مقالات و پایان نامه ها

مهم ترین بی دقتی های آزمون و کنکور

مهم ترین بی دقتی های آزمون و کنکور

سایت کنکور و امتحان نهایی : وقتی از جلسه ی آزمون و کنکور خارج می شوید، احساس خوبی دارید. حس می کنید موفق شده اید با اتکا به قدرت علمی خود در همه ی دروس درصد مورد انتظار خود را کسب کنید. اما اتفاق ناگوار وقتی می افتد که پاسخنامه ی خود را با کلید آزمون مقایسه می کنید. همه ی در صدها به طور چشم گیری با درصدهای مورد انتظار متفاوت است.

یکی از مهم ترین و رایج ترین بی دقتیها، اشتباه خواندن صورت پرسش و بعضا اشتباه خواندن گزینه هاست. این بی دقتی معمولا در انتهای متن پرسش ها رخ می دهد. مثلا خواندن است به جای نیست، یا نادیده گرفتن کلمه ی به جز در انتهای پرسش. دلیل این بی دقتی استرس ناشی از احساس کمبود وقت است که سبب ایجاد دور باطل عجله و استرس در داوطلب می شود.

باید به این نکته توجه کرد که در هنگام دانلود سوالات کنکور زمان اختصاص داده شده به پرسش باید صرف دو مقوله شود اول خواندن پرسش و دوم حل آن. مخصوصا در دروس عمومی بیشتر زمان مربوط به خواندن پرسش است و تجزیه و تحلیل پرسشها زیاد زمان بر نیست، در نتیجه مهم ترین بخش پرسش، درست خواندن آن است. باید با آرامش و بدون عجله پرسش را خواند و بهترین راه برای از بین بردن این اشتباه، تمرین خواندن سریع و بدون اشتباه پرسشها در تست های زمان دار و آزمون های آزمایشی است.

اما گاهی پرسش به درستی خوانده می شود اما در هنگام انتقال گزینه ی درست به پاسخنامه، داوطلب گزینه را به اشتباه وارد می کند. مثلا گزینه ی مورد نظر ۴ است اما داوطلب به اشتباه گزینه ی ۱ را انتخاب می کند. دلیل این بی دقتیها معمولا کاهش غیر ارادی توجه است. به این معنی که داوطلب پس از کشف پاسخ صحیح احساس می کند کار به پایان رسیده و باید توجه خود را به پرسش بعد معطوف کند و در نتیجه در مرحله ی انتقال پاسخ، دچار کاهش تمرکز می شود. این اشتباه در دروس محاسبه ای به شکلی متفاوت نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی پاسخ پرسش عدد ۱ است و این عدد در گزینه ی دو درج شده است، داوطلب به جای گزینه ی ۲ گزینه ی ۱ را انتخاب می کند و علی رغم تسلط علمی، نمره ی پرسش را از دست میدهد.

مطلب مشابه :  مقیاسی برای سنجش میزان مشتری مدار بودن

این بی دقتی ها در دانلود سوالات نهایی نیز پیش می آید. معمولا کاهش غیر ارادی توجه است. به این معنی که داوطلب پس از کشف پاسخ صحیح احساس می کند کار به پایان رسیده و باید توجه خود را به پرسش بعد معطوف کند و در نتیجه در مرحله ی انتقال پاسخ، دچار کاهش تمرکز می شود. این اشتباه در دروس محاسبه ای به شکلی متفاوت نیز اتفاق می افتد. مثلا وقتی پاسخ پرسش عدد ۱ است و این عدد در گزینه ی دو درج شده است، داوطلب به جای گزینه ی ۲ گزینه ی ۱ را انتخاب می کند و علی رغم تسلط علمی، نمرهی پرسش را از دست میدهد.

برای پرهیز از این بی توجهی باید داوطلب تمرین کند که بعد از پیدا کردن گزینه ی درست، مقداری درنگ کند تا دچار کاهش تمرکز نشود سپس گزینه ای درست را در پاسخ نامه علامت بزند. هم چنین او می آموزد که تا زمان ورود پاسخ در پاسخ نامه شماروی گزینه را در ذهن خود تکرار کند و پس از پر کردن گزینه نیز یک بار دیگر پاسخ نامه را کنترل نماید. این کار نیز نیازمند تمرین در زمان تست زدن است که توصیه می شود داوطلبان حتی در زمان هایی که آزمون نمی دهند نیز از برگه های پاسخنامه ی مشابه پاسخنامههای آزمون اصلی استفاده کنند.

این اتفاق نیز زیاد می افتد که داوطلبی گزینه را به درستی انتخاب می کند ولی مثلا به جای پر کردن گزینه ی۳ پرسش ۴۴، گزینهی ۳ پرسش ۴۵ | یا گزینه ی ۳ پرسش ۴۳ را پر می کند. این پدیده وقتی اتفاق می افتد که داوطلب به غلط احساس می کند پرسش قبل را پاسخ داده و در نتیجه پاسخ را در خانه های مربوط به پرسش قبل وارد می کند.

مطلب مشابه :  هویت سازمانی به عنوان یک ابزار استراتژیک
92