بازاریابی مدرن به کدام سمت می‌رود؟

marketing

به نظر شما با در اختیار داشتن حجم بزرگی از اطلاعات کاربردی در مورد فروش میشه موفقیت فروش رو تضمین کرد؟ در ادامه این مقاله به بررسی وضعیت آینده بازاریابی می پردازیم:

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ از روزی که جمع آوری اطلاعات به بخشی از تبلیغات تبدیل شد، بازاریابا با به کار گیری کامپیوتر و الگوریتمای مشخص اطلاعات رو جمع آوری می کنن و بعد با تحلیل اون به درک کاملی از رفتار مشتری می رسن. معمولا مثل این اطلاعات به نرم افزاری وارد می شن و بعد موفقیت تک تک تبلیغات رو به بازاریاب نشون میدن تا اندازه فروش رو به بیشترین حد برسانند، اما در اون طرف دیگه بازاریابی خلاق هست که بدون این اطلاعات هم دست به جذب مشتری می زنند.

مثل این اطلاعات قدرت زیادی دارن ولی بازاریابا نباید بیشتر از اندازه به اونا وابسته شن. معمولا در شخصیت هر انسانی پیچیدگیای هست که هیچ کامپیوتری نمی تونه از اون سر در بیاره. هم اینکه بازاریابی فقط به اعداد و ارقام محدود نمی شه. تلاش کنین بازاریابی خلاق داشته باشین و از اطلاعاتی که در دست دارین به بهترین و خلاقانه ترین شکل استفاده کنین.

جمع آوری اطلاعات به تنهایی نمی تونه شامل فروش بیشتر باشه

روی شرکت Adobe بررسی انجام شد و ثابت شد که شرکتایی که به دنبال روشای بازاریابی خلاقانه هستن ۳.۵ برابر بیشتر از شرکتایی که به جمع آوری اطلاعات و تحلیل اون اکتفا می کنن فروش دارن. به بیان دیگه، سود هرساله این شرکتا ۱۰ درصد بیشتر از بقیه شرکت هاست.

مشتری شما ممکنه خیلی سریع دست به خرید نزنه. بعضی وقتا بعضی از مشتریا رفتارای عجیبی از خود نشون میدن که به درک عمیقی احتیاج داره. حتی بعضی از مشتریا به دنبال کالایی با کیفیت، با دست کم قیمت نیستن! در کل اگه بخوایم رفتارای اقتصادی رو زیر نظر بگیریم باید اونا رو به دو قسمت تقسیم کنیم: بخش اول به اراده کردن فوق العاده سریع و گاه ها بی منطق اختصاص داده می شه و بخش دوم به مربوط به عوامل خارجیه که روی روند خرید مشتری تاثیر می ذارن.

مثلا مجله اکونومیست به شکل آنلاین به قیمت ۵۹ دلار، نسخه پرینت شده اون به قیمت ۱۲۵ دلار و هر دو نسخه باهم به قیمت ۱۲۵ دلار به فروش رسید. شاید کمی غیر منطقی باشه که هر دو نسخه باهم در مقایسه با نسخه چاپی، به یه قیمت ارائه می شدن. واقعیت اینه که مجله اکونومیست این فوت وفن رو اجرا کرد تا اندازه خوانندگان آنلاین رو بالا ببره. این فوت وفن یکی از سودزا ترین روشی بود که تا حالا اکونومیست به مرحله اجرا رسونده بود.

اراده کردن

وقتی که صحبت از اراده کردن به میان میاد باید زیرکانه عمل کنین. مثلا وقتی با یه مشتری سروکار دارین که خیلی سریع اراده کردن می کنه، طبیعتا باید گزینه های بیشتری پیش روی اون بذارین تا احتمال خرید رو بالا ببرین ولی واسه این مورد هم یه بیشترین حد در نظر بگیرین چون بعضی از مشتریا با دیدن موارد زیاد و جور واجور به طور کامل گیج می شن و قید خرید رو میزنن.

در تحقیقی روی یه گروه از مشتریا که بین ۲۴ مدل از کالا و گروه دیگری که بین ۶ مدل از اون اراده کردن می کردن، ثابت شد که گروه اول به احتمال ۹۰ درصد کمتر از گروه دوم دست به خرید می زدن. اگه بخواین اطلاعات به دست اومده رو مبنایی واسه بازاریابی بدونین هیچ وقت نمی تونین مثل این رفتارها رو درک کنین.

صمیمیت با مشتری

در آخر باید بگم که جمع آوری اطلاعات نمی تونه جای خرید و فروش روبرو و روابط احساسی که با یه مشتری برقرار می شه رو بگیره. این مورد با عنوان صمیمیت با مشتری معرفی می شه. در Home Depot از فروشنده ها خواسته شد، تا وقتی که مشتری خرید خود رو به اتمام نرسانده اون رو راهنمایی کنن حتی اگه کالای خریداری شده قیمت چشم گیری نداره. Home Depot فقط فروشنده کالا نیس بلکه با وقت گذرانی با هر مشتری اطلاعات رد و بدل می کنه و خدماتی که خریدار لازم داره رو در اختیارش قرار میده. همین توجه و صمیمیتی که به مشتری معطوف می شه تونسته برند Home Depot رو بالا ببره و سود اون رو به شکل چشم گیری زیاد کنه. بدیش اینه Home Depot فروشنده های باخبر خود رو کنار گذاشت و فروشنده های پاره وقت جانشین کرد و بخشی از سود خود رو از دست داد. حالا می خواد دوباره فروشنده های قبلی رو برگرداند تا وقت بیشتری رو با مشتری بگذرونن.

بازاریابی در سال ۲۰۲۵ چیجوری هستش؟

حتی در دنیای ابرکامپیوترا و نرم افزارهای قوی خلاقیت آدم حرف اول رو در مورد بازاریابی می زنه. روش های هدف دار موفقیت آمیز بازاریابی خلاق شامل دو قسمت هستن:

  • تکنولوژی به روز و پیشرفت
  • روشای قدیمی و عادی

واسه اجرای این روش هدف دار، شرکتا باید در بخش مالی تغییرات اساسی بوجود بیارن.

مثلا با اینکه فروش اینترنتی حالا بیشتر از همیشه طرفدار پیدا کرده بازم کسائی هستن که تمایل دارن از فروشگاه ها به شکل حضوری بخرند ولی در آخر ۸۵ درصد از مشتریا خرید آنلاین رو بهتر می دونن. هیچکی دوست نداره بین خرید حضوری و خرید آنلاین یکی رو انتخاب کنه و هممون هر دو گزینه رو با هم می خوایم. تحقیقات نشون داده که ۷۲ درصد از جوانان این نسل قبل از رفتن به فروشگاه ها، خرید خود رو به شکل آنلاین انجام میدن. با این حال علاقه به گشت و گذار در فروشگاه ها همیشگی هستش ولی خیلی از کسب و کارا اصلا فروشگاه ندارن و سال هاست که کار خود رو با تبلیغات تلویزیونی و آگهیای کاغذی نه خیلی جذاب ادامه میدن.

شرکتای موفق باید تجربه خرید در فروشگاه، به شکل حضوری رو در اختیار مشتری هاشون بذارن. مثلا می تونن یه اپلیکیشن در اختیار خریدار بذارن که با اون قیمتا و امکانات اجناس رو مقایسه کنه. این بهترین شرایط واسه یه فروش موفقیت آمیزه. در آخر باید بگم که بازاریابی در آینده وابسته به جمع آوری اطلاعات با چاشنی خلاقیته. این بهترین راه واسه وابسته کردن مشتریا در این بازار پر رقابته.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

بازاریابی پارسیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *