تکنیک Content First در طراحی سایت

طراحی سایت براساس محتوا معنیش چیه؟

Content-first design یه جور از نگاه به طراحی سایته که بیشتر از یه دهه از معرفی اون میگذره. هدف اصلی این راه و روش، ارائه محتوا در بهترین شکل ممکنه. واسه این کار قبل از شروع طراحی باید درک درستی از محتوایی که در اون قرار میگیره داشته باشیم.

مثلا میشه به طراحی باکس محصول یه فروشگاه اینترنتی اشاره کرد، در بسیاری موارد هنگام طراحی یه فروشگاه الگوبرداری از نمونه های موفق و برنده های معتبر مورد توجه طراحانه ولی این الگو میتونه واسه اجناس شما هم مناسب باشه؟

یه فروشگاه اینترنتی که در مورد فروش آب معدنی فعالیت میکنه با فروشگاهی که لوازم الکترونیکی ارائه میکنه یا سایتی که فروش آنلاین میوه انجام می ده به طور کامل فرق داره.

در سیستمای سنتی توجه ما فقط به استانداردهای طراحی سایت فروشگاهیه ولی در روش طراحی براساس محتوا اول بررسی دقیقی از وجود محصول، نوع محتوای ارائه شده و نیاز مخاطبین انجام شده و باکس محصول برهمین پایه طراحی میشه.

تصویر زیر باکس محصول رو در سه فروشگاه اینترنتی که بوسیله وبسیما طراحی شده نمایش می ده. تفاوتای ظاهری و اطلاعاتی که از محصول نشون داده شده دقیقا براساس نوع محتوا و نیاز مخاطب انتخاب شده.

طراحی باکس اجناس براساس محتوا

خیلی از سیستمای مدیریت محتوا که واسه ساخت فروشگاه اینترنتی استفاده می شن امکانات کامل ولی مشابهی رو به شما میدن. مثلا قابلیتایی مانند مقایسه و اضافه کردن به لیست علاقه مندیا واسه یه فروشگاه اینترنتی که در بخش فروش میوه فعالیت میکنه هیچ کاربردی نداره.

در فروشگاهی که در بخش فروش آب معدنی فعالیت میکنه میشه گفت که صفحه پایانی محصول و ارائه توضیحات متنی و تصاویر جور واجور کمکی به درک بهتر کاربر نمی کنه و بهتره کلیه پروسه های مربوط به انتخاب و خرید محصول در همون صفحه فروشگاه انجام شه.

جالبه بدونین که روش Content First Design محدود به طراحی سایت نشده و در طراحی بسته بندی، کاتالوگ و خیلی از اجناس چاپی به اون توجه میشه. مثلا واسه طراحی جلد یه کتاب حتما باید از محتوای ارائه شده در اون اطلاع داشته باشیم و براساس عنوان یا دسته بندی نمیشه ظاهر قشنگتر و مرتبطی واسه جلد اون طراحی کرد.

شرکتای تولید کننده عطر واسه طراحی شیشه و انتخاب رنگ اون به کاربرد و بوی اون عطر توجه میکنن، این کار موجب میشه که شما با دیدن شیشه عطر برآوردی نسبی از بوی اون داشته باشین.

در طراحی اجناس فیزیکی هم به محتوا و وجود اون توجه میشه

طراحی براساس محتوا چه وقتی اهمیت داره؟

همه سایتای اینترنتی میتونن از راه طراحی براساس محتوا استفاده کنن و این روش محدود به یه فروشگاه اینترنتی یا سایت شرکتی نمیشه. در واقع

هدف اصلی این روش درک درست طراح از محتوای ارائه شده به کاربر و درجه اهمیت هر بخش از سایته.

مثلا اگه قبل از شروع طراحی مشخص باشه که عنوان مقالات عموما طولانی هستن طراح هم فضای بیشتری رو واسه نمایش در نظر میگیره ولی بدون توجه به محتوای ارائه شده ممکنه پس از راه اندازی سایت مشکلاتی واسه نمایش ایجاد شه. ممکنه تو یه مجله الکترونیکی همه عکسا به صورت Wide آماده شن ولی طراح بدون اطلاع از اون فضای نمایش تصاویر رو به صورت مربعی در نظر بگیره، به نظر شما بعد از راه اندازی سایت چه اتفاقی می افته؟

با بررسی دقیق محتوا قبل از شروع طراحی، در میابیم که ساختار صفحه و چیدمان محتوا با چه اولویتی باید انجام شه، فضا و اندازه مناسب واسه تصاویر و عنوانا چقدره و در هر صفحه از سایت چه اطلاعاتی باید نشون داده شه.

البته ممکنه پس از اجرای طرح نیاز به اصلاحات و تغییراتی در اون باشه ولی به شما اطمینان می دیم که این تغییرات بدون توجه به محتوا به مراتب بیشتر هستش.

یکی از مهمترین مراحل قبل از شروع پروژه طراحی سایت در وبسیما، برگزاری جلسات حضوری با کارفرما و تلاش واسه درک درست از محتوا و اجناس ارائه شده در سایته. در این جلسه نقطه نظرات مالک کار و کاسبی نقطه شروع آنالیزه ولی نمیشه به همون اکتفا کرد، جستجو در اینترنت، بررسی رقبا و خلاقیت فاکتورهایی هستن که در طراحی پایانی موثر هستن.

محتوا اولویت بیشتری نسب به طراحی داره

محتوا باید یه قدم قبلا از طراحی قرار بگیره. اگر اولویت طراحی براساس محتوا نباشه، طرح پایانی فقط یه جور از چیدمان هستش.

۴ دلیل مهم واسه توجه به محتوا قبل از طراحی سایت

شاید مهمترین دلیل واسه توجه به محتوا بهبود تجربه کاربری باشه ولی در این بخش به چند مورد از مهمترین امتیازات به کار گیری این راه و روش اشاره میکنیم:

۱- تعیین روش هدف دار محتوا و ساختار سایت

طبق آمارها دسترسی آسون به بخشای جور واجور سایت، مهمترین مسئله ایه که باید در طراحی سایت مورد نظر قرار بگیره. این مسئله اثبات می کنه که در سایتای محتوامحور، دسترسی آسون و سریع به محتوا واسه کاربر اهمیت زیادی داره.

وقتی که محتوا رو در اولویت طراحی بذارین و از محتوایی که قراره در سایت قرار بگیره باخبر باشین ساختار مناسب و منطقی تری در طراحی سایت دارید. بهره مندی از ساختاری بهینه در طراحی، تاثیر زیادی در چگونگی ارائه محتوا به مخاطب داره و از به وجود اومدن شلوغیا و بی نظمیای بیخود در ساختار سایت جلوگیری می کنه.

مثلا اگه قبل از شروع طراحی بدونین که فروشگاه اینترنتی مورد نظر چه دسته بندیا و زیردستهایی داره درک بهتری از منوی اصلی سایت و ساختار اون دارید. به کار گیری منوی ساده یا مگامنو مستقیما به تعداد دسته ها و زیردستهای محصولا وابسته. اگه طراح سایت اطلاعی از این مهم نداشته باشه طرح پایانی شاید کارایی لازم رو نخواد داشت.

نبود توجه به محتوا در طراحی منو سایت

تصویر بالا یه نمونه از نبود توجه به محتوا در طراحیه. با اینکه زیر دسته این سایت بیشتر از ۵ عدد نیس و تنوع دسته بندیا پایینه از یه مگامنو واسه دسترسی کاربر استفاده شده که تجربه کاربری نامناسبی رو ایجاد کرده.

۲- طراحی المانای اختصاصی

بعضی از وبسایتا در ارائه محتوا از المانای مختلفی مثل جداول یا نقل قولا استفاده می کنن. اگه بدونین که چه روشی از ارائه محتوا بیشتر از همه مورد استفاده نویسندگان سایت شماس می تونین با دقیق شدن و فوکوس کردن بر اونا طراحی سایت رو قشنگ تر و کاربردی تر کنین.

در خیلی از سایتای اینترنتی مشاهده میکنیم که طراحی انجام شده با به کار گیری آیکنا و المانای عمومی انجام میشه در حالیکه در صورت شناخت نوع محصول و درجه اهمیت دسته بندیا میشه واسه هرکدوم تصویر یا آیکن اختصاصی طراحی کرده و تجربه کاربری رو شدیدا افزایش بدیم.

طراحی آیکنای اختصاصی براساس محتوای صفحات

تصویر بالا یه نمونه عالی از توجه به محتوا در طراحی سایت فروشگاه کیکه. به جای به کار گیری عبارات تکراری مثل ضمانت برگشت وجه به عباراتی مانند تنوع در منو و تضمین کیفیت اشاره شده که در کنار آیکنای اختصاصی به سرعت معنی مورد نظر رو به کاربر منتقل میکنه.

۳- اولویت بندی در ارائه محتوا

اطلاع از اینکه مخاطب محتوای سایت شما با چه هدفی از سایت بازدید می کنه می تونه تا حد زیادی در کاربردی بودن طراحی سایت شما اثر داشته باشه.

خیلی از فروشگاه های اینترنتی به صورت پیش فرض قسمت بزرگی از فضای صفحه و باکس محصول رو به تصویر اختصاص میدن در حالیکه در خیلی از زمینه های تخصصی تصویر اجناس اولویت اصلی کاربر نیس. در این شرایط اول اینکه جفت و جور تصاویر مناسب واسه هر محصول کار سختی هستش و دوم اینکه محتوای مهمتر که ممکنه قیمت یا مشخصات محصول باشه فضای کمتری واسه نمایش داره.

توجه به تجربه کاربری در صفحه دسته بندی اجناس

تصویر بالا صفحه دسته بندی اجناس یه سایت در بخش فروش آهنه. با در نظر گرفتن اینکه مخاطب این سایت عموما به بخش کاری خود مسلط هستن و خریدهای دوره ای انجام میدن احتیاجی به مشاهده تصویر محصول مورد نظر ندارن. در مقابل دسترسی سریع به قیمت و موجودی میتونه پروسه سفارش رو واسه اونا ساده تر کنه.

۴- تسریع پروسه طراحی و تایید

خیلی از تغییراتی که در طراحی سایت صورت میگیره به دلیل ناآگاهی از راه هدف دار محتوای سایته. اگر از برنامه کلی محتوای سایت مورد نظر آگاهی داشته باشین از تغییرات پشت سر هم در امان می مونین.

اگه بدون توجه به محتوا و اهمیت بخشای جور واجور اون کار طراحی رو شروع کنین قبل اینکه با مشتریان ناراضی مواجه شید شاید کارفرما به شما ایراد می گیره. در بعضی موارد فرق طرح اولیه با محتوای سایت به اندازه ای زیاده که مجبور به طراحی دوباره میشین. طراحی دوباره یه صفحه از شما زمان و انرژی زیادی رو هدر میده.

سخن پایانی

طراحی سایت با در نظر گرفتن محتوا یه مرحله جدی به کار اضافه میکنه، جایی که طراح سایت و مالک کار و کاسبی باید جلسات زیادی برگزار کرده و به شناخت دقیقی از وجود سایت برسن. این مرحله ممکنه هزینه طراحی سایت رو واسه شما زیاد کنه ولی به شما اطمینان می دیم که اگه این بخش رو جدی نگیرید در آینده هزینه های بیشتری رو به شما تحمیل می کنه.

ممکنه خیلی از موارد مربوط به طراحی براساس محتوا رو در سایت خود رعایت کرده باشین ولی پیشنهاد میکنیم دوباره و با هدفی جدی تر به چگونگی نمایش محتوا و درجه اهمیت بخشای جور واجور سایت دقت کنین. مهمترین بخشای محتوایی صفحه خیلی راحت در دسترس کاربر هستن؟ چگونگی نمایش اطلاعات لازم مثل قیمت، موجودی و دکمه خرید برابر با وجود کار و کاسبی شماس؟