پایان نامه مدیریت

مقاله رایگان درباره جنگ جهانی دوم

دانلود پایان نامه

کنندگان
تنها پیشنهاد دهنده قیمت و تولید کننده محصولی که شرکت خریدار طراحی کرده است
بعنوان بخشی مکمل در گروه تکوین محصول
معیار گزینش عرضه کننده
قیمت پیشنهادی
سابقه همکاری و تجربه
تعیین قیمت
بر اساس هزینه های عرضه کننده
تعیین قیممت هدف بر مبنای ظرفیت بازار
نوع رابطه با عرضه کننده
بر مبنای سود یکطرفه و بدبینی
سود دو طرفه، اطمینان و تبادلات اطلاعات
تعداد افراد درگیر
در آغاز کم است و هنگام عرضه زیاد
به تدریج کم می شود
رفع عیوب
در مرحله نهایی (مونتاژ) بعد از انباشت عیوب
تحلیل و ریشه یابی و حذف عیوب با چرا های پنج گانه
در کل اهداف تولید ناب به قرار زیر است(جعفر نژاد و همکاران، 1390: 165):
موجودی صفر
ضایعات صفر
زمان آماده سازی صفر 
حمل و نقل صفر 
از کارافتادگی ماشین آلات صفر 
زمان تدارک بین سفارش مشتری تا ارسال محصولات و یا قطعات
از منظر صاحبنظران، تولید ناب مشخصههای زیر را نیز دارا است(جعفر نژاد و همکاران، 1390: 176):
استفاده از تولید بهنگام ( JIT)
تاکید بر پیشگیری از تولید محصول معیوب
پاسخ به نیازهای مشتریان
کایزن
سیستم افقی ارتباطات
افزایش ادغام وظایف
در کل تولید ناب را می توان در پنج مولفه خلاصه کرد. با درک دقیق این اصل ها و سپس با تلاش برای گره زدن آن ها به یکدیگر، می توان ضمن به کار گیری کامل شیوه ها و فنون ناب به راهکاری پایدار در ناب سازی سازمان و فرایند های آن است دست یافت. این پنج مولفه عبارتند از (جعفر نژاد و همکاران، 1390: 210):
تعیین ارزش دقیق هر محصول معین از دیدگاه مشتری: نقطه شروع و اساس تولید ناب، ارزش است. این تنها مصرف کننده نهایی است که می تواند ارزش را تعریف کند و ارزش، تنها هنگامی دارای معنی و مفهوم است که در چهار چوب یک محصول معین بیان شود، محصولی که نیازهای مصرف کننده خود را با قیمتی معین و در زمانی معین برآورده سازد. باید توجه نمود که این تولید کننده است که ارزش را می آفریند. در این قسمت دو موضوع بایستی مورد توجه قرار گیرد؛ یکی محصولات معینی است که تولید کننده منتظر است تا مصرف کنندگان معینی، در ازای قیمت آن ها را خریداری کنند، تا سبب چرخش کسب و کار شرکت باشد و دیگری نحوه اصلاح عملیات تولید و کیفیت تحویل این محصولات است به گونه ای که به طور پیوسته از هزینه های اصلی آن ها کاسته شود. از این رو تولید ناب باید با تلاشی آگاهانه آغاز شود برای تعریف دقیق ارزش در چهار چوب محصولاتی معین که واحد قابلیت های معینی هستند و در ازای بهایی معین ارائه می شوند که حاصل برقراری گفتگو با مشتریان معین است.

 
 
بنگاه های اقتصادی ناب پیوسته باید همراه با گروه های محصول خود به باز نگری مستمر ارزش بپردازند و همواره از خود بپرسنذ آیا بهترین تعریف را برای آن یافته اند؟ ظرورت بسیار دارد که تولید کنندگان به تعریف مجدد ارزش بپردازند، زیرا این امر مهم دست یابی به خریداران بیشتر است، و توانایی یافتن خریداران بیشتر و فروش سریع تر، اهمیت بسیاری برای موفقیت در تولید ناب دارد. سازمان های ناب در این صورت خواهند توانست مقادیر قابل توجهی از منابع و ذخایر خود را آزاد کنند. عنصر نهایی در تعریف ارزش، هزینه هدف است. ولی وقتی محصول تعریف می شود، مهمترین وظیفه در امر تعیین ارزش، آن هزینه هدف تعیین شود به شرط آنکه مورد هایی مشهود و موجود در فرایند حذف شده باشد.
 بنگاههای اقتصادی ناب مجموعه قیمتها و مشخصه هایی را که توسط شرکت های معمول و متعارف به خریداران پیشنهاد می شود را بررسی می کنند و سپس می پرسند از طریق کاربرد شیوه های ناب، چه مقدار از هزینه ها قابل کاهش است و آنها در واقع میپرسند، هزینه بدون مودای این محصول وقتی که گامهای غیر ضروری حذف شوند و ارزش به حرکت در آید چه قدر خواهد بود؟ چنین هزینه هدفی به طور قطع، بسیار پایین تر از هزینه هایی است که رقبا متحمل می شوند.
شناسایی جریان ارزش محصولات : نقشه جریان ارزش، همه اعمال لازم برای طراحی، سفارش و ساخت یک محصول معین را شناسایی می کند، تجزیه و تحلیل جریان ارزش، نشان می دهد که در طول جریان ارزش سه نوع فعالیت صورت می گیرد:
فعالیتهایی که آشکارا ارزش آفرینند.
فعالیتهایی که ارزش آفرین نیستند، ولی اجتناب ناپذیرند یعنی در صورت حذف در روند تولید اثر می گزارند (مودای نوع اول)
فعالیتهایی که هیچ ارزشی نمی آفرینند و به راحتی می توان آن ها را حدف کرد. (مودای نوع دوم)
نهایتاً باید توجه داشت که در کل حرکت تولید باید به سمتی برود که تماماً ارزش باشد ولی جریان ارزش خود به سه بعد دیگر نیز قابل تقسیم است:
بعد فیزیکی یا تولید، که از مواد اولیه شروع شده و به تولید محصول می رسد.
بعد برنامه ریزی یا زمان بندی، که از سفارش کیری شروع شده و به تحلیل می رسد.
بعد طراحی و مهندسی، که یک فکر اولیه شروع شده و به نمونه اولیه می رسد.
ایجاد حرکت بدون وقفه در این ارزش: حرکت عبارتست از انجام وظایف به پیشرونده در طول جریان ارزش به گونه ای که یک محصول بدون توقف، بدون ظایعات و بدون پس روی، از طراحی با بازار، از سفارش به تحویل و از مواد خام به دست خریدار برسد برای دست یابی به این منظور، وقتی ارزش تعریف شد، به کل جریان ارزش مشخص شد که به طور خلاصه شیوه به حرکت درآمدن ارزش عبارتند از:
عطف توجه به یک هدف واقعی، یعنی تمرکز بر یک طرح معین یا یک سفارش معین و یا خود محصول و تحت نظر گرفتن آنرا از آغاز تا پایان.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مشابه :  پایان نامه رشته مدیریت با موضوع:صنعت بانکداری-دانلود کامل

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

نادیده گرفتن مرزهای سنتی شغل ها، مسیر های شغلی، کارکردها و سازمان ها است تا یک سازمان ناب پدید آید.
باز اندیشی وظایف کاری به این منظور که موداها حذف شوند.
باید توجه داشت این سه مرحله باید هم زمان انجام شوند این مراحل تمامی ساختارها یا فعالیتهایی که موجب مودا در جریان تولید می شوند و زمان انتظار ساخت را افزایش می دهند شناسایی و حذف می کنند.
امکان دادن به مشتری تا بتواند این ارزش را از تولید کننده بیرون بکشد : همان گونه که مشاهده می کنید یکی از ویژگی های متفاوت تولید ناب، به کار گیری سیستم تولید کششی در آن است، سیستمی که اوهنو از یک سوپر مارکت بزرگ در آمریکا الهام گرفت.
تعقیب کمال: هنگامی که سازمآن ها تعیین درست ارزش، شناسایی کل جریان ارزش، ایجاد گامهای ارزش آفرین برای ایجاد حرکت پیوسته محصولات معین دست میزنند و اجازه میدهند مشتری ارزش را از بنگاه اقتصادی بیرون بکشد، زمان پرداختن به این اصل تولید ناب، یعنی تعقیب کمال است. و کمال عبارتست از، از بین بردن کمال مودا به طوری که همه فعالیتهای که طی جریان ارزش انجام می گیرند، ارزش آفرین باشند.
در پایان مزایای تولید ناب را نیز میتوان به قرار زیر آورد(جعفرنژاد و همکاران، 1390: 185):
کاهش نیروی کار و بالا بردن بهره وری نیروی کار
کاهش در زمان بازده (مدت زمان لازم برای رسیدن یک محصول بدست خریدار از مواد اولیه تا محصول نهایی)
بالا بردن کیفیت و کاهش میزان عیوب
کاهش زمان عرضه محصول به بازار (کاهش زمان طراحی و تغییر محصول)
کاهش موجودی انبار و موجودی در جریان ساخت
کاهش فضای تولید مورد نیاز
کاهش زمان راه اندازی و زمان تولید
2-3-1) تولید ناب و تولید چابک
با توجه به روند ظهور سیستمهای مختلف تولید که در تاریخچه سیست های تولید مطرح گردید، سیستمهای تولید را می توان به چند دسته اساسی سیستم تولید انبوه و سیستم تولید نوین (بهنگام و ناب) و سیستم تولید در آینده (چابک) تقسیم نمود. پیروی از سیستم ناب باعث کاهش زمان تولید، افزایش کارآیی کارکنان و کیفیت محصولات، انعطاف پذیری بیشتر نسبت به بازار، افزایش عمر ماشین آلات و تجهیزات و کاهش هزینه های سربار می شود. 
در سال 1991 دانشگاه لی های، با حمایت مالی نیروی دریایی ایالات متحده ی امریکا به همراه مؤسسه آیکوا مطالعاتی بر روی 13 سازمان تولید کننده ی بزرگ جهان جنرال موتور، جنرال الکتریک و… انجام دادند که هدف از مطالعه ی فوق، پاسخ به این سؤال بود که سازمان موفق در سال 2006 دارای چه ویژگی هایی خواهند بود. تولید چابک، یک سیستم تولید با قابلیت های فوق العاده برای رسیدن به تغییرات سریع بازار است. سیستم تولیدی به سرعت بین مدل های محصول یا بین خطوط تولید جا به جا شده و به تقاضای قشری در زمان واقعی به صورت ایده آل پاسخ می دهد. بهطور کلی تولید ناب روشی است که در آن بهبود مستمر فرآیندهای تولیدی و کاهش ضایعات و هزینه ها و افزایش کیفیت توجه می شود در حالی که در تولید چابک، حالت تکامل یافته ی تولید ناب است و به انعطاف پذیری تولید و پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری توجه می نماید (Rachel, 2000: 54) .
یکی از مواردی که در ترکیب و یکپارچه سازی عرضه ناب و چابک نقش اساسی دارد نقطه جدایش است. نقطه جدایش بخشی از زنجیره عرضه که درگیر با سفارشهای مستقیم مشتری است را از بخشی که بر مبنای برنامه ریزی فعالیت می کند جدا میسازد. از منظری دیگر نقطه جدایش نقطه ای است که در آن موجودی استراتژیک به عنوان نقطه جدایش ذخیره، بین سفارشهای نوسانی مشتری و تولید، تغییر می کند. درنظرگرفتن نقطه جدایش با بحث تأخیر نیز مرتبط است. یعنی نقطه جدایش به افزایش کارایی و اثربخشی در زنجیره عرضه کمک می کند. میزان این کارایی و اثربخشی با نزدیک تر کردن نقطه جدایش به مشتری نهایی بیشتر می شود. به تأخیر انداختن نقطه تغییر محصول خطر مواجه شدن با کمبود و همچنین مازاد موجودی را کاهش می دهد (Stratton, 2003:10) .
شکل 2-6) پیادهسازی مدل درخت حقیقت جاری برای ترکیب عرصه ناب و چابک (Rachel, 2000: 17)
تولید چابک و تولید ناب دارای تفاوتهایی هستند که بهطور خلاصه در جدول زیر نمایش داده شده است.
جدول 2-2) تفاوت های تولید ناب و چابک (Rachel, 2000: 17)
وجه تمایز
تولید چابک
تولید ناب
اصول
ارج نهادن به مشتری / همکاری در جهت بهبود رقابت / سازماندهی در جهت پیشرو بودن در تغییرات/ بهره گرفتن از اطلاعات و افراد
کاهش ضایعات / کیفیت برتر/ خطوط تولید / نعطاف پذیر/ بهبود مداوم
فلسفه و نحوه اداره سازمان
رهبری
مدیریتی
سازمان
چند مهارتی / تفویض قدرت و اختیار
کار تیمی و مشارکتی / ساختار تخت
مرکز توجه و تمرکز
افراد و اطلاعات
فنآوری و سیستم ها
محصول
بر اساس خواسته مشتری و منطبق با هدف (توجه به مشتری)
تنوع زیاد و کیفیت بالا (توجه به بازار)
فرآیند تولید
سازگار / دانش گرا
انعطاف پذیر / خودکار
صرفه جویی
صرفه جویی در تنوع (با تحلیل هزینه/ منفعت)
صرفه جویی در ضایعات
تامین کنندگان
انتخاب از میان تعداد زیادی تامین کننده / ایجاد اطمینان و اعتماد در کوتاه مدت / تقسیم ریسک و سود با آن ها
انتخاب از میان تعداد کمتری تامین کننده/ ایجاد اطمینان و اعتماد در بلندمدت / همکاری و تشریک مساعی
بازار
کوچک و غیرقابل پیش بینی
قابل پیش بینی
محرک ها
مشتری / اقتصاد تنوع / بازار غیرقابل پیش بینی/ تولید براساس سفارش
بازار / اقتصاد ضایعات/ بازارهای قابل پ
یش بینی/ تولید بر اساس پیش بینی
جدول 2-3) مقایسه ویژگی های زنجیره ناب و چابک (Rachel, 2000: 12)
ویژگی ها
زنجیره تامین ناب
زنجیره تامین چابک
هدف اصلی
برآورد تقاضا با کمترین هزینه
برآورد تقاضا با بیشترین سرعت
نوع محصول
کالای عمومی و محصولات میانی
کالاهای مد و محصولات مصرفی
تقاضای بازار
قابل پیش بینی
فرار و بی ثبات
تنوع محصول
کم
زیاد
حاشیه سود
کم
زیاد
هزینه غالب
هزینه های فیزیکی
هزینه های بازاریابی و حضور در بازار
استراتژی تولید
حداکثر استفاده از تجهیزات جهت کاهش هزینه

ظرفیت تولید بسیار منعطف جهت پاسخ به نوسانات تقاضا
استراتژی کنترل موجودی
کاهش سطح موجودی جهت کاهش هزینه ها
نگهداری موجودی جهت برآورده کردن تقاضای پیش بینی نشده
استراتژی تامین مواد
انتخاب تامین کننده بر مبنای هزینه و کیفیت
انتخاب تامین کننده بر مبنای کیفیت، انعطاف پذیری و سرعت تحویل
استراتژی حمل و نقل
انتخاب روش های کم هزینه و قابل اطمینان
انتخاب روش های سریع و قابل اطمینان
2-3-2) چالش های توسعه تفکر ناب
پیاده سازی تولید ناب از نقطه نظر استراتژی چه در محیط درونی و چه در محیط عمومی و عملیاتی سازمان بسترهای مناسب را می طلبد. یکی از بارزترین این بسترها بروز یک بحران است، کما اینکه بحران صنعت خودروسازی در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، سنگ بنای این تفکر در شرکت تویوتا شد و توسعه این نگرش جدید در ژاپن نیز پس از بحران نفتی 1974 رخ داد. در کشور ما عدم وجود سیاست های مناسب و فعالیت های جدی به منظور ایجاد امکان رقابت در کلاس جهانی از یک سو و ساختار سنتی صنعت از سوی دیگر ایجاد زمینه ای نامطلوب را در این خصوص به دنبال داشته است. از سوی دیگر اجرای عملیات ناب مستلزم شناخت ابعاد مختلف تفکر ناب و حصول یک بینش ناب است. در کشور ما آنچه که از تولید به هنگام در وهله اول به ذهن آمده است، ایدهی موجودی صفر است که با بازار پرتلاطم موجود و عدم ثبات قیمتها در آن تأمین موجودی به هنگام را با شکست مواجه می کند، حال آنکه این مفهوم تنها جزئی کوچک از تفکر نظام مند تولید ناب است (عسگری، 1392: 2) .
2-3-3)راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب
راهبردهای سازمانی توسعه تفکر ناب را میتوان به صورت زیر طبقهبندی نمود (مرادی، 1392: 2):
تبیین مفاهیم تولید ناب در سراسر سازمان: اگرچه درک مدیران ارشد از لزوم حرکت در مسیر ناب سازی شرط اساسی در اجرای موفق پروژه در تمام مراحل، بویژه گام های ابتدایی است و یک جریان از بالا به پائین را دارد، اما اجرای پروژه دارای یک جریان پائین به بالا است. به عبارت دیگر، هرگونه حمایت مدیران ارشد سازمان در صورت عدم وجود یک جنبش عملیاتی خودجوش بی ثمر بوده، در صورت هرگونه پیشرفت، مستمر نخواهد بود. این نکته به اهمیت بالای نقش نیروی انسانی در همه سطوح سازمانی اشاره دارد و بر این مهم تأکید می کند که مفاهیم تولید ناب باید در سراسر سازمان تبیین شود. ایجاد بستری برای اینکه کارکنان عملیاتی خود را، هم در دغدغه ها و مشکلات مدیران ارشد و هم در منافع ایشان سهیم بدانند، یکی از مهم ترین این مفاهیم است.
یک گام آموزش، یک گام عمل: یکی از ابعاد برجسته تفکر ناب توجه و تمرکز آن بر مفهوم یادگیری به معنای لزوم آموزش توأم با عمل است. هرگونه آموزش تئوریک که زمینه لازم برای اجرای آن فراهم نبوده و منجر به عمل نشود و یا برنامه ای برای بکارگیری آن در نظر گرفته نشده باشد در دیدگاه ناب مطرود است. اصل تقدم کارخانه که حضور فعال و تلاش پیگیر کلیه مدیران را متذکر می شود، ناظر به همین مطلب است. در واقع رویکرد ناب برای فعالیت های عملیاتی ارزش ویژه ای قائل است و به همین دلیل در ایجاد یک محیط پویا و تسطیح ساختار سازمانی بسیار مؤثر است. استفاده از مشاورین تولید ناب نیز چنانچه مقطعی و محدود باشد و اجرای پروژه مستقیماً توسط خود مشاور انجام پذیرد، نتیجه ای مشابه بسیاری از پروژه های مهندسی مجدد را به دنبال داشته و با خروج مهندسین مشاور از سازمان یک روند برگشت به عقب را خواهد داشت. به بیان دیگر، تأکید تولید ناب بر وجود یک عامل تغییر در سازمان که اولاً اصول تفکر ناب را کاملاَ درک کرده باشد و ثانیاً مجری پروژه بوده و حرکت در مسیر بهبود را استمرار بخشد شاهد این مدعاست.
ناب سازی یک وظیفه همگانی: با اجرای عملیات ناب در مراحل نخستین، یکی از گام ها ایجاد دفتر پیشبرد ناب است، اما این عمل می تواند زنگ خطری برای تسریع در ناب سازی سازمان تلقی شود، و این زمانی است که انجام فعالیتهای بهبود مستمر به این بخش منحصر شده و یا به ابعاد مختلف مدیریت سازمان توجهی نشود. به عبارت دیگر، انجام فعالیت های ناب سازی در سازمان یک فعالیت اضافی در کنار دیگر وظایف روزانه نیست، بلکه نگاهی نوین به آن ها است. تعیین مدیران جریان ارزش برای خانواده

مطلب مشابه :  منابع مقاله دربارهمدیریت عملکرد
90

دیدگاهتان را بنویسید