بازاریابی از طریق تعامل محتوایی با مشتریان

چیجوری مشتریان خود رو تبدیل به طرفداران اصلی برند و محصول خود کنیم طوری که مشتریان به صورت خود جوش واسه خدمات ما تبلیغات کنن؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ اگه می­ خواهید در دنیای امروز یه برند بسازین، نمی­ تونید از راه های بازاریابی گذشته پیروی کنین. شرکت­ ها قبلاً کنترل کلی بر چگونگی دریافت پیام­ های تبلیغاتی خود بوسیله همه مردم رو داشتن، اما در عصر شفافیت بالا و توانمندسازی مصرف­ کنندگان از راه رسانه های اجتماعی، کار و کاسبی های مدرن می دونن که اصالت و درگیر کردن، اولویتای درجه اول هستن.

واسه پاسخگویی به این اولویت­ ها، برنده های بسیاری محتوای تولید شده از راه کاربران (User Generated Content, UGC) رو در روش هدف دارای بازاریابی خود ترکیب کردن. با توییت کردن دوباره پستای دنبال­ کنندگان، اجرای مسابقات عکس و ویدیو یا تشویق مصرف کنندگان واسه به اشتراک گذاری تجربیاتشون در مورد برند، شرکت می ­تونه از این محتوای عالی بهره ببره، وقتی ­که این موارد در جهت درست استفاده شه، می­ تونه تصویر مثبت تر و واقعی تری از برند نسبت به تصویری که هر کمپین داخلی ایجاد می­ کنه ترسیم کنه.

آپو گوپتا، مدیرعامل کورالیت، پلتفرم بازاریابی رسانه­ های اجتماعی تصویری، میگه: «باهوش ­ترین برنده های امروزی مصرف کنندگان خود رو به عنوان همکاران سازنده در نظر می­ گیرند. اونا به طور فعال مشتریان رو واسه به اشتراک گذاشتن تجربیات برند محور خود تشویق می ­کنن و اون تجربیات رو بوسیله­ ی آمیختن در ابتکار­های بازاریابی خودشون تقویت می­ کنن.»

به طور مشابه، جو هولاند، بنیان گذار و مدیرعامل ویدیو بلاک می­ گوید شرکت ­هایی با بهترین تلاشای بازاریابی شرکت­ هایی هستن که به مشتریان اجازه می­ بدن تا داستان برند اون­ ها رو تعریف کنن.

ایشون در «Business News Daily» گفته: «اندازه محتوای در حال پخش در شبکه های اجتماعی روزانه رو به زیاد شدنه. این یه فرصت بزرگه تا از پایگاه مشتری هاتون بهره ببرین، خیلی از اون ­ها قبل از این محتوا رو به اشتراک گذاشته و ایجاد کرده ­ان و در صورتی ­که اون­ ها بخوان داستان برند شما رو تعریف کنن این محتوا رو دارن.»

اشتراک گذاری و جواب به نظرات و توییتای مشتریان در مورد کسب وکار شما در کانال­ های اجتماعی روشای بسیار عالی هستن تا بر محتوای تولید شده از راه کاربران سرمایه گذاری کنین، اما مشتریان امروزی تمایل دارن تا به رسانه های تصویری بهترین جواب رو بدن. این همون دلیلیه که واسه برنده ها داشتن حضوری قوی در شبکه­ هایی مانند اینستاگرام، پینترست، تامبلر و یوتیوب خیلی با اهمیته.

جاستین گراتی، مدیر شرکت تایگرلاجیک که مالک پستانو، پلتفرم بازاریابی تصویریه میگه: «بازاریابی اجتماعی همونجوریکه رو به جلو میریم بیشتر تصویر محور می ­شه. تعداد آدمایی که از برنامه های کاربردی تصویری و ویدئویی استفاده می کنن رو به رشده. این برنامه­ ها فقط در مورد این نیس که بگیم در سالن ورزشی هستم بلکه در شبکه­ هایی مانند توییتر یا فیس بوک شامل یه عکس هم می­ شه.»

استفاده و استفاده محتوای تصویری تولید شده از راه کاربران می­ تونه پیشرفت بزرگی واسه برند شما باشه، اما فقط در صورتی­ که از اون به درستی استفاده کنین. اینجا به چند تاکتیک متفاوت که می­ تونید امتحان کنین، و بهترین روش ها واسه اجرای اونا اشاره شده.

