تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

فرق طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

شاید واسه شمام پیش اومده که در صحبتای عامیانه بشنوین رابط کاربری سایت و یا برنامه ای خوبه اما تجربه کاربری ضعیفی داره و یا مواردی مشابه. باحال اینجاس که بیشتر این افراد اطلاعات چندانی در مورد رابط کاربری (UI)،تجربه کاربری (UX) و فرق اونا باهم ندارن. ما می خوایم در این مقاله به بررسی رابط کاربری،تجربه کاربری و فرق این دو بپردازیم.

طراح رابط کاربری (UI) و هم اینکه طراح تجربه کاربری (UX) هر دو واسه رسیدن به محصول پایانی مناسب لازمن و باید با همدیگه همکاری داشته باشن. با اینحال نقشا و وظایف این دو با همدیگه فرق زیادی داره. طراحی تجربه کاربری موضوعی تحلیلی و تکنیکاله، در حالی که طراحی رابط کاربری بیشتر نزدیک به چیزیه که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم، هرچند وظایف بیشتر و پیچیده تری داره.

اگه شما یه محصول رو به مانند بدن آدم در نظر بگیرین، کدها همون استخوانایی هستن که به بدن شکل میدن. انداما هم نمایانگر طراحی تجربه کاربری هستن که ورودیای بدن آدم رو واسه باقی موندن اندازه گیری و بهینه سازی می کنن. طراحی رابط کاربری هم مانند نمای خارجی بدنه، مانند احساسات و عکس العملا و کلا چیزی که از بیرون دیده می شه.

راهول ورشنی از موسسین شرکت foster.fm در این باره میگه:

طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری از گیج کننده ترین بحثا در کار ما هستش و بسیاری این دو معنی رو اشتباه استفاده می کنن. یه رابط کاربری بدون تجربه کاربری مانند یه نقاشه که بدون هیچ ایده و تفکری قلمش رو روی بوم میکشه.

در حالی که یه تجربه کاربری بدون رابط کاربری مانند یه قالب مجسمه تو خالیه. یه حس ایده آل به وجود اومده بوسیله محصول با یه طراحی تجربه کاربری خوب شروع می شه، که در ادامه اش طراحی رابط کاربری خوب قرار میگیره. هر دوی اونا واسه رسیدن به یه محصول موفق لازم ان.

تجربه کاربری (UX)

طراحی تجربه کاربری (UX) چیه؟

طبق تعریفی که در ویکی پدیا آمده طراحی تجربه کاربر (UXD یا UED) روند بهبود رضایت مشتری و وفاداری اون با بهبود توانایی استفاده، سهولت استفاده و لذتای ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصوله.

ممکنه در نظرتون این تعریف مبهم باشه، هم اینکه هیچ اشاره ای هم به تکنولوژی و مفاهیم دیجیتال نکرده باشه. کلا خلاصه کردن یه روند به شکل چند کلمه همیشه چیزی سخت بوده.

بعضی از ابهامات در تعاریف به دلیل تازه و نو بودن این مفهومه. دُن نورمن، دانشمند علوم شناختی و موسس گروه مشاوره طراحی نیلسون نورمن درباره اهمیت تجربه کاربری میگه:

تجربه کاربری تموم جنبه های تعامل کاربر با شرکت، خدمات و اجناس شرکت رو شامل می شه.

طراح تجربه کاربری (UX) باید به طور فعالانه در پروسه تحقیق، آزمایش، پیشرفت، محتوا و نمونه سازی واسه آزمایش کیفیت محصول مشارکت داشته باشه. طراحی تجربه کاربر یه معنی غیر دیجیتال و مربوط به علوم شناختیه، اما به طور کلی در بخش دیجیتال تعریف و استفاده کرده می شه.

طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری (UI) چیه؟

هر چند طراحی رابط کاربری مفهومی قدیمی تر بوده و بیشتر ازش استفاده شده، اما به دلیل برداشتای غلط بسیار، پیدا کردن پاسخی واسه سوال “طراحی رابط کاربری چیه؟” چیزی سخته. در حالی که تجربه کاربر، یه سری از وظایف متمرکز بر بهینه سازی محصول واسه استفاده همراه با لذت کاربر و افزایش کاراییه، طراحی رابط کاربری مکمل اون هستش و شکل و ظاهر، حس و جذابیت محصول رو در بر میگیره. مثل طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری هم نقشی چند وجهی و رقابت برانگیزه. طراح رابط کاربری مسئول تبدیل محتوا،طرح و ظاهر یه محصول به تجربه ای جذاب واسه کاربره.

بر خلاف رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) مفهومی به طور کامل دیجیتاله. نقش طراحی رابط کاربری واسه هر رابط دیجیتال و کاربران اون در مورد احساس به وجود اومده بوسیله برند و اعتماد به برند نقشی بسیار مهم و لازمه. هرچند پیشرفت حس به وجود اومده بوسیله برند و اعتماد به برند به طور خاص وظیفه طراح رابط کاربری نیس، اما طراحی رابط کاربری اجناس برند بر این دو موضوع اثر میذاره.

آخرین وظیفه طراح رابط کاربری هم اجرا طراحی به کمک یه پیشرفت دهنده س. در گذشته فرقی میان طراح رابط کاربری و پیشرفت دهنده قائل نمی شدن. اما امروزه طراح وب (که در واقع همون طراح رابط کاربریه که توانایی کدنویسی داره) به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شه. در حالی که طراح تجربه کاربری احتیاجی به کدنویسی نداره. طراحی رابط کاربری کاریه که براساس ساخت رابط کاربریایی جذاب با گذشت زمان تکیه داره و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شه.

واقعا طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول رو تشکیل میده:

  •  Sense: شامل عمل و عکس العمل محصول در مورد ورودی کاربر و یا محیطای نمایش فرق داره
  •  Skin : شامل نمایش چشمی و گرافیکی محصوله
  • Makeup :شامل دستورالعملا و نکات و راهنماهاییه که کمک می کنه کاربر تجربه بهتری داشته باشه.

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، مکمل یکدیگرند

UI و UX مکمل همدیگه شناخته می شن. هر دوی اونا در محصول واسه ایجاد تجربه ای دلنشین واسه کاربر لازم ان و نمیشه یکی رو بر دیگری بهتر دونست.

هلگا مورنو ،طراح و کارشناس، در مقاله “فاصله بین UX  و UI” و “فرق UI و UX” در اینباره میگه:

چیزی که عالی به نظر می رسه اما کار کردن با اون سخته نمایانگر UI خوب و UX ضعیفه، و برخلاف اون چیزی که کارکردن با اون ساده  است و ظاهری بد داره، نمایانگر UX خوب و UI  ضعیفه.

فرق تجربه کاربری و رابط کاربری

تازه های طراحی سایت

در ادامه ده مورد از متدهای طراحی سایت که در سال ۲۰۱۶ مورد استقبال طراحان سایت قرار گرفته رو واسه شما لیست کردیم:

  1. Microinteractions
  2. Cards
  3. Minimalist Design
  4. Flat & Material Design Hybrid
  5. Rich Animations
  6. Dramatic Typography
  7. More Vibrant Colors
  8. Long Scrolling
  9. HD Visuals
  10. Illustrations