الگوی تعالی سازمانی و سرآمدی و تاثیر آن بر سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۱۲- قسمت 2

تعالی یعنی دست‌یابی به نتایجی که رضایت کلیه ذی‌نفعان سازمان را جلب کند.
سازمان‌های متعالی در محیط متغیر امروز همواره و به سرعت در برابر تغییر نیازها و انتظارات ذی‌نفعان فعال، منعطف و پاسخگو هستند. سازمان‌های متعالی نیازها و انتظارات ذی‌نفعان خود را ارزیابی و پیش بینی کرده، نقطه نظرات و برداشت‏های آن‌ ها را بازنگری و عملکرد سایر سازمان‌ها را نیز بررسی می‏کنند. در این سازمان‌ها اطلاعات مربوط به ذی‌نفعان فعلی و آینده جمع‏آوری شده به منظور تعیین، به کارگیری و بازنگری خط مشی‏ها، استراتژی‏ها، اهداف و برنامه‏های کوتاه‏مدت، میان مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار می‏گیرد. این اطلاعات می‏تواند دست‌یابی به مجموعه متو ازنی از نتایج مورد انتظار ذی‌نفعان را تسهیل کند.

 

۲- مشتری مداری

 

تعالی یعنی خلق ارزش‌های مطلوب مشتری.
سازمان‌های متعالی مشتریان خود را درک و خوب می‏شناسند چرا که مشتریان، قضاوت‏کنندگان نهایی کیفیت محصولات و خدمات هستند.
همچنین می‏دانند که حصول به وفاداری، ماندگاری و سهم بازار از طریق تمرکز بر خواسته‏ها و انتظارات فعلی و بالقوه مشتریان افزایش می‏یابد. این سازمان‌ها پاسخگوی خواسته‏ها و انتظارات فعلی مشتریان خود هستند. هر کجا که مناسب باشد به منظور بهبود و اثر بخشی پاسخگویی‏ها مشتریان خود را دسته بندی می‏کنند. فعالیت‏های رقبا را بررسی و وضعیت رقابتی خود را شناسایی می‏کنند. به گونه‏ای موثر خواسته‏ها و انتظارات آینده مشتریان را پیش بینی و در جهت نیل، ارتقا و افزایش آن‌ ها اقدام می‏کنند. چنین سازمان‌هایی تجربیات و نقطه نظرات مشتریانشان را بررسی و بازنگری کرده و در صورت بروز هرگونه اشتباه یا نقصان به سرعت به اصلاح موثر آن می‏پردازند. این سازمان‌ها معتقد به برقراری و حفظ رابطه‏ای متعالی با مشتریانشان می‌باشند.
مشتری مداری یعنی:

 

 

  •  
      • تحقیق و درک نیازها و انتظارات

     

      • اطمینان از ارتباط مقاصد سازمان با نیازها و انتظارات

     

      • اشاعه نیازها و انتظارات در سطح سازمان

     

      • اندازه‌گیری رضایت مشتری و اقدام در خصوص نتایج

     

    • مدیریت سیستماتیک ارتباطات با مشتری

 

۳- رهبری و ثبات در مقاصد

 

تعالی یعنی رهبری دوراندیش و الهام بخش همراه با ثبات در مقاصد.
رهبران سازمان‌های متعالی مسیرهای روشنی برای سازمان خود تعیین می‏کنند. این رهبران سایر رهبران سازمان را متحد و آن‌ ها را به تشویق و به حرکت درآوردن کارکنانشان ترغیب می‏کنند. ارزش‏ها، اصول اخلاقی، فرهنگ و ساختار اداری را بگونه‏ای در سازمان برقرار می‏کنند که جذابیت و مفهوم واحدی در ذهن ذی‌نفعان ایجاد کند. در سازمان‌های متعالی رهبران در سطوح مختلف سایر کارکنان را به طور مداوم به سمت تعالی سوق می‏دهند تا جایی که به عنوان شاخص ارزیابی رفتار و عملکرد تلقی می‏شود.
آن‌ ها با تقدیر از ذی‌نفعان و همکاری با آنان دراجرای فعالیت‏های بهبود مشترک به رهبری سازمان می‏پردازند. در شرایط بحرانی باثبات قدم اطمینان خاطر ذی‌نفعانشان را در حصول مقاصد سازمانی جلب می‏کنند در چنین شرایطی توانمندی‏های خود را با انعطاف جهت‏گیری‏های سازمانی در مقابل عوامل و تغییرات سریع محیط خارجی نشان می‏دهند و کارکنانشان را نیز با خود همگام می‏سازند.
رهبری یعنی:

 

 

  •  
      • برقراری چشم‌اندازی روشن از آتیه سازمان

     

      • برقراری و پایش مقاصد و اهداف چالش آفرین

     

      • ایجاد و پایداشت ارزشهای سازمانی حاکی از اصول عدالت و اخلاق در کلیه سطوح

     

      • ایجاد امکانات تامین منابع و آموزشهای لازم متناسب با وظایف و مسئولیتهای کارکنان

     

    • هدایت و تشویق و شناخت دست‌آوردهای مثبت کارکنان

     

    برای

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مطالعه تطبیقی جایگاه اصل صلاحیت جهانی در حقوق جزای ایران و حقوق جزای بین الملل با تاکید بر جرائم مواد مخدر- قسمت ۴- قسمت 2

ج آوریل 9 , 2021
کیفری برجرایم مشمول صلاحیت جهانی         مبحث نخست :     موضوع صلاحیت جهانی   در گذشته تنها دو جرم دزدی دریایی و برده داری موضوع این نوع صلاحیت بودند؛ اما در طی چند قرن اخیر، قاعده صلاحیت جهانی اندکی از شکل ابتدایی خود خارج شده و […]