تکنیک های سئو داخلی سایت

مهمترین تکنیکای سئو داخلی سایت

واسه تکنیکای On-page یا همون سئو داخلی میشه یه چک لیست بلند بالا جفت و جور کرد و ما قبلادر سری مقالات ۲۰ نکته کلیدی در سئو داخلی سایت به اونا پراختیم ولی اینجا تلاش میکنیم با بیانی ساده تر مهمترین موضوعات رو به شما آموزش بدیم.

تا همین چند سال پیش تگای متا (Meta Tags)، تگای هدینگ، بمباران متن با کلید واژه هدف و تصاویر بهینه شده کلید موفقیت در سئو داخلی بودن. از سال ۲۰۱۶ تغییراتی اساسی در الگوریتمای گوگل ایجاد شد که با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار به بالاترین درجه خود رسید. در این الگوریتمای جدید تلاش شده رفتار کاربران و اندازه رضایت اونا از محتوا هم روش زوم کرده شه.

به کار گیری تگای متا واسه سئو

در این مقاله مهمترین فاکتورهای موثر در سئو رو بررسی میکنیم ولی قبل از شروع، ذکر یه نکته اهمیت بالایی داره؛ در نظر داشته باشین که شما محتوا رو واسه کاربران تولید میکنین و نه موتورهای جستجو، هرکجا که از مرز رضایت کاربران دور شدید تا سئوی بهتری داشته باشین راه نادرستی رو انتخاب کردین.

ویدیو آموزش سئو داخلی

https://websima.com/Courses/Starter-SEO/03-onpage-SEO.mp4

آموزش تکنیکای سئو داخلی سایت و فاکتورهای موثر بر تعیین کلید واژه صفحه

کلمات کلیدی پر جستجو رو شناسایی کنین

انتخاب کلید واژه یکی از مهمترین وظایف ما هنگام نوشتن یه مقاله یا تولید یه صفحه جدیده. قبل از شروع به نوشتن باید به این فکر کنیم که کاربران چه موضوعاتی رو جستجو میکنن، با چه ادبیات و عباراتی این موضوعات رو در گوگل جستجو میکنن، چه محتوایی میشه در این مورد تولید کرد و چه سوالات دیگری رو میشه در همین صفحه جواب داد.

جستجوی کلمات کلیدی مهم واسه سئو داخلی

همه این سوالات به شما کمک میکنن لیستی از کلمات کلیدی جفت و جور کنین که باید در محتوای خود از اونا استفاده کنین. علاوه بر این وسایل دیگری مانند Keyword Planner وجود دارن که به شما در تعیین اندازه جستجوی عبارات کمک میکنن. هم اینکه پیشنهاد میکنیم مقاله فرمول انتخاب کلمات کلیدی رو بخونین تا درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشین.

عنوان و توضیحات مناسب بنویسین

تگای متا یا همون Meta Tags معمولا بخشی از کدهای سایت هستن که در هدر قرار داده می شن و به معرفی محتوای صفحه میپرازن. این اطلاعات بوسیله کاربرانی که در صفحه هستن نمیشه دید ولی رباتای خزنده گوگل از اونا واسه درک بهتر صفحه استفاده می کنن و در بیشتر موارد همین محتوا در یافته های جستجوی گوگل نشون داده میشه پس اهمیت فراوونی زیادی دارن.

تگای بسیار متنوعی وجود دارن که میشه در هدر سایت قرار داد و هریک کارایی مشخصی دارن ولی مهمترین تگایی که واسه سئو داخلی با اونا کار داریم دو تگ title و description هستن.

تاثیر عنوان صفحه و توضیحات متا بر سئو

تگ title واسه معرفی عنوان صفحه و تگ description واسه توضیحات کوتاه در مورد صفحه استفاده میشه. ممکنه به صورت تکنیکال تاثیر این دو عامل در رتبه بندی صفحات پایین اعلام شه ولی در عمل اهمیت خیلی بالایی دارن. چون کاربر هنگام جستجو در گوگل مستقیما این دو عبارت رو مشاهده کرده و بر همین پایه سایت شما رو از بین بقیه لینکا انتخاب میکنه. هرچقدر عنوان و توضیحات شما باحال تر باشه شانس بیشتری واسه جذب مخاطب دارید.

اگه عنوان و توضیحات انتخاب شده بوسیله شما با محتوای موجود در صفحه همخوانی نداشته باشه گوگل اون رو به کاربران نمایش نمیده و براساس محتوای صفحه عنوان و توضیحات رو برداشت میکنه. در نتیجه نمیتونین در این بخش زیادتر از اندازه خلاق باشین و باید تعادل موضوعی با محتوای صفحه رو حفظ کنین.

دو مقاله تخصصی یکی واسه تکنیکای درست نوشتن عنوان صفحه و دیگری چند تا نکته مهم در نوشتن توضیحات متا نوشته ایم که میتونه نگاه عمیقتری نسبت به تگای متا واسه شما بسازه. ولی در همین مقاله هم اشاره ای کوتاه به نکات نوشتن عنوان و توضیحات متا داریم:

  • واسه عنوان بیشترین حد ۷۰ کاراکتر و واسه توضیحات متا تا ۱۶۰ کاراکتر در نظر بگیرین چون اگه بیشتر شه ممکنه گوگل بقیه اون رو به کاربر نمایش نده.
  • در توضیحات متا یه بار کلید واژه هدف رو استفاده کنین و از ترکیبای جذاب واسه مخطبان بهره بگیرین. مثلا واسه یه فروشگاه اینترنتی میشه از عباراتی مانند کمترین قیمت، ارزون و … استفاده کرد.
  • دقت کنین title شما به تگ h1 یا یکی از هدینگای h2 در صفحه مثل باشه.
  • تا حد امکان از کاراکترهای جدا کننده و ویرگول در متن توضیحات متا و عنوان استفاده نکنین.

از تگای هدینگ خوب استفاده کنین

هر صفحه از سایت شما باید فقط و فقط یه تگ h1 داشته باشه. یعنی حتما این تگ رو داشته باشه و در صفحه بیشتر از یه تگ  h1 نباشه. این عنوان باید دقیقا توضیح دهنده محتوای صفحه و دارای کلید واژه هدف شما باشه. هم اینکه از نظر طراحی و ابعاد با بقیه محتوای صفحه جدا بوده و در اولین نگاه قابل شناسایی باشه.

به کار گیری تگای هدینگ در سئو

علاوه بر تگ h1 که اهمیت خیلی بالایی داره میتونیم از تگای h2 و h3 هم واسه معرفی بهتر موضوع مورد بحث استفاده کنیم. براساس اصول نگارشی بعد از هر ۳۰۰ کلمه نیازمند یه تگ هدینگ جدید هستیم تا کاربر بتونه خیلی راحت موضوع این بخش از محتوای مورد مطالعه رو درک کنه. با در نظر گرفتن اینکه پیشنهاد میکنیم محتوای صفحات شما ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه باشه شاید در هر صفحه شما ۴ تا ۵ تگ h2 دارید که هر کدوم از اونا دور و بر موضوع عنوان اصلی مقاله هستن. با مطالعه مقاله تگای هدینگ و تاثیر اونا بر سئو می تونین اطلاعات کامل تری در این مورد به دست بیارین.

نشانی صفحه رو بهینه کنین

نشانی دهی صفحات از دو دید روش زوم شده. اول اینکه کوتاه بودن نشانی و به کار گیری کاراکترهای با معنی و دوم اینکه زیرشاخه بندی آدرسا و تعداد / در اون.

هرچقدر تعداد کاراکتر / در نشانی شما کمتر باشه یعنی این محتوا در سطح بالاتری از سایت شما قرار داره و ارزش بیشتری از نظر گوگل داره. هم اینکه تلاش کنین از کلمات کلیدی هدف در نشانی صفحه استفاده کنین؛ بدون اینکه نشانی صفحه خیلی طولانی شه. معمولا واسه سایتای فارسی از نشانی دهی فارسی هم استفاده میکنیم ولی عبارات اضافی مثل از در با به واسه و … رو از اون حذف میکنیم. واسه اطلاعات تکمیلی به مقاله تاثیر نشانی صفحه بر سئو مراجعه کنین.

تاثیر نشانی صفحه بر سئو داخلی سایت

از تصویر، ویدیو و نمودار استفاده کنین

اگه می خواید محتوا سریعتر به کاربران منتقل شه و سطح رضایت اونا رو بالا ببرین بهتره از وسایل چند رسانه ای مانند تصویر و ویدیو استفاده کنین یا در بخشایی از مقاله خود محتوا رو به صورت نمودار و جدول در اختیار کاربر بذارین.

به کار گیری تصویر و ویدیو واسه بهتر شدن وضعیت سئو

مثلا به کار گیری ویدیو زمان حضور کاربر در صفحه رو زیاد کرده و ضریب خروج کاربران شما رو کم می کنه. هم اینکه تجربه نشون داده صفحاتی که دارای تصویر و ویدیو هستن آمار بهتری در اشتراک گذاری بوسیله کاربران داشتن. از همه اینا مهمتر اون هستش که گوگل توجه بسیاری زیادی به این موارد داشته و وجود تصویر یا ویدیو رو نشونه ای بر رضایت کاربران از صفحه میدونه، در نتیجه شانس شما در رتبه بندی گوگل به صورت چشم گیری افزایش پیدا می کنه. قبل از رفتن به مرحله بعد پیشنهاد میکنیم مقاله ما با عنوان ۴ نکته اساسی در بهینه سازی تصاویر رو بخونین.

لینک دهی به صفحات سایت و سایتای دیگه

خیلی از ما تصور میکنیم که لینک دهی به سایتای دیگه میتونه موجب کاهش اعتبار ما و افت جایگاه کسب شده در نتایج جستجوی گوگل باشه، این تصور در بعضی موارد درست و در بعضی غلطه. اگه شما به یه سایت منبع و صفحه ای به طور کامل در رابطه از اون لینک بدین تاثیر منفی در جایگاه شما نخواد داشت. حتی این رابطه موضوعی به گوگل کمک میکنه تا موضوع صفحه شما رو هم خوب شناسایی کنه. حال اگه همین لینک سازی به سایتی نامرتبط و یا حتی صفحه ای نادرست از سایتی در رابطه انجام شه میتونه در کارکرد شما تاثیر منفی داشته باشه.

تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو

لینک سازی داخلی؛ یعنی لینک دادن به صفحاتی دیگه از سایت خودتون موجب میشه رابطه معنایی میون این صفحات ایجاد شده و با تقویت همدیگه همه اونا پیشرفت کنن. خیلی از وبمستران با دونستن تاثیر لینک سازی داخلی تلاش میکنن به صورت خودکار کلمات هدف رو در تموم متون سایت به صفحه ای مشخص لینک کنن و یا تو یه مقاله به چندین مقاله دیگه که حتی در رابطه هم نیستن لینک مید­هند. این روش ها اشتباه هستن و کلاه سیاه حساب می شن.

واسه لینک سازی داخلی در نظر داشته باشین که هرچقدر تعداد لینکای موجود تو یه مقاله بیشتر شه ارزشی که به هر کدوم از اونا منتقل میشه تقسیم می شه. یعنی دیگه اگه تو یه صفحه ۲ لینک خروجی داشته باشین، ارزشی ۵ برابر زمانیکه در صفحه ۱۰ لینک خروجی داشته باشین به هرکدوم می رسه.

نکته مهم دیگه در این بخش لینکای مخفی شده. بسیاری فکر میکنن با مخفی کردن لینکا میتونن بدون آزردن کاربر وضعیت سئو خود رو بهتر کنن ولی این فوت وفن شدیدا از طرف گوگل نهی شده و یکی از معیارهای گوگل واسه شناسایی سایتا متقلبه. در نظر داشته باشین که رباتای گوگل الان دستورات CSS رو خوب درک میکنن و متوجه مخفی کردن لینکاتون می شن.

فعالیت کاربران در صفحه رو زیاد کنین

محتوای مهم خودشو در سطح اینترنت پخش میکنه، فقط کافیه شما وسیله لازم واسه کاربران تنبل رو جفت و جور کنین. یکی از این روش ها گذاشتن دکمه های اشتراک گذاری در صفحه س. بررسی کنین که مخاطبین شما عموما در کدوم شبکه اجتماعی فعال هستن و گزینه های اشتراک گذاری رو بیشتر از سه مورد قرار ندین. مثلا در ایران گذاشتن گزینه تلگرام لازم بنظر میرسه ولی در خارج از ایران ممکنه بدون استفاده باشه.

تاثیر رفتار کاربران در سایت بر سئو

توانایی ارسال دیدگاه رو به صفحات خود اضافه کنین و کاربران رو تشویق کنین که نظرات و سوالات خود رو بگن. وقتی که دیدگاهی واسه شما فرستاده میشه به دقت به اون جواب بدید و به شکلی جواب کاربران رو بدین که واسه ارسال دوباره دیدگاه و مطرح کردن سوالات جدید اعتماد به نفس بگیرن. هرچقدر اندازه فعالیت کاربران در سایت شما بیشتر باشه نشون دهنده اندازه رضایت اونا از مطالب شماس و همین امر تاثیر زیادی در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل و سئو سایت شما داره.

واسه دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد نوشتن محتوا و مکان به کار گیری کلمات هدف پیشنهاد میکنیم مقاله کلمات کلیدی متن چیجوری تعیین میشه رو بخونین. در بخش بعدی از پکیج آموزش سئو تازه کار مهمترین ابزارهایی که میتونن در سئو داخلی سایت به شما کمک کنن رو معرفی کرده و مختصری در مورد کارکرد هریک توضیح می دیم.