بازاریابی احساسی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

emotional decision making

احساسات مشتری بهترین گزینه واسه بازاریابانه تا بتونن محصول و خدمت خود رو عرضه کنن اما چیجوری از این احساسات به صورت درست استفاده کنیم؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ بیشتر برنده های معروف دنیا هنگام رونمایی از محصول جدید خود به جای به کار گیری راه های سخت بازاریابی راه حل بهتر و کاراتری رو انتخاب می کنن. چون تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتری باعث تصمیم گیری احساسی اون می شه که یکی از مهم ترین روش های بازاریابی به نام بازاریابی احساسیه.

تحقیقات انجام شده نشون دهنده اون هستش که بر خلاف باور عمومی بیشتر مردم تصمیمات خود رو براساس احساسات و احساسات خود می گیرند. پس تحت تاثیر قرار دادن افراد واسه تصمیم گیری احساسی یکی از مهمترین نکات بازاریابیه. واسه موفقیت در بازاریابی لازمه که با مشتریان خود رابطه عاطفی برقرار کنین. این رابطه عاطفی منتهی به تصمیم گیری احساسی اون ها بین خرید می شه و با اشتیاق اجناس برند شما رو انتخاب می کنن.

مثل سازی احساسات واسه تحت تاثیر قرار دادن تصمیم گیری احساسی در بازاریابی احساسی

احساسات آدم نقش موثری در تصمیم گیری اون دارن. حتی آدم های منطقی هم بین تصمیم گیری درگیر احساسات خود می شن. بدیش اینه در بازاریابی به این عوامل توجه چندانی نمی شه. اما جالبه بدونین که اگه مشتری در اولین تجربه ی خود هنگام به کار گیری اجناس یه برند احساس خوبی رو تجربه کنه واسه همیشه تصور مثبتی نسبت به اون برند پیدا می کنن. بر عکس این موضوع هم صادقه یعنی نارضایتی مشتری در اولین تجربه حس نفرت همیشگی تو ذهن اون بوجود میاره. پس توجه به احساسات مشتری یه روش سرمایه گذاری دراز مدت واسه جذب مشتری و از اصول اساسی بازاریابیه. چون خرید مشتری فقط براساس نیازای اون نیس. نیاز مشتری با منطق هدایت می شه اما خواسته و در آخر خرید طبق احساس شکل می گیرد و دلیل پیشبرد بازاریابی احساسی می شه.

مثلا فرض کنین اولین بار به رستورانی می روید، اما از غذای رستوران رضایت کافی ندارین. بدتر از همه اینکه بدون این دست اون دست کردن دچار مسمومیت غذایی می شه. مطمئنا این تصور باعث می شه که دیگه تحت هیچ شرایطی به این رستوران نرید. از طرفی هم دوستان و آشنایان خود رو هم از رفتن به این رستوران منع می کنین. پس بعضی وقتا حتی یه تجربه ی تلخ باعث ایجاد تصور منفی از یه برند می شه و می تونه گروه بزرگتری از مشتریان رو تحت تاثیر بذاره.

تصمیم گیری احساسی و کلا احساسات مشتری نقش به سزایی در موفقیت بازاریابی احساسی برند داره.

روانشناسی با بخش علمی بازاریابی رابطه تنگاتنگی داره. روانشناسی تعامل بین احساسات و منطق رو بین تصمیم گیری بررسی می کنه و عقیده داره که عوامل زیر تو یه تصمیم گیری احساسی تاثیر دارن:

احساسات مثبت مانند شادی، لذت و رضایت مهمترین عوامل جذب مشتری وفادار هستن. به عبارت ساده تر رضایت مشتری تضمینی واسه وفاداری مشتری نسبت به برند شما هستش.

محبوبیت برند هم یکی دیگه از عوامل مهم در تصمیم گیری احساسی مشتریاس. واقعا محبوبیت نقش بزرگی در پیشبرد روش هدف دار های بازاریابی احساسی داره و نباید از اون چشم پوشی کرد.

تبلیغات عاطفی نقش پررنگ تری نسبت به محتوای آگهی داره و انتخاب مشتریان و تصمیم به خرید اون ها رو تحت تاثیر قرار می دهد.

تاثیر روانی تصاویر استفاده شده در تبلیغات و بازاریابی، تصمیم گیری احساسی و منطقی مغز رو تحت تاثیر قرار می دهد.

به کار گیری راه های هوشمندانه و تبلیغات جذاب که اطلاعات مفیدی رو در مورد یه محصول در اختیار مشتری بذاره هم شانس موفقیت در بازاریابی احساسی رو چندین برابر می کنن.

بین اراده کردن احساسات منطق رو تحت تاثیر قرار میده.

بهره گیری از احساس مشتری در بازاریابی احساسی

یه بازاریاب موفق با به کار گیری ساختار تعاملات اجتماعی و توجه به احساساتی مثل شادی، غم، سورپرایز، نگرانی، خشم و انزجار و تحریک احساسات مثبت خریدار رو تشویق می کنه که طی یه تصمیم گیری احساسی اجناس یه برند خاص رو انتخاب کنه. چون معمولا تحریک احساس مثبت نفوذ بیشتری بر ذهن مشتری داره و دلیل پیشرفت روش هدف دار بازاریابی احساسی می شه.

احساس همدلی نوع منحصر به فردی از تبلیغاته. پس ایجاد حس همدلی در مقابل غم و اندوه مشتری باعث ایجاد حس اعتماد و وابستگی شده و تصمیم گیری احساسی مشتری رو تحت تاثیر قرار می دهد.

ترس محرک قویه که همه جنبه های زندگی از جمله تصمیم گیری رو تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله عوامل احساسی دیگری که می تونه در انتخاب روش هدف دار بازاریابی احساسی و تشویق مشتری به خرید ازش استفاده شه روش سورپرایز و آزار مشتری هستن که می تونن دلیل پیشرفت ی بازار شن. اما نکته ی مهمی که در انتخاب روش هدف دار بازاریابی باید به اون توجه شه شناخت نوع مشتری و باخبر شدن از احساسات اونه.

رابطه سازنده و موثر با مشتری یکی از عوامل مهم تاثیرگذاری در احساسات مشتریه که منتهی به تصمیم گیری احساسی می شه. ایجاد رابطه عاطفی و توجه به نظرات و احساسات مشتری باعث تقویت حس همدلی و اعتماد مشتری می شه. داستان سرایی و توجه و به کار گیری تجربیات مشتری هنگام به کار گیری محصول هم می تونه دلیل جلب اعتماد مشتری نسبت به برند شما شه.

نتیجه گیری

واسه موفقیت در بازاریابی احساسی لازمه که به احساسات مشتری خود توجه کنین و با شناخت مشتری و تشویق اون واسه تصمیم گیری احساسی دلیل پیشرفت ی بازار و در آخر افزایش فروش شما می شه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

آی بازاریابی بازاریابی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *