No category

پایان نامه ارشد رایگان درباره ویژگی های شخصیت، ویژگی های شخصیتی، یژگیهای شخصیتی

معاونت پژوهش و فناوری
به نام خدا
منشور اخلاق پژوهش
با یاری از خداوند سبحان و اعتقاد به این که عالم محضر خداست و همواره ناظر بر اعمال انسان و به منظور پاس داشت مقام بلند دانش و پژوهش و نظر به اهمیت جایگاه دانشگاه در اعتلای فرهنگ و تمدن بشری، ما دانشجویان و اعضاء هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی متعهد می گردیم اصول زیر را در انجام فعالیت های پژوهشی مد نظر قرار داده و از آن تخطی نکنیم:
1. اصل برائت: التزام به برائت جویی از هرگونه رفتار غیرحرفه ای و اعلام موضع نسبت به کسانی که حوزه علم و پژوهش را به شائبه های غیرعلمی می آلایند.
2. اصل رعایت انصاف و امانت: تعهد به اجتناب از هرگونه جانب داری غیر علمی و حفاظت از اموال، تجهیزات و منابع در اختیار.
3. اصل ترویج: تعهد به رواج دانش و اشاعه نتایج تحقیقات و انتقال آن به همکاران علمی و دانشجویان به غیر از مواردی که منع قانونی دارد.
4. اصل احترام: تعهد به رعایت حریم ها و حرمت ها در انجام تحقیقات و رعایت جانب نقد و خودداری از هرگونه حرمت شکنی.
5. اصل رعایت حقوق: التزام به رعایت کامل حقوق پژوهشگران و پژوهیدگان (انسان،حیوان ونبات) و سایر صاحبان حق.
6. اصل رازداری: تعهد به صیانت از اسرار و اطلاعات محرمانه افراد، سازمان ها و کشور و کلیه افراد و نهادهای مرتبط با تحقیق.
7. اصل حقیقت جویی: تلاش در راستای پی جویی حقیقت و وفاداری به آن و دوری از هرگونه پنهان سازی حقیقت.
8. اصل مالکیت مادی و معنوی: تعهد به رعایت کامل حقوق مادی و معنوی دانشگاه و کلیه همکاران پژوهش.
9. اصل منافع ملی: تعهد به رعایت مصالح ملی و در نظر داشتن پیشبرد و توسعه کشور در کلیه مراحل پژوهش.
تقدیم به
پدر و مادرم و همسرم
آنان که آینه تمام نمای محبت و ایثارند.
سپاسگزاری
سپاس بی کران و ثنای بی حد به ذات اقدس حق، که به قلم صنع و تدبیر، سرشت وجودم را رقم زد و توفیق علم آموزی ارزانی داشت.
بر خود وظیفه می‌دانم از راهنمایی‌های ارزنده جناب آقای دکتر نوذری و همچنین راهنمایی‌های بی‌دریغ جناب آقای دکتر محمد زاده تشکر و قدردانی نمایم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه ….3
1-2. بیان مساله… …6
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق …9
1-4. اهداف تحقیق 10
1-4-1. هدف کلی 10
1-4-2. اهداف ویژه 10
1-5. فرضیه ها 10
1-6. پیش فرض های تحقیق 11
1-7. محدودیتهای تحقیق 11
1-8. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر‌ها 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1. مقدمه 17
2-2. تعارض 17
2-3. مدیریت تعارض 19
2-4. نگرش ها نسبت به تعارض 20
2-5. تعارض از دیدگاه مکاتب 21
2-6. منابع تعارض 24
2-7. انواع تعارض سازمانی 25
2-8. فرآیند تعارض 28
2-9. آثار و پیامدهای تعارض 29
2-10. سبکها و راهبردهای مدیریت تعارض 34
2-11. مدلهای مختلف رویارویی با تعارض 35
2-12. راهبردهای مهم و اساسی مدیران برای مقابله با تعارض 36
2-13. اثر بخشی سبکهای مدیریت تعارض 41
2-14. شخصیت 44
2-15. نظریههای شخصیت 45
2-16. نظریه شخصیتی پنج بزرگ 49
2-17. ویژگی شخصیتی مدیران 57
2-18. شخصیت و کار 57
2-19. تحقیقات انجام شده در داخل کشور 59
2-20. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 66
2-21. جمع بندی 70
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1. مقدمه 73
3-2. روش تحقیق 73
3-3. جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 73
3-4. متغیرهای تحقیق 74
3-5. روش جمع آوری اطلاعات و دادهها 74
3-6. ابزارهای پژوهش 74
3-6-1. پرسشنامه استاندارد ویژگی های شخصیتی NEO-FFI 74
3-6-2. پرسشنامه استاندارد سبکهای مدیریت تعارض 77
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 78
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1. مقدمه 81
4-2. یافتههای مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی 81
4-3. یافتههای مربوط به آزمون فرضیههای تحقیق 86
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1. مقدمه 97
5-2. خلاصه تحقیق 97
5-3. بحث و نتیجه گیری 98
5-4. پیشنهادات کاربردی تحقیق 107
5-5. پیشنهادات به پژوهشگران آینده 108
منابع و مأخذ
منابع فارسی 110
منابع انگلیسی 115
پیوست 120
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………….126
فهرست جداول
عنوان صفحه
1-2. فرآیند تعارض 29
2-2. شیوههای مدیریت تعارض و موقعیت و شرایط آن 42
3-2. حیطهها و وجوه NEO- PI- R 51
1-3. حیطه های ویژگی های شخصیتی پنج عاملی NEO-FFI و گویه های ان 75
2-3. ضرایب پایایی پرسش نامه ویژگی های شخصیتی نئو در تحقیق حاضر 76
3-3. راهبرد مدیریت تعارض و گویه های آن 77
4-3. ضرایب پایایی پرسش نامه مدیریت تعارض در تحقیق حاضر 78
1-4. نتایج مربوط به سن آزمودنی ها را به نمایش گذاشته است. 81
2-4. توزیع آزمودنی ها بر اساس جنسیت 82
3-4. توزیع آزمودنی ها بر اساس وضعیت تاهل 84
4-4. توزیع آزمودنی ها بر حسب رشته تحصیلی 84
5-4. ضرایب همبستگی ساده بین ویژگی‌های شخصیتی فراخ‌ذهنی و راهبردهای مدیریت
تعارض 86
6-4. ضرایب همبستگی ساده بین ویژگی های شخصیتی روان رنجورخویی و راهبرد های مدیریت تعارض 87
7-4. ضرایب همبستگی ساده بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی و راهبرد های مدیریت
تعارض 89
8-4. ضرایب همبستگی ساده بین ویژگی های شخصیتی و راهبرد های مدیریت تعارض 90
9-4. ضرایب همبستگی ساده بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و راهبرد های مدیریت
تعارض 91
10-4. مدل رگرسیون چند متغیره 92
11-4. متغیرهای وارد شده به مدل “راهبرد عدم مقابله 93
12-4. مدل رگرسیون چند متغیره 93
13-4. متغیرهای وارد شده به مدل “راهبرد کنترل 94
14-4. مدل رگرسیون چند متغیره 94
15-4. متغیرهای وارد شده به مدل “راهبرد راه حل گرایی 95
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
1-2. ارتباط بین میزان تعارض و عملکرد شغلی 32
2-2. ارتباط بین سطح تعارض و پیامد های سازمانی 32
1-4. نتایج مربوط به جنسیت آزمودنی ها را به نمایش گذاشته است 82
2-4. نتایج مربوط به سابقه خدمت آزمودنی ها را به نمایش گذاشته است 85
فهرست تصاویر
عنوان صفحه
1-2.مدل پنج سبک رویارویی با تعارض 39
2-2. فرآیند مدیریت تعارض سازمانی 41
رابطه ویژگی‌های شخصیتی و مدیریت تعارض مدیران در هیأت‌های ورزشی استان فارس
به وسیله: محمد علی روستا
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای مدیریت تعارض مدیران هیات های ورزشی استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی، همبستگی است که به روش میدانی انجام شد. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه رؤسا و نایب رئیسان هیأتهای ورزشی استان فارس بود (92=n). ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ویژگیهای فردی، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو فرم کوتاه (NEO-FFI) ساخته شده توسط کاستا و مک کری (1992) و پرسشنامه مدیریت تعارض رابینز (1991) بود. ضریب پایایی عوامل پنج گانه ویژگی های شخصیتی با روش آلفای کرونباخ از 58/0 تا 69/0 نوسان داشت و ضریب پایایی سه راهبرد مدیریت تعارض با روش آلفای کرونباخ از 58/0 تا 75/0 نوسان داشت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شد و کلیه فرضیههای تحقیق در سطح معنیداری 05/0p≤ محاسبه شد. نتایج نشان داد، بین ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی با راهبرد عدم مقابله و کنترل رابطه مثبت معنیدار و با راهبرد راه حلگرایی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. هم چنین بین ویژگی شخصیتی برونگرایی، خوشایندی و وجدانی بودن با راهبرد راهحلگرایی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بین ویژگی شخصیتی خوشایندی با راهبرد عدم مقابله و کنترل رابطه منفی معنیدار و بین وجدانی بودن و راهبرد عدم مقابله رابطه مثبت معنیدار مشاهده شد. در بقیه موارد رابطه ای مشاهده نشد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود در انتخاب و انتصاب شایسته مدیران در سازمانهای مختلف ورزشی ویژگی شخصیتی آنان مد نظر قرار بگیرد.
کلید واژه ها: ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای مدیریت تعارض، هیات های ورزشی
فصل نخست
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
در تمامی ادوار زندگی بشر، تعارض، کشمکش و اصطکاک بین منافع رئیس و مرئوس، کارگر و کارفرما، ارباب و رعیت وجود داشته است. تعارض واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح، بیشتر تعارضات به ستیزه جویی و دشمنی مبدل شده است و امروزه جوامع بشری به علت پیشینه نا خوشایندی که از آن دارند، به تعارض به عنوان یک پدیده منفی مینگرند (مقیمی، 1385).
بسیاری از صاحب نظران اخیر سازمان به این باور رسیده‌ اند که علی‌رغم کوششهای سازمان و مدیریت برای اجتناب، جلوگیری و در نطفه خفه کردن تعارض، باز هم به وقوع خواهد پیوست و حضور دائمی خود را در سازمان حفظ خواهد کرد. بنابراین مسئله این نیست که آیا کشمکش و اختلاف وجود دارد یا نه، زیرا در هر حال وجود خواهد داشت. نکته حائز اهمیت این است که چگونه با مساله برخورد میشود و مورد رسیدگی قرار میگیرد (مولینز1، 1990). تعارض در واقع چیز بدی نیست چنانچه اگر به طور صحیح مدیریت شود میتواند پیامدهای مثبت قابل توجهی داشته باشد و می‌تواند به عنوان یک نیروی حیات بخش و انرژی بخش در گروه‌ها و سازمانها باشد و حتی مشخص شده است که تعارض می تواند تاثیرات مخرب موقعیتهای برد و باخت سازمان را به حداقل برساند (مولینز، 2002 ).
برخی از علمای علم رفتاری معتقدند که تنوع گروه کاری از طریق تعارض، عملکرد را تحت تاثیر قرار میدهد. در متون رفتاری از دو نوع تعارض سخن راندهاند، یکی تعارض احساسی و دیگری تعارض وظیفهای. مدیریتی که بتواند از تعارض احساسی بکاهد و تعارض وظیفهای را به نحو شایستهای مدیریت کند موفقتر خواهد بود. در این راه مدیران باید از منشاء تعارضات و نحوه تأثیرگذاری تنوع بر تعارض آگاه بوده و شیوههای مناسب برخورد با آن را بدانند (الوانی، دانائی فرد، 1380).
سبکهایی که هر یک از مدیران برای حل تعارض انتخاب میکنند، تحت تاثیر ویژگیهای منحصر به فرد آنها نظیر شخصیت، نگرشها، سبک رهبری، جنسیت، شایستگیها و میزان قدرت و اقتدار آنها و نقشی که در تعارض دارند قرار میگیرد (ایزدی، 1379). از جمله مهمترین عواملی که تعیینکننده شیوه برخورد افراد با دیگران است شخصیت میباشد. برای مثال مدیران ورزشی درونگرا از فعالیتهای ورزشی دیر بازده که فاقد برنامههای تبلیغی است و بعضاً پیچیده و درد سرساز است پرهیز میکنند. آنها در برابر تغییر و تحولات اساسی مقاومت میکنند و دوست دارند وضعیت موجود حفظ شود و برنامههای فعلی را سر و سامان دهند. مدیرانی که شخصیت برونگرا دارند در ایجاد روابط مؤثر بین کارکنان به ویژه مربیان و ورزشکاران قوی عمل میکنند؛ در سخنرانی و فن بیان استادند و سعی

مطلب مشابه :  پایان نامه با کلید واژه هایفعل مجهول، نزول قرآن

دیدگاهتان را بنویسید