رپورتاژ آگهی چگونه رتبه گوگل سایت شما را متحول می‌کند؟

 

تبلیغات اینترنتی، سئو و بهینه سازی سایت

سئو

رپورتاژ آگهی چیجوری رتبه گوگل سایت شما رو از ان رو به اون رو می کنه؟

سعید رهبری

۲۸

۱

۱۵ ۱۱۴۱۰

سرفصلای قدم به قدم تا انتشار رپورتاژهای خبری موفق

اصلاً رپورتاژ آگهی چیه؟

انتشار رپورتاژ آگهی به سود وب سایت شماس؟

 

همونطور که در بخش قبل گفتیم، یکی از مهمترین امتیازات رپورتاژ های خبری، تاثیریه که می تونن در رتبه گوگل سایت شما داشته باشن. در واقع، بیشتر کسب و کارا بیشتر واسه گرفتن بک لینک های قویِ دائمیه که به فکر خریدن رپورتاژ های خبری می افتند. با در نظر گرفتن اهمیّت بالایی که بحث سئو و بهینه سازی در انتشار رپورتاژ داره، ما در این بخش از سری رپورتاژ می خواهیم نگاهی دقیق تر به این موضوع داشته باشیم.

بک لینک

شما در این مقاله درباره تاثیر رپورتاژهای خبری در سئو یه وب سایت می خونید و نظر گوگل درباره بک لینکای ساخته شده از این روش رو متوجه میشین.

همونطور که می دونین، یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت شما در گوگل، تعداد و همینطور کیفیت بک لینکای شماس. بک لینکا در واقع لینکایی هستن که شما از سایتای اینترنتی دیگه دریافت می کنین. (شما می تونید در مقاله بک لینک چیه بیشتر در این مورد بخونین.)

بک لینکایی که شما از سایتای دیگه می گیرید، به معنی معرفی و پیشنهاد داده شدن سایت شما هستن. درست همونطور که وقتی دوست شما یه رستوران رو معرفی می کنه، اعتمادتون به این رستوران بیشتر میشه، گوگل هم وقتی سایت شما به وسیله سایتای دیگه معرفی می شه، به اون بیشتر بها میده.

بک لینکا در دنیای اینترنت، مثل پیشنهادهای دنیای واقعی عمل می کنن و به یه وب سایت اعتبار می بخشن.

در رپورتاژ خبری، شما می تونید بین ۳ تا ۵ بک لینک دائمی و قوی از سایت منتشر کننده دریافت کنین. بک لینکایی که شک نداشته باشینً در اندازه اعتبار شما پیش گوگل موثر هستن.

به چه دلیل بک لینکای رپورتاژ خبری فوق العاده هستن؟

ما تا حالا بارها تماشاگر تاثیر بسیار بالای رپورتاژها در سئو وب سایت های جور واجور بوده ایم. بک لینکایی که این وب سایت ها از راه رپورتاژ دریافت کرده ان، مستقیماً در رتبه سایت و اندازه ورودی سایت اونا تاثیر گذاشته. اما شاید سوال کنین که دقیقاً چی باعث می شه که بک لینکای رپورتاژ آگهی تا این حد در سئو یه وب سایت تاثیر داشته باشه. ما ۳ دلیل جور واجور واسه این موضوع می شناسیم.
یکی از مهمترین مباحث موقع گرفتن بک لینک اینه که بک لینک شما در چه بخشی از یه سایت منتشر می شه.

گوگل بیشتر از هر چیز، واسه بک لینکایی اعتبار قائله که داخل یه مقاله هستن. چون که معمولاً این نوع بک لینکا به شکل معرفی و پیشنهاد هستن و راحت تر می توان به اونا اعتماد کرد. در حالی که بک لینک های قرار گرفته در فوتر، منو، جایگاه های تبلیغاتی یا بخش های دیگه سایت کمتر قابل اعتماد هستن. چون که ممکنه نشون از یه همکاری تجاری یا بک لینک پولی بدن. (در بخش بعدی این مقاله، بیشتر در مورد نظر گوگل درباره بک لینکای پولی صحبت می کنیم.)

بک لینکای درون رپورتاژ خبری دقیقاً از همون نوع اول یعنی داخل مقاله هستن. این موضوع باعث می شه که گوگل راحت تر به اونا اعتماد کنه و اعتبار بیشتری رو به واسطه اونا واسه سایت شما قائل شه. در آخر بد نیس بدونین که به این نوع بک لینکا که درون یه مقاله قرار می گیرند، به اصطلاح Editorial Link گفته می شه.
بیایید به داستان خود، یعنی اون پیشنهاد رستوران برگردیم. وقتی که دوست شما یه رستوران رو به شما پیشنهاد می دهد، اندازه اعتماد شما به حرف اون بستگی کامل به جایگاهش در ذهنتون داره. این یعنی هر چقدر اعتماد شما به اون بیشتر باشین، با خیال راحت تر پا درون رستورانی می گذارید که معرفی کرده. حالا فرض کنین که یه ناشناس به شما این رستوران رو پیشنهاد بده. چقدر این پیشنهاد قابل اعتماده؟ شک نداشته باشینً کمتر!

همونطور که در داستان بالا دیدیم، هر چقدر که شخص معرفی کننده، بیشتر واسه شما قابل اعتماد باشه، راحت تر به پیشنهاد اون اعتماد می کنین. این موضوع دقیقاً در مورد بک لینکای اینترنتی هم صادقه. یعنی اندازه اعتبار سایت معرفی کننده، تاثیر مستقیمی در مورد اندازه اعتباری داره که گوگل واسه اون سایت قائل می شه.

با این حساب، رپورتاژ آگهی یه راه عالی واسه گرفتن بک لینکای قویه. چون که به واسطه این روش تبلیغاتی، شما راهی دارین تا از بهترین و معتبرترین رسانه های اینترنتی حضور داشته باشین و به وسیله اونا پیشنهاد شید. سایت هایی که گوگل به اونا اعتماد داره و اعتبار زیادی براشون قائله. پس اعتبار زیادی رو از این روش به شما میده.

در واقع به جربزه می توان گفت که رپورتاژهای خبری یکی از سریع ترین و بهترین راه ها واسه ساخت بک لینکای قوی است که واقعاً در سئو شما موثر هستن.

بک لینکای سایت شما دائمی و موندگار هستن

بذارین داستان خود رو ادامه بدیم. دقیقاً بعد از یه هفته از اولین باری که دوست شما از یه رستوران حرف می زند، از شما می پرسد که هنوز به این رستوران سر زده اید یا نه. جواب شما منفیه و اون اصرار می کنه که فرصت رو از دست ندین. یه ماه می گذره و دوباره، باز بحث همین رستوران پیش کشیده می شه. و دوباره چند ماه بعد و حتی یه سال بعد بحث این رستوران پیش کشیده می شه. البته، شایدً شما در آخرً در همون ماه اول راضی شده اید سری به این رستوران بزنین.

این موضوع در اینترنت هم صادقه. یعنی هر چقدر که یه پیشنهاد ماندگارتر باشه، گوگل به خاطر وجود اون اعتبار بیشتری به یه سایت می دهد. دقیقاً به خاطر همین موضوعه که گرفتن بک لینکای دائمی تا این حد واسه اهالی دنیای اینترنت اهمیّت داره. و یه راه عالی واسه این کار چیه؟ به کار گیری رپورتاژ آگهی. یه مقاله که به صورت دائمی در سایت های بزرگ قرار می گیرد و نشونه ای موندگار از اعتبار بالای سایت شماس.

چیجوری لینک سازی داخلی انجام بدیم؟

به قول یکی از آشنایان، بک لینک دقیقاً مثل ترشی می موند. هر چقدر ترشی بیشتر بمونه، بهتر می شه. هر چقدر هم بک لینک بیشتر بمونه، موثرتر میشه. پس دائمی بودن بک لینکای درون رپورتاژ آگهی، یعنی سایت شما هر روز بیشتر و بیشتر در گوگل رشد می کنه.

شما از تعداد زیادی سایت بک لینک میگیرین

یه ویژگی سایت های بزرگ اینه که بیشتر سایت های دیگه مطالب اونا رو منتشر می کنن. البته نه به صورت دستی، بلکه به واسطه ربات هایی که هر روز به این سایت ها سر می زنند و مطالب جدید اونا رو بر می دارن. این موضوع یعنی شما با خرید رپورتاژ آگهی تو یه سایت معتبر، ً تعداد بسیار زیادی بک لینک دائمی دارید.

البته، این ویژگی سایتای بزرگ حتماً چیز خوبی نیس و ممکنه به ضرر شمام تموم شه. در واقع باید بسیار حواستون جمع باشه که به واسطه این تعداد زیاد بک لینک، اعتبار سایت شما خراب نشه. ما در بخش های بعدی این سری بیشتر درباره این موضوع صحبت می کنیم.

بک لینکاتون در رپورتاژتان فالو هستن!

در کل ۲ نوع بک لینک در اینترنت هست. یکی همون بک لینکای معمولی یعنی فالو (Follow) هستن که اعتبار کاملی به سایت شما منتقل می کنن. نوع دوم هم بک لینکای نو فالو (Nofollow) هستن که به گفته گوگل، اعتباری به سایت شما منتقل نمی کنن. (واسه مطالعه بیشتر می تونید به مقاله فرق بک لینک فالو با نوفالو مراجعه کنین.) معمولاً بک لینکاتون در رپورتاژ آگهی از نوع فالو هستن و پس اعتبار کاملی به سایت شما منتقل می کنن. البته این موضوع شاید خیلی مزیت خاصی به حساب نیاد، اما گفتن اونم (وقتی که بسیاری لینکای ساخته شده در اینترنت نوفالو هستن) خیلی خالی از لطف نبود.
نوفالو

خرید بک لینک یا بک لینکای رپورتاژی؟

حالا که امتیازات رپورتاژ رو دیدیم، بذارین اون رو با یه روش محبوب دیگه واسه ساخت لینک، یعنی خرید (یا همون اجاره) بک لینک مقایسه کنیم.

الان، سایت های بسیاری هستن که حاضرن در ازای دریافت مبلغی ماهیانه، لینک شما رو در بخشی از سایت خود مثل فوتر یا منو بذارن. این موضوع شک نداشته باشینً (اگه که گوگل متوجه پولی بودن لینک نشه) واسه سئو سایت شما موثره. به خصوص که در این روش، بک لینک شما در تعداد خیلی از صفحات یه سایت قرار می گیرد. اما در مقایسه با رپورتاژ چه؟ کدوم یه از این دو واقعاً موثرتره؟

از نظر ما، رپورتاژ آگهی ها برنده این رقابت حساب می شن. دلایلی هم واسه این موضوع داریم. دلیل اول اینه که در رپورتاژ آگهی، بک لینک شما درون مطلبی از یه سایت قرار می گیرد. همونطور که گفتیم این نوع بک لینک معمولاً بیشتر مورد اعتماد گوگله. دلیل دوم هم که واقعاً مهمه، دائمی بودن بک لینک رپورتاژه (دست کم در بیشتر سایت ها). اما مگه این دائمی بودن چقدر مهمه؟

یکی از همکاران ما به لطف لینکای استیجاری تونست در جستجوی مورد توجه خود به جایگاه چهارم دست پیدا کنه. اما چه اتفاقی افتاد؟ وقتی عزمشو جزم کرد که دیگه هزینه ماهیانه این لینک رو پرداخت نکنه و بدون این دست اون دست کردن به صفحه چهارم این جستجو منتقل شد. در واقع، قسمت بزرگی از اعتبار این بک لینکا از بین رفته بود. این موضوع واسه سایت شمام صادق میشه. یعنی دو راه بیشتر ندارین. یا باید همیشه هزینه ماهیانه بک لینک مورد توجه رو پرداخت کنین، یا منتظر افت رتبه خود باشین. چیزی که در مورد رپورتاژ آگهی صادق نیس.

اما یه موضوع باقی می موند. همونطور که گفتیم، خرید بک لینک به معنی دریافت لینک از تعداد خیلی از صفحات یه سایته. اما در رپورتاژ، شما فقط از یه صفحه لینک دریافت می کنین. پس حتماً تاثیر اون کمتره، نه؟ در جواب باید گفت که معمولاً موثرترین بک لینک شما همون اولین لینکیه که از یه سایت می گیرید. چون که اولین باریه که به وسیله این سایت پیشنهاد می شید. و بک لینکای بعدی، به اندازه این بک لینک اعتبار ندارن (البته، این به معنی نفی دریافت بک لینکای بیشتر نیس.)

نظر گوگل درباره بک لینکای درون رپورتاژها

وقتی بحث بر سر تاثیر رپورتاژ خبری در سئو باشه، موضوع فقط به همینجا ختم نمی شه. ما شک نداشته باشینً باید نظر خود گوگل رو هم در این مورد جویا شیم و ببینیم که خود گوگل هم با بک لینکای درون رپورتاژ آگهی موافق هست یا نه.

بذارین قبل از هر چیز، به داستان خود برگردیم. فرض کنیم کسی که رستوران مورد نظر رو به شما پیشنهاد می کنه (حالا چه دوست شما باشه یا یه ناشناس)، از این موضوع منفعتی ببره. یعنی مثلاً واسه این معرفی از رستوران مورد نظر پولی دریافت کنه. بازم نظر اون قابل اعتماده؟ جواب فکر می کنم به طور کاملً مشخص باشه. وقتی که شما می دونین شخص معرفی کننده خودش منفعتی از معرفی می برد، شک نداشته باشینً سخت تر به اون رستوران اعتماد می کنین. گوگل هم دقیقاً همینگونه فکر می کنه.

گوگل در کل به بک لینکای خریداری شده خیلی روی خوشی نشون نمی دهد.

شرکت گوگل به طور کاملً با بک لینکایی که در ازای پول (یا هر چیز سود رسون دیگری) به دست می آیند، مخالفه. چون که می خواهد رقابت همیشه سالم و طبیعی باشه و کسائی که مستحق جایگاه های بهتر هستن، به اون برسن. پس طبیعیه که رپورتاژ آگهی هم از نظرش یه روش درست لینک سازی نیس. (ما قبلاً یه مقاله در مورد خرید بک لینک منتشر کرده بودیم.)

اما اگه این حرف درسته، پس به چه دلیل این همه آدم با خرید بک لینک های پولی و رپورتاژهای خبری می تونن رتبه سایت خود رو در گوگل جابجا کنن؟ جواب مشخصه: گوگل در بیشتر موارد، راهی واسه تشخیص یه بک لینک مصنوعی از طبیعی نداره. این یعنی نمی تونه فهمیده باشه که شما یه رپورتاژ منتشر کرده اید یا مقاله به صورت طبیعی به وسیله خود رسانه منتشر شده (واسه گوگل، تشخیص این موضوع در زبون فارسی، حتی سخت تر هم هست.)

واقعا، گوگل در بسیاری موارد فقط می تونه به صورت دستی و با بررسی نیروی انسانی خود، متوجه این نوع لینک سازی بشه. دقیقاً به خاطر همین بود که تلاش کرد با جریمه کردن یکی از سایتایی که از رپورتاژ خبری استفاده می کرد، کمی صاحبان وب سایتا رو از نتیجۀ خرید رپورتاژ آگهی بترسونه. داستان این جریمه چیه؟

ماجرای رپورتاژهای سایت Interflora و جریمه شدن اون به وسیله گوگل

اولین بار در فوریه ۲۰۱۳ بود که رپورتاژ آگهی به صورت رسمی از سمت گوگل هدف قرار گرفت. در این سال، وب سایت Interflora که در مورد فروش گل آنلاین (در انگلستان) فعالیت می کرد، یه کمپین رپورتاژ آگهی بزرگ راه انداخت و از تعداد بسیار زیادی رسانه معتبر اینترنتی، بک لینک گرفت. هدف این بک لینکا حتماً سئو سایت نامبرده بود. در واقع، لینکا دقیقاً با هدف افزایش رتبه این سایت در کلمات کلیدی مشخصی ساخته شده بودن (در این مورد در مقالات بعدی این سری بیشتر توضیح می بدیم). نتیجه این بود که سایت این شرکت به سرعت تونست پله های پیشرفت رو در رتبه های گوگل طی کنه و به بالاترین جایگاه یافته های برسه.

معیارهای ساخت لینک

بعد چه اتفاقی افتاد؟ وقتی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب سایت Interflora رو به همراه تموم وب سایتایی که رپورتاژ آگهی اونا رو منتشر کرده بودن، جریمه کرد و از اونا خواست واسه از بین رفتن این جریمه، رپورتاژهای منتشر شده رو پاک کنن. این در واقع اخطار گوگل به تموم وب مسترای دیگه بود. هشداری که کمی نشون از ناتوانی گوگل هم داره.

محبوبیت رپورتاژ آگهی روز به روز بیشتر شد!

درسته که در سال ۲۰۱۳ سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از اون سال به بعد وب مسترهای خیلی بیشتری واسه بهبود رتبه سایت خود در یافته های جستجوی گوگل به این روش تبلیغاتی روی آوردن.

کم کم این موضوع کمی باعث نگرانی گوگل شده بود. به خاطر همین مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل عزمشو جزم کرد تا هشدارهایی در این مورد به وب مسترها بده.

مت کاتس طی یه ویدیو به وب مسترها اخطار داد اگر قصد به کار گیری رپورتاژ آگهی رو دارن باید به دو نکته توجه کنن. اولین نکته این بود که مطمئن شن لینکای استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشن تا تاثیری روی یافته های جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشن. اون اعلام کرد که وگرنه رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید بک لینک هیچ فرقی نداره و در صورت شناسایی، سایت نامبرده جریمه می شه.

اون هم اینکه در مورد محتوای رپورتاژ آگهی هم صحبتی کرد و پا رو از بحث بک لینک بالاتر گذاشت:

اگه مقاله تون به صورت رپورتاژ آگهیه باید مطمئن شید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستن. رپورتاژ آگهی تون باید به شکلی باشه که مخاطب در همون نگاه فهمیده باشه با یه محتوای تبلیغاتی سر و کار داره، بعد تصمیم به خوندن اون بگیره.

جمع بندی: رپورتاژ بدیم یا نه؟

همونطور که دیدیم، گوگل خیلی روی خوشی به رپورتاژ آگهی ها نشون نمی دهد. اما با این حساب، در آخر تکلیف شما چیه؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تونه به رتبه بندی سایت شما در یافته های جستجو کمک بسیاری کنه و از طرف دیگه گوگل، مخالف سر سخت لینکای Follow موجود در اون هستش. با این حساب، باید از این روش واسه ساخت بک لینک استفاده کنین یا نه؟

جواب این سوال خیلی آسونه: همه چیز به نوع نگاه خود شما بستگی داره. اما لازم نیس اونقدرا هم نگران باشین. اگه هم رپورتاژ بدین و جریمه بشوید، به پایان دنیا نمی رسین. در واقع اگه روزی رپورتاژهای شما به وسیله گوگل جریمه شدن، می تونید با پاک کردن اونا، این جریمه رو از بین ببرین.

الان وب سایت های بسیاری در ایران و بقیه نقاط جهان هستن که از رپورتاژ آگهی واسه افزایش رتبه خود در سایت گوگل استفاده می کنن. طبیعتآً این رپورتاژها تاثیر زیادی هم روی سئو اونا می گذارن. اما تکلیف جریمه گوگل چه می شه؟ حتماً این سایت ها خطر این جریمۀ گوگل رو به جون خریده ان و خطر اون رو پذیرفته ان. خطری که از نظرشون، منطقی بوده. اما شمام حاضر به اینجور خطری هستین؟

چه کلاهی بر سر رپورتاژ خبری می رود؟

در کل، سه نوع سئو در جهان مطرح شده ان که هر کدوم کلاهی متفاوت به سر دارن. اولین اونا، سئو کلاه سفیده. در این روش سئو، روش های شما به طور کاملً تمیز هستن و هر لینکی که ساخته می شه، به طور کاملً طبیعیه. چیزی که نیاز به زمان و تلاش بسیار زیادی داره. از اون طرف، یه سئو دیگه به نام سئو کلاه سیاه هست که دوست و دشمن نمی شناسد و از هر روشی واسه افزایش رتبه استفاده می کنه.

سومین نوع سئو هم، سئوی کلاه خاکستریه. این روش سئو، ترکیبی از سئو کلاه سفید و سیاه س. یعنی شما واسه کسب رتبه گوگل تلاشی آگاهانه می کنین و فوت وفن های مختلفی رو به کار می بندید. اما با رعایت یه سری اصول، از جریمه شدن سایت خود به وسیله گوگل جلوگیری می کنین. انتشار رپورتاژ آگهی، به شرط رعایت اصول درست، یکی از راه های سئو کلاه خاکستریه. یه روش که می تونه به شرط رعایت اصول درست، تاثیری خوب روی سایت شما بزاره، بدون اینکه سایت شما جریمه شه.

پس در این شرایط فضای مجازی ایران که کمتر کسی حاضره به خواست خودش به بقیه لینک بده، شاید راه بدی واسه سئو کردن یه وب سایت نباشه.  البته این اصلاً به معنی اون نیس که لینک سازی طبیعی ممکن نیس. خود ما نمونه هایی از لینک سازی طبیعی دیده ایم که با ایجاد روابط و کم کم، نتایجی عالی واسه سایت ها داشته ان. فقط راه دیگه ای واسه افزایش رتبه وب سایته.

تصمیم پایانی با شماس!

فکر می کنم در این مقاله، ما هر چیزی که لازم بود درباره تاثیر رپورتاژها در سئو و بهینه سازی سایت خود بدونین رو به شما گفتیم. حالا دیگه تصمیم شماس که می خواهید از این روش واسه سئو سایت خود استفاده کنین یا نه.

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

اگه می خواید به صورت طبیعی به وسیله گوگل شناخته شید و اعتبار به دست بیارین، پس رفتن به سراغ رپورتاژ آگهی کار درستی نیس. در این حالت، شایدً نتیجه گیری در سئو زمان بیشتری می برد و نیاز به تلاش بیشتری داره. اما عوضش، کسب رتبه شما طبیعیه. اما اگه رسیدن به رتبه خوب در گوگل براتون اهمیّت خیلی بالایی داره و حاضر هستین کمی یافته های جستجو رو دستکاری کنین، اون وقت رپورتاژ خبری یکی از بهترین انتخاب های شماس. فقط به شرط اینکه از اصول درست انتشار رپورتاژ آگهی پیروی کنین. نکاتی که ما در این سری مقالات به شما خواهیم آموخت.

در آخر اگه تصمیم شما در مورد انتشار رپورتاژ قطعیه، می تونید به صفحه تعرفه ها و خرید رپورتاژ آگهی نوین مراجعه کنین و رپورتاژ خبری های خود در بزرگترین سایتای ایرونی رو به صورت لحظه ای و با تخفیف سفارش بدید.

رپورتاژ آگهی یه روش عالی واسه بازاریابیه.

با درج رپورتاژ خبری، نه فقط محصول شما معرفی می شه، بلکه رتبه های گوگل شمام افزایش پیدا می کنه.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

رپورتاژ خبری

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

در ادامه این سری چه می خونید؟

در مقالۀ بعدی از این سری، می خواهیم نگاهی به معیارهای با ارزشی یه رپورتاژ خبری بندازیم. معیارهایی که مشخص می کنن باید تو یه سایت رپورتاژ آگهی بریم یا نه. پس اگه تا به اینجا از تصمیم خود واسه انتشار رپورتاژ آگهی منصرف نشده اید، شک نداشته باشینً بخش بعدی می تونه واسه شما به درد بخور باشه. پس از اون هم به سراغ روش نوشتن یه رپورتاژ میریم و به شما یاد می بدیم چیجوری رپورتاژی منتشر کنین که هم تاثیر عالی روی سئو شما داشته باشه، هم احتمال جریمه شدن اون به وسیله گوگل به کمترین حد ممکن ترین حالت ممکن برسه.

راستی، اگه سوالی در مورد تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو به ذهنتون رسیده، یا نظری درباره این روش سئو و بهینه سازی دارین، خوشحال می شیم از راه بخش نظرات با ما در رابطه باشین.

آموزش لینک سازی