تفاوت تبلیغات و بازاریابی

فرق بازاریابی و تبلیغات چیه؟

افراد زیادی هستن که بازاریابی و تبلیغات رو جدا از هم نمی دونن و از هر دو کلمه به یه منظور استفاده میکنن. با این که هر دو مهم و اساسی هستن و تاثیر بالایی بر موفقیت تجارت شما دارن ولی مفاهیم متفاوتی از همدیگه دارن. شناخت درست فرق بازاریابی و تبلیغات و استفاده درست هرکدوم بر پیشرفت شما موثر هستش.

در اول اجازه بدید تا هریک رو به شکل جدا از هم تعریف کنیم و پس از اون به بررسی فرق تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.

تبلیغات چیه؟

معرفی و نمایش خدمات یا اجناس شرکت شما به مشتریان الان و بالقوه؛ با پرداخت پول و از راه شرکتها و فرصتهای جانبی مانند سایتهای اینترنتی و بیلبورد رو تبلیغات می گیم. (Advertising)

بازاریابی چیه؟

مجموعه فعالیتاتون واسه آموزش و تشویق آدما به انتخاب خدمات یا اجناس شما در میان رقبا رو بازاریابی می گیم. بازاریابی در واقع شامل بخشایی کوچکتر مانند چگونگی تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و اجناس و جذب رضایت مشتریان واسه تشویق به همکاری دوباره با شما می شه. مجموعه این فعالیتا شما رو در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی کمک می کنه. (Marketing)

تبیلغات و بازاریابی به عنوان دو معنی جدا از هم ولی در تعامل

تبیلغات و بازاریابی به عنوان دو معنی جدا از هم ولی در تعامل

تبلیغات مهمتره یا بازاریابی؟

پس از تعریف و شناخت هر کدوم از  این دو معنی، درک بهتری نسبت به فرق اونا داریم، تبلیغات در عمل به عنوان بخشی از پروسه بازاریابی عمل می کنه و جداگونه از اون نخواد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت مشخصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین روش های هدف دار لازم واسه چگونگی، جا و زمان معرفی محصولاته.

مثلا تعیین چگونگی تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات رو هم شامل میشه. تبلیغات گرون ترین بخش در بازاریابیه و به خاطر همین از اهمیت خاص ای برخورداره.

فرض کنین که بازاریابی یا همون مارکتینگ رو به عنوان یه کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده که شامل موارد زیره:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین روش هدف دار فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری اجناس و خدمات
  • تبلیغات
  • و …

تبلیغات هم یه برش از این کیک بوده و نقش مهمی در موفقیت شما داره، ولی واسه رسیدن به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین اون و بقیه بخشای بازاریابی لازمه. پروسه بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و اندازه بازدهی اون در دراز مدت قابل اندازه گیریه.

فرق بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سنتی معمولا روی روشای برونگرا (Outbound Marketing) و ایجاد معطلی در زندگی روزانه افراد متمرکز بوده و از کانالایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  • بلیبورد تبلیغاتی
  • تبلیغات در مترو
  • تبلیغات در روزنامه، مجله و …

استفاده می کنه. کارایی این روش ها به دلیل حجم بالای تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این بمباران اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهشه.

در مقابل بازاریابی اینترنتی قرار داره که بیشتر بر اساس روشای درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing) بوده و از کانالایی مانند:

  • سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مانند گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و …)
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ
  • و …

 استفاده می کنه. مزیت بزرگ روشای بازاریابی اینترنتی اندازه گیری اندازه تاثیر اون به طور دقیقه. در واقع به دلیل وجود وسایل آمارگیری پیشرفته ای مانند گوگل آنالیتیکز و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، میشه یه مشتری رو از بدو ورود به سایت و پیمودن مراحل جور واجور تا انجام خرید پایانی ردیابی کرده و بهترین کانالا رو واسه جذب مشتری شناسایی و پیشرفت داد.

یکی از کلیدی ترین کانالای جذب بازدید کننده و ترافیک به سایت و افزایش فروش شرکت، بازاریابی از راه موتورهای جستجو اینترنتی مانند گوگله. طوریکه وقتی فردی کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی شما رو در گوگل جستجو می کنه، نشانی سایت شما در بالاترین جایگاه یافته های ظاهر شه و با کلیک روی اون وارد سایت شما شده و با اجناس و خدماتتون آشنا شه.

واسه این کار باید سایت خود رو سئو یا واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین. سئو اصول و قواعدی داره که آشنایی شما با اون واسه رشد اینترنتی کار و کاسبی تون بسیار لازمه. واسه آشنایی با اصول سئو و بازاریابی محتوایی می تونین مقالات وبلاگ وبسیما رو مطالعه کرده و یا کتاب اختصاصی وبسیما رو با عنوان “سئو محتوا یا بازاریابی محتوا محور” به طور کامل رایگان از راه لینک صفحه زیر دانلود کنین:

واسه دانلود کتاب کلیک کنین !