پایان نامه حقوق

پایان نامه : اتحادیه اروپایی

دانلود پایان نامه

آلمان است باز گذارد. مثالهای زیادی در خصوص معاهدات دو و چند جانبه وجود دارد که در زمینه های مختلف دریایی ، هوایی ، اقتصادی و غیره کشورها توافقات لازم الاجرایی به عمل آورده اند .به طوری که امروزه چنین نگاهی وجود دارد که معاهدات نه تنها به ایجاد قواعد ماهوی می پردازند بلکه بیشتر در صدد ایجاد محدودیتهایی بر صلاحیت کشورها با توجه به قواعد بنیادین خود هستند.
گفتارسوم: معاهدات اروپایی:
آنچه ا مروزه در اتحادیه اروپایی مشاهده می کنیم حا صل معاهدات عدیده ای است که در زمینه های مختلف انرژی ؛ بودجه؛ کشاورزی؛ بهداشتی ؛ توسعه تعلیم وتربیت ؛ تجارت روابط خارجی؛ حقوق بشر مالیات ؛ کمکهای انسان دوستانه و امور دریایی و ماهیگیری و بسیاری مسائل مربوط به کشورهای عضو می باشد. شاید مهمترین نتیجه مثبت این معاهدات بین کشورهای اروپایی این باشد که در طول شصت سال گذشته هیچ جنگی بین آنها صورت نگرفته است . اتحادیه اروپایی بر اساس قاعده حقوقی پدید آمده است . این بدان معنی است که هر چیزی در آن رخ می دهد ناشی از معاهداتی است که بر اساس رای گیری و آزادانه مورد موافقت کشورهای عضو قرار گرفته است . دومین معاهده ای که قانون اساسی اروپا را به وجود می آورد جانشین تمامی معاهداتی شده است که قبلا” در این خصوص وجود داشته است. بدین ترتیب نتیجه این شده که با برگزاری یک کنفرانس بین حکومتی کنوانسیونی درباره آینده اروپا تصویب شود.قانون اساسی مذکور توسط سران کشورها و حکومتها در شورای اروپایی بروکسل در 17 و18 ژوئن سال 2004 مورد قبول قرار گرفت و در 29 اکتبر2004 در شهر رم به امضاء رسید.متعاقب عدم پذیرش قانون اساسی اروپا توسط فرانسه و هلند در سال 2005 با دو سال تاخیر در 23 ژوئن 2007 رهبران اروپایی در خصوص برگزاری یک کنفرانس بین حکومتی جدید موافقت کردند. وظیفه این کنفرانس ایجاد یک تغییر بنیادی و طرح یک معاهده جدید تا پایان سال 2007 می باشد. برخی معاهدات که منجر به اروپای واحد گردید و می تواند مدل بسیار مناسبی برای جامعه جهانی در رسیدن به یک نظام قانون مند واحد باشد از این قرار است :

معاهده نیس
این معاهده در 26 فوریه 2001 در نیس فرانسه به امضاء رسید و در اول فوریه همان سال به اجرا در آمده است .مواد آن بیشتر در مورد اصلاح نهادهایی است که بتواند وظیفه وحدت اروپا را در حالی که آن زمان تعداد کشورها به 25 عضو رسیده بود به خوبی انجام دهد .معاهده نیس،معاهده قبلی آن وحدت اروپا و معاهده تاسیس جامعه اروپا از یکپارچگی واحدی برخوردارند.
معاهده آمستردام
این معاهده در 2 اکتبر 1997 به امضاء رسید و در اول مه1999 لازم الاجرا شد .با اصلاح این معاهده در شمار معاهده وحدت اروپا و جامعه اروپا در آمد .به طوری که این سه معاهده یه یکدیگر ملحق شده اند معاهده آمستردام موادی از معاهده وحدت اروپا را تغییر داد .

معاهده وحدت اروپایی
معاهده وحدت اروپایی که در 7 فوریه 1992 در شهر ماستریخت به امضاء رسید ، اول نوامبر 1993 لازم الاجرا شد . پیمان ماستریخت عنوان جامعه اقتصادی اروپایی را به عنوان ساده جامعه اروپایی تغییر داد . علاوه بر این شکل جدیدی از همکاری بین حکومتهای عضو را در بردارد . مثلا” در مورد دفاع و حوزه عدالت و امور کشوری با ا ضا فه کردن همکاری بین حکومتی به نظام جامعه موجود،پیمان ماستریخت یک ساختار جدید هرمی شکل با سه پایه که شامل اقتصادی و سیاسی نیز می شد به وجود آورد.

پیمان اروپایی منتخب

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

این پیمان که به SEA مشهور است در لوکزامبورگ و لاهه امضاء شد و در اول جولای 1987 به اجرا در آمد و زمینه ای را برای رسیدن به یک بازار داخلی و تطابق ضروری با این بازار فراهم کرد.
پیمان ادغام:
این معاهده در بروکسل 1965 امضاء شد واز اول جولای 1967 به اجرا در آمد .هدف آن تاسیس یک کمیسیون واحد و شورای واحد در خصوص جوامع اروپایی سه گانه بوده است.
معاهده رم:
به موجب این معاهده جامعه اقتصادی اروپایی تاسیس شد در 25 مارس 1957 در رم به امضاء رسید از اول ژانویه 1958 به اجرا در آمد .معاهده انرژی اتمی جامعه اروپا نیز در همان زمان به امضاء رسید .این دو معاهده ، به هم ملحق شدند و به نام معاهدات رم شناخته می شوند.

معاهده تاسیس جامعه اروپایی ذغال وفولاد:
در آوریل 1951 در شهر پاریس به امضاء رسید و در 23 ژولی 1952 لازم الاجرا شد، در 23 ژولی 2002 نیز خاتمه پیدا کرد.
علاوه بر این پیدایش معاهدات در مواردی با اصلاحاتی همراه بوده است به خصوص زمانی که کشورهای عضو جدید به آنها می پیوستند مثلا” در سال 1973 کشورهای دانمارک، ایرلند وپادشاهی متحده به سال 1981 اسپانیا ، پرتغال در سال 1995 اتریش، فنلاند وسوئد ودر 2004 جمهوری چک ، قبرس،استونی،مجارستان، لتونی،لیتوانی ، مالت،لهستان ،اسلوونی واسلواکی به جامعه اروپایی اضافه شدند.

گفتار چهارم : تغییر ساختار حقوق بین الملل
در دنیای کنونی نظامهای مختلفی از نظم عمومی وجود دارد که هر کدام خواستار و متضمن ارزشهای بشری به درجات مختلف هستند . می توان پس از جنگ سرد و با آغاز هزاره سوم به نظا مهای مختلف با تنوع فرهنگی از جمله اروپایی ، آمریکایی، جنوب شرقی آسیا ، کامن ولت ، اسلامی، هندو، برمه ای و غیره اشاره کرد..بین مکاتب حقوقی سنتی در زمان طولانی ، تفاوتهای وجود دارد که غیر قا بل انکار هستند . اما در این نکته متحد هستند که اگر یک حقوق بین الملل وجود داشته باشد آن حقوق جهانی است و حکومتهای موجود را در« جامعه بین المللی به عنوان یک کل» در بر می گیرد یا آن چیزی که بین الملل اروپایی مرسوم به نام «خانواده ملل» گفته اند.
دیوان بین المللی دادگستری در قضیه نوته بام چنین بیان می کند که این حق هر دولتی است که به موجب قوانینش برای اتباعش تصمیم گیری کند .نتیجتا” هر مسئله ای که شخصی دارای تابعیت دولت ویژه ای است بایستی به موجب قانون آن کشور تصمیم گیری شود. و این قانون بایستی توسط دیگر دولتها مورد شناسایی قرار گیرد .نکته اینکه تا زمانی که حقوق بین الملل نمی تواند تابعیت را به یک فرد اعطاء کند این موضوع هیچ اثری به موجب حقوق بین الملل ندارد مگر اینکه با توجه به مقررات بین المللی معاهدات منعقده مانند کنوانسیون تعارض قوانین تابعیت 1930 و عرف بین المللی و ا صول حقوق عمومی شناخته شده مقرراتی در این خصوص را در برداشته باشند .لازم به ذکر است که در اسناد مربوط به حقوق اساسی بشر به حداقل 50 مورد مشخص اشاره شده که حق تابعیت یکی از آنهاست . با پدید آمدن سازمانهای بین المللی دولتی و غیر دولتی که فقط مورد اخیر آن تا سال 1995 به حدود 16000 سازمان غیر دولتی می رسید .امروزه به 000/40 مورد تخمین زده می شود. در حا لی که فقط روسیه دارای 000/400 و هندوستان بین یک تا دومیلیون تخمین زده می شود. پذیرش این نهادها به عنوان تابعی از حقوق بین الملل مورد قبول قرار گرفته است . قدرت وسیعی که این سازمانها جهت وضع قواعد حقوقی کسب کرده اند .تصمیمات یک جانبه ای که اتخاذ می کنند آنها را به صورت منبع مهمی از حقوق قابل اجرا در آورده است به عبارتی از قدرتی موصوف به قدرت«شبه قانونگذاری» برخودارند. صندوق بین المللی پول بانکهای منطقه ای و جهانی اتحادیه اروپا ، بازار مشترک آمریکای مرکزی یا گروه آندن دارای یک قدرت حقیقی «شبه قضایی» هستند. در مباحث آینده مفصل به مقوله سازمانها خواهیم پرداخت .به لحاظ تغییراتی که در قرن گذشته میلادی و به خصوص از اواخر آن با دگرگونی ساختار دو قطبی جهان ، موضوع جهانی شدن در آغازه میلینیوم در صدر مقالات علمی و ژورنالهای تخصصی و غیر تخصصی قرار گرفت .از دید یک حقوقدان باید به این موضوع با احتیاط نگریسته شود. زیرا بیان جهانی شدن می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. بدبینی که در اروپا به این موضوع پیدا شده است شاید ناشی از امپریالیسم آمریکا و عملکرد آن برتک قطبی شدن باشد. در تاریخ قرن اخیر رهبرانی که از این مقوله به بدترین نحو و جهت تخریب جامعه جهانی طوری عمل کردند که هر چیزی را فدای رسیدن به یک نظام جهانی بین المللی مورد نظر خود قرار دادند. مورد شیطانی آدلف هیتلر قابل ذکرست او در ذهن خود تصوری از یک قدرت جهانی داشت به طوری که معتقد بود اگر نتوان جهان را به نظم کشید، می توان آن را به کلی ویران کرد. ا فشاگری خروشچف پیرامون آخرین سالهای حکومت دیوانه وار استالین که درصدد سلطه جهانی بود مخلوطی از جذابیت و ترور را به نیمی از کره زمین تحمیل کرده بود.
به عقیده خانم رزالین هیگینز اگر حقوق بین الملل به درستی فهمیده شود موضوع آن اجتناب از اختلافات است . به نظر او حقوق بین الملل مجموعه ای از قواعد نیست ، بلکه یک سیستم هنجاری است .نظامی که درجه نظم را امکان پذیر می سازد و رفتاری که توسط هر عامل مورد احترام است توسط گروه درکل جنبه الزامی پیدا می کند و بدین ترتیب هرگونه تخلف از آن معلوم می شود . اگر جامعه در جهت حداکثر رفاه پیش رود. برای اجتناب از هرج و مرج ضروریست که روابط دوجانبه و چند جانبه آن جامعه را دربر گیرد . بدون حقوق در جوامع داخلی اتومبیلها نمی توانند به راحتی در سطح جاده ها حرکت کنند .خرید امکان پذیر نیست . امنیت شخصی هم تامین نمی شود به همین ترتیب ، در سطح بین الملل بدون حقوق بین الملل پرواز امن امکان پذیر نیست ، مردم نمی توانند به آسانی در سرزمنیهای خارجی اقامت کنند . بنا براین هدف اجتماعی حقوق بین ا لملل و داخلی بسیار مشابه است .اختلافات این دورشته از آنجا سرچشمه میگیرد که حقوق داخلی در یک نظم عمودی عمل می کند وحقوق بین الملل دریک نظم حقوقی افقی . رضایت و حاکمیت عواملی تحمیلی برضد تعیین ،طلب و کاربرد هنجارها ی حقوق بین الملل هستند که باید عمل کنند .زما نی که سوال می کنیم حقوق بین الملل چیست ؟در واقع چندین پرسش را طرح می کنیم؛طبیعت آن چیست؟ آیا مجموعه ای از قواعد است؟به درد چه کسانی می خورد؟چه کسی عملکرد حقوق بین الملل را تنظیم می کند؟ آیا هیچکس باید با آن سازگار شود؟کجا می توان حقوق بین الملل را یافت؟ در پاسخ گفته می شود : حقوق بین الملل مفهوم گسترده ایست که از یک سری قواعد تشکیل شده ؛ قواعدی که به تدریج به کار می رود، اما غالبا” به فراموشی سپرده می شوند.علاوه بر این به نظر می رسد که این قواعد به این دلیل فراموش می شوند که ضمانت های موثر متمرکزی برایشان نیست. این دیدگاه به چند دلیل به وجود آمده است.اول اینکه فرض می شود حقوق در عمل «قواعد است» در حالی که فرایندهای اجتماعی خاصی که کلمه حقوق در عمل شامل بسیاری موضوعات ماورای قواعد است.قواعد یک قسمت از حقوق را تشکیل می دهد و نه همه آن را .به عقیده پروفسور هیگینز در تحلیل حقوق بین الملل باید گفت«ترجیحا” فرایند است تا قواعد»حقوق بین الملل فرایند کاملی از تصمیم سازی است ؛ نه فقط مراجعه به تصمیمات گذشته که اصطلاحا” قواعد گفته می شود.«بدین ترتیب قواعد تنها به تصمیمات گذشته بر می گردد و اگر حقوق بین الملل فقط قواعد باشد در عمل قادر به مشارکت و همراهی با یک دنیای سیاسی متغیر نخواهد شد». نتایج انکار مفهوم حقوق به عنوان قواعد، این است که قضات و مشاورین حقوقی و کلیه کسانی که بر اساس حقوق بین الملل تصمیم می گیرند در واقع در صدد یافتن قواعد و کاربرد آن نیستند .زیرا تعیین آنچه مربوط به قواعدباشد تنها قسمتی از وظیفه تصمیم گیرندگان است. به عقیده سرهرش لوتر یاخت نیز تفکر اینکه عملکرد قضایی به معنی یافتن قاعده مناسب در یک روش بی طرفانه،کاملا” مردود است . به نظر او قاضی قواعد را پیدا نمی کند بلکه انتخاب می کند .این انتخاب بین مواردی که کاملا” توجیه شده و مواردی که ا صلا” هیچ بنیادی ندارد ، نیست. بلکه بین مسائلی است که دارای درجات متفاوت از صلاحیت حقوقی هستند.
در دعاوی متعددی از جمله قضیه آفریقای جنوبی و قضیه بارسلونا تراکشن و همچنین ممنوعیت استفاده از سلاحهای اتمی ، دیوان بین المللی دادگستری به جامعه جهانی توجه کا فی نموده است و از حق طرح دعوی در خصوص مسائلی که فراتر از منافع خواهان دعواست سخن گفته است .لکن در عمل ا فتراق و توضیحات مبسوطی پیرامون حقی که برای خود خواهان وجود دارد و حقی که مرتبط با جامعه بین المللی می شود قائل شده است.
سازمان ملل متحد با پشت سر گذاشتن بحران جنگ سرد و باز شدن دروازهای سازمان در دهه 60 و70 پایان قرن بیستم عملا” گام دیگری جهت هدف جهانی خود برداشت.هر عضو جدید ،تجربیات،تاریخ وتوامندی خاص خود را به سازمان جهانی اضافه می کند و بدین ترتیب کار سازمان را بیشتر با مسائل بشری مرتبط می سازد. فعالیت هایی که در سازمان به عمل آمده است برای تعالی بشر جنبه زیر بنایی داشته است .اولین دهه توسعه در 1960 به همین منظور نامگذاری شده است . دومین دهه به عنوان استراتژی توسعه بین المللی تصویب شد برنامه جامع و متشکلی برای رسیدن به اهداف اجتماعی و اقتصادی در این رابطه بود تا کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به هم نزدیک کند .
اعلامیه هزاره ملل متحد در اجلاسی به همین نام در سال 2002 توسط مجمع عمومی تصویب شد .یکی از اهداف آن شناساندن تعارضات مربوط به جهانی شدن به عنوان کلید مواجهه با دولتهای جامعه بین المللی است. کوفی انان در اجلاس 2001 خطاب به مجمع عمومی چنین گفت: «منافع جهانی شدن طرحی برای دیدن است » رشد سریعتر اقتصادی ، بالا رفتن معیارهای زندگی ،سرعت بخشیدن به ابتکارات ومهارتهای فنی ومدیریتی ، فرصتهای جدید اقتصادی برای ا فراد و کشورها مشابه یکدیگر. اما هنوز این منافع بسیار غیر منصفانه و غیر برابر هستند و بین تعداد کمی از کشورها تمرکز یافته است. در اجلاس هزاره رهبران جهان متعهد شدند که اهداف توسعه هزاره از جمله هدف فراگیر به نیم رسانیدن سطح فقر تا سال 2005 را محقق سازند .از جمله دیگر راهکارهای 18 گانه اعلامیه حکومت مداری مردم سالار ، کاهش فقر ، جلوگیری از بروز بحران و بازسازی صدمات ناشی از آن ،انرژی و محیط زیست ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و بیماری ایدز را می توان ذکر کرد . خوشبختانه نظام های ا صلی نظم عمومی بین المللی در بسیاری جنبه های اساسی متحد هستند. تما می نظامها از شان انسان و ایده آل نظم گسترده جهانی سخن می گویند که این آرزو دست یا فتنی و به طور موثر به آن نزدیک می شوند. اگر چه در برخی جزئیات و موضوعات تفاوت دارند . اما در جستجوی رسیدن به چنین اهدا فی در حوزه های خا صی در یک جهان به صورت کل می باشند. تفاوتها چندان سرنوشت ساز نیستند ، اما می توانند در ترویج و گسترش آزادی ، امنیت و فرا وانی سازنده باشند .
جهان مدرن ، ظرفی جویای زندگی بهتر برای میلیونها انسان است .حقوق بین الملل آن گونه مورد تعریف قرار میگیرد ، نظام حقوقی بین المللی بین دولت ملتهاست. عوامل سیاسی و اقتصادی که حاکم بر این نظام است موجب تحول در آن می گردد. در ابتدای قرن بیستم دو جنگ جهانی همراه با بحرانهای اقتصادی شدید منجر به وضعیتی شد که درنیم قرن جهان به صورت دو قطبی اداره می شد دو قدرت عظیم که دارای سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی بودند . حقوق بین الملل توانست در این مدت به ضرورت نیازهای دوران پس از استعمار پاسخ دهد . در پایان دهه 1980 با ا فول امپراطوری شوروی و پایان جنگ سرد مواجه با خاتمه دو قطبی جهان و رفع خطر از کشتار جمعی هستیم . تغییر نظم جهانی منجر به تغییراتی در فشارهای سیاسی حاکم بر نظام بین المللی شد. نظام موجود دیگر دو قطبی نیست .مسائل بین المللی نیز به جوانب ا قتصادی توجه دارد تا به موضوعات سیاسی ، ترس از یک جنگ همه گیر اتمی جای خود را به مسائل منطقه ای و نگرانیهای زیست محیطی داده است . توجه بیشتر به مسائل حقوق بشر همراه با تحول و تغییر ناشی از مشارکت مستقیم و غیر مستقیم بازیگران غیر دولتی و تابعان جدید حقوق بین

مطلب مشابه :  منبع پایان نامه درباره رابطه نامشروع

دیدگاهتان را بنویسید