پایان نامه ها و مقالات

منابع و ماخذ تحقیق : رسانه‌های جمعی

دانلود پایان نامه

دیده اند تا به روش جانبدارانه با بزه دیدگان برخورد کنند. هر چند برخی از صاحب نظران، این اقدامات را از لحاظ نامناسب بودن آموزش و عدم استفاده در حوزه‌های گسترده مورد انتقاد قرار داده‌اند. طبق برنامه‌های سیاست ملی پیش‌گیری از جرم، تأسیس واحد‌های خدمات اجتماعی در تعدادی از ایستگاه‌های نیروی انتظامی برای بزه دیدگان، بخشی از برنامه توسعه بوده است. به این ترتیب کارکنان نیروی انتظامی باید پیوسته مورد مهارت‌های کمک به بزه دیده آموزش ببینند و هر ایستگاه نیروی انتظامی به عنوان یک موضوع اولویت دار نیاز دارد. نه تنها به زنان بلکه به همه بزه دیدگان خدماتی را ارائه دهد، خواه در قالب یک اتاق انتظار جداگانه یا اختصاص فوری منابع اجتماعی؛ اگر چه این امر ممکن است مشکل به نظر برسد اما نمونه‌های بین المللی مناسبی وجود دارد که ممکن است بتوان در آن الگو برداری کرد.
در شهر سبو واقع در فیلیپین، تشکیلات لیهوک- فیلیپینا با اقداماتی نظیر افتتاح یک مرکز بحران و پشتیبانی از زنان، نقش اساسی در توسعه راه حل‌های پایدار برای خشونت‌های خانگی و جرایم جنسی دارد. این اقدامات منجر به تحکیم تلاش‌های مختلف به منظور کمک به زنان بزه‌دیده و پیش‌گیری از جرایم علیه زنان از طریق همکاری روز افزون میان شبکه‌های مختلف اجتماعی، شده است. سازمان‌های دیدبان نیز در شهرهای مختلف با پلیس در زمینه آموزش کارکنان در حل مسائل مربوط به زنان، همکاری می‌کنند.
علاوه بر این با توجه به یافته‌های برنامه راه حل‌های ماندگار برای مسائل مرتبط با خشونت خانگی از طریق اقدام مشترک، مأموران پلیس و مددکاران اجتماعی ایالت انتاریوی کانادا در سال 1973، مرکز مشاوره خانواده را در شهروندان بنا نهادند. این گروه وابسته به شهرداری بود و برای ارتقای آگاهی عمومی نسبت به نقش اجتماعی پلیس و ارائه آموزش‌های لازم به پلیس، فعالیت می کرد. از زمانی که این نوع خدمت گزاری آغاز شده است، موارد اعلام خشونت خانگی به پلیس کاهش یافته است و همچنین مداخله پلیس در زندگی خانواده‌های لندنی کمتر شده است.
از دیگر اقدامات حمایتی پلیس انتقال زنان بزه دیده به مکانی امن است. در خشونتهای خانگی، پلیس می تواند زن بزه دیده را به مکانی امن منتقل کند. انتقال زن به مکان امن در بازگشت آرامش و امنیت به زن بزه دیده کمک بسیاری خواهد کرد؛ چرا که در مکان‌های خاص تدارک دیده شده برای چنین بزه دیدگانی، واحد‌های مددکاری اجتماعی، روان شناسی و روان پزشکی وجود دارد که می‌تواند کمک‌های لازم را در این خصوص به زنان ارائه دهند. «خوشبختانه با پی بردن به ضرورت راه اندازی مراکزی برای مداخله در بحران سیاه بزه دیدگی، شمار این مراکز از میانه دهه هفتاد میلادی رو به فزونی نهاد. پناه گاه‌های اضطراری برای زنان آزار دیده یکی از مراکزی است که حتی به کودکان این زنان نیز با هدف مداخله در بحران کمک می‌کند. شمار چشم گیری از این بزه دیدگان، زنان کتک خورده ای هستند که به دنبال خشونت خانگی شوهران خود به این مراکز پناه آورده اند. »
در طول سالیان دراز مداخله پلیس در خشونت‌های خانگی در اتریش محدود به توصیه به زنان صدمه دیده به ترک خانه و برخورداری از حمایت بوده و دستگیری مرتکبان بسیار نادر بوده است. در سال 1994، دولت فدرال، برنامه فعالی را برای مبارزه با خشونت‌های خانگی آغاز کرد. هدف این برنامه توسعه تعامل بین نهادها در خصوص خشونت‌های خانگی بود. این برنامه در سال 1997 با تصویب قانون حمایت در برابر خشونت خانگی رسمیت پیدا کرد و حاوی عناصر اصلی زیر بود :
به مأموران اختیار داده شد که دستور حمایتی موقتی را صادر نماید که مرتکبان را از منزل شخص بزه دیده و مجاورت آن اخراج و بازگشت آنها را برای مدت هفت روز ممنوع کند؛
موسسات خصوصی در هر یک از 9 منطقه ایالت مستقر شدند تا به زنان خدمات حمایتی، فعال ارائه دهند و به موقع از آنها حمایت کنند. این سازمان‌ها به وسیله پلیس و ظرف 24 ساعت پس از صدور دستور موقت از ماجرا مطلع می‌شوند؛
یک شورای مشورتی پیشگیرانه مرکب از وزارتخانه‌های مسئول و چند سازمان غیر دولتی، بر کار گروهی و تلاش منسجم پلیس، دادگاه‌ها، خدمات اجتماعی و سایر نهادهای مداخله کننده، نظارت می کرد.
عنصر منحصر به فرد این برنامه، وجود مبنای قانونی برای تبادل اطلاعات بین پلیس و سازمان‌های حمایت از بزه دیدگان است. براساس ارزیابی به عمل آمده، زنان بزه دیده از حمایت قانونی، اجتماعی و روانی ارائه شده توسط نهادهای ذی ربط بسیار راضی بوده‌اند.
در این برنامه، شبکه گسترده‌ای از موسسات مرتبط با زنان از قبیل پناه گاه برای زنان آسیب دیده، برای طرح آشکار موارد خشونت علیه زنان و ارائه خدمات و حمایت به بزه دیدگان مورد نیاز است.


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  منابع و ماخذ تحقیق حقوقکنوانسیون ژنو

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گفتار پنجم : آموزش و اطلاع رسانی به زنان، از طریق رسانه‌ها
رسانه‌ها به همان میزانی که نقش مهمی در انتشار اطلاعات مربوط به جرم و ناامنی و به دنبال آن گسترش ترس و نگرانی امنیتی در میان عمومی مردم دارند، به همان میزان می‌تواند با معکوس کردن نقش آنها، به افزایش امنیت کمک کند.
وار دو روش را برای ارائه اخبار ناامنی پیشنهاد کرده است که با تغییر درک مخاطبان از خطر بزه‌دیدگی و یا تغییر باورهای آنها درباره جدیت جرایم معین، مانع افزایش ترس شوند. روش اول رویکرد خود – تصحیح کنندگی نام دارد و شامل تشویق رسانه‌های همگانی به ارائه اخبار ناامنی در بستری مناسب است؛ به گونه ای که خطر ناامنی به دقت بیان شود. رویکرد دوم شامل اتخاذ اقدامات پیش‌گیرانه برای مقابله با گزارش‌های خبری حساسیت برانگیز رسانه‌های جمعی، به وسیله ارائه اطلاعات دقیق از طریق کانال‌های خبری بدیل همچون پلیس و سازمان‌های غیردولتی است. برای مثال تهران اطلاعات دقیقی را درباره وقوع مکرر جرم‌ها و اقداماتی که بزه‌دیدگان باید انجام دهند. ارائه کرد تا تأثیر اخبار رسانه‌های همگانی کنترل شود. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که احتمال تکرار جرایم معینی بسیار است و اغلب از این واقعیت غفلت دارند که می توانند بر نتیجه بزه‌دیدگی تأثیر گذارد. در این گونه موارد آموزش عمومی درباره محتمل ترین روند‌ها و نتایج بزه دیدگی بسیار سودمند است.
یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن موضوعات خبری، ارتباط با مراجع ذی صلاح مانند پلیس است. پلیس اطلاعات جامعی از نحوه رخ دادن حادثه، ویژگی مجرمین، علت جرم و اشتباهاتی که بزه دیده در مسیر حدوث جرم مرتکب شده است دارد و بی شک می تواند با انتخاب موضوعات مشخص از بار منفی این گونه اخبار بکاهد. بهره گیری از الگوهای مناسب از جمله ممانعت از هرگونه بزرگ نمایی اقدامات مجرم، توجه جدی به اشتباهات بزه دیده و بهره گیری از روان شناسان و جامعه شناسان برای تجزیه و تحلیل موضوع می تواند در این مسیر بسیار موثر باشد. تیترهایی نظیر « علت اساسی قتل زن، سوار شدن به خود روی مشکوک اعلام شد»، «قاتل علت قتل زن را تنهایی در ساعات پایانی شب در خیابان خلوت عنوان کرد» و. . . در کنار بار هیجانی در کاهش احساس ترس موثر خواهد بود. به عبارت دیگر تیتر‌ها و خبری که متناسب با آن درج می‌شود، می تواند جنبه آموزشی برای زنان داشته باشد.
علاوه بر این مأموران پلیس درباره این که رسانه‌ها چگونه آنها را به مردم معرفی می‌کنند حساس می‌باشند. اگر زنان پلیس از سوی رسانه‌ها به درستی معرفی شوند و قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنان به اطلاع مخاطبان رسانده شود، حتماً در اعتماد افراد جامعه به آن‌ها موثر خواهد بود. نمایش فیلم‌های مستند و نمایشی با موضوع معضلات و مشکلات زنان جامعه که پلیس – به ویژه پلیس زن – در آن نقش محوری دارند، چه بسا کانال ارتباطی مطلوبی بین پلیس و مخاطبان این برنامه‌ها، یعنی زنان، باشد. جای زنان پلیس در میز گردها و سمینارهای مرتبط با زنان بزهکار و بزه دیده که در تلویزیون و رادیو برگزار شده و به سمع و نظر بینندگان و شنوندگان می رسد، بسیار خالی است. به طور کلی، پلیس – به ویژه پلیس زن- با همکاری و مساعدت رسانه چه بسا می تواند در زمینه‌های زیر فعالیت موثری داشته باشد:

افزایش آگاهی‌های عمومی و بالا بردن رشد فکری زنان و دختران؛
همکاری در برنامه‌های کنترل و مهار بزهکاران؛
دادن آموزش همگانی در سطح ملی؛
ارتقای احساس مسئولیت جامعه درباره وقایعی که در همسایگی و محل کار آنها رخ می دهد.
نیروی انتظامی هر کشور می تواند از قدرت رسانه‌های جمعی در جهت تشویق بزه دیدگان، به گزارش جرم نیز استفاده کند، از آنجا که در جرایمی مانند جرایم جنسی و تجاوزات به عنف نگرش بدبینانه ای نسبت به زنان و به‌طور کلی بزه دیده این جرایم وجود دارد و از سوی دیگر به دلیل بی اعتمادی به پلیس، از بازگویی واقعه به پلیس خودداری کرده و بزه دیدگی خود را گزارش نمی‌دهند. طبیعی است که رسانه‌ها با تفهیم حقوق بزه دیدگان و جلب اعتماد آن‌ها به پلیس می‌توانند در تشویق بزه دیده به گزارش‌دهی موثر باشند. به عنوان مثال از طریق ساخت فیلم‌های کوتاه خطوط تلفن پلیس اضطراری برای کمک و گزارش دهی بزه دیدگان، ارائه شود تا زنان را متقاعد سازند که هرگونه جنسی را به پلیس گزارش دهند.

گفتار ششم :مشارکت چند جانبه میان پلیس و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای بهبود فضاهای شهری

زمان و مکان دو متغیر مهم در تجربه زیست زنان می‌باشد. آنها در طول زندگی اجتماعی خود دریافتند که بعضی مکان‌ها و زمان‌ها برای آن‌ها هراس آور بوده و احتمال بزه دیده شدن آنها را افزایش می دهد. بر این اساس آنان با توجه به موقعیت و شرایط ویژه فردی و اجتماعی خود اقدام به برنامه ریزی روزانه برای عبور و مرور و انجام امور روزمره می‌کنند. شب هنگام با توجه به تاریکی هوا و در پی آن کاهش حضور ناظران رسمی و غیر رسمی، زمینه بزه دیدگی زنان فراهم می گردد. از این رو شب، متغیر مهمی در زندگی اجتماعی زنان است. عده‌ای از زنان فارغ از ویژگی‌های فردی و اجتماعی نظیر تحصیلات، طبقه اجتماعی و سن، از حضور در شهر در ساعات شب هراسان می‌باشند. نقاط مختلف شهر، براساس تفسیر و معنایی که زنان برای آنها ارائه می‌کنند، هر یک می تواند مناطق ممنوعه و هراس انگیزی تلقی شوند. خلوتی، شلوغی یا ناشناخته بودن محیط، مکان‌های مخروبه و تاریک که فاقد نظارت هستند نظیر پلها، زیر گذرها، پارک‌ها، . . . از عواملی است که می تواند افزایش دهنده احتمال بزه دیدگی زنان باشد.
در سال 1990 ولنتاین ادعا کرد که از طریق طرحی محیطی می توان اطمینان زنان را برای بیرون رفتن از خانه افزایش داد. او ده استراتژی طراحی را پیشنهاد کرد که عموماً درباره موقعیت، قابلیت دید به خصوص در ورودی‌ها، نور پردازی‌ها، نقاشی دیوارها، پل‌های عابر پیاده، کوچه و راه‌های زیر گذر، منظره سازی و. . . بود. او رویکردش را نسبت به محیط اجتماعی هم گسترش داد و بیان کرد که زنان با حضور بالفعل و بالقوه دیگران احساس امنیت بیش تری می‌کنند زیرا آنها فکر می‌کنند که متخلفان با حضور و مداخله ناظران می ترسند. در واقع درک یک زن از امنیت به طور قوی با این که چگونه او در ارتباط با هر دو نوع محیط فیزیکی و اجتماعی اطرافش احساس راحتی می‌کند و آنها را چگونه می‌شناسد، ارتباط دارد.
بر اساس نتایج تحقیقات، بحث پیش گیری محیطی از جرم، از جمله مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که ترس زنان از جرایم، اغلب ناشی از طراحی نامناسب فضاهای شهری است. پیش گیری از جرم از طریق طراحی محیطی تلاش می‌کند تا از طریق استفاده بهینه و برنامه ریزی شده از فضاها در راستای کاهش جرم گام بردارد و به همین منظور برنامه‌های کاربری اراضی را در دستور کار خود قرار داده است. چنان چه طراحان محیط شهری، شهرسازان و پلیس بتوانند ارتباط مفید و مستمری با یکدیگر داشته باشند و در زمینه ساخت فضا به یکدیگر کمک کنند، شاهد کاهش چشم گیری در نرخ جرایم و به موازات آن کاهش ترس از جرم در میان زنان خواهیم بود. به همین منظور و در راستای تغییر و طراحی محیطی، اقدامات و فعالیت‌های زیر مفید به نظر می رسد :
پروژه‌های نور پردازی خیابان‌ها و مناطق تاریک باید در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد و لازم است که در این زمینه پلیس به شناسایی مناطق جرم خیز پرداخته و در این ارزیابی پیشنهادات مفیدی، به شهرداری ارائه کند. نور مناسب به مردم کمک می‌کند که ببینند و دیده شوند. این امر باعث می‌شود که از یک سو با افزایش قوه احساس تحت مراقبت بودن، ارتکاب جرم کاهش یابد و از سوی دیگر مردم را تشویق می‌کند در محل بمانند زیرا رؤیت پذیری بیش تر مانع از جرم می‌شود.
از بین بردن حصارها و دیوارهایی که مانع رویت کامل پیاده روها می‌شود. علاوه بر این در بسیاری از خیابان‌ها شاهدیم که پیاده رویی وجود ندارد و یا با عرض یک متر معبری در نظر گرفته شده است؛ عبور زنان از این قبیل خیابان‌ها استرس‌زا و ایجاد کننده ترس است، چرا که با معضل کیف قاپی یا دست درازی مواجه می‌شوند. لازم است که در شهرسازی چنین مشکلاتی در نظر گرفته شود و با نگاهی جامع نسبت به همه اقشار گروه‌های اجتماعی اقدام شود.
سازمان دهی کامل مسافرکشان و اطلاع رسانی منظم و دقیق به شهروندان به ویژه به زنان در زمینه راه‌های پیش گیری از بزه دیدگی به عنوان نمونه تاکسی‌های بانوان علاوه بر شهرهای ایران در شهرهایی مانند لندن، ریودوژانیرو و ژوهانسبرگ مشغول فعالیت می‌باشند که هدف از تشکیل این سامانه شهری از طرفی ایجاد سیستم امن و قانونی برای حمل و نقل بانوان است و از طرف دیگر ایجاد فرصتی مناسب جهت اشتغال زنان می‌باشد. تاکسی‌های بانوان به دلیل دارا بودن ضریب امنیتی بالا به عنوان سرویس مدارس، دانشجویان، کارمندان خانم و همچنین در فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری و. . . فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین نکته در به کارگیری تاکسی‌های ویژه بانوان این است که می تواند نقش قابل توجهی در افزایش احساس امنیت زنان داشته باشند، زیرا هر از چند گاهی خبر از قتل زنانی به گوش می‌رسد که برای تردد، از وسایل نقلیه غیر مجاز استفاده کرده اند و در دام افراد جنایت کار گرفتار شده اند. حال اگر این وسایل نقلیه در اختیار زنان باشد، احتمال چنین خطراتی کاهش می‌یابد و ضریب امنیتی جامعه نیز افزایش خواهد یافت.
اجرای برنامه‌هایی جهت حیات شبانه شهری. نکته جالب این است که تاریکی شب خود به عنوان یک عنصر طبیعی که بر ترس از جرم تأثیر می‌گذارد. از نظر اجتماعی تحت تأثیر جو اجتماعی حاکم بر فضای شبانه قرار می‌گیرد. (چنان چه در کشور ما در شب‌های عزاداری محرم و حضور فعال مردم تا ساعات نیمه شب، زنان آزادانه به صورت انفرادی یا گروهی با آرامش در معابر و پاک‌ها قدم می‌زنند) بنابراین برخی معتقدند آن چه که زنان را محتاط می‌کند، شب اجتماعی است به عنوان یک راه
حل – آن چه در کشور استرالیا بررسی شده و به سایر کشورها نیز قابل تعمیم دهی است- تحرک اقتصادی شبانه بر احساس امنیت زنان اثر عمده‌ای داشته و موجب آوردن گروه‌های گسترده از مردم به مراکز شهری می‌گردد که این امر به بهبود نورپردازی، سرویس‌های حمل و نقل عمومی تأثیر بسیاری خواهد داشت. برنامه‌های فرهنگی شبانه نیز خیابان‌ها را احیا خواهد کرد و در نتیجه فضاهای خالی شهر می‌تواند به عنوان مکان‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی استفاده شود تا مکانی برای وقوع جرم.
نصب چراغ و روشنایی کافی در داخل پل‌های عابر پیاده و عدم نصب پوسترها وتبلیغات روی دیواره‌های جانبی پل‌های هوایی نیز از دیگر تدابیر اتخاذی جهت افزایش امنیت است.
اخیراً در کونیزلند، سازمان پلیس (QPS) برنامه ای تحت عنوان سنجش ایمنی را به اجرا در آورده است. با اجرای برنامه مزبور، جامعه محلی، سازمان‌های تجاری و ارائه دهنده خدمات عمومی، جهت بازرسی امور محله و تعیین برنامه‌های لازم برای ایمن

مطلب مشابه :  پایان نامه حقوق دربارهحقوق بشر

پاسخی بگذارید