بازاریابی و فروش شبکه های اجتماعی در ایران

Social Selling

به کار گیری شبکه های اجتماعی جهت فروش به یکی از اصول بازاریابی اینترنتی تبدیل شده و بدون کمک رسانه های اجتماعی مطمئناً برنامه بازاریابی شما بازدهی مناسبی نخواد داشت.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ امروزه شبکه های اجتماعی بیشتر از اینکه واسه ما قابل تصور باشه در زندگی روزمره جا باز کرده ان و این موضوع موجب تلاش های بسیار زیاد و جسورانه از طرف فروشندگان و صاحبان کسب وکار جهت سود جستن از این زیرساخت ها شده. شاید بهتر باشه اول به این سؤال جواب بدیم که بازار شبکه ها اجتماعی تا چه اندازه اشباع شده؟ براساس اطلاعات منتشرشده از طرف سایت استاتیستا که یه منبع ارائه اطلاعات آماریه، بیشتر از ۷۳% کاربران اینترنت دارای یه حساب کاربری در یکی از شبکه های اجتماعی هستن. یه لحظه به این رقم توجه کنین؛ این آمار یعنی از هر ۱۰۰ نفر کاربر اینترنت، ۷۳ نفر دارای یه حساب کاربردی اجتماعیه. چیزی که باحال تره، زمان صرف شده در این شبکه هاست. شاید واسه صاحبان کسب وکارها خیلی باحال نباشه، اما توجه به این نکته لازمه که هر فردی که به اینترنت دسترسی داره، بیشترین بخش از زمان آنلاین بودن خود رو در این شبکه ها می گذارن، حتی بیشتر از ایمیل و دقیقاً این موضوع یکی از دلایل تاثیر و جذابیت کار و فعالیت فروش بازاریابی از راه این شبکه ها هستش.

توجه کردن به این موضوع و نشون دادن عکس العمل احساسی نسبت به اون شاید خیلی ساده باشه، اما توجه به این نکته واسه فروشندگان و صاحبان کسب وکارها هم لازمه که این شبکه ها به هیچ وجه نباید به عنوان یه ابزارفروش مستقیم مورداستفاده قرار بگیرن. به خاطر همین، قوانین بیان نشده ای در مورد اون ها مطرحه که واسه موفقیت در میدون به کار گیری اون ها باید همیشه به یاد داشت، تا از اتفاق اشتباه و آسیب خوردن اعتبار و برند شما جلوگیری شه.

در ادامه به بعضی از مهم ترین های اون ها اشاره می کنم:

۱. نمایش اجناس در مکان مناسب

امروزه زیرساخت های اجتماعی بسیاری در دسترس مردمه و هر روز هم به تعداد اون ها اضافه می شه، پس شناخت بازار هدف شما و اطلاع از اینکه در کجا و از چه روش می توان به اون ها دسترسی پیدا کرد، از اهمیت بسیار زیادی برخورداره.

باید توجه داشت که هر کدوم از شکل های جور واجور شبکه های اجتماعی با دیگری متفاوت بوده و هیچ تنها شبکه اجتماعی وجود نداره که به طور کامل واسه یه کسب وکار موثر واقع شه. مثلاً درحالی که فیس بوک از رسایی ثابتی برخورداره و هر نوع محتوایی در اون واسه مخاطب قابل انتشاره، شبکه پینترست و اینستاگرام بیشتر واسه کسب وکارهایی مناسبه که به صورت چشمی با مخاطب تعامل دارن. از طرف دیگه لینکداین واسه کسب وکارهایی مناسبه که مخاطبین اون ها افراد حرفه ای و تحصیل کرده. پس نباید تلاش کنین اجناس و خدمات خود رو در هر شبکه ای معرفی کنین، چراکه این کار زمان بسیار زیادی رو نیاز داشته و یافته های موردنیاز شمارو شایدً برآورده نمیکنه. پس اول باید بازار هدف خود رو بشناسین، اینکه چه می خواهند و در کجا هستن.

۲. دقیق شدن و فوکوس کردن بر تعامل با مخاطب

از تلاش و فعالیت خود در این شبکه ها چه انتظاراتی دارین؟ اهداف خود رو مشخص کنین و معیارهای اندازه گیری یافته های خود رو واسه اون ها مشخص کنین. اگه فروش در این شبکه ها هدف اول شماس، برافزایش تعامل با مخاطب بجای ترفیع و گسترش محصول تمرکز داشته باشین. مطمئناً گسترش محصول شما در سال های گذشته مهم ترین ملاک واسه اندازه موفقیت شما بوده، اما زمونه دیگه تغییر کرده. حالا گسترش محصول و اندازه بازدید کاربران بخش کوچیکی از راه هدف دار شمارو باید تشکیل بده.

هرچقدر بیشتر و بیشتر بر تعامل سازنده با مخاطب تمرکز داشته باشین، بهتره، چراکه هرچقدر تعداد بازدیدها بیشتر باشه، خوب و باحال توجهه، اما چیزی که منتهی به افزایش فروش شما می شه، فقط و فقط تعامل شما با مخاطبه. کارکرد و یافته های حاصل از اون، قیف فروش و وب سایت خود رو تحلیل کنین و ببینین بهترین راه ایجاد تعامل و دریافت جواب از طرفداران خودتون چیه؟ ببینین چیجوری می تونید اون ها رو به تعامل و رابطه دو طرفه تشویق کنین. در ادامه چندراه و روش موثر رو در این رابطه یادآوری می کنم:

– مطالب و محتوای آموزشی منتشر کنین که مخاطب شما علاقه مند به مطالعه اون ها باشه

– واسه محتوای جفت و جور شده، عناوین جذاب و خیره کننده انتخاب کنین

– گزینه های ورود و عضویت در این شبکه ها رو روی سایت خود قابل رؤیت و جلب توجه کننده کنین

– امکان درج نظر روی اجناس رو فعال کنین

– یه بخش سوال و جواب معرفی کنین

– مسابقه یا رقابت بین مخاطبان ترتیب بدید

– از طرفداران خود سؤال سوال کنین و با اون ها مشورت کنین

– و از همه مهم تر اینکه . . . در کمترین زمان با آخر ادب به نظرات اون ها جواب بدید

شاید روشن به نظر برسه، اما بازدیدی از تموم صفحات محصول خود روی سایت خودتون داشته باشین و مطمئن شید که در تموم این صفحات گزینه های عضویت در شبکه های اجتماعی شما قابل رؤیت باشن. اگه وب سایت شما شامل یه وبلاگ نمی شه، در اولین فرصت اون رو جفت و جور کنین.

۳. همیشه آرایش فروش به خود نگیرید

بازم که در اول مطلب هم اشاره کردم، شبکه های اجتماعی یه وسیله واسه فروش مستقیم نیس. این زیرساخت ها یه وسیله بسیار قوی واسه فروش بیشتر به مخاطبین شماس، اما باید یادتون باشه که استفاده کلیدی و اصلی از اون ها در تعامل و اجتماعی بودنه. یادتون باشه که گسترش و تبلیغ مستقیم هیچ تأثیری درفروش نداشته و فقط منتهی به دور کردن و دل زده شدن مخاطب شما می شه.

به راه های زیر می تونید منتهی به ایجاد تعامل دوطرفه با مخاطبین خود شید:

– داستان های مختلفی رو در مورد محصول، شرکت و خدمات خودتون بگید

– آمار و اطلاعات کلیدی در مورد محصول و صنعت خود به اشتراک بذارین

– به محض اتفاق خبر یا یه به روزرسانی در صنعت مربوطه اون رو به اطلاع مخاطبین خود برسونین

– ویدئوهای آموزشی جفت و جور و منتشر کنین

– مطالب خنده دار و باحال از زندگی شخصی و کاری خود در دفتر کار و … رو به اشتراک بذارین

۴. از فراخوان به عمل های مناسب استفاده کنین

یه بخش مهم درفروش از راه وب سایت و هم از راه شبکه های اجتماعی تاثیر فراخوان به عمل هاییه که روی وب سایت یا صفحات خود از اون ها استفاده می کنین. شاید هزاران هزار نفر صفحات شما در فیس بوک یا توییتر رو دنبال کنن، اما تعداد بالای دنبال کنندگان در این صفحات هیچ ملاکی واسه افزایش فروش شما نیس. اگه می خواهید افراد بیشتری متوجه فروش محصول و خدمات شما از راه این شبکه ها شن، براساس روش ای عمل محور به صحبت کردن با اون ها بپردازید، زبون ساده و مشخص بکار بگیرین و از راه ضرورت و فوریت انجام شدن خرید رو به اطلاع مخاطبین خود برسونین.

وقتی که مشغول جفت و جور و طراحی فراخوان به عمل هستین، باید و باید:

– به خوبی با کلمات بازی کنین تا جواب مناسب و مخصوص رو دریافت کنین

– پرحرارت و جذاب، روشن و البته رک و مستقیم معنی خود رو بگید

– جواب دادن به درخواست و محتوای خود رو واسه مخاطبین آسون کنین

– گزینه های موجود در برابر مشتری واسه انتخاب رو محدود کنین

بعضی از صاحبان کسب و کارای آنلاین چگونگی به کار گیری فراخوان به عمل ها واسه فروش از راه شبکه های اجتماعی رو بلد نبوده و هم نمی تونن بیاموزند. اگه شما از این دسته هستین، از خدمات مشاوره بازاریابی استفاده کنین.

۵. از تصاویر و کارای گرافیکی بیشتر استفاده کنین

اگه با کسب وکارهایی از بخش های سفر، مد و پوشاک و غذا همکاری می کنین، به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به کار گیری عکس به شدت بر موفقیت شما اثرگذاره علاوه بر این انتشار جملات در رابطه از بزرگان، کلیشه رفتاری یا فرهنگی، ویدیو و اینفوگرافیک موجب سرگرمی و جذب مخاطبین شما می شه. دلیل این کار چیه؟ شاید واسه جواب به این مسئله بهتر باشه اشاره ای داشته باشیم به این گزارش که بیان می داره ۶۵ تا ۸۵% مردم خود رو آدمایی می دانند که به صورت تصویری از قدرت یادگیری بالاتری بهره مند هستن. به خاطر همین باید گفت تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر می شه و دارای اطلاعات و یا نکاتی واسه یادگیری هستن، به مراتب نسبت به متون نوشتاری قابل هضم تر بوده و بهتر به یاد سپرده می شن. یادتون نره که دراین بین حتماً از عنصر خلاقیت در محتوای خود استفاده کنین تا از این روش محتوا تولیدی خود رو جذاب تر کرده، اعتبار خود رو زیاد کنین و فروش خود از راه شبکه های اجتماعی رو زیاد کنین.

۶. از دستگاه های موبایل غافل نشید

دستگاه های موبایل و همراه یه روند نیستن، بلکه باید یادتون باشه که این دستگاه ها الان در شرایطی وارد تجارت الکترونیک شده ان که قرار بر خارج شدن اون ها از صنعت نیس. پیش بینی می شه که فقط در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۱۸ تقریباً نصف فروش های انجام شده به صورت الکترونیک از راه دستگاه ها موبایل و همراه انجام شن. هرچند که در سال ۲۰۱۴ هم بیشتر از نصف ترافیک ایجادشده در صنعت تجارت الکترونیک از راه همین دستگاه ایجادشده بود. به همین منظور و واسه رسیدن به بیشترین حد بازدهی از تلاش ها و فعالیت های بازاریابی خود در سطح شبکه های اجتماعی باید فروشگاه شما به طور مناسب واسه استفاده شدن و نمایش روی دستگاه های موبایل بهینه سازی شده باشه.

نکته مهمی که همیشه در مورد شبکه های اجتماعی باید اعلام کرد، اینه که بازدهی در این شبکه ها به هیچ وجه کوتاه مدت نیس و فقط با دقیق شدن و فوکوس کردن وادامه در فعالیت ها و به کار گیری فوت وفن های فروش در این شبکه هاست که می تونید به موفقیت دست پیدا کنین. اگه اصول اولیه رو به خوبی رعایت کنین و بایدها و نبایدهای مطرح شده در این مطلب رو یادتون نره، تماشاگر شکوفا شدن کسب وکار خود ضمن کسب مزیت رقابتی در برابر دیگه رقبا موجود در بازار می شید.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی مدیریت موفقیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *