابر خشونتهای خانگی کرد. بزه دیدگان مکرر از طریق نظارت سازمان یافته بر موارد خشونت‌های خانگی، که واکنش‌های شدید را در برابر تکرار خشونت امکان‌پذیر می‌سازد، در اولویت قرار گرفتند. مدل مبتنی بر واکنش دستگیری را افزایش داده و همکاری وسیع تری بین پلیس، موسسات تعلیق مراقبتی، دادگاه‌ها در شناسایی و تعقیب موارد جرم را در بر می‌گیرد. مأموران‌مبارزه با خشونت‌های خانگی بر اجرای تدابیر سه مرحله ای زیر نظارت دارد:
سطح یک – خشونت خانگی بار اول که در آن‌ها سابقه خشونت خانگی شدید وجود ندارد. در این مرحله به بزه دیدگان و بزهکاران در مورد شرایط منجر به دستگیری اخطار لازم داده می‌شود؛ پلیس مراقب امور است و به بزهکار هشدار داده می‌شود؛
سطح دو – صدور اخطار دوم، دیدار پاسبان بخش، مراقبت پلیس و جامعه، افزایش نظارت بر بزهکار، هشدار دوم و اقدامات کیفری در این مرحله در نظر گرفته می‌شود؛
سطح سوم- در مرحله گزارش خشونت‌های مکرر، افزایش حمایت از بزه دیده (از قبیل نصب زنگ خطر یا تلفن بی سیم)، سرکشی به بزه دیده توسط افسر متصدی پرونده، افزایش مراقبت پلیس، صدور هشدار رسمی و تدابیر کیفری شدیدتر، به اجرا در می آید.
بند چهارم )پلیس ولز و صدور حکم پیشگیری از خشونت
قانون ولز به پلیس و دادگاه‌ها این قدرت را می‌دهد که در هر ساعتی از شبانه روز برای زنان محافظت فوری را فراهم کنند. به این ترتیب که اگر زنان درباره امنیت خود، ترسی دارند می توانند ترس و تجربه خشونت خانگی خود را به پلیس گزارش دهند و مأموران پلیس می توانند از جانب آنها، برای صدور حکم پیشگیری از خشونت درخواست دهند. این حکم، رفتار فردی را که زن از او می‌ترسد با گذاشتن شرایطی محدود می‌کند. شرایطی از قبیل این که زن را مورد حمله، آزار، تهدید و ترساندن قرار ندهد، به مکانی که در تصرف زن است یا زن در آن جا فعالیت می‌کند وارد نشود، با زن به طور مستقیم یا از طریق شخص ثالث تماس نگیرد و. . . .
بند پنجم) گروه دیانا و برخورد با خشونت خانگی در اسپانیا
گروه دیانا توسط پلیس محلی در اسپانیا تشکیل شد. به نحوی که در سال 2002 یک واحد تخصصی در نیروی پلیس محلی برای رسیدگی به خشونت‌های مرتبط با جنسیت شکل گرفت. تشکیل واحد تخصصی – گروه دیانا- بعد از این بود که تشخیص داده شد هر چند زنان در معرض سوء استفاده‌های مکرر، از خدمات پلیس استفاده می‌کنند، اغلب پلیس را دور از خود می دانند. در نتیجه گروه دیانا سازمان دهی شد تا از قربانی شدن ثانویه جلوگیری نماید و حمایت لازم را برای بازماندگان از طریق مراقبت تخصصی فراهم آورند. به این ترتیب بازماندگان به جای برخورد با مسئولین متعددی که از شرایط آنها آگاهی ندارند، توسط گروهی با تعلیمات ویژه که مشکلات خاص آنها را می‌دانند، ملاقات خواهند شد. شناخت فعل و انفعالاتی که در این نوع خاص از جرایم وجود دارد و تأثیری که می‌تواند بر زندگی بزه دیدگان داشته باشد، مبنای معیارهای مداخله خواهد بود. این معیارها عبارت است از : فوریت، و تداوم. این واحد پلیس محلی برای این که به بزه دیدگان نزدیک‌تر شود، نامی را برای خود انتخاب کرد که خلاصه عنوان خاصی نمی‌باشد و رسمی تلقی نمی‌شود، به این منظور که تا حد امکان خدمات ارائه شده مؤثر باشند، افسران آن لباس فرم نمی پوشند.

مطلب مشابه :  منابع و ماخذ تحقیق حقوقصلاحیت دیوان داوری

گفتار سوم : نظارت و کنترل متمرکز در نقاط جرم خیز شهری
نظارت و کنترل از سوی پلیس می‌باید در نقاط و محله‌های بحرانی صورت گیرد. منظور از مناطق بحرانی، مناطقی هستند که میزان جرم در آنها بالا است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، خطر ارتکاب جرم را نیز افزایش می‌دهد. اقدامات و تدابیر نظارتی که پلیس می‌تواند در چنین محله‌هایی انجام دهد عبارت است از :
بند نخست) افزایش خطر شناسایی و دستگیری مجرمان
نیروهای پلیس به ویژه پلیس زن، یکی از اهرم‌های قوی کنترل بزهکاری علیه زنان می‌باشد و بهینه ساختن استفاده از این نیرو و سامان دهی آن می‌تواند در کاهش آمار بزه دیدگی زنان نقش موثری داشته باشد. یکی از اهداف اصلی این گونه اقدامات، پیش گیری از جرایم از طریق تهدید مجرمان بالقوه به توقیف و دستگیری است. استقرار پلیس زن در مکان‌های آسیب پذیر و خاص می‌تواند ضمن شناسایی و حمایت از زنان آسیب پذیر و آسیب دیده، در جهت اصلاح و بازپروری جسمی و روانی آنها گام بردارد. جان گراهام با تأکید بر نقش پر رنگ پلیس می گوید : « به نظر می‌رسد گشت زنی کنترل شده پلیس موثر است، مخصوصاً اگر با یک راهبرد همه جانبه کاهش جرم و ترس همراه شود. در جاهایی که گشت‌های پلیس بر اساس تحلیل احتمال خطر، به صورت تیمی اعزام می‌شوند و مناطق کوچک را پوشش می دهند و روابط سازنده‌ای با ساکنان محل ایجاد می‌نمایند، تأثیر آنها می‌تواند بیش‌تر باشد.»
گاه صرف حضور گشت‌های کنترل کننده و حضور پلیس در برخی اماکن شلوغ و پرجمعیت، زنان و دختران را از این که در معرض مزاحمت‌ها و تعرضات افراد شرور قرار گیرند، مصون نگه می‌دارد.
بند دوم) مراقبت از آماج جرم در مقابل بزهکاران
حضور گشت شبانه روزی و مداوم مأموران انتظامی و گشت ارشاد در محل تردد و اجتماع جوانان مانند پارک‌ها، میادین، ترمینالها، ایستگاه‌ها و مانند آن نقش موثری در پیش گیری از بزه دیدگی دارد. از آنجا که آماج جرایم به خصوص در حوزه جرایم جنسی اغلب زنان می‌باشند، نیروی
پلیس با حضور خود در چنین محل‌هایی از سیبل‌های جرم مراقبت کرده و به دنبال آن احساس امنیت را ارتقا می دهد. البته باید توجه داشت که کنترل و نظارت افراد نباید حقوق و آزادی‌های فردی را محدود کند و نادیده بگیرد.
در راستای یافته‌های جرم شناسی، اشکال جدیدی از نقش پلیس مطرح شده است. بر این سان انواع جدید پلیس اداری با وظایف متنوعی همچون حمایت از قربانیان جرایم و راهنمایی آنها، آموزش عمومی زنان و اتخاذ تدابیر مناسب و انجام اقدامات مختلف به منظور پیش‌گیری از وقوع اولیه جرم و جلوگیری از استقرار وضعیت‌های خطرناک و جرم زا در کنار پلیس سنتی ایجاد شده است.

گفتار چهارم : پلیس و ارائه خدمات حمایتی برای زنان بزه دیده
بزه دیدگان بر اثر بزه ارتکابی دچار آسیب روانی و جسمی شده‌اند، به همین دلیل تعادل قبلی خود را از دست داده و به شدت به تأمین خلأ حاصل، نیازمند می‌باشند. یکی از آسیب‌های مهم که در این میان ایجاد شده، احساس ناامنی در وجود بزه دیده است. پلیس در احیای احساس امنیت و کاهش ترس از بزه دیدگی زنان می تواند نقش را ایفا کند که از آن جمله می توان به مواردی همچون ارائه آموزش‌های لازم به بزه دیده و اطرافیان آنها در اعلام جرم و استمداد از پلیس، شماره تلفن‌های خاص جهت دسترسی به مأموران پلیس برای حضور در صحنه، آموزش‌های لازم برای همسایگان در صورت احساس وقوع خشونت خانگی و. . . ، اشاره نمود.
فعالیت‌های پلیس در سطح بین المللی از لحاظ ارائه خدمات حمایتی، بر بزه دیدگان جرایم جنسی و خشونت‌های خانگی تمرکز یافته است. در آفریقای جنوبی شمار محدودی از خدمات تخصصی در برخی موارد همچون تهاجمات جنسی یا سوء استفاده از زنان در واحد‌های تخصصی واقع در حومه‌های شهر ایجاد شده است. کارکنان پلیس به طور ویژه آموزش

دیدگاهتان را بنویسید