بازاریابی به روش پوکمون گو (Pokémon GO)

به کار گیری تجربه ایده های موفق در هر زمینه ای میتونه به شما کمک کنه تا بهتر و مفیدتر باشین حال اگه قصد شما بازاریابی محصول یا خدمت خاصی باشه باید به دنبال نمونه های موفقی باشین که بهترین کارکرد رو داشته ان.

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ اگه تا به امروز نام Pokémon GO به گوشتون نخورده، شایدً خیلی به دنبال اخبار فناوری و نوآوری دنیا نیستین. الان در خیلی از کشورای دنیا خیابون ها پر شده از تعداد خیلی از کسائی که سرشون پایینه و غرق گوشی های هوشمندشون هستن و به دنبال جانوران انیمیشنی یه بازی واقعیت اضافه می دوند. به ظاهر، این یه بازی بامزه موبایلی بوده که محبوبیتش باحال و سرگرم کننده س، اما اگه به بعد مادی ماجرا نگاه کنیم، به یافته های جالبی دست پیدا می کنیم – ارزش شرکت نینتندو به لطف این بازی به حدود ۷.۵ میلیارد دلار رسیده.

حال، سؤال پیش رو اینه که چیجوری یه بازی ساده ی موبایل این جور موفق شده و فقط در چند روز اینجور محبوبیتی کسب کرده. اصل مطلب به چند پیشنهاد ی ساده و زیرکانه ی بازاریابی برمیگرده، که همه شون هم واسه تبلیغ شرکت و محصول شمام قابل استفاده هستن:

۱. با برندسازی مناسب، هر چیزی خوب خواهد فروخت

پوکمون گو تا حدی براساس ی بازی مشابه دیگری به نام اینگرس (Ingress) طراحی شده. تابه حال چیزی از اینگرس شنیده اید؟ شاید، اما اون بازی هیچوقت نتونست موفقیت چشم گیری به دست آورد، چراکه برندش اون اونقدر که بایدوشاید شناخته شده نبود. در طرف مقابل اما، پوکمون برندیه که در ۲۰ سال گذشته همیشهً در حال پیشرفت بوده. طراحی شخصیت ها، کیفیت بازی و حال و هوای کلی بازی (و انیمه هاش) اون قدر قوی و پخته شده ان، که صرف وجود نامشون در بازی، به فروش بازی به چندین نسل از هواداران پوکمون کمک کرده. خود بازی هم خوبه، اما بدون اینجور برندی، هیچوقت نمی تونست به اینجور موفقیتی برسه.

۲. زمان بندی خیلی با اهمیته

پوکمون درست با شروع تابستون منتشر شد، وقتی که مدرسه ی بچه ها تعطیل شده، فستیوال های جور واجور شروع گشته و مردم همیشهً به دنبال بهونه ای واسه خروج از خونه می گردند. حتی تصور منتشر کردن اینجور بازی ای در برف و بوران زمستون هم شدنی نیس. تاریخ عرضه ی این بازی تصادفی نیس. ضمن این که از منظری وسیع تر هم، تاریخ عرضه ی مناسبی داره؛ پوکمون امسال ۲۰ ساله شده و طرفدارانی که در دوران کودکی با این مجموعه آشنا شدن، الآن در دهه ی سوم عمرشون به سر می برند و مشتریان بسیار مناسبی واسه یه بازی با این مشخصات به حساب می آیند.

۳. تایید اجتماعی (Social proof) بسیار خیلی با اهمیته

به لطف جامعه ی همیشه در تماس، تعاملی و فعال در شبکه های اجتماعی این روزامون، تایید اجتماعی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده. هیچ کس تا قبل از خوندن نظر بقیه در مورد یه محصول، اون رو نمی خرد. کسی به فروشگاه های جدید توجهی نمی کنه، مگه اینکه از بقیه در موردش شنیده باشه. تایید اجتماعی پوکمون گو هم مثل روز روشنه – وقتی افراد هر جا می روند، با کسائی روبه رو می شن که سرگرم این بازی هستن، شدنی نیس که نظرشون جلب نشه و نخوان خودشون هم امتحانش کنن.

۴. حس هویت به وفاداری می انجامد

عوامل هویتی زیادی هستن که پوکمون گو رو به موفقیت امروزش رسونده ان که همه شون حس تعلق خاطر و وفاداری رو در گیمرها زنده می کنن. اولی حس نوستالژیه؛ بیست وچند ساله های بسیاری با پوکمون بزرگ شده ان و این بازی براشون حکم راهی واسه زنده کردن خاطرات شیرین اولین تجربه پوکمون در دهه ی ۹۰ رو داره. وقتی اولین بازی پوکمون در سال ۱۹۹۶ منتشر شد، یه فرد ۳۰ ساله ی امروزی فقط ۱۰ سال داشته و اینجور فردی و امثال اون حس آشنا و دل چسبی از پوکمون ها می گیرند؛ چراکه اون ها به یاد چیزی که دوران کودکی شون رو پر کرده بود می افتند. مورد دوم تقسیم وفاداریه؛ در این بازی، گیمر باید از بین سه گروه حریف، یکی رو انتخاب کنه، و این حق انتخاب و سهیم بودن در شکست ها و پیروزی های اون گروه، روشی فوق العاده واسه درگیر کردن افراده، درست مثل اتفاقی که واسه هواداران تیم های ورزشی در سراسر دنیا می افتد.

۵. احتیاجی به تبلیغات گسترده نیس

تا قبل از منتشر کردن پوکمون گو، چند بار تبلیغش رو دیدید؟ شایدً هیچوقت. حال بیایید این رو با تبلیغات بزرگ فیلم هایی مثل طلوع عدالت (Dawn of Justice) و جنگ داخلی (Civil War) مقایسه کنیم، که هر دو همه کار کردن تا مردم رو به سینماها بکشونن. پوکمون سرمایه گذاری چندانی واسه تبلیغات نکرد، چراکه احتیاجی به تبلیغات نداشت – یا تصمیم گیرندگان می دونستن که موفقیت این اپلیکیشن به روش هدف دار های بازاریابی و ویرویس که بالاتر به اون ها گفته شد وابسته، و یا این که واقعاً خودشون هم انتظار نداشتن بازی شون تا این حد موفق شه. به نظر می رسد همون مورد اول درست باشه، اما نتیجه ی کلام این که واسه بازاریابی مناسب، ً احتیاجی به تبلیغات بسیار ندارین. فقط کافیه بتونین با افراد رابطه برقرار کنین.

۶. جایزه دادن به خاطر وقت و وقتی که کاربران صرف می کنن مهمه

اگه می خواهید وفاداری مشتری هاتون رو زیاد کنین، باید واسه این وفاداری پاداشی در نظر بگیرین. در پوکمون گو، گیمرها با پیشرفت در بازی، جایزه دریافت می کنن، سنگ های قیمتی می گیرند و پوکمون های جدیدی پیدا می کنن. حتی راه رفتن – و لذت پیدا کردن گونه ی نادری از پوکمون ها یا پیروزی در نبردی حساس واسه جلب نظر کاربران الان کافیه. این ها جایزه هایی واسه ادامه ی بازی هستن، و همین ها هم هستن که باعث می شن گیمرها ادامه – بعضی وقتا حتی به قیمت از دست دادن کار و زندگی شون!

۷. یادگیری ساده تر، اندازه پذیرش رو افزایش می دهد.

یکی دیگه از دلایل موفقیت خیره کننده پوکمون گو، ساده بودنشه؛ بااینکه بازی هیچ مرحله ی آموزشی یا مشابه اون نداره، یادگیری کلیات بازی بسیار ساده س!. می تونید با تحقیق بیشتر جزییات بیشتری از بازی هم پیدا کنین، اما چیزی که واقعاً واسه بازی لازمه، راه رفتن و به همراه داشتن موبایله. هم اینکه لازمه حواستون به ویبرهای گوشی هم باشه (که خبر از حضور یه پوکمون دور و برتون می دهد). وب سایت های قشنگتر، درگاه خرید اینترنتی، اپلیکیشن ها و کالاهایی که واسه کاربران جدید جذابیت داشته و به راحتی اون ها رو با سیستم آشنا می کنن راه ساده ای واسه جلب نظر مشتری هستن. نکته ای که می توان اون رو از شبکه های اجتماعی محبوب مثل اینستاگرم و تلگرام هم آموخت.

از این نکات در شرکت یا سازمانتون استفاده کنین تا اثر چشمگیرش رو در جذب و نگه داری مشتری ببندین. درسته که محصولتان هم باید خوب باشه – حتی با تموم این روش هدف دار های بازاریابی، اگه پوکمون گو بازی به دردنخوری بود، هیچوقت موفق نمی شد – اما حتی بالاتر از این، پیشنهاد های ارائه شده می تونن هر بنیان قدرتمندی رو به موفقیت مطلق برسانند.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی بیزینس ترن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *