شناسایی و تبیین کدهای بومی اخلاقی برای مدیران بیمارستانی- قسمت ۹- قسمت 3

پرداخته که با ارتباط با این سازمان به شیوهء کار این سازمان دست پیدا کرده­ایم.
جان زالی کیس[۷۲] و مایکل لاتور[۷۳] (۱۹۹۵)، تفاوت‌های شیوه‌های ارتشاء و اخاذی در دو فرهنگ آمریکایی و یونانی را بررسی کرده‌اند. بیشترین فلسفه‌های مربوط به اخلاق در یونان باستان تدوین و توسعه یافته است و فرهنگ یونان باستان منبع الهام تفکرات جدید و موضوع اخلاق بازرگانی بوده است. امروزه یونانیها گرایش به سوی سودمندی اجتماعی به شیوه غربی و دخالت جوامع غربی را در امور اقتصادی­اشان تائید نمی‌کنند ولی به گفته دوبراتس و کوروتاریس[۷۴] (۱۹۸۴) یونانیها اهمیت اقتصاد غرب و داد ستد با آن را درک می‌کنند. نتایج پژوهش‌هایی که از آن‌ ها ذکر رفت نشان می‌دهد که واکنش اخلاقی نسبت به ارتشاء و اخاذی با ملیت فردی که پیشنهاد رشوه می‌دهد و کشوری که در آن پیشنهاد رشوه شده متفاوت است.( کوروتاریس و دوبراتس، ۱۹۸۴).
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
رابرت دبلیو آرمسترانگ[۷۵] مسائل اخلاقی، دفعات تکرار آن، حادث شدنشان و اهمیت آن‌ ها را در نمونه‌هایی از کشور استرالیا بررسی و طبقه بندی کرده است. بیشترین بخش این پژوهش بر اخلاق بازاریابی همراه با مسئولیت و وظایف مدیران و با مشاهدات در عملیات ویژه بازاریابی انجام گرفته است. در این پژوهش آمده است که مسائل بازاریابی بین‌المللی، تحت تأثیر عمومیت یافتن گسترش آن و بحث‌های ناشی از وقایع بین‌المللی و وضع قوانین متنوع در دهه‌ های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اهمیتی زیاد یافته است (آرمسترانگ، ۱۹۹۲).
مقاله ای تحت عنوان قانون بازبینی کدهای اخلاق حرفه ای Anglo-American ،همراه با ملاحظه طراحی کدها نوشته John R.Mario,2002) ( به قوانین بازبینی در کدهای طراحی شده­ای با شهرت انگلیسی- آمریکایی پرداخته که در این مقاله مقوله طراحی کدها مورد بررسی قرار گرفته شده است.
عده زیادی از نویسندگان، مدل‌های متنوع تئوریک را با هدف تشریح و پیشگویی روندی که یک مدیر در تصمیم اخلاقی اتخاذ می‌کند ارائه داده‌اند. این مدل‌ها از مدل تاثیر متقابل شرایط فردی ارائه شده به وسیله تروینو[۷۶] گرفته تا نظریه چهارچوب احتمالات فرل[۷۷] و گریشام[۷۸] (۱۹۸۵) تا مدل سخت گیرانه اخلاقی جونز[۷۹] (۱۹۹۱) دامنه دارد. در حالی که هر یک از این مدل‌ها می‌تواند به عنوان یک اساس برای مطالعه تجربی درک روند تصمیم اخلاقی مورد توجه قرار گیرد ( خلیلی،۸۱).
مقاله ای تحت عنوان تجزیه و تحلیل کدهای اخلاق حرفه ای در صنعت بیمارستانی در ایالات متحده آمریکا نگاشته شده است ( ریچارد کوغلان،۲۰۰۱).
چونکو[۸۰] و هانت[۸۱] (۱۹۸۵) نشان داده‌اند که مشکلات عمده اخلاقی که مدیران بازاریابی و عملیات مدیریت با آن روبه‌رو هستند، به مسائلی نظیر ارتشاء انصاف، صداقت، قیمت، کالا، کارکنان، اعتماد، تبلیغات، اطلاعات دست اول و فروش وابسته‌اند( خلیلی،۸۱).
مقاله ای تحت عنوان اخلاق حرفه ای و ارزش های اخلاقی در موسسه AKHI- در ترکیه نگاشته شده است (راکی ساهین و سافکزترک و مهمت آنالمیس، ۲۰۰۹ ).
راندل[۸۲] و هانسون[۸۳] (۱۹۹۲) ریندنباخ[۸۴] و رابین[۸۵](۱۹۹۰-۱۹۹۸) اولین محققانی هستند که تلاش کردند فلسفه‌های مختلف اخلاقی را در مقیاس‌های چند بعدی اخلاق بازرگانی توصیف کنند. حوزه اخلاقی بازرگانی به عنوان یک نظم به اندازه کافی رشد داشته است که از تئوری خالص یا مقالات توجیهی اجتناب کند و خود جداگانه به آزمون و پالایش پاره‌ای از این تئوری‌ها اقدام نماید. نخستین تحقیق ریندنباخ و رابین‌(۱۹۹۸) حاوی آزمون‌هایی از مفاهیم تبعی، همراه با هر یک از پنج رشته فلسفه اخلاقی و آزمون تئوری‌های درباره روش‌های تصمیم‌گیری‌های اخلاقی مردم است. دومین تحقیق این دو، در سال ۱۹۹۰ کوششی برای خالص‌سازی محتوای اصلی اخلاق و تبدیل آن به مقیاس چند بعدی اخلاقی پالایش شده است( خلیلی،۸۱).

 

۲-۲۰-۲) پیشینه داخلی

 

دکتر محمود عباسی در کتابی تحت عنوان مجموعه کدهای اخلاق در پژوهش به بیان کد های اخلاقی حوزه پژوهش در سازمان­ها که مورد تصویب قرار گرفته­اند پرداخته است.(عباسی،۱۳۸۸)
گروه بهمن که شامل مجموعه های اقتصادی بزرگ در کشور می باشد،به شناسایی و تبیین کد های اخلاق فردی برای اعضاء و کارکنان پرداخته است که مشتمل بر مجموعه ای از کدهای مدون که برای کارکنان سازمان الزام آور می باشد است. (گروه صنعتی بهمن، ۱۳۸۶)
عکس مرتبط با اقتصاد
دکتر خلیلی در کتاب اخلاق در مدیریت وتجارت به مقایسه تصمیم گیری اخلاقی مدیریت شرکت های آمریکائی در ایالات متحده آمریکا در تقابل با تصمیم اخلاقی آنها وقتی که وارد عرصه بازار اقتصادی در کشورهای خاورمیانه می شوند پرداخته است. ( خلیلی،۸۱)
مقاله­ای تحت عنوان ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای سازمان نوشته سید مهدی الوانی و محمدحسین رحمتی که به ضرورت تدوین منشور اخلاقیات در سازمان پرداخته­اند. (الوانی و رحمتی،۱۳۷۷)
دکتر زهره ونکی و دکتر ربابه معماریان که به پژوهش در مورد اخلاق حرفه ای در بیمارستانان ها پرداخته اند. (ونکی و معماریان،۲۰۰۹)[۸۶]
مقاله­ای تحت عنوان مدیریت اخلاق در سازمان نوشته مرتضی سلطانی که به مباحث نحوه مدیریت اخلاقی و نیز اصول و شیوه ­های مدیرت به صورت اخلاقی و بر شمردن اهداف مدیرت اخلاق در سازمان و بر شمردن تدابیر ساختاری در مدیریت اخلاق همراه با شرح وظایف پرداخته است. (سلطانی، ۱۳۸۷)

 

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

علوم غریبه در قصاید خاقانی شروانی- قسمت ۴

ج آوریل 9 , 2021
علمی است که از استخدام قوای مادی بحث می کند، تا به آثار عجیب آنها دست یابد، به طوری که در حس بیننده اثرات عجیب و غیرعادی درست می شود و این را شعبده هم می گویند (همان).۱-۹-۷ تعویذ:در لغت به معنای پناه بردن، پناه دادن و در امان نگه […]