تجربه کاربری یا سئو، کدام مهمتر است؟

تاثیر تجربه کاربری بر سئو سایت

در دنیایی ایده آل میشه همه چیز رو واسه تجربه کاربری بهتر طراحی و اجرا کرد ولی نمیشه از اهمیت سئو صرف نظر کرد. شرایط بسیاری در طراحی سایت هست که شما در دو راهی کاربر و گوگل قرار میگیرید و در این شرایط باید راه حلی پیدا کنین که هردو رو خوب پوشش دهد. گوگل تلاش میکنه سایتایی رو به کاربران پیشنهاد دهد که تجربه خوبی در اون داشته باشن و همین موضوع موجب میشه که رابط کاربری مناسب بر سئوی سایت شما اثر داشته باشه.

تجربه کاربری مناسب میتونه تاثیر مثبت بر سئو داشته باشه

سرعت بارگذاری صفحات، ساختار ارائه محتوا، نمایش درست در موبایل و تبلت، ارائه تصاویر و ویدیو مربوط به موضوع، توانایی ارسال دیدگاه و جواب گویی به اونا، امکان امتیازدهی به محتوا، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و … همه مواردی هستن که هم بر تجربه کاربری و هم بر سئو سایت شما تاثیر مثبت دارن. ولی شرایطی هستن که این دو مهم در تقابل با همدیگه قرار می گیرن و شما باید راه حلی واسه حفظ هردو داشته باشین.

تجربه کاربری چیه؟

طبق تعریفی که در ویکی پدیا آمده طراحی تجربه کاربر (UXD یا UED) روند بهبود رضایت مشتری و وفاداری اون با بهبود توانایی استفاده، سهولت استفاده و لذتای ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصوله. اگه بخوایم ساده تر بگیم تجربه کاربری یعنی راحتی کاربر هنگام به کار گیری سایت و درک سریع محتوای موجود در اون.

تجربه کاربری چیه و چه تاثیری بر سئو داره

سرعت سایت، طراحی گرافیکی، نمایش درست در موبایل، به کار گیری فونت و رنگ مناسب، دسترسی راحت به محتوا، انتخاب ادبیات مناسب واسه سایت و بسیاری فاکتورهای دیگه رو میشه بر تجربه کاربری یه سایت موثر دونست. تجربه کاربری خوب در کنار سئوی قوی میتونه تضمینی واسه موفقیت کار و کاسبی شما باشه ولی این دو همیشه با هم همراه نیستن و در مواردی روبروی هم قرار می گیرن. در ادامه ۴ نقطه تقابل سئو و تجربه کاربری رو با هم بررسی میکنیم.

تجربه کاربری مهمتره یا سئو؟

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/09-UX-vs-SEO.mp4

تجربه کاربری و سئو دو عامل بسیار مهم در موفقیت یه سایت هستن. این دو عامل بعضی وقتا در تقابل با همدیگه قرار می گیرن و هنر ما ایجاد تعادل بین اونا و حفظ کیفیت هردو هستش.

۱- ساختار صفحه بندی و نشانی دهی خود رو اصلاح کنین

در دنیایی که سئو و گوگل اولویت ما نباشن تلاش میکنیم تا بیشترین محتوای ممکن رو در اختیار کاربر خود بذاریم تا با مراجعه به یه صفحه کلیه اطلاعات لازم خود رو در دسترس داشته باشه. واسه درک بهتر این بخش سایت دانرو رو مثال میزنیم. این سایت تلاش میکنه اطلاعات مربوط به مشاغل و مکانای موجود در سطح شهر رو به کاربران خود ارائه دهد.

در دنیای بدون سئو میتونیم یه صفحه جستجوی پیشرفته داشته باشیم تا کاربر خیلی راحت با انتخاب موقعیت و دسته بندی مورد نظر خود لیست همه مراکز در رابطه رو مشاهده کرده و با کلیک روی هرکدوم اطلاعات اون رو دریافت کنه. ولی در این شرایط کل سایت ما تو یه صفحه خلاصه میشه و هدف گذاری روی عبارات پرجستجو در گوگل غیرممکن می شه.

اشتباهات سایت دانرو واسه سئو سایت

کلمات کلیدی بسیاری مانند؛ آموزشگاه خیاطی تهرانپارس، رستوارن نزدیک پارک وی یا آتلیه عکاسی کودک هستن که کاربران در گوگل جستجو میکنن. شما صفحه مناسبی واسه اونا پیش بینی کردین؟ ممکنه یه صفحه از سایت شما در همه این کلمات جایگاه مناسبی به دست بیاره؟ و از همه مهمتر کاربری که از گوگل وارد این صفحه میشه جواب مناسبی دریافت میکنه؟

به طور حتم جواب همه این سوالات خیر هستش! واسه موفقیت در سئو باید متناسب با هر معنی کلیدی که کاربران جستجو میکنن صفحه ای اختصاصی داشته باشین و در این صفحه محتوای مورد نظر کاربر رو به اون نشون بدید.

مثلا کاربری که آموزشگاه خیاطی تهرانپارس جستجو میکنه بهتره به صفحه ای برگشت داده شه که اول اینکه نشانی اختصاصی روی سایت شما داشته باشه و دوم اینکه اینکه محتوای صفحه دقیقا مربوط به جستجوی اون پیش بینی شده باشه. یعنی همه آموزشگاهای خیاطی در محله تهرانپارس رو نمایش دهد. این روش هدف دار حتی واسه تجربه کاربری آدمایی که از گوگل وارد سایت شما می شن مناسب تره.

یه نمونه بسیار موفق با همین روش هدف دار سایت باماه که تونسته محتوای قابل جستجو رو در آدرسای اختصاصی به کاربران نمایش دهد. هر جستجو شما رو به صفحه ای جدید منتقل میکنه و شما بازم امکان تغییر جستجوی خود رو دارید. هر کدوم از این صفحات به صورت جدا از هم بوسیله گوگل ایندکس شده و البته جایگاه مناسبی هم به دست آوردن.

بررسی تجربه کاربری سایت باما و تاثیر اون بر سئو

۲- منوی سایت هم در تجربه کاربری و هم در سئو موثره

تجربه کاربری به ما القا میکنه که بهتره لینکا و منوهای در دسترس کاربر رو تا حد امکان محدود کنیم و تنها صفحات لازم رو در هر بخش به اون نمایش بدیم. مثلا اگه کاربر در سایت باما قرار داره دسترسی به صفحاتی مانند خرید خودرو یا فروش خودرو واسه اون کافیه چون میتونه جستجوی خود رو در همون صفحه انجام بده. تصویر زیر نمونه ای از دسترسی سریع کاربر و تجربه کاربری مناسب در طراحی منوه ولی وجود این تعداد لینک در منو میتونه تاثیر منفی بر سئو همه اونا داشته باشه.

تاثیر منوی سایت بر سئو و تجربه کاربری

در نقطه مقابل می دونیم که لینک سازی داخلی تاثیر بسیاری بر کسب جایگاه بهتر و سئو داره. اینجا مجبور میشیم که لینکای بیشتری رو در منو یا سایدبار خود بذاریم تا این صفحات تقویت شده و جایگاه بهتری به دست بیارن. به عنوان مثالی که می خوام بزنم مجموعه خرید خودرو میتونه دسترسیایی مانند خرید اقساطی خودرو یا خرید خودروی دست دوم هم قرار داد. این کار نه فقط واسه موتورهای جستجو جذابه بلکه واسه خیلی از کاربران شما هم کاربردی هستش. ممکنه همه کاربران شما توانایی لازم واسه تشخیص مسیرهای درست به صفحه مورد نظر رو نداشته باشن.

قبلا در مورد لینک سازیای داخلی و بایدها و نبایدهای اون در مقاله روش هدف دار لینک سازی دیجی کالا صحبت کردیم.

۳- عبارات استفاده شده در صفحه غیرحرفه ای نباشن

فرض کنین که مدیر فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هستین. کاربران شما هنگام جستجو در گوگل عبارتایی مانند خرید آیفون ۶ یا بهترین گوشی هوشمند رو جستجو میکنن ولی شاید شما عنوان اجناس خود رو خرید آیفون ۶ یا حتی گوشی آیفون ۶ بذارین؟ این کار باعث میشه که صفحه شما از حالت رسمی خارج شده و عبارات غیر حرفه ای به کاربران نشون داده شه.

در این شرایط فضاهایی مانند تگ title و Meta description مهمترین جایی هستن که واسه ارائه اطلاعات به کاربر از اونا استفاده میکنیم. این عبارت ها تنها موقع جستجو به کاربر نشون داده می شن و محتوای صفحه ما رو غیر تخصصی نمی کنن. مثلا اگه عنوان محصول در سایت شما آیفون ۶ه می تونین عنوان صفحه (Title Tag) رو خرید گوشی آیفون ۶ بذارین.

عنوان صفحه اجناس دیجی کالا واسه سئو بهتر

تصور اینکه کاربر با دیدن عبارت آیفون ۶ در نتایج جستجوی گوگل میتونه تشخیص بده که شما در مورد مشخصات فنی و شرایط خرید اون هم توضیحاتی قرار دادین دور از ذهنه. هم اینکه فضای توضیحات متا به شما کمک میکنه تا اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه خود در اختیار کاربر بذارین. مثلا فروشگاه های بسیاری هستن که از عباراتی مانند بهترین قیمت، گارانتی اصل و … واسه جذب بیشتر مخاطبان استفاده میکنن.

در محتوای صفحه عبارات پر جستجوی کاربران رو بذارین. دقت کنین که به کار گیری این عبارات صفحه شما رو از حالت رسمی خارج نکنه و هم اونقدر محتوا واسه کاربران محترم باشه. معرفی گوشی و مشخصات فنی در سایت دیجی کالا با این هدف اضافه شده. پیشنهاد میکنیم دو مقاله سئو عنوان صفحه و آموزش سئو توضیحات متا رو هم بخونین.

۴- محتوا واسه ربات گوگل قابل درک باشه

تکنولوژیای مختلفی واسه طراحی صفحات وب استفاده میشه که بعضی از اونا موجب بهبود چشم گیری در رابط کاربری سایت می شن ولی در مقابل درک محتوای صفحه واسه گوگل رو غیرممکن میکنن. تکنولوژیایی مانند Ajax و Angular سرعت دسترسی به اطلاعات رو واسه کاربر زیاد می کنن ولی دقت کنین که محتوای اصلی باید مستقیما در صفحه شما موجود باشه.

یه نمونه ناموفق میتونه سایت جار باشه. سایتی که مجموعه بزرگی از روزنامه ها و نشریات جمع آوری کرده و رابط کاربری بسیار مناسبی واسه دسترسی به هرکدوم ایجاد کرده. ولی مشکل از جایی شروع میشه که تموم محتوای صفحه بعد از ورود کاربر به اون از دیتابیس دریافت شده و به اون نشون داده میشه.

اگه سری به نسخه کش شده صفحات این سایت در گوگل بزنین میفهمید که تموم صفحات از دید گوگل بدون هرگونه محتوای مهم هستن و تنها فوتر سایت واسه گوگل قابل درکه.

نمونه ای از تجربه کاربری خوب که سئو بدی ایجاد کرده

از نمونه های ناموفق دیگه در این مورد میشه به سایت رنو در ایران اشاره کرد سایتی با طراحی و محتوای مناسب ولی بسیار ضعیف در سئو که دلیل اصلی اون استفاده نادرست از تکنولوژیای مدرن طراحی وب بوده.

محدودیتای ایجاد شده بوسیله تکنولوژیای مدرن به همون اندازه که خطرناکه میتونه واسه شما کاربردی هم باشه. منوی دیجی کالا یه نمونه استفاده درست از این روش واسه بهبود رابطه کاربری و سئو به صورت همزمانه. تو یه فروشگاه اینترنتی محتوایی مانند چگونگی فرستادن، زمان تحویل و ضمانت برگشت در همه صفحات تکرار میشه و محتوای شما رو از راه اصلی خارج میکنه. ولی با به کار گیری اینجور تکنیکایی می تونین با حفظ محتوای به درد بخور تاثیر منفی اون بر سئو رو از بین ببرین.

جمع بندی

بیشتر تکنیکایی که واسه بهبود تجربه کاربری سایت پیشنهاد می شن میتونن بر سئو سایت شما تاثیر منفی داشته باشن. ولی با کمی تغییرات کوچیک در اونا می تونین این اثر منفی رو از بین برده و یا حتی به یه نقطه قوت تبدیل کنین. تجربه کاربری و سئو هر دو بر موفقیت شما موثر هستن و غفلت از هرکدوم اونا میتونه مانع موفقیت و رشد شما شه. به دلیل همین اهمیت بالا بوده که این مقاله در مجموعه آموزش سئو تازه کار قرار داده شده.

در بسیاری موارد بررسی سایتای موفق موجب میشه که ما راه اشتباهی رو واسه سئو سایت خود انتخاب کنیم چون تنها خروجی سایت در دسترس ما بوده و هیچ اطلاعی از ایده و تصمیمی که منتهی به اون شده نداریم. اگه احساس میکنین یه سایت اینترنتی موفقه قبل از الگو ورداری تلاش کنین تا فلسفه و هدف اون رو شناسایی کنین و بررسی کنین که دقیقا هم جهت با خواست شما باشه. با این کار می تونین نکات مثبت رو به نفع خود برداشت کرده و نکات منفی رو ندیده بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *