باورهای اشتباه در مورد کالری سوزی و کاهش وزن

WeightLossSecretsدرباره کاهش وزن و کالری سوزی

رسیدن به وزن دلخواه و کاهش وزن نیازمند رعایت قوائد خاصیه اما اگه می خواهید به نتیجه دلخواهتون واسه کاهش وزن برسین باید این باورهای غلط رو دور بندازید.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون، با شکم خالی ورزش می کنین، اونقدر تلاش می کنین که موقع ورزش حتماً عرق کنین، و ۵ وعده سبک در روز غذا می خورید — همه این عادت ها واسه دست پیدا کردن به کاهش وزن واقعی لازمن.

اما به چه دلیل عقربه ترازو هیچ تکونی نمی خورد؟

شاید دلیل اون این باشه که یه سری باورهای عمومی نادرست رو باور کرده اید. اینا ۱۰ باور غلط درمورد کاهش وزن و کالری سوزی هستن که باید دور انداخته شن.

باور غلط ۱: رابطه جنسی مقدار زیادی کالری می سوزوند

اشتباه متوجه منظورمون نشید، منظورمون این نیس که رابطه جنسی تلاش با ارزشی نیس! اما اگه تصور می کنین می تونید به جای باشگاه رفتن و ورزش کردن، با همسرتون معاشقه کنین اشتباه کرده اید. طبق تحقیقی که در ژورنال نیوانگلند به چاپ رسیده، مقدار کالری متوسطی که طی رابطه جنسی می سوزد، ۲۱ کالریه. پس حتی اگه وقت کافی دارین که دفعات زیادی در روز رابطه جنسی داشته باشین، اگه می خواهید کالری سوزی کنین، باید به باشگاه هم برید.

باور غلط ۲: همه کالری ها به یه صورت می سوزن — چه ۱۰۰ کالری شکلات باشه چه ۱۰۰ کالری کاهو

شدت تمرین شما هستش که مقدار چربی درمقابل کربوهیدراتی که می سوزانید رو مشخص می کنه. هرچه تمرینتان شدیدتر باشه، کربوهیدرات بیشتری می سوزانید. هرچه تمرینتان هوازی تر و یکنواخت تر باشه، چربی بیشتری می سوزانید. از آنجا که شکلات بیشتر از کربوهیدرات و چربی تشکیل شده و کاهو بدون چربیه، برحسب تمرینی که انجام می بدید، اونا هم با سرعت های مختلفی می سوزن.

باور غلط ۳: عرق کردن یعنی مقدار زیادی کالری می سوزانید

اندازه عرق کردن شما به عوامل مختلفی خارج از ورزشتان بستگی داره. اندازه عرق کردن افراد جور واجور فرق داره که به سطح تناسب اندام، دمای بدن و رطوبت بستگی داره. معمولاً آدمایی که اندام متناسب تری دارن سریعتر عرق می کنن چون بدن اونا واسه خنک کردن خود، کارایی بالاتری داره.

باور غلط ۴: یه کیلومتر راه رفتن به اندازه یه کیلومتر دویدن کالری می سوزوند

شاید این باور به نظر منطقی بیاد. مدت زمان اتمام یه کیلومتر راه رفتن طولانی تره پس در آخر هر دو باید یه اندازه کالری بسوزونن. اما اینطور نیس. در دویدن شما از یه قدم به قدم دیگه می پرید که به انرژی بسیار زیادی نیاز داره و مقدار کالری بسیار بیشتر از راه رفتن می سوزوند. تو یه تحقیق که روی گروهی از زنان انجام شد مشخص شده که تو یه مایل دویدن اونا به صورت میانگین ۹۱ و تو یه مایل راه رفتن ۴۳ کالری سوزوندن و این یعنی یه مایل دویدن تقریباً دو برابر یه مایل راه رفتن کالری می سوزوند.

باور غلط ۵: واسه کم کردن وزن، باید تمرینات هوازی رو با برنامه «چربی سوز» انجام بدین

برنامه چربی سوز دستگاه های هوازی به تمرینی با شدت پایین گفته می شه که در اون محدوده بیشترین چربی سوزی اتفاق می افتد. واقعیت اینه که این باور براساس درصد چربیه که می سوزانید نه مقدار کالری کلی که می سوزانید. و واسه کاهش وزن مقدار کلی کالری اهمیت بیشتری داره تا درصد چربی سوزونده شده چون در آخر از هر دو اونا مقدار بیشتری می سوزانید.

اینطور در مورد اون فکر کنین: واسه کم کردن وزن باید بیشترین فرق رو بین کالری های سوزونده شده و کالری های مصرفی بسازین. تحقیقات مختلفی نشون می دهد که تمرینات اینتروال (تمرینات با شدت بالا و پایین) بیشترین اندازه کالری رو سوزونده و واسه کاهش وزن بهتره.

باور غلط ۶: ورزش کردن با شکم خالی چربی بیشتری می سوزوند

خوردن کمی غذا قبل از تمرین به شما این امکان رو می دهد که در طول روز چربی بیشتری بسوزونین. تو یه تحقیق مشخص شد شرکت کننده هایی که قبل از ورزش چیزی می خوردند نه فقط کالری بیشتری سوزوندن بلکه طی ۲۴ ساعت بعد از اون هم درصد بالاتری کالری سوزوندن. متخصصین پیشنهاد می کنن که نیم ساعت قبل از تمرین یه میان وعده سبک مثل یه عدد میوه یا ماست بخورین.

باور غلط ۷: رژیم های شل کن سفت کن متابولیسم شما رو از جا در آورد می کنه.

با این رژیم ها آشنایی دارین: ۵ کیلو کم می کنین، دوباره ۵ کیلو زیاد می کنین و باز تکرار. و احساس بدتری نسبت به اون پیدا می کنین چون شنیده ید که تکرار این برنامه می تونه سوخت و ساز کلی بدن شما رو تخریب کنه. اما تو یه تحقیق جدید که روی ۴۳۰ زن چاق انجام شد مشخص شد که هیچ فرق کلی ای بین اونایی که اینجور رژیم هایی می گیرند و اونایی که نمی گیرند درمورد توانایی شون واسه کم کردن وزن وجود نداره. البته منظور ما این نیس که این رژیم ها اصولی و خوب هستن و آسیبی به شما وارد نمی کنن.

باور غلط ۸: واسه کم کردن وزن باید ۵۰۰ کالری از کالری های مصرفی روزانه خود کم کنین

به خاطر اینکه واسه کم کردن یه پوند (۲.۵ کیلوگرم) وزن باید در هفته ۳۵۰۰ کالری از موادغذایی مصرفی خود کم کنین، کم کردن ۵۰۰ کالری در روز واسه کم کردن یه پوند وزن در هفته به نظر منطقی می رسد. اما واقعیت اینه که اگه یه یا دو روز در هفته رو پرکالری غذا بخورین اما کاهش کالری های مصرفی هفتگی شما ۳۵۰۰ بمونه بازم وزن کم می کنین.

باور غلط ۹: چند وعده در روز غذای سبک خوردن کالری بیشتری نسبت به خوردن غذای سنگین تر در وعده های کمتر می سوزوند

خوردن وعده های سبک تر و بیشتر در طور روز در مقایسه با خوردن وعده های سنگین تر با تعداد کمتر همیشه به عنوان راهی واسه بالا بردن متابولیسم پیشنهاد شده. اما تحقیقات جدید نشون می دهد که این روش واسه همه مناسب نیس. ایده کار اینه که هر زمان که چیزی می خورید سوخت و سازتان بالا می رود. اما محققین دانشگاه میسوری در تحقیقی زنائی که سه وعده غذای حجیم طی ۱ ساعت خوردند رو با اونایی که همون تعداد کالری رو در شش وعده مصرف کردن مقایسه کردن و فهمیدن که در خون زنان دسته اول چربی کمتری هست.

باید ببینین واسه شما چه روشی کارامده. اگه در هر وعده غذایی عادت به پرخوری دارین، یه وعده در رور واسه شما بهتر از شش وعده هستش.

باور غلط ۱۰: اگه می خواهید وزن کم کنین، باید هر روز ورزش کنین

هر روز باشگاه رفتن نه فقط هدفی غیرواقعبینانهه، بلکه اگه قصد کاهش وزن دارین، غیرلازم هستش. چیزی که مهمه اندازه کالریه که در طول هفته می سوزانید. تلاش کنین ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت فعالیت جسمی داشته باشین و برحسب هدفتون ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ کالری در هفته بسوزونین. تو روزهایی که فعالیت ورزشی کمتری دارین کالری کمتری استفاده کنین و تو روزهایی که ورزشتان سنگین تره کالری بیشتر.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

مردمون کالری کاهش وزن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *