پایان نامه مدیریت

مقاله درباره کشورهای در حال توسعه

دانلود پایان نامه

مورد استفاده قرار گرفته، تعریف یک بسته از خدمات سلامت است که منعکس کننده اولویت های انتخاب شده باشد. این بسته می تواند از دیدگاه افراد مختلف (ارائه دهنده،سازمان بیمه گر و غیره) مطرح شود (زارع، 2004).
به طور کلی دو بسته خدمات سلامت در ایران به عنوان بسته های پایه خدمات توسط نظام سلامت تأمین مالی می شود. بسته نخست، بسته خدمات اولیه بهداشتی است که در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از هزینه های بخش بهداشت و درمان به این بسته خدماتی اختصاص می یابد. این بسته دوم، ، هزینه ها کاملا توسط دولت پرداخت می شود (شیبر،1999).
بسته خدمات درمانی است که تأمین مالی آن توسط سازمان های بیمه گر کشور که زیر نظر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت می کنند صورت می گیرد. تعیین بسته های بیمه درمان پایه همواره یکی از چالش های اساسی نظام های سلامت بوده است. مطالعات اندک انجام شده در ز مینه اولویت گذاری در کشورهای در حال توسعه بیانگر عدم توازن بین معیارهایی است که بر اساس آنها اولویت گذاری صورت می گیرد و معیارهایی که بایستی اولویت گذاری بر اساس آنها صورت بگیرد (کاپیبیری،2007،ص159).
بررسی متون نشان می دهد این سؤال هیچ گاه در سازمان های بیمه ای کشور ایران به درستی پاسخ داده نشده است و عدم پیش بینی نظامی مناسب برای تعیین حدود تعهدات بسته بیمه پایه از مشکلات مهم نظام
بیمه ای کشور است (دانش دهکردی،1383). مطالعه مقدماتی شرایط موجود در نظام بیمه ای کشور نشان می دهد که شرایط موجود در سیستم بیمه ای کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است که از مهم ترین این مشکلات، مشخص نبودن سطح تعهدات بسته بیمه درمان پایه است. در حال حاضر سطح تعهدات بیمه درمان پایه مناسب نیست، به طوری که شمول یا عدم شمول تعهدات خدمتی در مقاطع مختلف به صورت دستورالعمل و آیین نامه صورت گرفته و غالبًا مبنای قانونی معینی ندارد. خدمات درمانی پایه به طور مشخص تعریف نشده اند و حتی در آیین نامه ها برخی از خدمات ضروری از تعهد بیمه همگانی خارج شده است (خالق نژاد،2000). به طور کلی توافق اندکی بر سر این که این بسته از چه خدماتی تشکیل شود ، وجود دارد بعد از تصویب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور، به رغم این که ماده ١٠ این قانون، به تعیین حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو که انجام و ارائه آن در نظام بیمه خدمات درمانی به عهده سازمان های بیمه گر قرار می گیرد (پایه) و فهرست خدمات فوق تخصصی که مشمول بیمه های مضاعف (مکمل) است، اشاره نموده است ، اما در عمل و در ضوابط تعیین شمول و سطح ۵ و ۶ به ، خدمات پزشکی و داروی مورد تعهد بیمه، تنها ماده های ۴ خدمات بسته بیمه درمان پایه اشاره کرده و به هیچ معیار مشخصی برای تعیین خدمات این بسته اشاره نشده است.
2-1-13- راهکارهای ارائه شده برای بسته های درمان
– باید در کشور بر سر معیارهای تدوین بسته توافق حاصل شود . هیچ روش اولویت بندی واحدی وجود ندارد که بتوان گفت برای تمام کشورها ایده آل است. در این رابطه، باید به دو نکته مهم توجه نماییم. اول این که تصمیم گیری بر اساس چه معیارهایی صورت می گیرد و دوم این که تأثیر این معیارها بر تصمیم گیری و بر یکدیگر به چه میزان است.(روزن و سانه،2005،ص303)
در شرایط کنونی، سازمان های بیمه گر پایه در برخی موارد، پوشش خدمات بسته بیمه درمان پایه را به صورت یکسانی انجام نمی دهند. این امر موجب شده که برخی خدمات یکسان، توسط سازمان های بیمه گر پایه مختلف، به صورت متفاوتی ارائه شود. بنابراین یکسان نمودن ضوابط مورد عمل بیمه ها در مورد ارائه خدمات بسته در کشور، ضروری به نظر می رسد. یکی از ایرادات مهم بسته فعلی، طولانی بودن روند ورود خدمات به بسته است. طولانی شدن این فر آیند، خود باعث ایجاد مشکلات فراوانی نظیر متحول شدن خدمات، تغییر قیمت خدمات، سوء استفاده از خدمات و بسیاری مشکلات دیگر می شود. همچنین پیشنهاد می شود یک گروه کارشناسی قوی برای ورود و خروج خدمات بسته ایجاد شود. تجارب سایر کشورها نیز نشان می دهد که معمولا تصمیم گیری در مورد خدمات بسته بیمه توسط گروهی با ترکیب کارشناسان خبره و به صورت مستقل صورت می گیرد. به عنوان مثال در تایلند کمیته بسته پایه، مرکب از گروهی از کارشناسان خبره است (تانگرنساتین، 2005)

 
 
عدم مشارکت گروه های مختلف در تدوین بسته، یکی از انتقاداتی است که بر بسته کنو نی وارد می شود. مشروعیت رویه ها و معیارهای تعیین بسته پایه بستگی به وجود نمایندگان کلیه ذی نفعان دارد.در فرایند تخصیص منابع بایستی نقش تمام افراد تأثیرگذار را در نظر گرفت. مخالفت در برابر تصمیمات مرتبط با بسته عمدتا از این حقیقت ریشه می گیرد که فرایند تصمیم گیری، ترجیحات کل جمعیت را لحاظ نکرده است. به علاوه درگیر نمودن عموم مردم، باعث افز ایش پاسخگویی شده و موجب می شود که مقامات مسئول به صورت شفافتری در زمینه اولویت بندی عمل نمایند(ویزمن،2003،ص12).

طبق نظر کارشناسان بیمه ای کشور، باید مکانیزم تعیین بسته پایه خدمت، مکانیزم ورود بازخورد را داشته باشد. برای تدوین بسته، نیازمند دسترسی به اطلاعات به رغم اهمیت زیاد دسترسی ، دقیق و مختلفی هستیم. به داده مناسب، نظام سلامت کشور در این ز مینه نقاط ضعف زیادی دارد. یکی از موانع جدی بر سر راه تدوین مناسب بسته، وجود نداشتن دانش کافی نسبت به روش های علمی مرتبط است. برای رفع این مشکل، پیشنهاداتی نظیر سیاستگذاری آموزش، آموزش متخصصان، اعطای بورسیه مرتبط، بازنگری در سیستم های آموزشی و استفاده از دانش مشاوران خارجی ارائه شد.
– در شرایط فعلی، مشکل عمده ای که بر سر راه ورود خدمات پیشگیری به بسته بیمه وجود دارد، منابع مالی این خدمات است. این منابع درحال حاضر، در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد. با در نظر گرفتن تأثیرات بالقوه منفی فرانشیز بر استفاده از خدمات ضروری خصوصا برای فقرا، از این موضوع، باید به عنوان ابزاری جهت کنترل مصرف بیش از حد مداخلات خاص یا حذف غیرمحسوس خدمات از بسته استفاده کرد. یکی از موارد تعیین کننده در ارائه مناسب خدمات بسته، تعرفه مناسب خدمات آن است. از جمله مشکلاتی که در این رابطه در کشور وجود دارد، تفاوت تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی است. تعیین مناسب سرانه به عنوان یکی از منابع مهم تأمین مالی بسته، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این رابطه، یکی از مشکلات، غیرواقعی بودن میزان سرانه در کشور است. در این خصوص، پیشنهاد شد که سرانه مطابق با نیاز، وضعیت اقلیمی، ترکیب جمعیتی و وضعیت تورم تعیین گردد. به منظور تقویت استفاده از خدمات بسته، یارانه ها باید به صورت هدفمند توزیع شوند. در نظر گرفتن معیارهایی نظیر اثر بیرونی بیماری ها و مداخلات در تخصیص یارانه ها، مهم تلقی شده است. دولت ها باید برای برخی از مداخلاتی که اثر بیرونی دارند، یارانه بپردازند(بیتران،2008)
یکی از مهم ترین عواملی که موجب ناعادلانه بودن نظام تأمین مالی کنونی گردیده، پس رونده بودن نظام تأمین مالی است. برای جهت دهی مناسب یارانه ها به سمت افراد فقیر جامعه، در قدم اول بایستی مکانیسم صحیحی برای شناسایی این افراد وجود داشته باشد. در شرایط کنونی، در کشور روش مناسبی برای شناسایی این افراد، وجود ندارد. البته ایجاد این نظام نیاز به یک زیر ساخت بسیار قوی دارد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در دسترس نیست . جمع آوری منابع، فرایندی است که نظام سلامت به وسیله آن، پول را از خانوارها و سازمان ها یا شرکت ها و همچنین اهدا کنندگان دریافت می کند. یکی از راهکارهای مهم در جمع آوری مناسب منابع، جمع آوری بر اساس درآمد است. از جمله پیشنهاداتی که در این زمینه ارائه شد، پیش رفتن به سمت نظام پیش رونده بود و با توجه به مهیا نبودن شر ایط آن در کشور، توصیه شد که حداقل پیشرفت به سمت نظام تناسبی، در دستور کار قرار گیر د. بانک جهانی هم روش درصدی از حقوق و دستمزد را برای کشورهای در حال توسعه توصیه می کند(ابراهیم پور،2007).
از مشکلات دیگر در تأمین مالی بسته بیمه، عدم شفافیت منابع و پراکندگی این منابع است. به عنوان مثال منابع متفرقه ای برای پوشش خدمات در دست سازمان های مختلف قرار دارد. سازمان بهداشت جهانی ایجاد صندوق های متعدد بیمه ای را یکی از شاخص های گسیختگی در سازماندهی صندوق ها دانسته است. از جمله پیشنهادات مرتبط با تأمین مالی بسته، جهت دادن مسیر عوارض کالاهایی نظیر سیگار و نوشابه به سمت بسته بیمه است. به عبارت دیگر باید بیمه درمان را از بعضی مالیات ها برخوردار نمود.
– کارشناسان در زمینه نوع روش مناسب بر ای پرداخت، عقیده داشتند باید از ترکیب مناسبی از روش های پرداخت برای خدمات مختلف، استفاده نمود. اگر سازمان بیمه درمان اجتماعی توانایی و قابلیت لازم را داشته باشد، بهره مندی از تر کیب شیوه های پرداخت در سطوح مختلف تأمین مراقبت در قیاس با استفاده انحصاری از یک روش به ویژه در مراحل اولیه طرح، عاقلانه تر است (مصدق راد،1383،ص11).
انتخاب تنها یک روش از بین رو ش های مختلف آسان نیست و یک روش کارآمد، بستگی به شرایط محلی هر کشور دارد (مالکی،1380،ص124). نظام بهداشت و درمان کشور هنوز تجربه زیادی در استفاده از روش های مختلف ندار د. روش پرداخت باید به سمتی برود که به ازای ایجاد سلامت بیشتر در مردم، پرداخت بیشتری صورت دهد نه به ازای ارائه خدمات بیشتر. قوانین مرتبط با بسته بیمه درمان پایه در کشور، گاهی در تناقض با یکدیگر هستند. فقدان قوانین مناسب و کافی نیز یکی دیگر از مشکلات کشور است.
– در بسته بیمه درمان کنونی در کشور ما، همه خدمات وجود دارند و هیچ گونه گزینش خاصی بر روی خدمات صورت نگرفته است. با ارائه خدمات آموزشی می توان مبالغ زیادی از هزینه های بسته را کاهش داد. بنابراین باید بر ای ورود مناسب این خدمات به بسته، راهکاری اندیشیده شود. تجارب بسیاری از سایر کشور ها حاکی از استفاده از این خدمات در بسته بیمه خود است. به عنوان مثال مداخلاتی نظیر آموزش درباره ایدز و دخانیات در بسته پایه کشور گینه گنجا نیده شده است. یکی از وظایف اصلی در انتخاب این که چه خدماتی باید اولویت دار باشند، این است که فعالیت های بهداشت عمومی و فعالیت های بالینی، از توازن مناسبی برخوردار باشند.
– درحال حاضر در زمینه مبنای پوشش، هنوز به درستی تکلیف برخی مهاجران قانونی در کشور مشخص نشده است. در زمینه مبنای پوشش در کشور، پیشنهاد تحت پوشش قرار گرفتن ایرانی های مقیم کشور، مهاجران رسمی کش
ور و نیز ایرانی های خارج از کشور مطرح گردید.
– مداخلات، در داخل بسته خدمات، نبایستی مستقل از یک دیگر باشند و باید اثر هم افزایی بین آنها وجود داشته باشد. متأسفانه این اصل در بسته کشور رعایت نشده است. بر طبق یافته های این مطالعه، خدمات مشابه و تکراری زیادی در بسته قرار گرفته است و باید مکانیزم منطقی برای خروج خدمات تکراری از بسته بر اساس منطقی مناسب، ایجاد شود. تدوین مناسب بسته، فرایندی بین بخشی است. هماهنگی ارتباط بین این سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. تاکنون در این راستا فعالیت چندانی در کشور صورت نگرفته و از همین رو، مشکلات زیادی در زمینه هماهنگی بین این سازمان ها وجود دارد. موفقیت در تدوین بسته بیمه درمان به شدت به مناسب بودن سطح مراقبت های اولیه و سطح بیمه مکمل در کشور وابسته است.
طبق گفته کارشناسان، عملکرد نامناسب سطح تکمیلی خدمات در کشور، موجب بروز مشکلات زیادی بر ای عملکرد مناسب بسته بیمه درمان پایه کشور، گردیده است. در این رابطه، کارشناسان توصیه نموده اند که باید تمامی خدمات مورد نیازی که امکان ارائه آنها در بسته بیمه درمان پایه نیست، در قالب بسته بیمه مکمل ارائه گردند. بر اساس نظر کارشناسان، هما هنگی بین بسته بیمه و سایر اجزای نظام سلامت، در عملکرد مناسب بسته بیمه درمان پایه بسیار اهمیت دارد. هماهنگی هایی که در نظام سلامت برای کارآمد شدن تدوین بسته نیاز است، فعلا در کشور خیلی کم ایجاد شده است. به طور کلی پوشش یک گروه مشخص جمعیتی می تواند سه بعد کلی میزان پوشش جمعیتی، تعداد و ویژگی خدمت و میزان پوشش هزینه خدمات را دارا باشد.در شرایط کنونی در بسته بیمه درمان پایه کشور، هماهنگی مناسبی بین این سه عامل ایجاد نشده است(داس،2005،ص10).
– یک برنامه بیمه مناسب، می تواند مشوق هایی برای تغییر مناسب رفتار در بیماران و ارائه دهندگان خدمات ایجاد نماید. خدمات بسته کنونی بیمه درمان پایه در کشور بدون توجه به اصلاح رفتار در گروه های مختلف ذی نفع، انتخاب گردیده اند. مشکلات فرهنگی به خصوص در کشور ما از جنبه های مختلف بر عملکرد بسته، اثرات سوء بر جای می گذارند. این عامل، هم بر سازمان های بیمه گر و هم بر خانوارها، هزینه قابل توجهی را تحمیل می نماید. فرهنگ سازی، جز با یک عزم ملی و برنامه ریزی مناسب آموزشی امکان پذیر نیست. متأسفانه تاکنون سازمان های بیمه ای فعالیت چندانی برای آموزش مردم انجام نداده اند (ابراهیم پور،1386)
– تغییر و تحول مداوم در سطوح مدیریتی نظام سلامت و سازمان های متولی بسته بیمه درمان پایه و منسجم نبودن روال های تصمیم گیری، موجب بی نتیجه ماندن فعالیت ها برای تدوین بسته مناسب بیمه ای می شود. همچنین تعهد مدیران ارشد در پیش بردن تدوین مناسب بسته بیمه درمان پایه کشور، نقش حیاتی دارد.
– نظارت و کنترل بر ارائه دهندگان خدمات به شدت از سوی کارشناسان به عنوان عاملی حیاتی در موفقیت ارائه خدمات بسته معرفی گر دید. متأسفانه این گروه در شر ایط کنونی در کشور ما فراموش شده اند. نظارت مناسب بر ار ایه کنندگان، موجب کاهش شدید هزینه ها و گسترش خدمات بسته بیمه، خواهد شد.
به طور خلاصه می توان چنین نتیجه گیری کرد که یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که باید در ابتدا و قبل از وارد شدن به مراحل بعدی، در زمینه دو موضوع مفهوم بسته بیمه درمان پایه و اصول حاکم بر بسته بین سازمان های مختلف مربوطه، توافق نظر ایجاد شود. در مرحله بعد معیارهای تدوین بسته و نیز ارتباط آنها با یکدیگر باید تعیین گردد. همچنین بر ای تکمیل فرایند باید مشکلات مربوط به سازماندهی، تأمین مالی، نظام پرداخت، قوانین ومقررات، حدود تعهدات، تر کیب و نحوه پوشش جمعیتی، هماهنگی، رفتار، سیاستگذاری و نظارت و کنترل در کشور مرتفع گردد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مشابه :  منابع مقاله دربارهبازاریابی اجتماعی

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

پیشینه ی پژوهش
تحقیقات داخلی
فتحی زاده (1386) برای مطالعه تقاضا برای بیمه های اشخاص از جمله بیمه های درمان از دو روش استنباط آماری و تحلیل رگرسیون استفاده کرد. در مرحله ی اول ارتباط تقاضای بیمه اشخاص و درآمد ماهانه از طریق استنباط آماری بررسی شد. نتایج آزمون خی دو نشان داد که ارتباط معنی داری بین تقاضای بیمه ی اشخاص و درآمد ماهانه وجود دارد در مرحله ی دوم تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله درآمد سرانه ناخالص داخلی و نرخ تورم (شاخص هزینه ی

پاسخی بگذارید