بک لینک Backlink چیست؟

 پس از گذشت مدتها از به وجود اومدن تعاریفی مثل بک لینک و چیزای دیگه در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنی دقیق اونا توجه کردیم و بعضی وقتا اونا رو با چیزای دیگه اشتباه گرفتیم. یکی از این مفاهیم٬ بک لینکه که الان تعریف اون در بین مدیران سایتا و شاید بعضی مشاورین سئو کمی با اون چیزی که در واقعیت هست فرق داره.

بک لینک

در اول٬ بد نیس نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست وجوی What is a backlink  بندازیم:

ویکی پدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در یافته های جست وجوی خود نشون میده است. ویرایشگران ویکی پدیا می گونید که

بک لینک یه لینک خروجی از یه صفحه به صفحه دیگه س. هرچه بک لینک بیشتری به سایت شما روونه شه٬ سایتتون محبوب تر میشه.

میشه گفت٬ بک لینک یعنی لینکایی که یه سایت دیگه به سایت شما میده. حالا این بک لینکا می تونن از سایتای در رابطه و نامربوط باشن و یا تاثیر مثبتی روی سایتتون داشته باشن و یا حتی باعث افت رتبه اون شن.

سرفصل محتوا

  • بک لینکای خوب و بد

    • چه بک لینکایی به درد بخور هستن؟
    • چه بک لینکایی ضرر دارن؟
  • چه چیزایی در کیفیت یه لینک موثر هستن؟
  • اشتباهات عادی در مورد بک لینک

    • بک لینک همون تبلیغات متنیه!
    • بک لینک بده و نباید بک لینک گرفت!
    • هرچه بیشتر بهتر!
    • رابطه بین صفحات مهم نیس!

بک لینکای خوب و بد

چه بک لینکایی به درد بخور هستن؟

تو یه کلام٬ بک لینکایی که به صورت طبیعی به وسیله نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یه متن و عبارت در رابطه به سایت شما ایجاد شده باشن بک لینک خوب نامیده می شه. این بک لینکا نباید از سایتای اسپم بیان٬ نباید تعداد لینکای خروجی اون سایت بسیار زیاد باشه٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که مثل اسپمه بیاد٬ نباید سایت لینک دهنده  با سایت شما از نظر رابطه موضوعی خیلی ناشناس باشه و فاکتورهای دیگری که مهم ترین اونا موارد گفته شده بود.

spam red round stamp

چه بک لینکایی ضرر دارن؟

مگه می شه که لینکی مضر باشه؟ بله. روزانه خیلی از سایتای اسپم به دنیا میان و با دریافت و ایجاد لینکای عجیب و اسپم به یافته های بالای گوگل میان و بعد پنالایز می شن! بک لینکای مضر اونایی هستن که از سایتای نامربوط هستن٬ دارای تعداد لینکای خروجی بسیار زیادن٬ از سایتایی با IPهایی که اسپم شناخته شدن هستن٬  Anchor text شما رو بسیار تکرار کرده ان و خودشون هم تولید محتوا نمی کنن.

چه چیزایی در کیفیت یه لینک موثر هستن؟

Anchor text: انکر تکست٬ همون متن یا عبارتیه که به یه صفحه دیگه لینک می شه. حالا چیجوری اثر میذاره؟ وقتی با عبارتی مربوط به صفحه ای که می خواین به اون لینک بدین٬ انگار یه سیگنال به گوگل فرستاده اید که این انکرتکست با این صفحه ربط داره و گوگل می تونه رتبه اون کلمه رو با در نظر گرفتن دیگه عوامل زیاد کنه.

Domain Authority: این عامل به وسیله شرکت Moz به وجود اومده. سن دامنه٬ تعداد لینکای ورودی٬ کیفیت لینکا٬ فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این عامل موثر هستن. این امتیاز می تونه در مشخص کردن کیفیت یه لینک اثر داشته باشه.

Page Authority: اعتبار صفحه مثل Domain athority به وسیله شرکت Moz ارائه می شه که در مورد لینکای ورودی٬ کیفیت اونا و اعتبار کلی همون صفحه مشخص می شه.

دریافت لینک از سایتای کشورتون: اگه سایتی با زبون فارسی دارین٬ بهتره لینکایی که می گیرین از سایتایی باشن که دارای دامنه .ir هستن. چون شانس شما رو واسه دریافت رتبه بالاتری در یافته های جست و جوی ایران زیاد می کنن. اما ممکنه باعث افزایش رتبه شما در یافته های جست وجوی بین المللی نشن.

تعداد لینکای داخل صفحه: این که گوگل بدونه لینکای خروجی از یه سایت طبیعی هستن یا خیر٬ به وسیله فاکتورهای زیادی مشخص می شه. اما در کل٬ تعداد لینکای خروجی از صفحه ای که از اون لینک می گیرین٬ نباید خیلی زیاد باشه و باید نسبت اون با محتوا حفظ شده باشه.

پیج رنک اون صفحه: البته در این که دیگه پیج رنک اهمیتی نداره شکی نیس٬ اما بازم یه سیگنال تقریبا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنین که پیج رنک به صورت مستقیم روی رتبه شما تاثیر نمی ذاره٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می تونه اثر داشته باشه.

Relations: یکی از مواردی که خیلیا در اون دچار اشتباه می شن٬ بحث رابطه های بین لینک هاست. لینکا مشخصه ای به نام Rel دارن که می تونیم با اون به موتورهای جست و جو بگیم که از Link Juice و PR juice ما چیزی واسه اون صفحه ببرن یا خیر. حال ممکنه که موتورهای جست و جو رتبه اون صفحه رو به واسطه لینکی که شما به اون دادین زیاد کنن٬ اما از پیج رنک شما چیزی واسه اون صفحه نبرده باشن. در حالت عادی احتیاجی نیس که حتما در لینک “rel=”dofollow رو ذکر کنیم. خود لینکا به صورت پیش فرض Dofollow هستن.

یادمون باشه که لیست فاکتورهای یه لینک خوب به همین جا ختم نمی شه و شاید گوگل ده ها دلیل دیگه هم داشته باشه.

اشتباهات عادی در مورد بک لینک

بک لینک همون تبلیغات متنیه!

بدیش اینه چیزی که این روزا بسیار اونو می بینیم٬ آدمایی هستن که فکر می کنن بک لینک در همون تبلیغات متنی که اکثرا در سایتای ایرونی جا افتاده خلاصه می شه و هرکی که اسمی از بک لینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومن بدیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بزاره! این تعریف به طور کامل غلطه. تبلیغات متنی هم یکی از راه های خرید بک لینک هستش که از طرف گوگل به طور کامل مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شمام می شه.

بک لینک بده و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده٬ اشتباه گرفتن معنی اصلی بک لینکه. خود بک لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو رو در دست داره. بخشی که بقیه شما رو پیشنهاد می کنن و گوگل این پیشنهادات رو در یافته های جست و جوی خود تاثیر میده تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشه. حالا چیجوری میشه گفت که بک لینک بده؟ با این ماجرا موافقم که بک لینک عجیب بده٬ اما همه بک لینکا هم که بد نیستن!

هرچه بیشتر بهتر!

دیگه زمان اون که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده و باید کیفیت بیشتر بک لینکا رو مورد توجه خود بذاریم. هرچه کیفیت یه لینک دریافتی بالاتر رود٬ تاثیر اون روی رتبه سایت شمام بالاتر میره. ممکنه با دریافت چند لینک خوب رتبه ای به دست بیارین که دیگر سایتا با هزاران بک لینک نتونن اونو بدست بیارن!

رابطه بین صفحات مهم نیس!

با  توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات نامربوط می تونه باعث خارج شدن سایت شما از یافته های جست وجوی  کلید واژه ای که واسه اون سایت خود رو آماده کردین بشه. در مقابل٬ با دریافت فقط چند لینک در رابطه تونستیم رتبه یه سایت رو به سرعت افزایش بدیم. در حالتی که واسه سایت شماره یه٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایتای نامربوط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینکای نامربوط الان در ۱۰۰ نتیجه اول وجود نداره)

منیع: یه ادمین