تعامل با محصول:

یکی از آسونترین و مؤثرترین نوع از محتوای تولید شده از راه کاربران، تشویق مشتریان واسه گرفتن عکس­ ها و ویدیو­هاییه که اون­ها رو در حال به کار گیری محصول شما نشون میدن و دنبال کردن اون­ ها از راه اشاره مستقیم و یا تعیین هشتگه. مثلا، فروشگاه لباس وِت سیل واسه پیدا کردن و اشتراک گذاشتن عکس­ هایی از مشتریان که لباس­ هایی با برند وت سیل رو پوشیده ­ان از هشتگ #WSonME استفاده می ­کنه. گوپتا خاطر نشون می کنه که شمام می تونین مشتریان محلی رو با درخواست از اونا واسه عکس ورداری در فروشگاهتان در این کار درگیر کنین. اگه اونا موافقت کردن، اقدامشان رو با لایک کردن عکس هاشون، گذاشتن نظرات دوستانه و اجازه گرفتن واسه به اشتراک گذاری محتواهایشان روی شبکه­ های اجتماعی خودتون مورد تقدیر بذارین. واسه شیرین کردن این توافق، می تونین با دادن یه کوپن خرید یا تخفیف در فروشگاه سنگ تموم بذارین.

کامل سازی محصول:

اگه عکس­ های تعامل با محصول برابر تبلیغات «فروش سخت» (hard selling) هستن، کامل سازی محصول «فروش نرم» (soft sell) است. این محتوا نشون می ­دهد که چیجوری محصول شما متناسب با بافتار گسترده تر زندگی مصرف­ کنندگانه. این هدفی به مراتب ظریف انگارانه تره، اما می تونه به اندازه یا حتی بیشتر نوع قبلی محتوای تولید شده از راه کاربران اثر داشته باشه.

گراتی در «Business News Daily» گفته: «شبکه های اجتماعی به طرفداران اجازه میدن تا رابطه خود رو با برنده ها نشون بدن.» در عکسی از دویدن صبحگاهی خود، می­ تونید اشاره ­ای به کفش­ هایی داشته باشین که به پا دارین. شما می­ تونید در مورد گروهی که واسه دیدن اجرای اون­ ها به کنسرت رفتید و آهنگ مورد علاقه تون رو اجرا کردن توییت کنین. در هر زمان که شما با برندی رابطه دارین می­تونید تشویق خود رو در مورد اونا به اشتراک بذارین.»

گراتی خاطر نشون کرد که این نوع از پستا بطور خاصی تأثیرگذارند چون اونا تجربه ای رو از یه روش شخصی و متفکرانه بیان می ­کنن.

گراتی می­ گوید: «برنده ها از طرفداران می­ خواهند تا بالاتر از یه اشاره­ ی ساده رفته و خلاق تر باشن. به اونا این بهونه رو می ­دهد تا چیزی رو به تایم لاین خود اضافه کنن که در میان دوستای خود باعث برانگیختن علاقه می شه.»

مسابقات:

واسه این که به مشتریان خود این شانس رو بدین تا جایی که ممکنه خلاق باشن، میزبانی رقابت عکس و فیلمی رو در نظر بگیرین که در اون از دنبال کنندگان می خواین تا محتوای خاصی رو واسه شما بسازن. این به اونا اجازه می ­دهد تا بخشی فعال و مستقیم از راه هدف دار برندسازی شما باشن، و این رو حس کنن که صدای اون­ ها بوسیله شرکت شما شنیده شده. یکی از مهمترین مثال­ ها، کمپین «Crash the Superbowl» دوریتوزه، یه مسابقه­ ی هرساله که در اون یه جایزه نقدی و امکان پخش در طول سوپر بول به بهترین تبلیغ ساخته شده از طرف طرفداران اعطا می شه.

هولاند که شرکتش در این مسابقه هرساله شرکت داره، می­ گوید: «با انجام این کار، شما بهترین مشتریان خود رو توانا می­ سازید تا حامی برند شما باشن. این کار قوی تر از تبلیغات سنتیه و وقتی که اونو به درستی انجام می ­بدین آسونه.»

گوپتا خاطر نشون کرد مسئله این نیس که شما کدوم یکی از راه هدف دار­ های محتوای تولید شده از راه کاربران رو بکار می برید. مهم موندگاری تعامل دراز مدت مشتریان بعد از این که کمپین به پایان می­ رسده. ایشون عقیده داشت که هدف پایانی تشویق به یه تغییره؛ از مصرف کننده به طرفدار حقیقی.

گراتی این طور گفته که: «یه طرفدار به احتمال بیشتریبا برند به عنوان بخشی از هویت خود رابطه برقرار می­ کنه.»

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی بیزینس ترن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *