بدن چه زمانی دچار کم آبی می شود؟

چیجوری متوجه کم آبی بدن مون بشیم؟ در نوشیدن آب محدودیتی هست؟ نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب کافیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ بدن ما با مصرف نوشیدنیا و میوه ها و سبزیجات آبدار آب لازم خود رو می تونه به دست بیاره و تعادل سطح آب بدن رو حفظ کنه. تحت بعضی شرایط خاص ( هنگام مریضی، هنگام کار کردن، در برابر گرما بودن) ممکنه بدن آب خیلی از دست بده و با کمبود آب و خشکی مواجه شه. اما در واقع این دهیدراته شدن یا کم آبی بدن به چه معناس؟

ضرورت آب در بدن رو نمیشه دست کم گرفت. در واقع بیشتر از دو سوم وزن بدن رو آب تشکیل میده و مسئول خیلی از کارکردهای بدن مثل گوارش، گردش خون و تنظیم دمای بدنه و از همه مهمتر سلامت سلولای بدن به آب بدن بستگی داره. حالا خوبیش اینه باید بگم این واقعیت که بدن ما روزانه میانگین ۴ الی ۹ پیمانه آب از راه نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست بده واسه جوانان سالم هیچ ضرری نخواد داشت. چون بدن می تونه یه الی دو درصد از کم آبی بدن رو با تحریک حس تشنگی جبران کنه. در این زمان مغز، کلیه و غدد و هورمونای جور واجور با همکاری همدیگه مشغول به مدیریت و اندازه گیری مقدار آب به دست اومده در مقایسه با مقدار آب از دست رفته هستن.

این پروسه با هیپوتالاموس شروع می شه. هیپوتالاموس عضو مسئول تنظیم دما و تعادل مایعات در بدنه. وقتی که هیپوتالاموس متوجه کمبود آب در بدن شه هورمونای ضد ادرار رو رها می کنه که باعث می شه کلیه آب کمتری از خون دفع کنه. و نتیجه اون ادرار کمتر و رنگ ادرار تیره تر می شه. در همین زمان مغز ما اعلام تشنگی می کنه و با نوشیدن مقداری آب باعث میشیم که آب بدنمون به حالت نرمال برگرده.

و به طور مشابه وقتی دمای بدنمون در اثر ورزش، تب و یا در برابر هوای گرم بالا بره بدن تلاش می کنه با عرق کردن این دما رو کم کنه. با خارج شدن عرق از پوست گرمای بدن هم خارج می شه. اما در این روند تعریق بدن ما آب زیادی رو از دست میده. درسته که با عرق کردن، نفس کشیدن و ادرار کردن بدنمون آب زیادی رو از دست میده اما بدن ما با ایجاد حس تشنگی و تغییر دفع ادرار اون رو جبران می کنه و اینا تنها وقتی اتفاق می افته که بدنمون به اندازه زیادی با کم آبی مواجه شده باشه.

خستگی و تشنگی: کم آبی یا دهیدراته شدن چه حسی داره

وقتی بدن دهیدراته می شه نشونه هایی که با اونا مواجه میشیم خشکی دهن، سردرد، سرگیجه، خستگی و بی حالی، سرمای بدن و نبود توانایی ادرار کردن هستن. آب واسه آزمایش مقدار خون لازمه و روی فشار خون و ضربان قلب تاثیر میذاره. وقتی بدن دهیدراته می شه حجم خون بدنمون کم می شه و همینطور فشار خون پایین میاد و باعث می شه که تپش قلب بالا بره. در بعضی افراد کم آبی موجب سردرد و میگرن می شه. تحقیقات زیادی در رابطه با رابطه بین سردرد و کم آبی بدن انجام شده. یکی از نظریاتی که در این رابطه داده شده اینه که هنگام دهیدراته شدن بدن رگای خونی تنگ می شن و مقدار اکسیژن و خونی که به مغز فرستاده می شن کاهش داده می شه و در نتیجه سردرد ایجاد می شه.پس وقتی سلولای بدن ما در مقدار آبی که واسه انجام عملکردهایشان نیاز دارن باکمبود مواجه شن تموم سیستم بدن واسه جبران اون شروع به فعالیت می کنن و این باعث ایجاد خستگی و بی حالی در ما می شه.

کم آبی در بدن از نظر شناختی و روانی هم تاثیراتی میذاره. حتی کم آبی ناچیز هم می تونه تمرکز، حافظه و روحیه رو ضعیف کردن کنه.

راه حلا

مقدار آب موردنیاز بدن از یکی به یکی دیگه فرق داره و به غذاها و نوشیدنیا، آب و هوا و فعالیتامون بستگی داره. جوانان سالم واسه هیدراته موندن می تونن فقط به ساختار تشنگی بدن خود تکیه کنن. اگه در روز میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنین آب لازم بدن رو جذب می کنین.

در بعضی شرایط باید به آبرسانی بدن توجه بیشتری داشته باشیم: هنگام ورزش، در گرما، تب و یا مشکلات معده چون تهوع و اسهال.

بدن ما در حفظ تعادل آب بسیار هوشیاره. وقتی زیادتر از اندازه عرق می کنیم نمک و الکترولیتای خیلی از دست می دیم پس باید واسه جبران اون غذاهایی بخوریم که هم تشنگی مون رو رفع کنه و هم دربردارنده سدیم باشه. هنگام ورزش باید نوشیدنیایی بخورین که هم کربوهیدرات و هم الکترولیت داشته باشه. این نوشیدنیا به اندازه کافی به بدن آبرسانی می کنن و خستگیای پس از ورزش رو از بین می برن.

اگه بیشتر از نیاز بدنمون آب بخوریم کلیه ها نمی تونن به کار خود ادامه در نتیجه ادرار کم می شه و تعادل سطح آب بدن از بین میره. پس سدیم خون رقیق می شه و مسمومیت آب ایجاد میشه که نتیجه مسمومیت آب هم سردرد، تب، حالت تهوع، گیجی و تشنجه. نمیشه گفت چه مقدار آب باعث ایجاد این نوع مسمومیت می شه اما واسه جلوگیری از این مشکل باید براساس احساس تشنگی خود آب بخوریم. هم اینکه می تونیم مقدار آب از دست رفته بدنمون رو هنگام ورزش از روی مقدار عرق تشخیص داد.

مغز، اعضاء و هورمونای بدن به خودی خود و بدون اینکه ما درباره اون فکری بکنیم تلاش می کنن تا سطح آب بدن رو متعادل کنن. اما بهتره که ما بدنمون رابشناسیم و بدونیم که هنگام ورزش، مریضی و تغییرات آب و هوایی چیجوری به بدنمون کمک کنیم که آب کمتری از دست بده و کارکرد بهتری داشته باشه.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

بازنشر بدونیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *