بالا بردن متابولیسم بدن با عادات سالم روزانه

می خواید بدنی سالم تر داشته باشین یا یه هدف تناسب اندام جدید رو تنظیم کردین؟ در هر صورت میتونه به شما کمک کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ واسه وعده های غذایی برنامه ریزی کنین بدن ما آدما زیرکه و توقع داره که در زمانای معینی تغذیه شه. بدن قبل از تغذیه انرژی خود رو مصرف می کنه چون می دونه که به زودی انرژی دریافت می کنه. اما اگه برنامه غذایی نامنظمی داشته باشیم بدنمون انرژی رو مصرف نمی کنه بلکه ذخیره می کنه چون مطمئن نیس که بزودی انرژی دریافت می کنه یا خیر. هر ۳ الی ۴ ساعت غذا خوردن به بدن کمک می کنه تا تموم انرژی خود رو مصرف کنه.

عادتایی که متابولیسم بدن رو تقویت می کنه

اگه می خواین سلامت خود رو تقویت کرده و وزن بیشتری کم کنین اولین چیزی که باید به اون توجه کنین سوخت و ساز بدنه که تاثیر زیادی بر سلولایی که با انرژی و مواد مغذی تامین می شن داره. مشکل کارکرد متابولیسم معمولا باعث اضافه وزن می شه.

در این جا لیستی از عادتای خوبی که باعث بالا بردن سرعت متابولیسم بدن می شن آورده ام.

واسه وعده های غذایی برنامه ریزی کنین

بدن ما آدما زیرکه و توقع داره که در زمانای معینی تغذیه شه. بدن قبل از تغذیه انرژی خود رو مصرف می کنه چون می دونه که به زودی انرژی دریافت می کنه. اما اگه برنامه غذایی نامنظمی داشته باشیم بدنمون انرژی رو مصرف نمی کنه بلکه ذخیره می کنه چون مطمئن نیس که بزودی انرژی دریافت می کنه یا خیر. هر ۳ الی ۴ ساعت غذا خوردن به بدن کمک می کنه تا تموم انرژی خود رو مصرف کنه.

مایعات بیشتری بخورین

مصرف مایعات به اندازه کافی به متابولیسم بدن کمک زیادی می کنه.وقتی بدن شما از آب محروم باشه کالری کمتری می سوزونین و علاوه بر اون کبد روی برگردوندن آب ذخیره تمرکز می کنه و توجهی به سوزوندن چربی نمی کنه. به خاطر همین باید مایعات بیشتری بخورین. اگه عادت به مصرف زیاد آب ندارین چای استفاده کنین. چای سبز واسه به دست آوردن رطوبت روزانه خیلی خوبه.

لبنیات دوست شماس

لبنیات سرشار مواد مغذی به درد بخور واسه ساختن عضلاته. کلسیم موجود در لبنیات نقش بسیار مهمی رو در متابولیسم بدن اجرا می کنه.

فعالیت جسمی داشته باشین

هر نوع فعالیت جسمی از جمله: پیاده روی، دو، رقص، ورزش در باشگاه منتهی به بالا رفتن سرعت متابولیسم می شه. ورزشای قدرتی بهتر هستن چون بافتای عضلانی رو سریع تر رشد میدن. عضلات ما حتی هنگام استراحت نیاز به انرژی دارن به خاطر همین بهترین راه واسه بالا بردن سرعت متابولیسم بدن انجام دادن ورزشای مقاومتی به طور منظمه.

صبحا زود بیدار شید

نور خورشید بر متابولیسم بدن خیلی موثره. نور خورشید صبحگاهی به بدن کمک می کنه تا پروسه های بیولوژیکی رو که وابسته به تغییرات شب و روز هستن و در مصرف انرژی بسیار مهم هستن رو تنظیم کنه.

کربوهیدراتا رو قطع نکنین

هیچوقت رژیم زیاد سخت نگیرید تا مجبور شید کربوهیدراتا رو به طور کامل قطع کنین. بدن ما به خاطر سنتز سروتونین نیاز به مقداری کربوهیدرات داره. کمبود کربوهیدرات بر فعالیتای مغز اثرات منفی داره و در بدن ایجاد استرس می کنه. درسته وزن کم می کنین اما این کاهش وزن به دلیل کم آبی بدنه نه سوختن چربی.

هله هوله نخورین

اگه از طرفداران چیپس، ساندویچ و شیرینی هستین باید این واقعیت رو بدونین که مصرف مرتب این غذاها سرعت متابولیسم بدن رو کم می کنه. انرژی ای که از غذاها دریافت می کنیم معمولا ۳ الی ۴ ساعت باقی می مونه. بعد بدن با سوزوندن چربی شروع به مصرف این انرژی می کنه. خوردن این هله هوله ها مانع سوختن چربی در بدن می شه به خاطر همین وزن اضافه می کنین.

نمک ید دار استفاده کنین

نمک دریایی نمی تونه مکملی واسه نمک ید دار باشه. کمبود ید در بدن بر تیروئید تاثیر میذاره و هم اینکه واسه متابولیسم بدن تاثیراتی منفی داره.

غذاهای ارگانیک بخورین

غذاهای غیر ارگانیک با افزودنیای جور واجور، حیواناتی که با هورمونای رشد و آنتی بیوتیک پرورش داده می شن، گیاهانی که با کودهای معدنی پرورش داده می شن و… اینا غذاهای وسوسه انگیزی نیستن اما تموم غذاهایی که حالا مصرف می کنیم این جوری جفت و جور شدن. تلاش کنین عاقلانه غذا بخورین.

حواستون به مقدار آهن بدن باشه

فقر آهن منتهی به کمبود اکسیژن در عضلات می شه که سلامت بدن رو ضعیف کردن می کنه. اگه برنامه غذایی شما آهن یافت نمی شه گوشت، ماهی و سیب بخورین.

استرس نداشته باشین

بیشتر مشکلات متابولیسمی بدن به دلیل ناتوانی ما در مقابله با استرس ایجاد می شه. وقتی که استرس داریم تیروئید سرعت متابولیسم رو پایین می بره و منتهی به زیاد شدن وزن می شه.

باورهای آدمای موفق

عادات و کارای مضر واسه قلب

بدونیم عادت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *