ترندهای دیجیتال سال ۲۰۱۷ ( قسمت اول )

ترندهای دیجیتال سال ۲۰۱۷

به روز تر از دنیای دیجیتال

مقدمه

به عصر “تجربه” خوش اومدید. امروزه ما با شرکتایی مواجه هستیم که همیشه متناسب با تجربه هایی که مشتریان از برند اونا به در حال تغییر هستن.

براساس این گزارش از ترندهای دیجیتال در این سلسله مقالات نشون می دیم که در کجای این عصر تجربه قرار داریم و بعضی از چالشای کلیدی که موجب تغییر کسب و کارا می شن رو هم تقدیم حضوتون می کنیم. یافته های این تحقیقات نشون داده کسب و کارا اونقدر درگیر “تجربه کردن” شدن که از اصول پایه ای غافل مونده ان.

اگه شما جزو کسائی هستین که می خواید با طراحی اصولی، یه تجربه “محتوا-محور” رو واسه مشتری هاتون بوجود بیارین، تاکید میکنیم که روی اطلاعات سرمایه گذاری کافی داشته باشین.

این بار در سه مقاله می خوایم تا راه های ایجاد تفاوت در این میدون  رو توضیح بدیم و شما رو با تغییر دیجیتالی آشنا کنیم. به روز ترین ترندهای دنیای دیجیتال رو معرفی کنیم و ببینیم که بهترین شرکتا در سرتاسر دنیا واسه حفظ جایگاه رقابتی خود کدوم راه ها رو انتخاب کردن.

بهترین ترندهای دیجیتال

تحقیق پیش رو براساس گزارشی از شرکت  Econsultancy  از ترندهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ با همکاری شرکت ادوبی منتشر شده. این تحقیق براساس طرحی بین المللی درمیون شرکتای متخصص دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیکی در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه صورت گرفته.  همه با هم ۱۴۱۶۳ نفر در این تحقیق شرکت کردن که شامل ۶۴% کارشناسان بازاریابی داخلی شرکتا و ۳۶%  تامین کنندگان (ازجمله آژانسای بازاریابی، مشاوران و یا کسائی که در بخش تکنولوژی و یا بقیه سرویسای در رابطه کار می کردن) می شه.این تحقیق رکورد بیشترین کار و کاسبی شرکت کننده تو یه نظرسنجی رو شکسته س.

 

تجربه مشتریان بالاتر از قدرت اطلاعاتی، اولین راه جدا شدن در رقابت در سال ۲۰۱۷ :

تجربه مشتری یا (customer’s experience یا CX) و محتوای پشتیبانی کننده اون و پس از این دو، بازاریابی اطلاعات-محور به عنوان اولویتای اول بازاریابان و آژانسای بازاریابی واسه سال جدید انتخاب شدن.

شاه کلید ایجاد تفاوت در “تجربه مشتری” هم، درسال جدید چیزی بالاتر از کاربران موبایلی هستش و به سمت اینترنت وسایل (IoT) واقعیت اضافه (AR) و واقعیت مجازی (VR) میره. این بخش ها به عنوان جنبه های جذاب سال پیش رو مورد توجه جواب دهندگان بودن.

 

طراحی، یه اسلحه عادی هدف دار ، که حفظ اهمیتش در سال جدید یه نکته ای کلیدیه.

دومین سطح از راه پر فراز و نشیب تغییر دیجیتال، طراحیه. بیشتر از ۸۸% از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی فکر می کنند که شرکتایی که طراحی-محور هستن در عمل بهتر از بقیه شرکتا ظاهر می شن.

موضوع خلاقیت هم به عنوان ابزاری واسه ایجاد تفاوت در طراحی، سرمایه گذاریا رو متوجه خود کرده. در آخر اینکه ۳۹% از بازاریابان داخلی اعلام کردن که رسیدن به یه تجربه مشتری به کمک طراحی خوب که رابطه با مشتریان رو آسون کردن کرده و اصطکاک کاربران رو به کمترین حد ممکن برسونه، کار بسیار دشواریست.

 

شخصی سازی؛ نیروی پیش برنده موفقیت در بازاریابی

یکی از اولویتایی که در لیست انتخابی بازاریابان دیجیتال واسه موفقیت درصد خوبی رو به خود اختصاص داده، هدف گذاری و شخصی سازی (۲۵%) است.مثلا بازاریابان در آسیا و اقیانوسیه تمایل بیشتری به اولویت دادن به کاربران موبایلی و شخصی سازی براساس اون دارن، یافته های نشون میده که اولویت کاربران موبایلی در این منطقه یعنی آسیا و اقیانوسیه ۱۴%، در آمریکای شمالی ۱۲% و در اروپا ۹% از جواب دهندگان بوده که این درصدا هم متناسب با امکانات اینترنت همراه و ظهور نرم افزارهایی مثل  WeChat و بقیه اپلیکیشنای پیشرفته در این نواحیه.

 

تغییر دیجیتال و شرکتای درگیر با “تغییر دیجیتال”

از نظر شرکتایی که واسه رسیدن به تغییر در تلاش هستن، تغییر چیزی ساده فرض می شه.چیزی نزدیک به نصف شرکت کنندگان در نظرسنجی اقرار کردن که امور دیجیتالی در بیشتر فعالیتای سازمانشون نفوذ کرده در حالیکه در حدود یه پنجم (۲۱%) از اونا سازمان هاشون رو جدا از دنیای دیجیتال دونسته ان.

با ورود به سال ۲۰۱۷ تغییرات کم ولی مهمی رو در این مورد تماشاگر هستیم، در این سال تغییر دیجیتالی دوباره اهمیت خود رو دشت می کنه.

 

کاهش ۳ درصدی تعداد آدمایی که سازمانای خود رو دیجیتال محور تلقی کردن نشون دهنده درک درست این شرکتا از معنی واقعی دیجیتال محور بودنه و نشون دهنده ای اینه که از خیالات اولیه شون درمورد دیجیتالی بودن سازمان فاصله زیادی دارن.

از یه سو شرکتایی که بوسیله سیستمای سنتی و قدیمی فلج شده بودن می تونن از تکنولوژیای رایانش ابری و SaaS و بقیه سیستمای مدیریتی واسه مقابله با رقبایشان بیشترین حد بهره رو ببرن. و از طرف دیگه پیشرفت سریع تکنولوژی در نوآوریای جدیدی مثل هوش مصنوعی (AI)، اینترنت وسایل (IoT) حتی پیچیده ترین شرکتا رو در رسیدن به معنی دیجیتالی شدن چه از نظر ناتوانی در سرمایه گذاری و چه از دید داده های لازم بعدی واسه اجرای داخلی سازی در سیستمای سازمان، به ترس میندازه.

( Customer Journey چارچوبی واسه ارتقا تجربه مشتریاس. این نقشه، تجربه مشتریان رو از دید خود اونا مستند کرده و واسه درک بهتر تعامل مشتریان با شما و شناسایی نقاطی که پیشرفت شما رو آسون کردن می کنه، به شما کمک میرسونه.)

 

مقایسه یافته ها در نقاط جور واجور جهان نشون داد که فهمیدن چگونگی استفاده کاربران از تلفنای همراه واسه خرید و جستجو در اینترنت، در آسیا و اقیانوسیه نسبت به بقیه نقاط جهان بیشتر روش زوم شده (در آسیا و اقیانوسیه ۵۶% به اهمیت زیاد رای دادن در حالیکه این مقدار در اروپا ۴۸% و در آمریکای شمالی ۴۶% است).

هم اینکه بدلیل تعداد بیشتر کاربران دستگاه های موبایلی در این مناطق از جهان، مدیران اجرایی این نواحی نسبت به بقیه نقاط جهان، بازم تمایل بیشتری به دونستن جا و زمان استفاده مشتریان از دستگاه های جور واجور دیجیتالی و اطلاعات آنلاین و آفلاین اونا دارن.

هدف از تغییر ایجاد تفاوت از راه تاکتیک هاییست که هرکدوم در سیر-مشتری نقشی رو اجرا می کنن. برنده ها بعد از این قادر نیستن که از راه یه کانال و فقط با یه نوع پیام به همه مخاطباشون واسه خود تفاوت بوجود بیارن.تا همین یه چند وقت پیش هم شرکتا واسه حفظ جایگاه خود می تونستن به وضعیت بازار تکیه کنن. اما این روزا تسلط بر محصول، پخش یا ناحیه جغرافیایی مسائلی هستن که می تونن نام برند رو در لیست بهترینای سال حفظ کنن. در عصر جدید، بازار دیجیتال پر از روشی مثل توانمندسازی رقبا، تقویت استارت آپا و از همه مهمتر قدرت دادن به مصرف کنندگان هستش.

 

با فاصله ای قابل توجه نسبت به بقیه عوامل، “تجربه مشتریان” به عنوان اصلی ترین عامل ایجاد تفاوت برند از رقبا در صنایع جور واجور انتخاب شده. تجربه مشتریان مستقیما و غیرمستقیم بر بخشای جور واجور سازمان اثر میذاره که نشون دهنده اینه که می تونه دلیلی واسه شکل دادن دوباره سازمان هم باشه.یادتون باشه که هدف تغییر دیجیتال، تسریع بررسی و یا بهتر شدن روابط اجتماعی نیس. هدف اون ساخت دوباره برند جهت سازگاری بهتر، یادگیری بهتر و ازهمه مهمتر حفظ اتحاد اجناس، بازاریابی فروش و خدماتیه که تجربه مشتریان رو بهبود میبخشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *