نگاهی کوتاه به ۱۰۱ روش و استراتژی بازاریابی که حتماً باید بشناسید

نگاهی کوتاه به ۱۰۱ روش و استراتژی بازاریابی که حتماً باید بشناسید

در این مقاله قرار است با هم به بررسی ۱۰۱ تاکتیک و استراتژی مختلف بازاریابی بپردازیم که می‌توانید از آن ها برای بدست آوردن مشتریان جدید در کسب و کار خود و رشد برندتان استفاده کنید.

اما اصلاً چرا باید بخواهید با این روش‌ها آشنا شوید؟ دانش همیشه خوب است. شما با شناخت استراتژی های مختلف بازاریابی می‌توانید بهترین روش‌های تبلیغاتی را برای خود اتخاذ کنید و سهم بیشتری از بازار را بدست آورید. بله! شناخت این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا از آزمون و خطای بیهوده دوری کنید و هزینه‌های اضافی خرج روش‌های بی‌فایده نکنید. به علاوه، خواندن در مورد آنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد، ولی لذت‌بخش است.

در کل باید بگویم که شناخت این روش‌ها برای هر بازاریاب، مدیر و حتی کارمند بلندپروازی ضروری است و بدون شک به شما در موفقیت تجاری بیشتر کمک خواهد کرد.

تعریف استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی به روشی اشاره دارد که یک شرکت تلاش دارد محصولات و خدمات خود را به مشتریان بالقوه معرفی نماید، در موردشان به مخاطبان آموزش دهد و آنها را تشویق به خرید کند. یک استراتژی بازاریابی می‌تواند کاملاً خلاقانه باشد یا آنکه یک استراتژی باشد که قبلاً امتحانش را پس داده است. توجه داشته باشید که استراتژی بازاریابی باید بر اساس نیازها، اهداف، بازار هدف و ویژگی‌های محصول یا خدمات یک کسب و کار شکل بگیرد و مختص آن تجارت به خصوص است. با این حال، دسته‌بندی‌های مختلفی برای این استراتژی‌ها وجود دارد.

نحوه تشخیص استراتژی بازاریابی مناسب

در اکثر مواقع، شکست یا موفقیت یک شرکت را می‌توان نتیجه مستقیم استراتژی بازاریابی آنها و میزان تاثیرگذاری آن دانست. بنابراین، انتخاب یک استراتژی بازاریابی درست که با نیازهای شرکت شما همخوانی دارد، بسیار مهم است. برای این منظور لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  1. در مورد مخاطبان خود تصمیم بگیرید. اولین قدم برای توسعه یک استراتژی بازاریابی درست، شناخت مخاطبان است. آیا آنها افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال هستند که به بازی‌های ویدئویی علاقه دارند؟ طرفداران فوتبال هستند؟ یا …
  2. یک پروفایل فرآیند روانشناسی بسازید. در درجه دوم، شما باید یک فرآیند روانی فرضی بسازید که حدس می‌زنید مشتریتان در نتیجه تلاش‌های بازاریابی شما طی خواهد کرد. در مورد روانشناسی مصرف‌کننده می‌توانید در مطالب دیگر ما بیشتر بخوانید.
  3. یک نوع استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید. با توجه به شناخت خود از مخاطبان و فرآیندی که می‌خواهید آنها طی کنند، یک استراتژی بازاریابی انتخاب کنید که به نظرتان بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت.
  4. تلاشهای خود را اندازه بگیرید. با اطلاعاتی که از طریق متودهای بازاریابی شما به دست آمده است، ارزیابی کنید که آیا حدس‌هایتان در مورد نتیجه بازاریابی درست بوده است و بر اساس این آمار، تصمیم‌گیری درست را انجام دهید.

انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب

بله! دیگر وقتش رسیده که به سراغ این ۱۰۰ روش بی‌نظیر بازاریابی برویم.

نیازمند دریافت مشاوره در زمینۀ بازاریابی دیجیتال هستید؟

تجارب گذشته به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم به شما در زمینه برندینگ و بازاریابی دیجیتال کمک کنیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

آموزش و مشاوره بازاریابی

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۱۰۱ نوع استراتژی بازاریابی مختلف در جهان امروز

روش هایی که در اینجا ارائه می‌شوند، بر اساس اهمیّت طبقه‌بندی شده‌اند و تقریباً شامل هر روش بازاریابی می‌شوند که لازم است بشناسید. توجه داشته باشید که این استراتژی‌ها لزوماً جداگانه نیستند و حتی بسیاری از آنها را می‌توان زیرمجموعه دیگری در نظر گرفت.

ما تصمیم داریم در طولانی‌مدت در مقالاتی جداگانه به بررسی مهمترین این روش ها بپردازیم. برخی را نیز قبلاً معرفی کرده‌ایم. بنابراین هر جا که مطلبی جداگانه در مورد یک استراتژی بازاریابی داشته باشیم، لینک آن برای شما قرار گرفته است تا در صورت علاقه بیشتر در موردش بخوانید.

در نهایت باید بدانید که هر چند استراتژی‌های بسیار متنوعی برای بازاریابی وجود دارد، اما می‌توان دو نوع اصلی آن را بازاریابی تجارت به تجارت و تجارت به مشتری در نظر گرفت. بنابراین ما هم با این دو، بررسی خود را شروع می‌کنیم.

بازاریابی B2C یا تجارت به مشتری

انگلیسی: Business to Customer Marketing

همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی تجارت به مشتری وقتی اتفاق می‌افتد که قصد شما، فروش یک محصول یا ارائه خدمات به مصرف‌کننده نهایی باشد. بنابراین باید با روش‌های بازاریابی مختلف، او را به سمت خود جذب کنید و به مشتری خود تبدیل کنید؛ یک مشتری که زیاد خرید کند و مدام به سراغ شما بیاید.

بازاریابی B2B یا تجارت به تجارت

انگلیسی: Business to Business Marketing

فکر می‌کنم معنای این عبارت هم برای شما واضح باشد. بازاریابی تجارت به تجارت برای کسب و کارهایی است که محصول یا خدمات به سایر کسب و کارها ارائه می‌دهند. مثلاً اجناس عمده می‌فروشند یا خدمات بازاریابی ارائه می‌دهند (مثل ما). بنابراین لازم است بازاریابی آنها در جهت هدف قرار دادن سایر کسب و کارها و آموزش به آنها باشد.

حتما بخوانید: بازاریابی تلفنی چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بازاریابی B2P یا تجارت به مردم

انگلیسی: Business to People Marketing

چند وقتی است که این نوع سوم نیز در جهان بازاریابی مطرح شده است و نگاهی جدید به مخاطبان یک کسب و کار ارائه می‌دهد. بازاریابی B2P یک نقطه اشتراک برای دو نوع بازاریابی B2C و B2B به حساب می‌آید و عقیده دارد که در نهایت، چه مشتری ما تجارت‌ها باشند و چه مصرف‌کنندگان نهایی، ما به مردم می‌فروشیم و باید با شناسایی درست نیازهای تصمیم‌گیرندگان، بازاریابی خود را انجام دهیم.

 بازاریابی مشارکت در فروش

انگلیسی: Affiliate Marketing

فروش داشتن برای کسب و کارهای کوچک می‌تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص در فضای اینترنت که پر از پیشنهادهای مختلف برای مشتریان است. اما یک راهکار بازاریابی ساده برای حل مشکل وجود دارد: مشارکت در فروش. در این روش، شما به جای هزینه زیاد بر روی تبلیغات، با سایت‌های دیگر همکاری می‌کنید. آنها محصولات و خدمات شما را به مشتری می‌فروشند و در ازای هر فروش، درصدی از شما دریافت می‌کنند.

بازاریابی وابستگی

انگلیسی: Affinity Marketing

خب، هیچ دلیلی ندارد که به تنهایی به دنبال مشتری و سود باشید. شما می‌توانید یک کسب و کار دیگر پیدا کنید که بازار هدفی مشابه شما دارد، اما خدماتی متفاوت را ارائه می‌دهد. سپس یک همکاری را با هم شروع کنید و محصولات و خدمات یک دیگر را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. به این ترتیب، هر دو می‌توانید مشتریان بیشتری را بدون هیچ هزینه تبلیغاتی جذب نمایید. به این شیوه بازاریابی، بازاریابی وابستگی گفته می‌شود.

به سراغ برندهای تکمیلی خود بروید و شراکت‌های استراتژیک ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودآور هستند. این روش که به عنوان بازاریابی شراکتی (پارتنرشیپ) هم شناخته می‌شود، به برندها اجازه می‌دهد که با سرعت بیشتری شناخته شوند و مشتریان جدید به دست آورند. وقتی یکی فروش دارد، آن یکی معرفی می‌شود.

بازاریابی درونگرا

انگلیسی: Inbound Marketing

خب، در جهان مدرن دیگر لزومی ندارد که شما به سراغ مشتری بروید و مزاحم او شوید، تا شاید از شما خرید کند. می‌پرسید چه راهی غیر از این برای بدست آوردن مشتری وجود دارد؟ بازاریابی درونگرا!

بازاریابی درونگرا یعنی شما هزینه‌های خود را صرف ساخت یک برند مستحکم با هویت درست، ارائه اطلاعات و راهنمایی‌های مفید به مشتریان، ایجاد رابطه با مشتریان فعلی و … بکنید. بازاریابی درونگرا شامل بخش‌های مختلفی از جمله سئو (برای اینکه مطمئن شوید مشتریان شما را پیدا می‌کنند)، بازاریابی محتوا، بازاریابی رابطه‌ای و … می‌شود.

بازاریابی برونگرا

انگلیسی: Outbound Marketing

گاهی برای شرکت‌ها مهم است که به مشتریان بالقوه خود اعلام وجود کنند. این کار، با شناخت بهترین روش‌های تبلیغاتی و هدفگیری درست مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

بازاریابی اجازه‌ای

انگلیسی: Permission Marketing

permission-marketing-strategy

همه ما در طول روز تبلیغات مزاحم بسیاری را از طریق پیامک، ایمیل و … دریافت می‌کنیم. این تبلیغات انقدر زیاد شده‌اند که دیگر نه تنها آنها را بررسی نمی‌کنیم، بلکه نسبت به شرکت‌های تبلیغ‌دهنده کمی حالت تدافعی پیدا می‌کنیم. راه‌حل چیست؟ بازاریابی اجازه‌ای! کافی است از مشتریان خود برای تبلیغ کردن اجازه بگیرید. به همین سادگی!

حتما بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطب

بازاریابی وقفه‌ای

این استراتژی در مقابل مارکتینگ اجازه‌ای تعریف شده است و زمانی است که شما در فعالیت فعلی مخاطب وقفه ایجاد می‌کنید، تا برای او تبلیغ کنید. برای مثال، یک تبلیغ تلویزیونی از این دست تبلیغات محسوب می‌شود.

 بازاریابی انگیزه دار

انگلیسی: Cause Marketing

یک انگیزه خیرخواهانه پیدا کنید که هم برای شرکت شما و هم مخاطبان مهم باشد. سپس از جادوی آن برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. البته، برای این منظور باید شرکت خود را به خوبی بشناسید و بدانید که هدفتان کمک به چه کسانی است. توجه داشته باشید که بازاریابی انگیزه دار می‌تواند به صورت همکاری با یک موسسه خیریه انجام شده و در راستای کمک به هدف آنها تلاش کند. این نوع بازاریابی می‌تواند یک رابطه مستحکم بین شما و مشتریانتان ایجاد نماید.

بازاریابی محدوده نزدیک

انگلیسی: Close Range Marketing

از وای‌فای یا بلوتوث استفاده کنید تا پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی مغازه شما هستند، بفرستید. بازاریابی محدوده نزدیک به عنوان بازاریابی مجاورت (Proximity Marketing) هم شناخته می‌شود. به این فکر کنید که یک مشتری شما، وقتی از طریق بلوتوث یک پیشنهاد ویژه دریافت می‌کند که می‌تواند همان لحظه از آن استفاده کند، چقدر خوشحال می‌شود.

بازاریابی رابطه‌ای

انگلیسی: Relationship Marketing

بسیاری از شرکت‌ها هستند که تمرکز خود را بر روی ایجاد یک رابطه طولانی‌مدت با مشتری گذاشته‌اند و فقط برای فروش یک محصول به آنها تلاش نمی‌کنند (که خودش می‌شود بازاریابی تراکنشی). به شخصه، با این روش بازاریابی بسیار موافق هستم. اما چرا این روش موفق است؟ چون مشتریانی که برند شما را دوست داشته باشند، نه تنها پول بیشتری را برای محصولات و خدمات شما خرج می‌کنند، بلکه شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی می‌کنند. برای اینکه به قدرت بازاریابی رابطه‌ای پی ببرید، باید به شما بگویم که طبق آمار، ۸۰% فروش یک برند به ۲۰% مشتریان وفادارش است.

 بازاریابی دهان به دهان

انگلیسی: Word of Mouth Marketing

استراتژی بازاریابی دهان به دهان

مفهوم بازاریابی دهان به دهان از اسم آن به خوبی مشخص است. مردم با هم حرف می‌زنند و اطلاعات، از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. طبیعتاً آنها دوست دارند در مورد برندهایی که واقعاً دوست دارند، به دوستان و آشنایان خود بگویند. بازاریابی دهان به دهان یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن مردم می‌فهمند که چه محصول یا خدماتی خوب است. و بدون شک، بازاریابان مدرن هم باید روش‌هایی را پیدا کنند تا مشتریان در مورد آنها حرف بزنند.

حتما بخوانید: بازاریابی دهان به دهان چیست و چگونه در آن موفق شویم؟

بازاریابی سر و صدا

انگلیسی: Buzz Marketing

بازاریابی سر و صدا دار زمانی اتفاق می‌افتد که شما با انجام یک کار غیر منتظره سعی می‌کنید توجه مخاطبان را بدست آورید و به اصطلاح سر و صدا به پا کنید.

بازاریابی ویروسی

انگلیسی: Viral Marketing

viral-marketing-strategy

مطمئن هستم که شما هم تا به حال تبلیغات جالب بسیاری را در اینترنت، روی گوشی دوستان خود و … تماشا کرده‌اید. این تبلیغات آنقدر جذاب هستند که درست مثل ویروس بین آدم‌ها پخش می‌شوند و همه آنها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. زمانی که شما هم بتوانید تبلیغاتی این چنینی بسازید، وارد جهان بازاریابی ویروسی شده‌اید. (همانطور که احتمالاً حدس زدید، بازاریابی ویروسی ارتباط تنگاتنگی با شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ویدئویی دارد.)

حتما بخوانید: آمیخته بازاریابی: نگاهی جامع به استراتژی یک کسب و کار

بازاریابی بر حسب عملکرد

انگلیسی: Performance Marketing

تاکید این روش مارکتینگ، بر روی نتیجه است. هر تکنیک چقدر موثر بوده است؟ چند سر نخ فروش به وجود آمده است؟ از این سر نخ‌ها، چند نفر به مشتری تبدیل شده‌اند؟ اینها سوالاتی هستند که این نوع مارکتینگ از ما می‌پرسد و تا زمانی که نتوانیم آنها را به درستی اندازه‌گیری کنیم، مهر تائید بر روش‌های ما نخواهد زد. به لطف ابزارهای تحلیلگر آنلاین، امروزه این روش بازاریابی را به خوبی می‌توان پیاده‌سازی کرد.

بازاریابی CTA یا فراخوان عمل + بازاریابی نرخ تبدیل

انگلیسی: Call to Action Marketing یا CTA Marketing

بازاریابی فراخوان عمل به روش‌هایی اشاره دارد که برای تبدیل کردن ترافیک اینترنتی به سرنخ فروش یا مشتری به کار گرفته می‌شود. این کار می‌تواند توسط متن، گرافیک یا دیگر المان‌های طراحی وب‌سایت صورت بگیرد که مشتری را به انجام کاری دعوت می‌کنند (و فراخوان به عمل هستند). این استراتژی‌ها می‌توانند در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان آنلاینی به مشتری، عضویت آنها در خبرنامه یا … تاثیر بسزایی داشته باشند. و البته، با مشخص شدن فراخوان‌های عمل (یا خواسته‌هایی که شما از مشتری دارید) به خوبی می‌توان نرخ تبدیل را اندازه گرفت و بر حسب عملکرد، بازاریابی خود را به پیش راند.

 بازاریابی مخفیانه

استراتژی بازاریابی مخفیانهانگلیسی: Stealth Marketing

ما همه در مقابل تبلیغات، کمی حالت تدافعی به خودمان می‌گیریم و پیام آنها را به سختی قبول می‌کنیم. بازاریابی مخفیانه یک راه‌حل برای این مساله است. در این روش بازاریابی، شما محصولات و خدمات خود را به نحوی به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کنید که از نظر آنها تبلیغ نباشد. برای مثال، استفاده از گوشی موبایل یک برند در یک سریال تلویزیونی به صورت غیر محسوس می‌تواند یک نوع بازاریابی مخفیانه محسوب شود.

بازاریابی نهانی

انگلیسی: Undercover Marketing

بازاریابی نهانی یک زیرمجموعه برای استراتژی بازاریابی مخفیانه به حساب می‌آید. در این روش، افرادی به صورت حضوری محصول یا خدمات شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند، بدون اینکه مشخص شود که آنها قصد بازاریابی دارند.

بازاریابی روابط عمومی

انگلیسی: Public Relations Marketing

روابط عمومی یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابان موفق از رسانه‌ها برای ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود و مزایای آنها استفاده می‌کنند. به علاوه، زمانی هم که مشکلی پیش بیاید، داشتن یک استراتژی خوب روابط عمومی واقعاً حیاتی است. زمانی که موسس اپل یعنی استیو جابز زنده بود، این شرکت برای معرفی هر محصول جدید، یک کنفرانس بزرگ برگزار می‌کرد و مدیران جدید اپل هم این سنت را ادامه داده‌اند.

بازاریابی تدافعی

روش بازاریابی تدافعی

انگلیسی: Defensive Marketing

هر بازاری، یک پیشرو دارد. یک پیشرو که سهم بیشتری از این بازار را از آن خود کرده است. اما چنین کسب و کاری، همیشه توسط رقیبان خود تهدید می‌شود و باید تلاش کند تا سهم خود را از بازار حفظ کند. به راهکارهای چنین کسب و کاری برای حفظ جایگاهش، بازاریابی تدافعی گفته می‌شود.

بازاریابی تهاجمی

استراتژی بازاریابی تهاجمی

انگلیسی: Offensive Marketing

حتما بخوانید: بازاریابی اجازه‌ای چیست؟ تاثیر بیشتر تبلیغات با کسب اجازه از مشتری

در مقابل بازاریابی تدافعی، بازاریابی تهاجمی وجود دارد. شما به طور جدی شروع به حمله به نقاط ضعف رقبای خود می‌کنید و بر روی نقاط قوت خود تاکید می‌کنید. حال دیگر تصمیم شماست که ببینید حمله بهترین دفاع است، یا دفاع بهترین حمله.

 بازاریابی دیجیتال

انگلیسی: Digital Marketing

هر روشی را که از تکنیک‌های سنتی بازاریابی فاصله بگیرد و از ابزارهای دیجیتال (گوشی، تبلت، کامپیوتر، اینترنت و …) برای تبلیغات یک کسب و کار استفاده کند، به نام بازاریابی دیجیتال می‌شناسیم.

بازاریابی آنلاین یا وب

انگلیسی: Online Marketing یا Web Marketing

وقتی که تجارت راه خود را به اینترنت یافت، یک نوع جدید از بازاریابی نیز به وجود آمد. بازاریابان آنلاین تا به امروز تمام راهکارهای تبلیغاتی ممکن را، از بنرهای تبلیغاتی و پاپ آپ های (Pop Up) مزاحم گرفته تا تبلیغات تلگرام و ایمیلی، به کار گرفته‌اند تا توجه مشتریان خود را جلب کنند. اکثر استراتژی‌های بازاریابی آنلاین امروزی، ترکیبی از استراتژی‌های رشد هک وار و چند روش تبلیغاتی مختلف برای جلب توجه هستند.

بازاریابی آفلاین

انگلیسی: Offline Marketing

وقتی که اینترنت جایگاه خود را در جهان تثبیت کرد، دو دسته مختلف بازاریابی آنلاین و بازاریابی آفلاین پدید آمدند. بسیاری از شرکت‌ها هم تلاش کردند بازاریابی آفلاین خود را (که شامل تمام روش‌های قدیمی بازاریابی می‌شد) با بازاریابی آنلاین و تکنولوژی‌های روز دنیا ادغام کنند. یک نمونه خوب از این موضوع، دستگاه خوشحالی کوکاکولا است که توانست به بهترین نحو، این دو نوع بازاریابی را ترکیب نماید. برای دیدن ویدئوی مربوطه، به سراغ بخش بازاریابی چریکی بروید.

 بازاریابی ایمیلی

انگلیسی: Email Marketing

email-marketingایمیل از همان ابتدای ظهور اینترنت وجود داشت و خیلی زود توانست به یک ابزار ارتباطی پرطرفدار تبدیل شود. و هر جا که مردم بروند، کسب و کارها هم می‌روند. این شد که بازاریابان شروع به جمع‌آوری ایمیل مشتریان بالقوه و ارسال تبلیغات به آنها کردند و روش جدیدی در بازاریابی با عنوان بازاریابی ایمیلی شکل گرفت. بسیاری از کسب و کارهای تجارت-به-تجارت، از ایمیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید ایمیل‌های خود را به صورت انبوه به بانک‌های ایمیل از پیش جمع‌آوری شده بفرستید یا آنکه شروع به جمع‌آوری اعضا برای اشتراک ایمیلی خود کنید.

بازاریابی پیامکی

انگلیسی: SMS Marketing

در بازاریابی پیامکی، هدف شما این است که با ارسال پیامک با مخاطبان در ارتباط باشید و آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. این روش بازاریابی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند تاثیری فوق‌العاده روی درآمد شما داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که همچون بازاریابی ایمیلی، پیامک نیز می‌تواند به صورت انبوه یا اشتراکی ارسال شود.

بازاریابی سنتی

استراتژی بازاریابی سنتی

انگلیسی: Traditional Marketing

استفاده از روش‌های سنتی برای بازاریابی یک محصول یا سرویس را بازاریابی سنتی می‌نامیم. این می‌تواند شامل استفاده از ابزارهای مختلفی مثل تلویزیون، رادیو، بازاریابی کاغذی و … بشود.

بازاریابی کاغذی

انگلیسی: Print Marketing

وقتی که از تبلیغات کاغذی همچون بروشور، تراکت، کاتالوگ و … برای تبلیغات خود استفاده می‌کنیم، به استراتژی شما بازاریابی کاغذی گفته می‌شود.

حتما بخوانید: بازاریابی چریکی چیست؟ یک روش خلاقانه و به صرفه تبلیغات!

بازاریابی بشارتی

انگلیسی: Evangelism Marketing

بازاریابی بشارتی یک مدل پیشرفته از بازاریابی دهان به دهان است و هدف آن فقط یک چیز است: مشتریانی پیدا کنید که دیوانه‌وار برند شما را دوست دارند. آنها بدون هیچ هزینه‌ای، برند و محصولات شما را تبلیغ خواهند کرد و آن را به نحوی به دیگران معرفی می‌کنند که گویی بخشی از هویّت خود آنهاست. من شخصاً بارها علاقه خود به کوکاکولا را با دوستانم به اشتراک گذاشته‌ام.

بازاریابی تراکنشی

انگلیسی: Transactional Marketing

بالا نگه داشتن فروش می‌تواند کار سختی باشد و نیازمند روش‌های مختلف برای تشویق مشتریان به خرید. برای این منظور، فروشندگان معمولاً از تکنیک‌هایی همچون ارائه کوپون تخفیف و برگزاری رویدادهای فروش استفاده می‌کنند. برای مثال، همین دیجی‌کالای خودمان را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی، همیشه پیشنهادهای ویژه‌ای دارد که هدف آنها بدست آوردن مشتریان بیشتر است.

بازاریابی کمیابی

انگلیسی: Scarcity Marketing

استراتژی بازاریابی کمیابی

گاهی مواقع، مهم است که میزان موجود بودن یک محصول را در بازار کنترل کنید. این موضوع وقتی با کیفیت عالی یک محصول یا سرویس ترکیب شود، می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. یک نمونه خوب از این موضوع، شرکت رولز رویس بود که تمامی تولید نسخه چینی ماشین خود به نام فانتوم را به سرعت فروخت. آن هم وقتی که قیمت این ماشین از بسیاری ماشین‌های همرده بیشتر بود. بله، تعداد کم ساخته شده از این ماشین، هم قیمت بالاتر آن را توجیه می‌کرد و هم میل به خرید را در مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

بازاریابی مکاتبه‌ای

انگلیسی: Direct Marketing

به معنای یک مکاتبه مستقیم با مشتریان و سرنخ‌های فروش از طریق نامه، ایمیل، پیامک و دیگر روش‌های ارتباطی است.

بازاریابی جنس رایگان

انگلیسی: Freebie Marketing

چیزی را رایگان به مشتریان ارائه دهید یا محصولات و خدمات خود را ارزان به مشتریان ارائه دهید تا فروش سایر محصولات و خدمات خود را افزایش دهید.

بازاریابی خبرنامه‌ای

انگلیسی: Newsletter Marketing

یک راه عالی برای تبلیغ یک تجارت این است که یک خبرنامه ایجاد کنید تا بتوانید اطلاعات مفید و جدیدترین اخبار برند خود را در اختیار مخاطبان و مشتریان قرار دهید. بازاریابی خبرنامه‌ای یا اشتراکی در جهان مدرن به دو روش انجام می‌شود: بازاریابی ایمیلی و پیامکی. شما می‌توانید با استفاده از هر یک از این دو ابزار ارتباطی، جدیدترین پیشنهادات تجارت خود را به مشتریان بفرستید. بسیاری از کسب و کارهای جهانی و ایرانی از این روش توانسته‌اند به فروش بسیار بالایی دست پیدا کنند.

بازاریابی گوناگونی

انگلیسی: Diversity Marketing

استراتژی بازاریابی گوناگونی

زمانی که شما مشتریان خود را بر اساس سلایق، انتظارات، باورها، جهان‌بینی و نیازهایشان دسته‌بندی کنید و یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای هر یک بریزید، کل کار شما به نام بازاریابی گوناگونی شناخته می‌شود.

حتما بخوانید: بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!

بازاریابی مقاله‌ای

انگلیسی: Article Marketing

در صنعت‌هایی که مهارت بسیار ارزش دارد، مقالات می‌توانند ابزاری قدرتمند برای به نمایش گذاشتن دانش و تخصص شما باشند. برخی از اختراعات و محصولات هستند که به دلیل تخصصی بودن به این نوع بازاریابی نیاز دارند. یعنی شما باید اطلاعات فنی آنها را با استفاده از مقاله به مشتریان ارائه دهید.

بازاریابی رویدادی

انگلیسی: Event Marketing
استراتژی بازاریابی رویدادی

حضور در یک رویداد، راهی عالی برای افزایش فروش است. مشتریان معمولاً در یک رویداد دارای روحیه خوبی هستند و شانس خرید آنها زیاد است. پس بد نیست که وقتی آنها به یک کنسرت، نمایشگاه یا مسابقه فوتبال رفته‌اند، خود را به آنها معرفی کنید و حتی یک نمونه از محصول خود را به طور رایگان در اختیارشان قرار دهید.

بازاریابی نمایشگاهی

انگلیسی: Tradeshow Marketing

بسیاری از محصولات هستند که حتماً باید قبل از خرید تست شوند. برای مثال یک خودرو را در نظر بگیرید. آیا وقتی بخواهید پول زیادی بابت یک خودرو بدهید، به دنبال این نیستید که قبل از خرید خیلی خوب در مورد آن تحقیق کنید و حتی آن را تست کنید؟ نمایشگاه‌ها تمام فعالان یک صنعت را در کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند و شانس تست آنها را در اختیارشان بگذارند.

بازاریابی فصلی

انگلیسی: Seasonal Marketing

روش بازاریابی فصلی
رویدادهای فصلی یک راه عالی برای پیدا کردن مشتریان جدید هستند. حال این رویدادها می‌توانند از هر جنسی باشند. مثلاً به ولنتاین فکر کنید. یک فرصت فروش عالی برای بسیاری از شرکت‌ها. وقتی که برند خود را با رویدادهای فصلی مهم از زندگی مشتریان وفق بدهید، می توانید ربط بیشتری به زندگی آنها پیدا کنید.

بازاریابی جستجو

انگلیسی: Search Marketing

امروزه دیگر وقتی سوالی دارید، لزوماً آن را از دوستان خود نمی‌پرسید. بلکه اکثراً مستقیم به سراغ گوگل می‌روید و سوال خود را در آن جستجو می‌کنید. گوگل واقعاً در پاسخ دادن به سوالات میلیون‌ها آدمی که در روز از این ابزار استفاده می‌کنند، عالی است و آنها را به سایت درست هدایت می‌کند. در واقع، بیش از چند میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام می‌شود. با این حساب، واقعاً لازم نیست که یک نابغه باشید تا اهمیّت بازاریابی جستجو را بفهمید.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر جهان، به تنهایی و ظرف کمی بیشتر از یک دهه، چهره بازاریابی را به کل تغییر داده است و به هزاران و شاید صدها هزار کسب و کار مختلف کمک کرده تا تجارت آنلاین خود را رشد دهند. اما چگونه؟ روش اول این است که گوگل شما را در نتایج طبیعی یک جستجو نمایش دهد که نیازمند سئو یا بهینه سازی سایت برای کسب اعتبار نزد گوگل است. روش دوم هم تبلیغات گوگل است.

بازاریابی نیش

انگلیسی: Niche Marketing

منظور از نیش (Niche) یک بازار کوچک درون یک بازار اصلی است. وقتی که شما در یک بازار کار شلوغ فعالیت می‌کنید، شناسایی یک بازار کوچک خوب و تمرکز بر روی آن می‌تواند تبدیل به یک راهکار عالی برای موفقیت و شانس رقابت باشد. مثلاً تجارت کفش را در نظر بگیرید. تقاضا برای کفش، در دنیا زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها در این بازار هستند که به نیازهای کلی مشتریان پاسخ می‌دهند. بنابراین این بازار ممکن است شلوغ به نظر برسد. اما همچنان یک کسب و کار می‌تواند یک بازار کوچکتر را در بازار اصلی یعنی کفش هدف قرار دهد.

برای مثال، شرکت Vans را در نظر بگیرید که با هدفگیری بازار کفش اسکیت توانست به موفقیت بسیار بالایی برسد. خوبی فعالیت در بازار نیش این است که شما می‌توانید با تمرکز بیشتری کار کنید و در نتیجه محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارائه دهید.

حتما بخوانید: بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین استفاده را بکنیم؟

بازاریابی قطره‌ای

انگلیسی: Drip Marketing

بازاریابی چکه‌کنان یک استراتژی ارتباطی است که یک مجموعه از قبل نوشته شده از پیام‌ها را به مرور زمان برای مشتریان یا سرنخ‌های فروش می‌فرستد یا بهتر است بگویم به سمت آنها می‌چکاند. این پیام‌ها معمولاً به وسیله بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، اما از دیگر رسانه‌های تبلیغاتی نیز می‌توانند استفاده کنند.

بازاریابی مجمعی

انگلیسی: Community Marketing

مجمع یا community به گروهی از آدم‌ها اطلاق می‌شود که با هدف مشخصی دور هم جمع شده‌اند و یک جامعه کوچک را تشکیل داده‌اند. شما می‌توانید با این جامعه کوچک یک مکالمه مداوم داشته باشید و در مورد نیازها و خواسته‌های آنها صحبت کنید. در مقایسه با روش‌های بازاریابی توده‌ای یا تمرکز برای فروش