بازار استراتژیک چیست؟

tergeted-marketing

واسه ورود به بازارهای هدف دار خود آماده اید؟ در بازار هدفتون چه عملکردی داشتین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ هر دو بازار هدف و بازار هدف دار دارای خصوصیاتی هستن که این خصوصیات در هر کدوم از اونا نسبت به دیگری فرق داره. پس، اگه قصدی مبنی بر جواب دادن به این سؤال باشه که فرق بین این دو بازار چیه، باید ازنقطه نظر مدیریت شرکت به این سؤال جواب داده شه. در داخل بازار فعلی و الان، جمعیتی که قصد هدف گیری اون رادارید با عنوان بازار هدف شناخته می شه. یعنی تمرکز شرکت روی بازار هدف، قرار میگیره.

بازار هدف، درواقع در داخل بازار فعلیه که شرکت در حال فعالیت در اون هستش و یکی از رقابتای اصلی واسه شرکت فتح کردن و نفوذ کردن به اون بازاره. ازاین رو، موتورسیکلتای هوندا ممکنه در شهر بمبئی هم در دسترس باشن، اما الان بازار هدف این برند جنوب بمبئیه که حجم فروش بالا در اون دیده نمی شه.

بازار هدف دار چیه؟

بازار هدف دار بازاریه که شما به اون علاقه دارین یا ممکنه در صورت داشتن منابع لازم واسه مدیریت اون بازار یا وقتی که به طور کامل به بازار هدف خود نفوذ کردین و اونو اشباع کردین، قصد وارد شدن به اون بازار رو بکنین. در مثال بالا که از برند هوندا نام بردیم، برند هوندا پس از فتح کامل بازار بمبئی جنوبی ممکنه به بازارهای موجود در حاشیه در شهر بمبئی وارد شه. پس بازار حاشیه شهر بمبئی، بازار هدف دار بوده و در برابر اون بازار جنوب شهر بمبئی بازار هدف واسه اون برند در نظر گرفته می شه.

وقتی که شرکت به طور کامل به بازار هدف انتخاب شده نفوذ کرد، ممکنه بر بازار هدف دار خودش تمرکز کنه. یعنی بازار هدف دار در مرحله بعدی جای بازار هدف قرار میگیره و بعد شرکت به سمت پیدا کردن یه بازار هدف دار جدید جهت پیدا می کنه.

البته توانایی پیشرفت بازار و ورود به بازار هدف دار همیشه واسه یه شرکت لازم نیس، چراکه بازار هدف دار ممکنه ارزش خودشو از دست بده یا شرکت نامبرده به منابع کافی جهت وارد شدن به بازار هدف دار دسترسی نداشته باشه. در اینجور مواردی شرکت باید تمرکز خود روی بازار هدف رو حفظ کنه یا به فکر وارد شدن به یه بازار هدف دار دیگه باشه.

معیارهای اصلی که این دو بازار رو از همدیگه جدا میسازن، عبارت ان از:

محصول:

محصول فعلی در بازار واسه عرضه در بازار هدف اون مورداستفاده قرار میگیره. همون محصول می تونه واسه عرضه در بازار هدف دار هم مورداستفاده قرار بگیره یا محصول جدیدی واسه اون بازار طراحی و پیشرفت پیدا کنه.

قیمت گذاری:

قیمت گذاری می تونه یه عامل فرق واسه بازار هدف و بازار هدف دار در نظر گرفته شه. وقتی که قیمت گذاری واسه یه محصول واسه بازار هدف در سطح بالایی باشه، این قیمت می تونه کاهش پیدا کنه تا شرکت خیلی راحت قادر به ورود به بازار هدف دار خودش باشه.

مکان:

مکان یکی از اجزاء و عناصر اصلی بازار هدف در برابر بازار استراتژیکه. بازار هدف شامل جغرافیایی می شه که شرکت و محصول الان در حال فعالیت در اون هستش. بااین وجود، یه بازار هدف دار نشون دهنده جاییه که شرکت تمایل به گسترش و نفوذ در اون در آینده رو داره. ازاین رو بعضی شرکتا که الان در حال تولید جنسا و کالاهایی خاص در مثلاً کشور هند هستن، چشم به مکانای جغرافیایی خارجی دارن که میخوان به عنوان بازار هدف دار در آینده در اون پیشرفت پیدا کنن.

گسترش و ترفیع:

فعالیتای تبلیغی همیشه به خاطر در اولویت قرار دادن و جلوی چشم مخاطب بودن بازار هدف مورداستفاده قرار می گیرن و هیچوقت کاربردی در مورد بازار هدف دار از اونا انتظار نمی ره. وقتی که یه شرکت تصمیم میگیره تا به یه بازار هدف دار نفوذ کنه، این زمان درواقع وقتیه که شرکت تصمیم به تغییر روش هدف دار تبلیغی خودش میگیره.

اگه ازنقطه نظر فروش به این موضوع نگاه کنین، تنها مدیر فروش بین المللی و مدیر بازاریابی بین المللی شرکت هستن که در جریان امور یه بازار هدف دار قرار می گیرن. بااین وجود، همه سمتای سازمانی موجود تحت نظر مدیر فروش بین المللی، مانند مدیر فروش منطقه ای و مدیران مناطق روی بازار هدف فعلی متمرکز می شن.

ازاین رو، فرقای بسیار زیادی بین یه بازار هدف و یه بازار هدف دار هست و همیشه وقتی که مشغول فعالیت تو یه بازار هدف هستین، باید توجه لازم و کافی به پیشرفت یه بازار هدف دار جهت نفوذ به اون در آینده داشته باشین.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *