بک لینک چیست؟ تاثیر بک لینک بر سئو

بک لینک چیه؟

لینک سازی رو میشه پربحث ترین موضوع در سئو دونست و نظرات ضد و خلاف بسیاری در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و روش هدف دار اجرای اون هست. در این مقاله تلاش میکنیم اول دریابیم بک لینک چیه و پس از اون بررسی کنیم چه تاثیری بر سئو سایت ما داره.

لینک سازی یا کسب بک لینک پروسه دریافت لینک از بقیه سایتای اینترنتی واسه سایت خودمونه. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستن که با کلیک روی اونا کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل میشه. رباتای گوگل زمان بررسی یه صفحه لینکای موجود در اون رو هم بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنن. همینطوری راه حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیره.

معرفی شکل های جور واجور بک لینک و تاثیر اونا بر سئو

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/07-What-is-Backlink.mp4

بک لینک انوع مختلفی داره و به لیک لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم میشه. در این بخش اول درمیابیم بک لینک چیه بعد تاثیر اونا بر سئو رو میشناسیم.

بررسی بک لینکای موجود تو یه صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل واسه پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنته. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینکا بر رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل تاثیر مستقیم داره. یعنی ربات گوگل صفحه رو بررسی کرده و براساس لینکای موجود در اون ارزش و اعتبار صفحات لینک شده رو تشخیص می ده.

هرچقدر سایتای بیشتر و معتبرتری به صفحات شما لینک داده باشن شانس شما واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل بیشتر می شه.

اگه هنوز با معنی سئو آشنا نشدید پیشنهاد میکنیم سری مقالات آموزش سئو تازه کار رو از اول دنبال کنین و یا به مقاله سئو چیه مراجعه کنین.

فرق لینک سازی داخلی و خارجی

مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم میشه که تفاوتای مهمی با هم دارن. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یه سایت. یعنی اگه صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگه از سایت شما لینک داده باشه لینک داخلی ایجاد شده ولی اگه لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشه یه لینک خارجی یا بک لینک واسه شما ایجاد شده. در این مقاله بیشتر به مفاهیم لینک سازی خارجی میپردازیم ولی با مطالعه مقاله روش هدف دار لینک سازی دیجی کالا می تونین با روشای لینک سازی داخلی هم بیشتر آشنا شید.

فرق بک لینک فالو و نوفالو

لینکا رو میشه از منظری دیگه هم دسته بندی کرد. هر لینک به صورت پیش فرض Dofollow حساب میشه مگه اینکه در کد HTML اون از ویژگی Nofollow استفاده شده باشه. وقتی که ربات گوگل یه بک لینک نوفالو رو مشاهده میکنه ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمی کنه.

گوگل در سال ۱۹۹۰ معنی پیج رنک رو معرفی کرد و در اون زمان تعداد بک لینکای یه سایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی اون در نتایج جستجوی گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایتا از این نکته استفاده کردن و با تکنیکایی مانندن رد و بدل کردن لینک یا خرید بک لینک تلاش کردن تا جایگاه خود در یافته های جستجو رو بهتر کنن.

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتمای خود رو بروزرسانی کرد و الگوریتم پنگوئن رو واسه شناسایی و جریمه سایتایی که از این روشای لینک سازی استفاده می کردن معرفی کرد. هم اینکه در ادامه پیج رنک رو به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی یافته ها به لینک سازی رو تا حد امکان کم کنه.

سایتایی که بک لینک عجیب داشته باشن بوسیله الگوریتم پنگوئن جریمه می شن

متن لینک شده یا Anchor Text

متن لینک شده به این معنیه که لینک روی چه عبارتی قرار داده شده. مثلا در گذشته عادی بود که میگفتن “واسه ورود به سایت اینجا کلیک کنین” و لینک رو روی کلمه اینجا قرار میدادن. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همون Anchor Text حساب میشه.

زمانیکه گوگل یه بک لینک به سایت شما رو مشاهده میکنه به متن لینک شده توجه زیادی داشته و ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در این عبارت هستش. اگه سایت شما با عبارت “کتاب” لینک شده باشه جایگاه شما وقتی که یه کاربر در گوگل عبارت کتاب رو جستجو میکنه بهتر می شه ولی اگه این لینک با عبارت “موبایل” ایجاد شده باشه جایگاه شما در عبارت “موبایل” خوب میشه.

چگونگی به کار گیری anchortext در بک لینک

همین توجه گوگل به Anchor Text موجب شد تا مدیران وب سایتا تموم بک لینکای خود رو با عبارات هدف بسازن. با بروزرسانی الگوریتمای گوگل، استفاده عجیب از یه عبارت به عنوان Anchor Text هم به راهی واسه شناسایی سایتای اسپم و جریمه اونا تبدیل شد.

پیشنهاد میشه که متنای لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالتای عادی در فضای اینترنت داشته باشن. مهمترین ترکیبات عادی به توضیح زیره:

  1. کلمه یا عبارت هدف واسه سئو مانند “طراحی سایت”
  2. نام برند شما مانند “وبسیما”
  3. ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت وبسیما”
  4. عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع”
  5. عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “واسه مطالعه مقاله اینجا کلیک کنین”

اگه توازن لازم میون این نوع لینک سازیا واسه سایت شما وجود نداشته باشه گوگل میتونه رفتار عجیب شما واسه کسب بک لینک رو شناسایی کنه. به خاطر همین روش های هدف دار لینک سازی عموما برنامه ریزی شده و هدف دار هست چون ممکنه بیشتر واسه شما تاثیر منفی داشته باشه تا مثبت.

تعیین ارزش بک لینک بوسیله گوگل

بک لینکایی که از سایتای جور واجور به سایت شما بوجو میاد ارزش و اعتبار برابری از دید گوگل ندارن. گوگل تلاش میکنه فاکتورهای مختلفی رو واسه تعیین ارزش یه بک لینک دید کنه که مهمترین اونا به توضیح زیره:

۱- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای بسیاری واسه تعیین اعتبار دامنه شما دید میشه که بعضی از اونا عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینکای دریافتی، تعداد لینکای خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده بیشتر باشه ارزش بک لینک و تاثیر اون بر جایگاه شما بیشتر هستش.

۲- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه داره ولی واسه یه صفحه خاص از اون دامنه محاسبه میشه. ممکنه دامنه اعتبار خیلی بالایی داشته باشه ولی صفحه ای که از اون لینک گرفتین اعتبار پایینی در اون دامنه داشته باشه. اندازه اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به اون صفحه و بک لینکایی که مستقیما واسه همون صفحه ایجاد شده تعیین میشه.

صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشن معمولا اعتبار بالایی هم دارن. مثلا صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستن معمولا معتبرترین صفحات اون دامنه هستن.

واسه بررسی page authority و domain authority وسایل مختلفی وجود دارن که بهترین اونا عبارتند از Serpchecker که بوسیله سایت mangools.com معرفی شده و open site explorer که ابزاری قوی از سایت moz.comه. تصویر زیر نمونه ای از گزارش سایت moz واسه اعتبار دامنه وبسیما و صفحه اصلی وبسیماه.

دریافت اطلاعات domain authority و page authority

۳- تعداد لینکای خروجی

هر دامنه ای که به شما لینک می ده شاید به سایتای دیگری هم لینک داده. هرچقدر تعداد سایتایی که تو یه صفحه یا در کل یه دامنه لینک شدن بیشتر باشه ارزش و اعتباری که به هر کدوم از اونا میرسه کاهش پیدا می کنه. معمولا سایتایی که در مورد درج ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت میکنن علاوه بر شما به سایتای بسیاری لینک دادن و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشه.

۴- اندازه رابطه موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه خاص ای به اون داره و تلاش میکنه تا در فاکتورهای رتبه بندی یافته های جستجو ازش استفاده کنه، رابطه موضوعی میان صفحات لینک شده. مثلا اگه شما در مورد تورهای مسافرتی فعالیت میکنین ولی بک لینکاتون همه از سایتای دانلود هستن ارزش و اعتبار زیادی واسه شما ایجاد نمی کنن. ولی اگه این بک لینکا از سایتایی با موضوع سفر، گردشگری، خرید بلیت و … واسه شما ایجاد شده باشه میتونه تاثیرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشه.

۵- محل قرار گرفتن بک لینک

محل قرار گرفتن بک لینک در سایت اهمیت زیادی داره. ممکنه لینک شما در محتوای یه مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشه. لینکایی که در محتوای صفحه هستن ارزش بیشتری در مقایسه با لینکای موجود در سایدبار و فوتر دارن.

معمولا لینکایی که در فوتر یا سایدبار قرار داده می شن در همه صفحات اون سایت نشون داده می شن، به این لینکا اصطلاحا Sitewide میگن. قرار گرفتن بک لینک شما در همه صفحات یه سایت میتونه دلیلی واسه تشخیص خریداری اون لینک بوسیله رباتای گوگل باشه و ممکنه با تکرار زیاد این اتفاق الگوریتم پیگوئن سایت شما رو جریمه کنه. پیشنهاد میکنیم واسه درک بهتر این موضوع به مقاله خرید بک لینک مراجعه کنین.

محل قرار گرفتن بک لینک در سایت

برآیند این دو نکته موجب شده تا الان متخصصین سئو درج ریپورتاژ رو ارزشمندتر از خرید بک لینک یا تبلیغات متنی بدونن.

سخن پایانی

به طور حتم کسب بک لینک و روش هدف دار درست واسه لینک سازی داخلی میتونه جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل رو بهتر کنه ولی قبل از شروع به کار باید تکنیکای مناسب و استانداردهای گوگل رو خوب بشناسین چون اشتباه در این کار میتونه یافته ها به طور کامل برعکس به همراه داشته و موجب جریمه سایت شما بوسیله گوگل شه.

در این مقاله با معنی بک لینک و چگونگی بررسی ارزش اون بوسیله گوگل آشنا شدیم در درس بعدی به بررسی روشای مناسب واسه کسب بک لینک و معرفی تکنیکای کلاه سفید و کلاه سیاه میپردازیم. واسه کسب اطلاعات تخصصی تر پیشنهاد میکنیم سری مقالات آموزش لینک سازی رو هم بخونین.

اگر واسه درک هر کدوم از مفاهیم این مقاله یا به کار گیری اونا سوالی دارین می تونین در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنین تا مشاورین وبسیما جواب گوی شما باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *