پژوهش دانشگاهی – بنچ مارکینگ فرایند کلیدی شرکتهای داروسازی- قسمت ۱۶

محققان شرکت داروسازی اسوه طی سالیان اخیر توانسته اند با تولید و عرضه محصولات جدید که از نظر درمانی جایگاه ارزشمندی را دارا می باشند، نظیر داروهای ضدسرطان، داروهای بیماران خاص (تالاسمی، تیروزینمیا، داروهای قلبی- عروقی و …)، موقعیت ویژه و درخوری را برای این شرکت در میان جامعه پزشکی ایجاد نمایند.
تولید محصولاتی نظیر اسویکس (کلوپیدوگرل)، اسورال (دفراسیروکس)، گلوتازون (پیوگلیتازون)، ازتیکول (ازتیمایب)، میگرستاپ (سوماتریپتان)، انوکساپارین، اسوه پویتین (اریتروپویتین)، نیتیزینون، اورسوکولاسید (اورسوداکسی کولیک اسید)، مبورین، ایماتینیب و اسلودا (کپسیتابین) که برخی از آنها برای اولین بار در ایران تولید می شوند، تصویری از خلاقیت و نوآوری را در ذهن جامعه پزشکی ایجاد کرده است. یکی از بزرگترین افتخارات این شرکت، تولید داروی دفراسیروکس با نام اختصاصی اسورال[۱۳۵] است که با دستیابی به این موفقیت، شرکت داروسازی اسوه نام خود را به عنوان اولین تولیدکننده ژنریک این محصول در جهان ثبت نمود. داروی خوراکی دفراسیروکس جدیدترین دارو برای تسهیل دفع آهن در بیماران تالاسمی است که به شکل خوراکی و یکبار در روز مصرف می‌گردد و جایگزین داروی تزریقی دفروکسامین است. مراحل ثبت این دارو در کشورهای پاکستان و سوریه پایان یافته است و بیماران این کشورها نیز از جمله مصرف کنندگان این دارو خواهند بود. داروسازان، کارشناسان و کارکنان شرکت داروسازی اسوه با تأکید بر اسوه گی در نوآوری و پیشرفت، برای ارتقای نظام سلامت کشور می کوشند و بر این کوشش صادقانه خود می بالند.
۲-۳۸ بخش ششم: کیفیت
تعریف کیفیت:عبارتست از درجه ای که یک محصول با انتظارات مشتری و مشخصات ارائه شده تطبیق دارد. (روستا و همکاران،۲۴۹:۱۳۸۸)
۲-۳۸-۱ درباره کیفیت
اگر چه نمی‌توان کیفیت را تعریف کرد، اما همه می‌دانند کیفیت جیست؟
رابرت پیرسیگ
(آنان که دم از پیشرفت می‌زنند آن ار با کمیت می‌سنجند نه با کیفیت).
جورج سانتایانا
(کیفیت یک سازمان، هرگز از کیفیت ذهن هایی که آن سازمان را تشکیل می‌دهند فراتر نمی‌رود.)
هارولد آر. مک آلیندون
کیفیت را باید به وجود آورد. نه این که کنترل کرد.وجود کیفیت نتجه ی یک محیط فرهنگی است که با دقت بنا نهاده شده است. کیفیت بافت سازمان را تشکیل می‌دهد و نباید اهمیت آن را تا حد تار یا پود این بافت پایین آورد.)
فیلیپ کراسبی (کتاب تاملی بر مقوله کیفیت)
کیفیت کار یک مدیر یا هدایت گر گروه در استاندارد هایی که وضع می‌کند متبلور می‌شود)
ری کراک (بنیان گذار مک دونالد)
کیفیت زندگی هر انسانی تناسب مستقیم با تلاش وی برای رسیدن به وضعیت برترین[۱۳۶] دارد و اصلا به حوزه یا موضوع کاری وابستگی ندارد.)
وینسنت تی. لومباردی
آن چه که تامین کنندگان در کالا یا خدمات خود به کار می‌گیرند لزوما در کیفیت آن موثر نیست. کیفت همان چیزی است که مشتری حاضر است برایش پول بپردازد بر خلاف تصور تولید کنندگان دشواری ساخت و هزینه های فراوان در افزایش کیفیت یک محصول یا خدمت تاثیر چندانی ندارد. تولید کننده ای که این موضوع را درک نکرده باشد به صلاحیت های مورد انتظارش نمی‌رسد. مشتری ها فقط بابت آن چه که فایده داشته باشد و به آنها ارزش و اعتبار ببخشد پول می‌دهند. هیچ چیزی به اندازه این موضوع در تعریف کیفیت اهمیت ندارد.)
پیتر دراکر
(فقط کیفیت کار ما خدا را راضی می‌کند نه کمیت کار)
ماهاتما گاندی (۱۹۴۸-۱۸۶۹)
کیفیت تصادفی نیست، بلکه همیشه نتیجه تلاش هوشمندانه است.)
جان راسکین (۱۹۰۰-۱۸۱۹)
تا کارگری در کار نباشد سیستم کیفیتی نیز وجود نخواهد داشت.)
الوید دوبنز و کلر کرافورد ماسون
کیفیت هرگز تصادفی نیست بلکه همیشه نتیجه ی نیت پاک، تلاش خالصانه، جهت گیری هوشمندانه و اجرای ماهرانه کار است. کیفیت نشان دهنده انتخاب درست از میان چند گزینه موجود است.
ویلیام ای فاستر
از همان روز نخست کار، خود را وقف کیفیت کنید. اگر قرار است محصولی بد ارائه شود بهتر است اصلا ارائه نشود.)
مارک مک کورمک
کیفیت، کیفیت، کیفیت: هرگز در به دست آوردن آن تردید نکنید حتی زمانی که نمی‌دانید چگونه از عهده ی مخارج آن بر آیید. وقتی کوتاه بیایید آلت دست می‌شوید و بعد از آن هم نابودی است.
گری هیرشبرگ
اگر کنتراست (در برابر هم قرار دادن، مقایسه کردن و یافتن تقابل ها و مغایرت ها) وجود نداشت کیفیت هم معنی نداشت. (هیچ چیز به تنهایی وجود ندارد.)
۲-۳۸-۲ مفهوم کیفیت و جنبه های مختلف آن
انسان از زمان آغاز تولید کالا و خدمات، به موضوع کیفیت توجه ویژه ای معطوف داشته است، شاید یکی از دلایل مهم توسعه تکنولوژی و صنعت نیز، بر مبنای این اصل استوار است که انسان هیچگاه به وضع موجود خود راضی و قانع نبوده و همواره سعی در بهبود آن داشته است. تعریف کیفیت در سال‌های مختلف به تبع فرهنگ صنعتی و خدماتی، رشد تکنولوژی و توان علمی‌تغییرات مختلفی داشته است.
(سازمان بین المللی استاندارد) کیفیت را این گونه تعریف می‌کند:(کیفیت عبارت است از تمامی‌ویژگی های ظاهری و باطنی کالاها یا خدماتی که مشتریان را در لحظه ی خرید و هنگام استفاده راضی می‌کند.)
(پروفسور ایمانی) استاد دانشگاه تکنولوژی موساشی ژاپن در ارتباط با کیفیت می‌گوید: (تنها عاملی که رضایت خاطر مشتریان را فراهم می‌سازد، کیفیت محصولات و خدمات است. به عبارت دیگر تنها چیزی که شرکت می‌تواند به مشتریان خود ارائه کند، کیفیت است.
تعریف غالبی که امروزه در ارتباط با کیفیت مطرح می‌شود عبارت است از (درجه ای که یک محصول، نیازهای مشتریان را ارضا می‌کند) و یا (درجه ای که یک محصول ویژگی های طراحی و نیازهای مهندسی را تامین می‌کند). (روستا و همکاران،۲۴۸:۱۳۸۸)
۲-۳۸-۳ کیفیت و ارزش
صاحبنظران مهندسی ارزش معتقدند که منظور از ارزش خدمات یا محصولات، توجهی که مردم به آنها نشان می‌دهند به عبارت دیگر، ارزش خدمات و یا محصولات به مقدار و چگونگی بهایی که مشتریان برای آنها می‌پردازند، بستگی دارد.در یک فعالیت تجاری و از دیدگاه تولید کننده، محصولات یا خدماتی با ارزش شناخته می‌شوند که توان سود آوری بیشتری داشته باشند. از طرف دیگر برای استفاده کنندگان یا خریداران، محصولات یا خدماتی با ارزش شناخته می‌شوند که با قیمت اندک نیازهای آنها را ارضا کند. مهمترین عوامل تخریب کیفیت محصول و بروز هزینه پیش بینی نشده خطاهای طراحی است. زیرا محصولی که بد طراحی شده باشد علیرغم تمامی‌کنترل ها و صرف هزینه ها باز هم مورد توجه مشتری قرار نخواهد گرفت. موسویان (۱۳۷۶) به توضیح کلیه عوامل مرتیط با بازاریابی که یکی از آنها رضایت مشتریان است پرداخته است.

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

مدیر سایت

Next Post

دسترسی متن کامل - بنچ مارکینگ فرایند کلیدی شرکتهای داروسازی- قسمت ۲۲

س اکتبر 20 , 2020
انجام فعالیتهای تحقیقات بازاریابی لزوماً به معنی پیشروبودن در فناوری محصول نیست و اصولاً بسیاری از سازمانها به دنبال چنین استراتژی مخاطره آمیزی نیستند. بعضی از سازمانها که از قابلیت تکنولوژیک مدیریت اجرایی قوی و امکانات مالی کافی برخوردارند در استراتژی تحقیق و توسعه به دنبال توسعه یک محصول جدید […]