بدترین عادات سبک زندگی برای سلامت

عاداتای اشتباهdoctor

هممون عادتای اشتباهی در زندگی خود داریم که ممکنه بعضی از اونا مشکل خاصی رو ایجاد نکنن اما اگه به فکر سلامتی خودتون هستین تلاش کنین از عادات مضر زیر دوری کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ ممکنه بتونین از حملات قلبی، سردرد، سرطان و دیگر مشکلات سلامت دوری کنیم؟ بله درسته که ما روی دنیا کنترل نداریم و بعضی وقتا هم اتفاقات بدی میفته اما این به طور کامل روشنه که عادات منفی در بالا رفتن احتمال مشکل واسه سلامت نقشی اساسی اجرا می کنن. دونستن اینکه این عادات اشتباه، چه چیزایی هستن و تلاش واسه دوری از اونا می تونه زندگی تون رو نجات دهد.

۱. استرس داشتن

می پرسین که استرس بد چیه؟ استرسی که باعث عکس العمل آدرنالین همیشگی و مضر در بدن شه به همراه کورتیزول بالا، قند خون بالا، فشار خون بالا و آسیبای ایمنی، بافتی و خونی استرس بد اسمشه. یعنی یه سری از همه چیزای بد که باعث مریض شدنتون می شن.

همه استرسا بد نیستن، مثلا استرس خوب شامل موقعیتی می شه که باعث انگیزه گرفتن، وارد رقابت شدن و قوی تر شدن فرد می شه. یه مثال از استرس خوب می تونه شغل جدید باشه که باعث می شه از آخر توانایی هاتون استفاده کنین و قلبتون رو به تپش وادار می کنه اینا همراه با حسی استکه به شما انگیزه میده کارتون رو کامل انجام بدین. کسائی که تازه شروع به رژیم یا ورزش می کنن، استرسی رو تجربه می کنن و در اوایل کار خوب کمکشون می کنه.

چیجوری می تونیم فرق بین این دو نوع استرس رو بگیم؟ استرس بد بیشتر باعث وحشت زدگی و تحریک می شه، احساس ناامیدی می کنین و خود رو قربونی اون موقعیت می بینین، درست مانند گیر کردن تو یه رابطه بد؛ با دوست، همکاران یا رئیستان. استرس خوب باعث می شه حس چالشی داشته باشین. استرس بد باعث می شه ترس زندگی و معیشت خود رو داشته باشین. ببینین در زندگی و یا در حال انجام کارا و موقعیتایی که در اون قرار می گیرین احساساتتون بیشتر به سمت کدوم یکی از این حالات میره.

می تونیم بعضی وقتا استرس بد رو تبدیل به استرس خوب کنیم؟ می تونیم. مثلا وقتی ترسیده اید ممکنه از پس وظیفه ای که سر کار رو دوش تون گذاشته ان برنیایید، پس کمی به خود فرصت بدید و نفس عمیق بکشین. آرامش رو درون خود پیدا کنین. از دوست یا همکارتون کمک یا الهامی رو که واسه پیش رفتن نیاز دارین دریافت کنین و اون وظیفه رو واسه خود تبدیل به یه رقابت کنین. چیزی که شما رو نکشد، باعث می شه قوی تر شید.

۲. غذا خوردن ناخود آگاه

غذا خوردن ناخودآگاه شامل رفتن خودکار دست در ظرف شیرینی یا پاکت چیپسه. این حالت هم اینکه شامل تنوع غذا خوردنی می شه که هیچ ارتباطی با گرسنگی نداره. اگه فهمیدین به خاطر استرس شب امتحان روبروی یخچال وایس تادید و دنبال بستنی می گردید، این نوع خوردن ناآگاهه. قسمت اول این جمله رو میشه با دلایل دیگه مانند دعا کردن با دوست، احساس زیر فشار بودن و دیگر موارد مشابه هم پر کرد. در واقع گرسنه نیستی، فقط ناراحت و مضطربید یا زیر فشارید.

کلا می خواین از چیزی که وارد بدنتون می کنین بدونین؟ تقریبا تموم غذاهای فرآوری شده واسه بدنمون ضرر دارن، همینطور فست فودها و غذاهای بسته بندی شده. غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده و فست فودها رو می تونیم عامل بیشتر بیماریای مزمنی بدونیم که بین مردم شایع هستن. بیماریای قلبی، سکته مغزی، سرطان، آرتروز و بیماریای خودایمنی تنها تعدادی از این مشکلات هستن که با غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده بدتر می شن.

آگاهانه غذا بخورین. اگه واقعا به اینکه گرسنه اید یا خیر، توجه کنین و چیزی که رو بخورین که بدنتون واقعا نیاز به خوردنش داره، می تونین از بسیاری بیماریا و هم اینکه غذا خوردن ناآگانه در امان بمونین.

۳. نخوابیدن

کمبود خواب موجب زیاد شدن وزن می شه که می تونه بعد از اون باعث دیابت، فشار خون بالا، بیماریای قلبی و شدید شدن آرتریت شه. این زیاد شدن وزن به این دلیله که کمبود خواب باعث کاهش هورمون کم کننده اشتها ( لپتین ) می شه و از طرف دیگه هورمون افزایش دهنده اشتها ( گرلین ) رو بالا می بره. کمبود خواب هم اینکه اضطراب، افسردگی، خستگی، تحریک پذیری رو افزایش و دقیق شدن و فوکوس کردن وبهره وری رو کم می کنه. می خواین سالم و موفق باشین؟ اونقدر بخوابین تا احساس کنین خوب استراحت کردین.

۴. مسواک نزدن و نخ دندون نکشیدن

بیماریای دهن و دندون که به خاطر نخ دندون نکشیدن، مسواک نزدن و نبود مراجعه مرتب به دندون دکتر به وجود میان، می تونن خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو تا دو برابر زیاد کنن. چون لثه های ناسالم اجازه میدن باکتریا و پلاکا وارد جریان خون شن و التهاب رو زیاد کنن. این خیلی بد نیس؟ بیماریای دهن و دندون هم اینکه می تونن احتمال زوال عقل رو بالا ببرن. از دست دادن یه دندون به خاطر مراقبت ضعیف از دهن و دندون رابطه مستقیم با رژیمی نا سالم داره و تموم مشکلات طولانی سلامت رو زیاد می کنه.

۵. یه جا نشستن زیاد

مشخص شده افزایش ساعات نشستن با بالا رفتن اندازه فشار خون، دیابت، کلسترول بالا و چاقی در ارتباطه. نشستن زیاد هم اینکه خطر مرگ به هر علتی رو زیاد می کنه. فکر کنم همه اینا به اندازه ای ترسناکه که باعث شه همین حالا از جاتون بلند شید.

مهم نیس چه کاری انجام می دید، فقط از سر جای خود بلند شید و در حالتی دیگه اون رو انجام رو ادامه بدید. از پشت میزتون بلند شید، هنگام قرار ملاقاتا قدم بزنین، وقتی رو که در ماشین می گذرونین محدود کنین و وقتی در خونه هستین، تلاش کنین غیر از نشستن، کار دیگری واسه انجام دادن پیدا کنین.

اگه بتونین در بیشتر مواقع این عادات رو از خود دور کنین، می تونین خیلی راحت در راه داشتن زندگی سالم تر و خوشحال تر قرار بگیرین و طول عمرتون رو زیاد کنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

دکتر کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *