بازار هدف چیست؟ انواع استراتژی انتخاب بازارهای هدف

بازار هدف کار و کاسبی خود رو شناسایی کردین؟ اصلاً منظور از بازارهدف چیه؟ در ادامه این مقاله با ما همراه شید تا با نوعای جورواجور بازارهای هدف آشنا شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ وقتی که تقسیم بندی بازار رو واسه خودتون انجام دادین، به یه بازار هدف مشخص واسه خودتون دست پیداکرده اید. حالا براساس تقسیم بندی که انجام داده اید، خصوصیات و ویژگی های هر کدوم از این بازارهای هدف ممکنه با همدیگه فرق داشته باشه.

اگه در حال انجام تقسیم بندی براساس خصوصیات جمعیت شناختی باشین، پس تقسیم بازار هدف شما ممکنه براساس اندازه درآمد اعضای بازار شما باشه یا اینکه ممکنه بر جنسیت یا سن اون ها باشه.

اگه براساس خصوصیات روان شناختی این تقسیم بندی رو انجام می بدید، نوع بازار هدف شما بازم فرق داره. در ادامه با ۲۲ نوع جور واجور از بازار هدف براساس نوع تقسیم بندی انجام شده آشنا می شیم.

۹ شکل جور واجور از بازارهای هدف براساس خصوصیات جمعیت شناختی

۱. سن: بازار هدف می تونه براساس سن مصرف کننده انتخاب شه. بهترین مثال در این مورد لباس و پوشاکه که براساس سن مصرف کننده تغییر می کنه.

۲. جنسیت: با در نظر گرفتن همین مثال پوشاک، اگه تصمیم گرفته باشین که تنها خواهان بازاریابی محصول خود به یه جنسیت خاص باشین، پس بازار هدف شما براساس دو جنسیت جور واجور موجود در جامعه متفاوت می باشه و به همین ترتیب اجناس شما هم متفاوت از همدیگه می شه.

۳. نژاد: بسیار تصمیم های اتخاذشده بوسیله یه نفر براساس بومی بودن فرد و اصالت ایشون اتخاذ می شه. مسئله نژاد فرق های بسیار زیادی روی تصمیمات خرید شما می تونه بسازه. بر این پایه یه مشتری آسیایی تصمیم خریدی متفاوت از یه فرد بومی آمریکا داره.

۴. درآمد: ساعت های ساخت برند رولکس واسه این مورد مثال عالی و مناسبی هستن، چراکه کالاهایی عادی و معمولی جفت و جور کرده اما مشتریان خودشو براساس اندازه درآمد اون ها از بقیه متفاوت می کنه. البته، اندازه درآمد می تونه انگار یکی از ویژگی های روان شناختی هم در نظر گرفته شه.

۵. مذهب: بعضی از مردم وقتی که مسئله نژاد و مذهب مطرح می شه، این دو موضوع رو با همدیگه اشتباه می گیرند و شما باید به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. با در نظر گرفتن مثال مطرح شده در بالا، افراد بومی آسیا دارای مذاهب مختلفی هستن و پای در هر کشوری که در منطقه آسیا می گذارید با یه دین و مذهب جدید روبرو می شید که بعضی وقتاً حتی تو یه کشور هم ممکنه با چندین دین جور واجور روبرو باشین. به همین ترتیب اگه تصور کنین که مسیحیت هم تنها یه دین و فرقه س، باز سخت از مرحله پرتین. با یکم بررسی به خوبی می تونید شاخه های زیادی از دین مسیحیت رو پیدا کنین. پس اگه بازار هدف شما براساس مذهب تقسیم بندی می شه، باید تصمیم های خود براساس اون در پیش بگیرین.

۶. شغل: همونطور که یه مهندس نمی تونه یه داروی خاص ضد حساسیت رو واسه شما تجویز کنه، یه محصول که واسه استفاده تو یه شغل یا بوسیله یه فرد حرفه ای تو یه شغل خاص جفت و جور شده هم نباید واسه یه شغل یا حرفه دیگه مورد استفاده قرار بگیره.

۷. اندازه خونواده: خودروهای شاسی بلند اسکورپیو، رنو داستر و تویوتا اینووا عموما واسه استفاده خونواده هایی طراحی و تولیدشده ان که تعداد اعضای خونواده اون ها زیاده یا اینکه باید به شکل گروهی با همدیگه مسافرت کنن. پس اندازه خونواده یکی دیگه از شکل های جور واجور بازارهای هدفه.

۸. موقعیت جغرافیایی: اگه یه رستورانی که مثلا در نزدیکی منزل شما واقع شده، اجناس خودشو واسه آدمایی معرفی و تبلیغ کنه که در فاصله ای به نسبت دوری از منزل شما ساکن شدن، نتیجه روشن این کار شکست شرکت در فعالیت و کسب وکار خودشه. یعنی می توان گفت که این رستوران باید آدمایی رابطه برقرار کنه که در فاصله کمتری به ایشون قرار دارن، چراکه زمان مسافرت و به یه جور نقل وانتقال واسه رسیدن به رستوران در زمان انتخاب این خدمات یکی از موارد اصلی و مهم در نظر گرفته می شه.

۹. کد پستی: بعضی شرکتای عرضه کننده جنسای زود مصرف یا خرده فروشی های کوچیک و هم اینکه واسطه ها مشتریان خودشون براساس کدهای پستی اون ها هدف تبلیغات خودشون قرار میدن. بالاتر از اون کد پستی قلمرو حریف به حساب اومده و اون مناطق هدف تبلیغات و اهداف بازاریابی خود قرار نمی بدن.

شکل های جور واجور بازارهدف براساس خصوصیات روان شناختی

۱۰. فعالیت های مصرف کننده: آدیداس، ریبوک و نایک همه اجناس خودشون رو براساس یکی از فعالیت های مصرف کننده به بازار معرفی می کنن و اون ها سلامت موندن ازلحاظ فیزیکیه. با این ایده سیاسی و طرز فکر نایک و ریبوک باقدرت اجناس خودشون رو در بازار معرفی کرده ان و رهبران بازار در این میدون شناخته می شن.

۱۱. چیزهای مورد علاقه: اگه بازم به مثال مطرح شده در بالا به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، می توان گفت هرکی که از برند Jimmy Choo خرید می کنه درآمد کافی واسه خرید از اینجور برنده های لوکسی رو هم داره و علاقه مند به جفت و جور شکل های جور واجور کفش به عنوان یه کالا هست. به طور مشابه، بعضی از مردم علاقه مند به جمع بیاری وسایل عتیقه یا شکل های جور واجور تمبر هستن. درواقع، اگه اهداف خود رو براساس چیزهای مورد علاقه مصرف کننده انتخاب کنین، سرمایه گذاری بسیار خوب و مناسبی انجام داده اید.

۱۲. نظرات: شما کدوم مجلات رو مطالعه می کنین یا کدوم وبلاگ ها رو دنبال می کنین؟ اگه این سؤال رو از هرکسی که می ببینن سوال کنین، هرکسی به گونه ای متفاوت به اون جواب می دهد. دلیل این موضوع اون هستش که هرکی از نکته و موضوعی پیروی می کنه که در نظر خودش درست و درسته و نظرات افراد هم همیشه فرق داره.

شکل های جور واجور بازارهدف براساس کاربرد محصول

۱۳. استفاده واسه یه مناسبت: یکی از برنده هایی که براساس یه مناسبت خاص اجناس خود رو به بازار معرفی و عرضه می کنه شرکتCadbury Dairy milkه. مثلاً این شرکت شکلات های شیری تولیدی خودشو براساس مناسبت های خاص تولید می کنه و باهدف به کار گیری اون ها در این رویدادها تبلیغ می کنه. یا مثلاً شرکت های Archies وHallmark که کارت های شادباش تولید خودشون براساس مناسبت ها طراحی و تولید کرده و بازار هدف اون ها بر این پایه شکل گرفته.

۱۴. استفاده واسه یه موقعیت یا شرایط خاص: چه وقتی از چتر استفاده می کنین؟ یا چه وقتی از کرم ضد آفتاب استفاده می کنین؟ هر دو اون ها براساس موقعیت یا شرایط خاص مورداستفاده قرار می گیرند. شما وقتی از چتر استفاده می کنین که بیرون در حال بارندگی باشه یا وقتی از کرم ضد آفتاب استفاده می کنین که هوا خیلی گرم باشه یا شدت آفتاب زیاد باشه. پس این موارد هم بازارهای هدف شکل گرفته براساس استفاده موقعیتی می باشن.

۱۵. نوع استفاده: بعضی از مشتریان از بعضی اجناس به ندرت استفاده می کنن و این در حالیه که یه سری های دیگه از همون اجناس بیشتر استفاده می کنن. مثلاً به کار گیری یه پرینتر با یه برند و مدل خاص که در خونه مورداستفاده قرار می گیرند، تو یه شرکت فرق داره و ممکنه نوع خاص دیگری از اون برند پیشنهاد شه. پس براساس چگونگی به کار گیری مصرف هم بازارهای هدف می تونن متفاوت از دیگر بازارها باشن.

شکل های جور واجور بازارهدف براساس ترجیح برند

من شخصاً به کار گیری لپ تاپ های مدل Dell رو ترجیح می دهم. تا امروز به طورکلی ۴ لپ تاپ جور واجور خریده ام که همه از برند Dell بوده ان. البته از لپ تاپ های دیگه که واسه دوستان من هم بوده استفاده کرده ام، ولی همیشه کارکرد و سرعت این برند موردقبول من بوده. پس این موضوع به یه جور وفاداری فوق العاده از طرف من نسبت به این برنده. پس براساس ترجیح نام تجاری، سه دسته جور واجور از مشتریان وجود دارن که به ترتیب زیر تقسیم می شن:

۱۶. مشتریان وفادار به برند: مشتریائی که منو دوست دارن، که به یه برند وفادار مونده و اون رو تغییر نمی بدن.

۱۷. مشتریان آگاه نسبت به برند: مشتریائی هم هستن که به طور مرتب برند خود رو تغییر میدن و واسه برگردوندن و فروش دوباره محصول به اون ها باید اون ها رو هدف فعالیت های بازاریابی خود بذارین.

۱۸. مشتریان ناآگاه: وقتی که تازه قصد اثبات خود به عنوان یه برند رادارید، همین زمان با یه بازار هدف خاص روبرو هستین. مثلاً برند Baidu در چین بسیار معروف و شناخته شده، اما در خیلی از کشورای دیگه حتی نام اون هم شنیده نشده.

بازارهدف براساس روند تصمیم گیری

بازار هدف براساس نوع تصمیم گیری مشتری هم تغییر می کنه. مثلاً، دستگاه های تصفیه کننده آب که علاوه بر شرکت ها به افراد و خونواده هم معرفی می شه. در مورد افراد و خونواده ها، اون ها جنسای مصرفی هستن، اما در مورد شرکت ها این اجناس جزء اجناس براساس نوع کاربری تقسیم می شن.

بااین وجود در رابطه سازمان، روند تصمیم گیری بسیار متفاوت و زمان بره. معرفی و فروش محصول به تولیدکننده لوازم اصلی و دولت یه جور از بازار هدفه که بر اساس روش و روند تصمیم گیری هست. در این نوع تصمیم ها بزرگ و حجم سفارش هم زیاده، اما روند تصمیم گیری طولانی و خسته کننده س.

بازم که می تونید تماشاگر باشین، پس ازاین اینکه از مرحله تقسیم بازار عبور می کنین، به مرحله هدف گرفتن مشتریان می رسید و با این بازارهای هدف مختلفی که در این مطلب شناختیم، شما باید واسه از اون خود کردن بازار هدف یه برنامه ریزی مرتب در اختیار داشته باشین. یعنی شما نمی تونید از برنامه های قبلی خود واسه موفقیت در این مرحله استفاده کنین.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی بازاریابی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *