اردیبهشت 8, 1403

ترکیبات مفید قارچ گانودرما چیست؟

ترکیبات مفید قارچ گانودرما چیست؟

 قارچ منبع عظیمی از پروتئین است که بخش بزرگی از پروتئین را در بدن انسان تامین می ‌کند. این پدیده سبب افزایش مصرف آن شده است و مردم با آگاهی بیشتر از فواید قارچ، به مصرف آن رو ‌آورده ‌اند. قارچ گانودرما یکی از ارزشمند‌ترین مواد خوراکی است که در گروه گیاهان دارویی قرار می ‌گیرد. قارچ گانودرما یک گیاه شفابخش محسوب می ‌شود که جایگذین بسیاری از داروهای شیمیایی شده است. در ادامه به شرح عناصر مفید قارچ گانودرما و ترکیبات آن می ‌پردازیم.

ویتامین های قارچ گانودرما

ویتامین ‌هایی از جمله ویتامین D و ویتامین E از ویتامین ‌های موجود در قارچ گانودرما هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

ویتامین D: قارچ گانودرما، به خصوص اگر در آفتاب خشک شود حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است. ویتامین D یکی از ویتامین‌ هایی به شمار می ‌رود که به ندرت در غذا یافت می ‌شود. منبع این ویتامین بیشتر از همه نور خورشید است. با این حال، روغن کبد ماهی نیز مقادیر بالایی از این ویتامین دارد. تخم مرغ نیز حاوی مقدار کمی ویتامین D است.

ویتامین E: در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، مقادیر انواع مختلف ویتامین E در چندین نوع گانودرما مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که میزان کل ویتامین E در انواع مختلف این قارچ بسیار متفاوت است. علاوه بر این، آلفا توکوفرول و بتا توکوفرول در مقادیر بسیار متفاوت در این قارچ ها اندازه گیری شدند.

ویتامین های گروه B: علاوه بر ویتامین D، بیشتر قارچ های دارویی ترکیبات منحصر به فردی را از ویتامین های گروه B دارا هستند که یافتن آنها در سایر گونه های گیاهی بسیار دشوار است. میزان ویتامین های گروه B در قارچ های دارویی بسته به محل دقیق رشد آنها متفاوت است، اما در ترکیب بسیاری از قارچ های دارویی، ویتامین‌ های B2، B3، B6 و حتی B12 وجود دارند.

وجود ویتامین های B جهت تبدیل غذا به سوخت ضروری هستند و به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می کنند. این ویتامین ها معمولا به مقدار زیاد در شیر، تخم مرغ، پنیر، جگر، گوشت سفید و قرمز و سبزیجات یافت می شوند. برخی از ویتامین های گروه B در برابر حرارت مقاوم هستند و برخی از آنها به سرعت در گرما غیر فعال می شوند؛ به همین دلیل روش استخراج و تهیه عصاره قارچ های دارویی، از جمله گانودرما در میزان ویتامین های گروه B نقش مهمی دارد.

مواد معدنی و ترکیبات قارچ گانودرما

تجزیه و تحلیل اولیه گانودرما نشان داده است که فسفر، سیلیس، گوگرد، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از عناصر معدنی اصلی این قارچ هستند. آهن، سدیم، روی، مس، منگنز و استرانسیم و همچنین فلزات سنگینی مانند سرب، کادمیوم و جیوه در مقادیر کمتری شناسایی شده‌ اند. همچنین قارچ گانودرما می‌تواند تا ۷۲ میکروگرم در هر گرم وزن خشک سلنیوم داشته باشد و ۲۰ تا ۳۰ درصد از سلنیوم معدنی موجود در محیط رشد را به پروتئین های حاوی سلنیوم تبدیل کند.

این مطلب را هم بخوانید :   دستیابی به رضایتمندی مشتری با روش های جدید

ژرمانیوم از نظر غلظت (۴۸۹ میکروگرم در گرم) پنجمین ماده معدنی فراوان در گانودرما طبیعی است. این ماده معدنی در بسیاری از غذاهای گیاهی از جمله جینسینگ، آلوئه ورا و سیر نیز یافت می شود. گرچه ژرمانیوم یک عنصر ضروری نیست، اما دارای فعالیت ضد توموری، آنتی اکسیدانی و جهش ژنتیکی در دوزهای پایین است.

عناصر مفید قارچ گانودرما و پروتین های موجود

قارچ گانودرما ترکیبات دیگری نیز دارد. میزان پروتئین گانودرما خشک شده حدود ۷ تا ۸ درصد است که میزان آن نسبت به قارچ های دیگر کمتر می باشد. گزارش شده است که پروتئین های زیست فعال گانودرما از جمله LZ-8 در خواص دارویی این قارچ نقش مهمی دارند.

میزان کربوهیدرات و فیبر خام قارچ گانودرما خشک شده به ترتیب 26-28% و 59% به دست آمد. علاوه بر این، ترکیبی به نام لکتین از قارچ ها جدا شده است؛ لکتین ها (از کلمه لاتین legere به معنای برداشتن) پروتئین ها یا گلیکوپروتئین های غیر آنزیمی هستند که کربوهیدرات ها را به یکدیگر متصل می کنند.

پلی ساکاریدها و پپتیدوگلیکان های قارچ گانودرما

قارچ ها به دلیل تنوع ساختارهای پلی ساکارید با وزن مولکولی بالا قابل توجه هستند و پلی گلیکان های فعال در تمام قسمت های قارچ یافت می شوند. پلی ساکاریدها ماکرومولکول های بیولوژیکی با ساختارهای متنوع و خواص فیزیکوشیمیایی گسترده هستند.

بر اساس یک گزارش، پلی ساکاریدهای GL-PSs گانودرما طیف وسیعی از فعالیت های بیولوژیکی از جمله اثرات ضد التهابی، هیپوگلیسمی، التیام زخم، التیام تومور و تحریک سیستم ایمنی را نشان می دهند. پلی ساکاریدهای گانودرما معمولا با استخراج با آب گرم و سپس ته نشینی با اتانول یا متانول به دست می آیند، اما می توانند با آب و قلیایی نیز استخراج شوند.

جمع بندی

در پایان این مطلب توصیه می‌ کنیم که حتما به نحوه مصرف قارچ گانودرما توجه داشته باشید. قارچ گانودرما در دوز کوچک اثربخشی بالایی دارد و مصرف بیش‌ از حد آن توصیه نمی شود. در این مطلب به شرح اطلاعاتی در رابطه با قارچ گانودرما و ترکیبات مفید آن پرداخته شد. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشند. جهت خرید قارچ گانودرما به گانودرما مارکت مراجعه کنید.