تگ کنونیکال: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک !

تگ canonical: کاربرد اشتباه و محتوای تکراری خطرناک

پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ بوسیله گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایتا در یافته های جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از آسونترین دلایل واسه توضیح اون، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یه سایت بود. چون گوگل نمی تونه به درستی تشخیص بده که نشانی اصلی محتوا کدوم بوده و در نتیجه اون رو به عنوان محتوای تکراری در نظر میگیره. هم اینکه گوگل نمی تونه به درستی تشخیص بده که کدوم صفحه باید رتبه بهتری نسبت به دیگری در یافته های جستجو داشته باشه. (واسه آشنایی با تعریف و نوعای جورواجور محتوای تکراری مقاله: محتوای تکراری و جریمه سایت رو بخونین.)

یکی از اشتباهات عادی در میان وبمستران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال (rel= canonical) است که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و بعضی از صفحات رو اشتباهی به عنوان محتوای تکراری در نظر میگیره. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین نشانی اصلی محتوا واسه ایندکس گوگله. استفاده نادرست از این تگ باعث می شه که سیگنالای رتبه گیری در نتایج جستجوی گوگل میون این صفحات تقسیم شده و در آخر رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشه.

با گسترش بازاریابی محتوایی در جهان و ایران به عنوان وسیله کمکی واسه سئو سایت، رقابت در تولید محتوا در بعضی بخش ها بشدت بالا گرفته. حال استفاده نادرست از تگ canonical به معنی اینه که شما حریف خود در سئو شدین و به تعداد رقبایتان در رسیدن به بالاترین جایگاه نتایج جستجوی گوگل اضافه شده. با اینکه این نکات تکنیکال سئو ساده به نظر می رسه، اما خیلی از سایتای مشهور هم اونا رو به درستی اجرا نکرده و ترافیک ورودی شون از گوگل کم میشه. یکی از عواملی که باعث شدید شدن ناخواسته محتوای تکراری واسه سایتا می شه، تغییر نشانی سایت از HTTP به HTTPS بود که در ادامه مفصلا در مورد اون بحث می کنیم.

۷ دلیل کلی وجود محتوا با چندین نشانی URL

وجود چندین نشانی URL واسه یه محتوا اصلا چیز عجیبی نیس. این مشکل می تونه به دلیل اشتباه در به کار گیری نکات تکنیکال سئو در درون سایت و یا کپی مطالب سایت شما بوسیله افراد دیگه باشه. در ادامه ۷ دلیل عادی واسه وجود محتوا با چندین نشانی URL گفته شده:

  1. آدرسای URL داینامیک مانند: http://example.com/?post=1&var=2&var=3
  2. نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com  و  www.example.com
  3. سایتای بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی شون
  4. نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.example.com یا  example.com
  5. تولید آدرسای URL جور واجور بوسیله CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
  6. کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایتای دیگه
  7. اجرا کردن سایت روی HTTP و HTTPS به طور همزمان

معمولا مشکلات فوق به صورت همزمان واسه یه سایت پیش میاد و خطر افت رتبه سایت در گوگل رو به دلیل محتوای تکراری چند برابر می کنه. بدترین اتفاق وقتی میفته که صفحه اصلی سایت دارای چندین نشانی URL باشه، مثلا به صورت زیر باشه:

http://example.com/home

http://www.example.com/ home

https://example.com/ home

https://www.example.com/ home

کاربرد تگ کنونیکال واسه جلوگیری از محتوای تکراری سایت

چیجوری تگ canonical رو درست بکار ببریم؟

فرض کنین نشانی URL اصلی سایت شما به صورت https://www.example.com باشه. واسه تعیین این نشانی URL به عنوان تگ canonical ، این کد رو در هد HTML بقیه ورژنا قرار می دید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com” />

حتی در URL اصلی سایت هم این کار رو انجام می دید و به نشانی خودش کنونیکال می کنین. این کار شاید واسه بعضی سوال برانگیز باشه اما طبق تجربه  وبمسترانی که این کار رو انجام دادن تا الان به مشکلی برنخورده ان.

بدیش اینه چیزی که در عمل از کاربرد تگ canonical در سایتا مشاهده می شه، استفاده اختصاصی از اون واسه هر کدوم از URL ها هستش. یعنی در همه صفحات از تگ canonical استفاده شده، اما هر کدوم به URL خودشون نشانی دادن ! به طور مثال:

http://example.com/page canonical = http://example.com/page

http://www.example.com/page canonical = http://www.example.com/page

https://example.com/page canonical = https://example.com/page

https://www.example.com/page canonical =https://www.example.com/page

اینجور کاری مثل اینه که هر صفحه به گوگل بگه: “من صفحه اصلی هستم، منو ایندکس کن” و این کار موجب گیج شدن گوگل در ایندکس کردن و رتبه بندی نادرست سایت در یافته های جستجو می شه. مسائل این چنینی موجب کاهش اعتبار سایت شما از دیدگاه گوگل شده و رتبه سایت تون رو در یافته های جستجو کم می کنه.

مشکلات کاربرد HTTP و HTTPS به طور همزمان

تغییر نشانی URL سایت از HTTP به HTTPS کار خوبیه که موجب بهبود امنیت و سرعت سایت شده و از نظر سئو هم امتیاز مثبتی حساب می شه. اما مشکل وقتی پیش میاد که سایتی به طور همزمان هر دوی اینا رو داشته باشه. حتی در موارد زیادی در تگ canonical سایتا هر  نشانی با HTTP و HTTPS هم وجود دارن. این اشتباه عموما به دو دلیل اتفاق می افته:

  1. سایت روی هر دو نشانی HTTP و HTTPS اجرا می شه و CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت نمی تونه یکی از اونا رو به عنوان نشانی canonical  تعیین کنه.
  2. سئوکاران به دلیل رعایت استانداردهای سئو شروع به به کار گیری تگ canonical کردن اما راه درست به کار گیری اون رو نمی دونستن.

راه حل ساده واسه رفع مشکل محتوای تکراری چیه؟

یکی از آسونترین راه ها به کار گیری دستور ریدایرکت ۳۰۱ه، که سریع تر و راحت تر هم اجرا می شه. اما وقتی که به کار گیری تگ canonical اهمیت داشته باشه، باید در هر صفحه نشانی URL اصلی رو مشخص کنین که کمی زمان گیر و سخت تره. آدمایی که از CMS وردپرس واسه سایتشان استفاده می کنن هم با استفاده پلاگین wpseo_canonical filter می تونن یکی از HTTP یا HTTPS رو به عنوان URL اصلی سایت و زیر دامنه ها تعیین کنن.

رعایت این نکات ساده می تونه سایت شما رو از وجود محتوای تکراری ناخواسته رها کنه و رتبه سایت تون رو در نتایج جستجوی گوگل خیلی راحت پیشرفت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *