دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
(منبع: سیمپسون و همکاران، ۲۰۰۰)
علاوه بر تقسیمبندی فوق، گروهی سه دسته زیر را نیز در انواع الگوبرداری شناسایی کردهاند:
۱- بنچ مارکینگ فرآیند: به مطالعه چگونگی کسب عملکرد عالی شرکتها خصوصاً از طریق بررسی فرآیندهای انجام کارشان میپردازد.
۲- بنچ مارکینگ استراتژیک : از برنامهریزی سناریو و مصاحبه برای تعیین جهتهای استراتژیک و پیشبینی تکنولوژیها و بازارها استفاده میکند.
۳– بنچ مارکینگ اقتصادی: که به مقایسه عملکرد مالی موسسات میپردازند. (سیمپسون[۴۹] و همکاران، ۳۰:۲۰۰۰)
۲-۱۲ پیش نیازهای چرخه بنچ مارکینگ
اگر از مطالعات بنچ مارکینگ انتظار میرود که نتایجی رضایتمندانه به همراه داشته باشند، باید بین سه عامل زمان، منابع و ایده آل طلبی تعادل بر قرار شود. ایده آل طلبی بیش از حد منجر به یأس و نا امیدی می شود، همچنین ایده آل طلبی پائین منجر به استفاده ناقص از قابلیت های بالقوه بنچ مارکینگ خواهد شد. همچنین باید به خاطر داشت که فراوانی منابع همیشه نمی تواند کمبود زمان را جبران نماید. برای انجام موفقیت آمیز یک پروژه بنچ مارکینگ باید منابع مالی، زمان و قابلیتها و توانمندیهای مورد نیاز، بدون به خطر انداختن سایر فعالیتهای سازمان مهیا گردد. یکی از خطرات در چنین پروژه هایی انتظارات بیش از حد بالا، پیش از انجام پروژه است. عدم ارضاء انتظارات مزبور مشکلاتی گوناگون را به همراه خواهد داشت، مشکلاتی چون عدم رضایت از نتایج انجام پروژه و عدم حمایت و حتی ممانعت از دیگر پروژه های بنچ مارکینگ. یکی از پیش نیازهای اجرای موفقیت آمیز پروژه های بنچ مارکینگ خواست عمومی شرکت برای بهترین بودن است.همچنین لازم است که تمامی شرکت نسبت به تغییر تمایل داشته و از ضرورت و اهمیت بهبود دائم آگاه باشد، حتی اگر شرکت در حال حاضر به خوبی عمل کند.برخی از سایر پیش نیازهای مهم انجام موفقیت آمیز پروژه های بنچ مارکینگ به شرح زیر هستند:پیش شرط های ساختاری، تامین منابع و مهارتهای مورد نیاز انجام مطالعه بنچ مارکینگ:
منابع مالی
مدیریت زمان
قابلیت ها و توانمندیها