بهینه سازی فرم ها در طراحی سایت

۱۰ نکته در بهینه سازی فرم تماس سایت

یکی از مهمترین مسائل هنگام طراحی سایت توجه به فرمای رابطه با مشتری، ثبت نام، ورود، سفارش و … است. فرمای تماس مهمترین درگاه ارتباطی شما با کاربران سایته که علاوه بر طراحی قشنگتر نیازمند کارایی بالا هم هستن.

قبل اینکه این مقاله رو بخونین اول مطمئن شید که فرمای ارسالی بوسیله کاربران به دست شما میرسن. ممکنه بنظر روشن باشه ولی تازگیا یه آزمون ساده روی ۵۰ سایت فعال ایرونی انجام دادیم که تنها ۸ سایت سوال ارسالی از راه فرم تماس خود رو جواب دادن.

در این مقاله از وبسیما ۱۰ اصل مهم در طراحی فرمای تماس رو به شما معرفی میکنیم که هنگام طراحی سایت یا نگهداری اون باید به اونا توجه کنین.

فرم تماس سایت کوتاه باشه

واقعیت اینه که کاربران علاقه ای به پر کردن فرمای طولانی ندارن. به عنوان یه کاربر اینترنتی در هفته باید با چندین فرم اینترنتی واسه ثبت نام در سایت و چیزای دیگه ای به جز اینا جنگ داشته باشم.

شاید خود شمام دست کم یه یا دو بار در هفته از پر کردن فرما به خاطر طولانی بودن فرم و یا درخواست کامل اطلاعات شخصی بی خیال میشین. پس اگه می خواین شانس کامل کردن فرم تماس یا ثبت نام شما بوسیله کاربران زیاد شه اونا رو دوباره بازبینی کرده و فیلدهای اضافه رو خط بزنین.

نمونه طراحی فرم ثبت نام سریع

در طراحی فرمای سایت، تنها اطلاعاتی رو از کاربران بخواین که واقعا به اونا نیاز دارین.

واسه فیلدهای خاص مقدار پیش فرض مشخص کنین

مثلا اگه کار و کاسبی تون در ایران است خیلی از آدمایی که با سایت شما در رابطه هستن هم از ایران هستن. پس می تونین هنگام ایجاد فرم خود مقدار پیش فرض فیلد کشور رو ایران بذارین.

به کار گیری مقدار پیش فرض در طراحی فرم تماس

اگه بیشتر کاربران شما هنگام فرستادن پیام و درخواست پشتیبانی بخش فنی رو انتخاب میکنن باید فیلد انتخاب موضوع پیام شما هم به شکل پیش فرض روی بخش فنی تعیین شده باشه. تصویر بالا نمونه از فرم فرستادن درخواست در بخش پشتیبانی وبسیماه.

از فیلدای اجباری با احتمال خیلی کم استفاده کنین

هر فرم تماس در سایت شما دست کم باید یه فیلد اجباری داشته باشه و این گزینه معمولا واسه ایمیل یا شماره تماس فرد در نظر گرفته میشه. اما در بسیاری موارد مشاهد میکنیم که طراح سایت فیلدهای غیر لازم رو هم به حالت اجباری قرار داده و از کاربران اطلاعاتی رو درخواست میکنه که ندارن و یا حتی دلیلی واسه ارائه اون به شما وجود نداره.

هرچقدر فیلدهای اجباری شما زیاد شن و پیچیدگی اطلاعات ورودی واسه اونا بالا بره شانس شما واسه جذب مشتری و کامل کردن فرم کاهش پیدا می کنه.

توانایی ثبت نام سریع در سایت

در فرمای ثبت نام امکان ثبت نام از راه گوگل، فیس بوک، توییتر و بقیه شبکه های اجتماعی دیگه رو هم بذارین. الان بیشتر شبکه های اجتماعی API لازم واسه رابطه از راه سایت رو در اختیار کاربران قرار دادن و شما می تونین راه عضویت افراد در سایت خود رو تا حد بسیار زیادی ساده تر کنین.

استفاده تکنولوژی Ajax در طراحی فرم سایت

هیچی آزار دهنده تر از مشاهده پیغام خطا جهت اصلاح و تغییر اطلاعات وارد شده بعد از پر کردن یه فرم بلند نیس. تکراری بودن نام کاربری، درست نبودن فرمت ایمیل، پیچیده نبودن پسورد و مواردی مثل این که مانع ارسال فرم می شن انگیزه افراد واسه تکمیل رو کم می کنه.

تکنولوژی Ajax به شما امکان می ده خطاهای موجود در فرم رو به کاربر نمایش بدید. بدون اینکه صفحه دوباره بارگذاری شه و یا اطلاعات بقیه فیلدها از دست برن. معمولا کاربران بعد از تکمیل و ارسال یه فرم طولانی خیلی سخت حاضر می شن اطلاعات اون رو ویرایش کنن چه برسه به اینکه مجبور باشن از اول اون رو تکمیل کنن.

نمایش مناسب در موبایل و تبلت

امروزه خیلی از مردم از راه گوشی موبایل و یا تبلت به دنیای وب دسترسی دارن. به خاطر همین همیشه باید مطمین باشین که فرم هاتون در صفحه نمایش کوچیک هم خیلی راحت قابل استفاده س. اگه طراحی سایت ریسپانسیو رو ندیده بگیرین نزدیک به ۵۰ درصد (واسه تجارتای جورواجور فرق داره) کاربران رو از دست میدید.

گزینه های جانشین واسه فرم تماس داشته باشین

ایا شما حساب توییتر یا صفحه فیس بوک واسه سایت خود دارین؟ اگه دارین لینک تجارت خود در این شبکه های اجتماعی رو در اختیار کاربران خود بذارین تا از این روش کاربران بتونن خیلی راحت با شما در تماس باشن.

اصول فرم تماس در طراحی سایت

ایمیل وسیله بسیار مناسبی واسه برقرای ارتباطه ولی شاید در اول کاربران ترجیح بدن از حسابای توییتر و فیس بوک استفاده کنن، شاید حتی واسه اونا راحت تر باشه که مستقیما با شما تماس بگیرن. صفحه تماس با ما در وبسیما میتونه الگوی مناسبی واسه شما باشه.

به کار گیری آنتی اسپم آسون در فرم تماس

رباتای آزار دهنده و ارسال ایمیلای اسپم موجب شده که تماشاگر به کار گیری کپچا یا فیلدهای آنتی اسپم در طراحی فرمای تماس باشیم. این مسئله امنیت سایت شما رو زیاد کرده و به کار گیری منابع سرور رو شدیدا کم می کنه. اینجور گزینه هایی باید به شکلی طراحی شن که واسه رباتا سخت بوده اما واسه کاربران ساده باشن.

بعضی وقتا فیلدهای مربوط به کپچا به اندازه ای پیچیده هستن که کاربران باید چندین بار صفحه رو رفرش کنن تا یه سوال قابل حل ببینن.

به کار گیری فیلدهای HTML5 در فرم

مرورگرهای جدید و مدرن همه فیلدهای HTML5 رو شناسایی کرده و خوب نمایش میدن. قابلیتای جالبی در HTML5 اضافه شده که به واسه نمایش اجباری بودن فیلدها و یا درست بودن نشانی ایمیل بسیار کاربردی هستن. شما می تونین بدون به کار گیری Ajax بعضی از بررسیای امنیتی رو قبل از فرستان فرم انجام بدین.

تصویر زیر نمونه ای از پیامای HTML5 در فرم ارسال دیدگاه وبسیماه.

به کار گیری HTML5 فرم ارسال دیدگاه

 

سخن پایانی، دیگه مشتری هایی خود رو از دست ندین!

درست از همون لحظه ای که کاربر فرم سایت شما رو تکمیل و می فرسته منتظر دریافت جواب از شماس، هرچقدر این زمان کوتاهتر باشه اعتبار شما پیش اون افزایش پیدا می کنه و احتمال مراجه مشتری به شرکتای دیگه کم میشه. در نتیجه دریافت فرم تماس در ایمیل، وقتی کارایی داره که شما به شکل دائمی ایمیل خود رو چک کنین و در لحظه جواب گوی مشتریان باشین.

بهتره پیام کاربران رو در محیطی دریافت کنین که بیشتر در اون حضور دارین و سریعتر از تغییرات اون باخبر میشین.

اگه از کاربران وردپرس و بطور مشخص افزونه فرم تماس ۷ هستین می تونین از افزونه اتصال فرم تماس به تلگرام که بوسیله آژانس خلاقیت وبسیما اجرا و ارائه شده استفاده کنین. این افزونه به شما امکان می ده فرمای ارسالی بوسیله کاربران رو مستقیما در تلگرام خود دریافت و ببینین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *