الگوی تعالی سازمانی و سرآمدی و تاثیر آن بر سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران- قسمت ۱۴

ویرایش ۲۰۰۳ ویرایش ۲۰۱۰
نتیجه گرایی دست‌یابی به نتایج متو ازن
مشتری مداری ارزش افزایی برای مشتریان
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

 

رهبری و ثبات در مقاصد

 

 

رهبری با دوراندیشی، الهام بخشی و درستی

 

 

 

مدیریت مبتنی برفرایندها و واقعیت ها

 

 

مدیریت به وسیله فرایندها

 

 

 

توسعه و مشارکت کارکنان

 

 

موفقیت از طریق کارکنان

 

 

 

یادگیری ، نوآوری و
بهبود مستمر

 

 

پرورش خلاقیت و نوآوری

 

 

 

توسعه شراکتها

 

 

ساختن مشارکت ها

 

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکت
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

مسئولیت پذیری برای
آینده ای پایدار

 

 

۲-۱۰- مطالعات انجام شده:

 

 

۲-۱۰-۱- تحقیقات داخلی :

 

با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط شرکت نوسازی صنایع ایران، استقبال و اقبال عمومی و قابل توجیهی از سوی صنایع کشور به اجرای پروژه تعالی سازمانی در سطح ملی شده است. به نحوی که در طی ۵ سال گذشته بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی از طریق مشاوران مورد تأیید شرکت نوسازی صنایع ایران، اقدام به اجرای پروژه سرآمدی سازمانی نموده اند،
در جهت تحقق رویکردهای متعالی شرکتهای ایرانی نظیر سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه و سازمان صنایع دفاع در مباحث جهانی شدن از طریق کسب رضایت مشتریان، بازاریابی نوین، بهبود کیفیت و سایر مقولات تعریف شده مستلزم تدارک بستری مناسب برای حرکت سریع و پرشتاب مجموعه فعالیت‌ها و فرایندهای عملیاتی در قالبی هدفمند و سنجش اثر بخشی و ارزیابی نحوه عملکرد فرایند‌ها با هدف ترسیم چرخه بهبود مستمر و بهره مندی از نتایج حاصله بصورت یک فعالیت یادگیری مستمر در اصلاح رویکرد سازمان، درک نقاط قوت و ضعف آن بصورت چرخه ای دائمی از طریق انجام ارزیابی‌های مستمر و ارائه اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه می تواند مسیر تعالی سازمان‌ها و حرکت آن‌ ها به جلو را تسهیل و تسریع نماید.
مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان الگویی جامع در سنجش توان عملکردی سازمان‌ها از طریق طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، میزان تحرک هوشمندانه آن‌ ها را در طراحی مطلوب مسیر حرکتی،اجرای بهینه اهداف، بررسی نتایج حاصله و سنجش اثر بخشی اقدامات انجام شده، را موردتحلیل قرار داده و سطح کامیابی سازمان‌ها را در نیل به تعالی مشخص می سازد. انتخاب این مدل به منظور استقرار دراین شرکتها و نیل به تحقق هرچه بهتر اهداف عالیه شرکت در راستای جهانی شدن می‌باشد.

۲-۱۰-۱-۱جلودار ممقانی (۱۳۸۵)
نویسنده پس از بیان مزایای استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت جامع در شرکتها ولزوم تعهد مدیران ارشد وکارکنان به اجرای تمام موارد بنیادی و اعتقاد به ارزش آفرینی چنین بیان می‌کند: اگر این فرض را بپذیریم که استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت صرفاً برای اخذ یک مدرک وگواهینامه انجام نمی‌شود، می بایست این استقرار بتواند فرایندهای سازمان را در جهت سودآوری بیشتر واقتصادی بودن سوق دهد وبه عبارت دیگر فرایندهای مد نظر سیستم مدیریت کیفیت موقعی اثربخش خواهد بود که بتواند ارزش افزوده در سازمان وفرایندها ایجاد نماید. درصورتی که عملیات سازمان به صورت موفق وبا رویکرد فرایندی مدیریت شوند، اثرات مالی زیر برشرکت مترتب می‌گردد :
عکس مرتبط با اقتصاد
۱)بهبود در فرایند برگشت سرمایه
۲)بهبود در فرایند تخصیص منابع
۳)کاهش هزینه‌های پرت شده درسازمان
۴)دسترسی به ارزشهای بالا وکاهش هزینه فرایند‌ها
۶)کاهش زمان تحویل محصول به بازار
۶)کاهش زمان توقفات تولید وزمان نهایی محصول
۷)افزایش اثر بخشی ارتباطات داخلی وخارجی
۲-۱۰-۱-۲-قمصری، بهبود روش‌های کار وبهره وری سازمانی براساس اصول الگو
بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت در شرکت ایران فسفات :
محقق دراین تحقیق به معرفی الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت وشرکت ایران فسفات (روش‌ها وفرایندها ) می پردازد. وی درنهایت فرایندهای اصلاح شده شرکت را معرفی می نماید
۲-۱۰-۱-۳- شرکت قطعه ساز وابسته به صنعت خودرو اظهار نامه EFQM سال ۱۳۸۵
شرکت تا سال ۱۳۸۲ استانداردهای ایزو ۹۰۰۱و ۹۰۰۲ و۱۴۰۰۱ را اخذ کرده ودرسال ۱۳۸۳ موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی ودرسال ۱۳۸۴ لوح تقدیر جایزه ملی کیفیت و همچنین گواهی تعهد به تعالی وجایزه ملی بهره وری وتعالی سازمانی را دریافت کرده است این شرکت با هدف تحقق سیستم مدیریت کیفیت جامع TQMو بهره مندی از پتاسیل بالای نیروی انسانی وتجهیزات سخت افزاری اتوماتیک ونیمه اتوماتیک، بکارگیری الگوی سرآمدی EFQM را به عنوان راهی درجهت دست‌یابی به اثربخشی وکارایی بیشتر پذیرفته وآن را به عنوان چهارچوبی جهت ارزیابی وبهبود مستمر سازمانی اجرا می‌کند.

 

۲-۱۰-۲- مطالعات خارجی

 

در سال ۱۹۵۰ موسسه علوم ومهندسی ژاپن[۳۲] آقای دکتر ادوارد دمینگ[۳۳] را برای انجام سخنرانی‌های مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود و در سال ۱۹۵۱ این موسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ در زمینه کیفیت جایزه ای به نام ایشان بنیان نهاد. الگویی که جایزه دمینگ بر اساس آن تهیه گردید و از دهه پنجاه میلادی در ژاپن به اجرا در آمد عمدتاً بر کیفیت محصولات و روش‌های کنترل کیفی استوار است به بیان دیگر مدل جایزه دمینگ بر این اصل استوار است که برای تولید محصولات وخدمات با کیفیت بالا نیاز به هماهنگی همه جانبه و فراگیر در سطح سازمان است. این مدل نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد کرد و همین تفکر نگرش فراگیر  منجر به ظهور «کنترل کیفیت فراگیر» در دهه ۶۰ میلادی گردید.مدیریت کیفیت فراگیر روشی است برای مدیریت و اداره سازمان جهت تعیین کیفیت با مشارکت همه اعضای سازمان که از طریق جلب رضایت مشتری و تامین منافع همه ذی‌نفعان بدست می آید.موفقیت ژاپن در بکارگیری روش‌های علمی کسب و کار
تهدیدی جدی برای شرکت‌های آمریکائی ایجاد کرد به طوریکه در دهه ۸۰ بسیاری از آن‌ ها با واگذار کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند این تهدیدات منجر گردید که شرکت‌های غربی در روش‌های کسب و کار خود تجدید نظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر را به طور گسترده بکار گیرند.جایزه کیفیت و سرآمدی کانادا [۳۴]در سال ۱۹۸۳ و پس از آن در سال ۱۹۸۷ جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج[۳۵]  در آمریکا از اولین گام‌هایی بودند که برای بخشیدن دید فراگیر به مدل‌هایی که برای ارزیابی در موسسات صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند برداشته شد و این مدل‌ها  در واقع پوشش دهنده تمامی اجزای یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذی‌نفعان بود.به دنبال مدل مالکوم بالدریج در سال ۱۹۸۸ مدل تعالی سازمانی EFQM در پاسخ به نیاز بهبود رقابت پذیری سازمان‌های اروپایی توسط چهارده کمپانی بزرگ اروپایی ( بوش، رنو، فیات، بی تی، بول، الکترولوکس، ک ال ام، نستله، اولیوتی، فیلیپس، سولزر، فولکس واگن، رازالت، سیبا ) در کمیسیون اروپایی مورد توافق واقع و امضاء گردیده است. این اقدام متهورانه از شبکه قدرتمند مدیریت در حال حاضر دارای ۸۰۰ عضو از ۳۸ کشور جهان در بخش خصوصی و دولتی می‌باشد که در چارچوب یک جامعه اروپایی و در زمینه بهبود کیفیت در ادامه مدل مالکوم بالدریج از آمریکا و همچنین مدل دکتر دمینگ در ژاپن به پیش میرود.الگوی EFQM  در سال ۱۹۹۱ به عنوان مدل تعالی کسب و کار معرفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتا دریافت پاداش کیفیت اروپایی ارائه شد، این اقدام در سال ۱۹۹۲ عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیت‌های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آن‌ ها دست یابد. این الگو به سرعت مورد توجه شرکت‌های اروپایی قرار گرفت و مشخص شد که سازمان‌های بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.در سال ۱۹۹۵ ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال ۱۹۹۶ مدلی مربوط به سازمان‌های کوچک توسعه داده شد.در سال ۱۹۹۹ مهمترین بازبینی الگوی EFQM صورت گرفت. در سال ۲۰۰۱ مدل سرآمدی EFQM ویرایش سازمان‌های کوچک و متوسط و درسال ۲۰۰۳ ویرایش جدیدتری از مدل EFQM ارائه شد که در زیر معیارها و نکات راهنما تغییرات قابل ملاحظه ای نسبت به ویرایش سال ۱۹۹۹ داشت ودرنهایت ویرایش سال ۲۰۱۰ مدل EFQM حاصل سال‌ها تجربه بوده که چالش‌های حال وآینده را مورد توجه قرارمی دهد.
در طی این سال‌ها شرکت‌های زیادی این الگو را پیاده نموده اند که به اختصار به برخی از آن‌ ها اشاره می‌گردد

 

۲-۱۰-۲-۱- مطالعه موردی شرکت موتورولا

 

کارخانه موتورولا جزو پیشگامان پیاده سازی الگوهای برتر کیفیت است. هرچند الگو مورد استفاده این واحد صنعتی حالت ابتدایی و تلفیقی از شش سیگما ومعیارهای مالکوم بالدریج بود لکن اجرای موفق طرح پس از دو سال منجر به رشد سالانه ۲۰۰-۳۰۰ میلیون دلاری درآمدهای عملیاتی وکاهش چشمگیر ضایعات شد
این تجربه در امر پیاده سازی یک الگوی تلفیقی وابتدایی کیفیت، موید اثرات مالی ناشی از پیاده سازی الگوهای خود ارزیابی ومدیریت کیفیت است

 

۲-۱۰-۲-۲- دون لیزبرن ایرلند [۳۶]

 

دون لیزبرن یکی از ۱۸ نهاد بزرگ خدمات درمانی واجتماعی در ایرلند شمالی است که سالانه بالغ بر۱۲۵ میلیون پوند درآمد دارد و به ۱۸۰۰۰۰ نفر خدمات مختلف اجتماعی ودرمانی عرضه می نماید. این نهاد قبل از پذیرفتن چارچوب الگوی تعالی، عنوان مثلث کیفیت را دارا بود که رئوس آن پرسنل، مشتری وفرایند تشکیل می داد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ الگوی قالب در تمام رویه‌ها بود. این نهاد همچنین تا سال ۱۹۹۸ موفق به اخذ ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱ وHQS در رابطه با خدمات بهداشت روانی شده بود لکن در این سال الگو جدید خود ارزیابی EFQM را مبنای عمل قرار داد

 

۲-۱۰-۲-۳- شرکت ان اس کی[۳۷] (انگلستان)

 

شرکت علی رغم دارا بودن ایزو ۹۰۰۱ ایزو۱۴۰۰۱ اقدام به پیاده سازی الگوی تعالی نموده است شرکت ان اس کی نتایج اجرای الگوی تعالی سازمانی را بهبود ارتباط با پرسنل، مشتریان وتامین کنندگان می داند. کاهش هزینه‌هایی از جمله مواد،دستمزد وسربار منجر به ۱۴ میلیون پوند صرفه جویی در هزینه‌ها (کل هزینه‌ها در حدود ۹۰ میلیون پوند) و۱۸ درصد رشد در حجم فروش شده است
 

۲-۱۰-۲-۴- بالتر وبندل[۳۸] (۲۰۰۵)،

 

اثر پیاده سازی موثر استرات‍ژیها ی سرآمدی سازمانی بر نتایج کلیدی عملکرد. در سال ۲۰۰۵ تحقیقی را در مورد میزان اثرگذاری اجرای تعالی سازمانی (EFQM) بر متغیرهای مالی انجام دادند.در این تحقیق ۱۲۰ شرکت برنده جایزه کیفیت و برای یک دوره ۱۱ ساله مورد مطالعه قرار گرفته اند.جامعه آماری شامل شرکتهای برنده جایزه وشرکتهای مشابه (به عنوان کنترل نتایج ) بود. دوره ارزیابی شامل بر ۵ سال قبل از برنده شدن ودوره ۶ سال بعد از برنده شدن جایزه است ( درحقیقت رشد شاخص‌ها برای دوره ۱۱ساله ارزیابی شده). همچنین دو دسته معیار شامل بر ارزش سهم ومعیار‌های حسابداری همچون فروش وسودآوری به عنوان متغیرهای مورد تحقیق، بررسی شده اند. تحقیق مذکور نشانگر این است که ارزش سهام شرکتهای مورد بررسی پس از یک سال ۶% وپس از سه سال ۳۶% رشد داشته است. همچنین فروش این شرکت‌ها پس از یک سال، سه سال وپنج سال به ترتیب ۸%، ۱۷% و ۷۷% رشد داشته و نسبت فروش به داراییها نیز ۴%، ۶% و ۸% رشد پیدا کرده است
حسابداری
به طور کلی در شرکت‌هایی که الگوی تعالی سازمانی به صورت موفقیت آمیز اجرا گردیده وتعهد به آن ادامه داشته باشد، بهبود شاخص‌های عملکردی در کوتاه مدت وبلند مدت قابل توجه است. از جمله سایر متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق می‌توان به هزینه‌های فروش، هزینه‌های سرمایه ایی به فروش ونیز به کل دارایی‌ها اشاره کرد

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بررسی اندازه¬های فاصله برای مجموعه¬های فازی شهودی و شهودی بازه¬ای مقدار- قسمت ۴

ج آوریل 9 , 2021
-۳-۲اندازه­ های فاصله­ اصلاح شده برای مجموعه­های فازی شهودیاکنون می­خواهیم اندازه فاصله را که در تعریف ۲-۲-۳- برای مجموعه­های فازی شهودی بیان کردیم توسعه دهیم. سزمیت و کاسپرزیک (۲۰۰۰) بیان هندسی دیگری برای اصلاح اندازه­ های فاصله­ برای مجموعه­های فازی شهودی ارائه کردند. آنها پیشنهاد کردند برای توصیف مجموعه­های فازی […]