بازاریابی محتوا و وابستگی به زمان

content marketing

بازاریابی محتوا میتونه بدون وابستگی به زمان ما رو در برنامه بازاریابی پیش بندازه و هزینه ها رو کم کنه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ به عنوان یه کارشناس بازاریابی محتوا، طبیعیه که به شدت بازاریابی محتوایی و مهارت های موردنیاز واسه اون رو دوست دارم – و این موضوع هم دست خودم نیس. به نظر من یکی بهترین تغییراتی که در بخش بازاریابی و تبلیغات در سال های گذشته اتفاق افتاده، همین مطرح شدن بازاریابی محتوا و اهمیت اون در موفقیت کسب وکارها است که راه بازاریابی از زور زیاد مشتری به خرید به سمت راضی ایشون به خرید تغییر داده. بازاریابی محتوایی اگه به صورت درست و براساس یه روش هدف دار ثابت و دائمی انجام قبول کنه، به دست آوردن یه اندازه برگشت سرمایه مناسب از راه اون بسیار ساده و آسون می شه (البته یه باره نه و درزمان زمان) و تقریباً هر کسب وکاری در دنیا قادر به بهره بردن از اون هستش.

یکی از نقاط قوت بازاریابی محتوا کاربردی بودن، سادگی، آثار چندوجهی و محدود نبودن اون به زمان – یعنی معتبر و باارزش بودن اون واسه همیشه – است.

توجه کنین که در جمله بالا عبارت “واسه همیشه” وقتی بسیار طولانیه که پایانی واسه اون متصور نیس. اگه بازاریابی محتوایی تنها یه مُد و هوس زودگذر بود چه؟ اگه تموم تلاش های شما موندگار نبود و وقتی اثر خودشو از دست می داد، چه؟ واقعاً بازاریابی محتوا وابسته و محدود به زمان نیس، یا افق دید ما کوتاهه و آینده نگر نیستیم؟ پس اجازه بدید یکم وارد جزئیات این موضوع شیم.

دلیل آوردن هایی در دفاع از نبود وابستگی به زمان

درخواست اطلاعات – ما در حال زندگی در عصر اطلاعات هستیم، اما هزاران ساله که اطلاعات به یه کالای تجاری تبدیل شده و مردم همیشه به دنبال رسیدن به اون هستن. اولویت بندی ما از رسانه ها، کتابخونه ها، دانشگاه ها و پرونده های عمومی گواهی بر این مدعا هستش. بازاریابی محتوایی چیزیه که تنها تحت این عنوان در دهه گذشته معروف شده، اما درزمان تاریخ بشر همیشه تولید و پخش محتوا آموزنده و به درد بخور همیشه مطرح بوده. همیشه مطالب جدیدی واسه یادگیری وجود داشته و داره و البته درخواست مردم واسه بهره مند شدن از اون ها هم وجود داشته و داره؛ پس، بازاریابی محتوایی همیشه وجود داره.

تکامل رسانه ها – تئوری روی کاغذ بیان می داره که مردم در آینده دیگه علاقه ای به خوندن مقاله ها ندارن و درنتیجه درخواست واسه اون ها کاهش پیدا می کنه. البته این موضوع تا حدودی هم صحت داره، چراکه امروزه خیلی از افراد وابسته به گوشی های موبایل تلفن خودشون و تعاملات به وجود اومده بوسیله اون ها هستن و پس دیگه به راحتی قادر به دسترسی و مطالعه بعضی از شکل های جور واجور محتوا نیستن. هرچند که بازاریابی محتوا با گذشت زمان ممکنه تغییر شکل و ظاهر دهد، معنی اصلی و هسته ای بازاریابی محتوا واسه همیشه برقرار مونده و می موند.

ثبات و باقی موندن اینترنت – اگه از نزدیک و در ابعاد کوچیک تر به این موضوع نگاه کنیم، مطالب و محتوایی که شما جفت و جور می کنین، هیچوقت از بین نمی روند. افراد پیشرو اعتقاددارند که شرایط اینترنت و به کار گیری اون در آینده این گونه باقی نمونده و به مرورزمان تغییر پیدا می کنه، اما تا وقتی که اینترنت و امکان دسترسی به اون جفت و جور باشه، مقالات و محتوای شما هم در سر جای خودش قرار داره. یعنی هر یک مقاله ای که تدوین می کنین، به هرحال به طور دائمی ارزش هایی رو واسه شما بوجود میاره، حتی اگه اینترنت طوری که امروز اون رو می شناسیم، از بین بره، این حذف به صورت کم کم اتفاق می افتد.

امتیازات حاصل از اعتبار موندگار – یکی از مهم ترین امتیازات بازاریابی محتوا اثر این روش هدف دار روی اعتبار برند شخصی یا سازمانی شماس. وقتی که یه بازدیدکننده مقاله ای رو می خواند که شما جفت و جور کرده اید و جواب سؤال خود رو پیدا می کنه، درواقع پی به علم و قدرت شما تو یه زمینه خاص برده اثر قابل توجهی از برند شما می پذیرد. حتی اگه اینترنت حذف شه و اون محتوا شمام حذف شه، این اعتبار و برند واسه شما باقی می موند و به نفع شما کاربری داره.

دلیل آوردن هایی در رد نبود وابستگی به زمان

این دلیل آوردن ها درست، اما به چه دلیل از اون طرف به موضوع نگاه نکنیم؟ چه دلایلی بر اساس محدود و وابسته بودن بازاریابی محتوا به زمان هست؟

ناپایداری رسانه ها – تکامل رسانه ها؛ من از این نکته در بخش اول در دفاع از نبود وجود محدودیت واسه بازاریابی محتوا بهره بردم، پس به چه دلیل دوباره در این بخش هم به اون اشاره می کنم؟ اگه مقالات روزی کاربرد خود رو از دست بدن و ما واسه برآوردن بخش کلی ای از نیازای خود به تماشای ویدیو روی بیاریم؛ هر مقاله ای که تا اون زمان تألیف کرده اید، دیگه ارزشی رو واسه شما ایجاد نمیکنه. اگه حالا این اصل رو در سطح کلان و در سطح هر رسانه، شکل در نظر بگیرین، می ببینن که درآخر پایانی واسه هر روند موجود متصوره. این یعنی که حتی اگه بازاریابی محتوا واسه همیشه بمونه، بازم شکل اون مانند امروز نمی موند.

متمرکز شدن محتوا – امروزه اطلاعات با سرعت زیادی در حال متمرکز شدنه، نمونه های از اون ها رو می تونید به شکل سایت ویکی پدیا یا کتابخونه گوگل تماشاگر باشین که مردم هم واسه رفع نیازای اطلاعاتی خود به شدت به اون ها تکیه دارن، خواه واسه جواب سؤالات ساده یا حتی انجام تحقیقات گسترده باشه و این منابع هم با سرعت درحال پیشرفت و تکامل و پیچیده شدن هستن.

رقابت و خستگی کاربر – تاثیر بازاریابی محتوایی منتهی به محبوبیت بسیار زیاد اون ها شده و این به معنی تعداد افراد بیشتر واسه تولید محتوا و رقابت بالاتر واسه دیده شدن این محتوا در سطح کانال های جور واجور می باشه. به همین ترتیب، کاربران هم در حال اشباع شدن از محتوا هستن و پیش ازاین نشونه هایی مبنی بر خستگی رو از خود نشون داده ان. پس بازم که پیش ازاین تماشاگر خستگی و عکس العمل و پس زدن شدید مخاطبان نسبت به تبلیغات مستقیم بودیم، در آینده هم ممکنه اینجور واکنشی از رو از طرف کاربران تماشاگر باشیم و اون زمونه که دیگه باید به دنبال پیدا کردن یه تاکتیک جدید واسه جایگزینی این روند باشیم.

هوش مصنوعی – هوش مصنوعی قدم های بسیار بزرگی در به دست گرفتن دنیای روزنامه نگاری برداشته س. هرچند که بعیده وقتی برسه که این بخش به طور کامل جانشین نویسنده های انسانی شه، اما به راحتی قادر به تولید بخش کلی ای از محتوا و اخبار مصرفی در دنیا در وقتی کمتر از یه نمونه انسانیه – به این معنا که دیگه جا و فضایی واسه ورود بازاریابان محتوایی جدید به این بخش وجود نداره (دست کم دیگه مقرون به صرفه نیس). براساس این سناریو، محتوا بازم هست و اثربخشه، اما دیگه مردم یا برنده ها اون رو تولید نمی کنن و این موضوع به مسئله متمرکز شدن محتوا که در بالا به اون گفته شد دامن می زند.

راه چاره

شاید ۲۰ سال دیگه به این ایده که از عبارت بازاریابی محتوا به عنوان یه واژه هدف دار در بخش بازاریابی استفاده می شد، بخندیم، اما بااین وجود مطمئناً زیرساخت ها و فناوری ما تکامل پیدا می کنه و من مطمئنم که بازاریابی محتوا دست کم به شکل دیگری به حضور خود ادامه می دهد. شاید اصلاً مثل چیزی که امروزه تماشاگر اون هستیم نباشه، اما مصرف کنندگان همیشه در تشنگی اطلاعاتی به سر برده و از برنده هایی که اون رو در اختیار اون ها قرار میدن، تقدیر می کنن.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *