جزئیات بیشتر از واردات غیر قانونی بیش از ۱۳ هزار خودرو از مبادی قانونی کشور

حدود ۸ ماه سامانه ثبت سفارش خودرو بسته بود تا هیچ خودرویی به مزرهای ایران وارد نشه اما لابی چند واردکننده خودرو قوی تر از تموم قوانین و محدودیت های اعمال شده کشوری بود و در همین مدت زمان ۲ نمایندگی مجاز و ۴ نمایندگی غیرمجاز با دسترسی به سامانه ثبت سفارش، ۱۳ هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو رو به صورت غیر قانونی از مبادی گمرکی و قانونی، وارد کشور کردن.

بسته بودن سامانه «ثبتارش» وضعیت واردکنندگان خودرو رو عوض کرد و اونا رو از رقابت واردات خودرو و سهم خواهی در بازار خودرو ایران به حاشیه راند. منتها واسه واردکنندگانی که لابی قوی تری داشتن، این اتفاق نیفتاد. چراکه اونا تونستن، میدون واردات خودرو رو به خود اختصاص بدن و بدون حریف در بازار خودرو بتازند.

۱۳هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو از مبادی قانونی وارد کشور شد یعنی در زمانیکه تعرفه گمرکی واردات خودرو افزایش پیدا نکرده بود. موضوعی که توجه به اون ناراحتی بقیه واردکنندگان خودرو رو بیشتر می کنه. البته این موارد به همین جا ختم نمی شه، اگه مشکلات فعلی واردکنندگان یعنی توقف غیرعلنی واردات بخاطر نبود ارز دولتی رو هم در نظر بگیریم، متوجه میشیم، سودی که واردکنندگان متخلف بردن بیشتر از تصور ماست.

با این حال برسر تعداد خودروهای وارد شده اختلاف نظر هست، «ولی ملکی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سایت ما میگه:

«وزارت صنایع واردات غیر قانونی ۶ هزار و ۸۰۰ خودرو رو تائید کرده اما انجمن وارد کنندگان خودرو عقیده داره ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار خودرو وارد کشور شده.»

شاید این سوال مطرح شه که در صورت بسته بودن سامانه ثبتارش و اطلاع دستگاه های مربوطه از غیرقانونی بودن واردات خودرو، گمرک ایران چیجوری با واردات این تعداد خودرو موافقت کرده. ملکی در مورد این ابهام، به قانونی بودن واردات در صورت ثبت سفارش در سامانه نامبرده اشاره می کنه و توضیح میده که وزارت صنایع در این مورد مسئوله. چون انجام ثبت سفارش در سامانه تحت نظر اون، به معنی قانونی بودن وارداته و جلوگیری از اون برعهده گمرک نیس.

طبق اطلاعاتی که انجمن واردکنندگان خودرو به نمایندگان مجلس ارائه کرده، هویت واردکنندگان متخلف مشخصه اما اراده کردن واسه برخورد با اونا هنوز تصمیمی گرفته نشده، ملکی عنوان می کنه:

«شاید متخلفان بیشتر خودروهایی که وارد کردن رو در بازار به فروش رسونده ان. واسه برخورد با اونا ما گزارش رو تکمیل می کنیم و بعد اونو به کمیسیون تحویل می دیم و درصورت نیاز کمیسیون با اعلام ساماندهی بازار خودرو اقدام می کنه.»

واردکنندگان خودروها رو در وقتی وارد کردن که تعرفه گمرکی افزایش نیافته بود اما از ارز دوطرفه واسه واردات استفاده کردن. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عقیده داره:

«زمانیکه اونا اقدام به واردات کردن ارز دولتی و رقابتی به اونا تعلق نمی گرفت پس از ارز عادی واسه واردات استفاده کردن. منتها حاشیه سود واسه اونا اونقدر بالاست که حتی اگه با ارز فعلی هم اقدام به واردات می کردن، سود خود رو می بردن.»

ملکی از بعضی واردکنندگان دیگه هم شکایت می کنه که خودروهای اونا زمان جلوگیری از واردات در گمرک موند اما پس از باز شدن سامانه ثبت سفارش با تعرفه گمرکی قبلی وارد کشور شد منتها اونا این خودروها رو با احتساب تعرفه های جدید در بازار عرضه کردن و به مشتریان فروختن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *