باورهای غلط رژیم غذایی بارداری

در سراسر جهان، مرتب به زنان باردار پیشنهاد می شه که چه غذاهایی رو بخورند و از چه غذاهایی دوری کنن. حقیقت اما جایی بین علم و داستان های مادربزرگ ها گم شده.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، زنان باردار در کره جنوبی بیشتر سوپ جلبک دریایی می خورند. زنان زولو در آفریقای جنوبی «ایسیهلام بِزو» می خورند. این غذا معجونی گیاهیه که از گل مروارید و استبرق گرفته تا خرگوش کوهی خشک شده رو در اون می ریزن. در ایران، آب انار بین زنان باردار گزینه ای محبوبه و در سنگال آبگوشت مغز استخون از این جایگاه برخورداره.

باورهای غلط رژیم غذایی هنگام بارداری

اما موردی هست که در بین زنان جهان به طور کامل رایجه: نصیحت، که اتفاقا بیشتر با چاشنی «تقصیر» همراه س. در واقع، به زنان باردار همیشه پیشنهاد می شه که چه غذاهایی رو بخورند و از کدوم غذاها دوری کنن؛ اگه هم اون ها رعایت نکنن، تقصیر خودشونه!

دامنه این نصیحت های غذایی وسیعه. ماهی واسه رشد مغز جنین لازمه، اما سطح جیوه موجود در ماهی واسه کودک خطرناک نیس؟

بهتره بادام زمینی مصرف نشه، یا شاید مصرف اون مانع بروز آلرژی به آجیل ها در کودکان شه؟ حتما باید از پنیر نرم و گوشت فرآوری شده دوری کرد، اما پس به چه دلیل زنان باردار ایتالیایی بدون هیچ مشکلی از «گوشت پروشوتو» تغذیه می کنن؟ یا زنان فرانسوی نمی تونن از خوردن پنیر خوشمزه «کامامبر» دست بکشن؟

باورهای غلط رژیم غذایی هنگام بارداری

لیندا گِدِس، مادر دو بچه و مولف کتاب بامپولوژیه. این کتاب از علم روز کمک گرفته تا پایه حکایات، افسانه ها و وردهای بی پایه رو برچیند. لیندا می گوید: « حالا که زنان باردار کمی گیج شده ان، باید رسانه ها رو هم مقصر دونست. روزنامه نگارا به تموم تحقیق های درباره بارداری می پردازند، چون می دانند مردم به این موضوعات علاقه دارن. بیشتر تحقیق های ناقص یا تحقیق هایی که هنوز در مراحل ابتداییِ خوده انتخاب می شن و وقتی که به یه وحدت علمی (بعضی وقتا سال ها بعد از اون) رسیده می شه، اون موضوع هیجان خبری خود رو به دلیل کهنه بودن از دست داده و نتیجه پایانی گزارش نمی شه. به خاطر همین، سوال های زیادی تو ذهن افراد ایجاد می شه. حاصل کار هم اینطور می شه که یه زن سوال خود رو در گوگل تایپ می کنه، اما با جواب های بی پایه روبه رو می شه.»

فقط این نیس که علم روز بد گزارش داده می شه. مشکل اینه که بیشتر با خرافات و فرهنگِ قومى کشورها آمیخته می شه.

علم عامی مردم هم حتی اسیر این اتفاق می شه. خوردن سبزی در فرهنگ های سنتی نقاط جور واجور جهان پیشنهاد می شه، اما بعضی وقتا، همین مسئله هم بوی جادو به خود می گیرد. در نقاط دهاتی نیجریه، گفته می شه که خوردن مار بچه شما رو تنبل می ‎کنه.

باورهای غلط رژیم غذایی هنگام بارداری

به زنان باردار در ژاپن گفته می شه که اگه غذای تند بخورند، کودک «کم حوصله» می شه. در آمریکا، ماه گرفتگی های مادرزادی به ویار مادر به توت فرنگی و فلفل تند ربط داده می شه. در مکزیک، باوری قدیمی هست که خوردن تخم مرغ باعث می شه که کودک بوی بد بده. از طرف دیگه در فیلیپین گفته می شه که زنان بهتر از درست قبل از زایمون تخم مرغ خام بخورند تا مجرای زایمون چرب شه.

فرهنگ قومی چین پر از پیشنهاد های تغذیه ایه که در اون زنان باید از خوردن بعضی غذاها دوری کنن. خوردن خرچنگ بچه ی شما رو بازیگوش می کنه یا باعث می شه که کودک ۱۱ انگشت داشته باشه. شیر باعث می شه که پوست کودک روشن تر شه. خوردن سر پاوران هم باعث می شه تا رحم «چسبناک» شه.

دکتر ژیاو پینگ ژای صاحب یه کلینیک است که لقب «مادرخوانده افسونگر بارداری» یدک می کشد. اون می گوید که زنان چینی بعضی از این خرافه ها رو کنار گذاشته ان: «بعضی از این ایده ها در هزاران سال پیش ریشه دوانده ان. من فکر نمی کنم که دیگه کسی به اون ها باور داشته باشه؛ حتی هم نسلی های مادران ما.» ژای با اینکه بعضی از باورهای قدیمی رو کنار گذاشته، اما درمان سنتی چینی رو ارائه می دهد و بازم عقیده داره که کودکی مهم در سنت زایمانی شرق هست.

باورهای غلط رژیم غذایی هنگام بارداری

ژای واسه زنی که مشکل بالینی خاصی داره، جوشونده گیاهی خاصی از ۱۲ گیاه جور واجور رو پیشنهاد می کنه. از جمله اون ها بای مائو ژِن، گیاهی مثل بامبو و هوانگ کینه. ژای می گوید: «مورد آخر از بارداری مواظبت می کنه.» ویژگی های علمی رسوم مردم کم کم اثبات می شه، اما همیشه این مورد غلطه.

در جوامع پیشرفت نیافته ، جهل و حکایات بی پایه آسیب های زیادی رو به بار آورده.در بعضی نقاط آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی، این پیشنهاد های غیرعلمی باعث شده تا زنان باردار رژیم غذاییِ صحیحی نداشته باشن.

در آندارا پرادش هند، زنان باردار باید از عنبه هندی و کدوتنبل دوری کنن چون واسه بچه «گرم» است. در گوجارات، غذاهای سفیدرنگ مانند شیر و ماست و موز به دلیل «سرد» بودن باید کنار گذاشته شن. این معنی گرم و سرد در مکزیک هم هست که باعث شده گوجه، تخم مرغ و آووکادو استفاده نشه.

در بعضی نقاط تانزانیا، زنان باردار از خوردن گوشت دوری می کنن، چون می ترسند بچه اون ها ویژگی های اون حیوان رو بگیرن. هم اینکه باوری عادی در آفریقا هست که خوردن تخم مرغ باعث نازایی می شه. در بعضی جاهای آفریقا و آسیا این باور اشتباه هست که نباید در چند روز اولِ پس از زایمون به کودک شیر مادر داد. بیشتر این پیشنهاد های غیرعلمی بوسیله افراد قابل اعتماد به زنان باردار داده می شه.

یکی از راه هایی که می توان بر این مسائل غلبه کرد اینه که علمی و شخصی سازی شده رو در اختیار زنان باردار قرار داد. این دقیقا همون هدفیه که پروفسور فیل بِیکر، مدیر مرکز ملی رشد و پیشرفت دانشگاه آکلندِ نیوزلند، دنبال می کنه.

اون می گوید: «الان، پیشنهاد ما به زنان عمومی و یا کمترین هزینه ممکنه. البته در نقاط جور واجور، نوع رژیم غذایی فرق داره… اما هدف درازمدت ما اینه که هزینه ها رو تا حد ممکن پایین بیاریم تا مردم نقاط جور واجور جهان هم بتونن ازش استفاده کنن.» اون عقیده داره که شرایط رحم واسه سلامت هر دو شخص در درازمدت مهمه.

لیندا گدس می گوید بیشتر مادرانی که اولین زایمانشانه می خواهند به بهترین شکل زایمون کنن. همین امر باعث می شه تا به این پیشنهاد ها گوش کنن. در بعضی از این موارد، به کودک و مادر آسیب وارد می شه.

باورهای غلط رژیم غذایی هنگام بارداری

در سال ۲۰۰۴، دکتر کاتری رایکونن از دانشگاه هلسینکی فنلاند پژوهشی رو منتشر کرد. اون پیشنهاد داد که بین شکلات خوردن هنگام بارداری و زایمون یه بچه خوشحال رابطه ای هست.

رایکونن اشاره کرد که بین این دو هیچ گونه رابطه سببیت پیدا نشد. با این حال، عملکرد هایی که از نظر زیستی منطقیه هست که طی اون، شکلات بر مغزِ جنین اثر میذاره. اون می گوید: «شاید راه های روان شناختی هم وجود داشته باشه. خوردن شکلات زنان باردار رو خوشحال می کنه و این خوشحالی بر رشد کودک اثر میذاره.

این رابطه به نظر وسوسه انگیز میاد، اما اجماع علمی مشخصه: هیچوقت به داستان های بی پایه مادربزرگ ها اعتماد نکنین؛ به چیزایی هم که در اینترنت – حتی همون داستان شکلات – می خونید هم توجه نکنین.

پیشنهاد های غذاییِ خدمات سلامت همگانی بریتانیا

  • میوه و سبزی زیاد استفاده کنین – دست کم پنج بار در روز
  • غذاهایی که شامل پروتئین هستن – از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل – و غذاهای پر از کلسیم مانند شیر و ماست
  • ماهی های روغنی مانند اسقومری و ساردین خوب هستن، اما از ماهی هایی که بالای زنجیره غذایی هستن دوری کنین، مانند کوسه و اره ماهی
  • از پنیرهای بری و کامامبر دوری کنین. پنیرهای نرم آبی رنگ مانند گورگونزولا و روکِفورت رو هم مصرف نکنین.
  • تخم مرغ خام، گوشت خام، نرم تن صدف دار خام رو از رژیم غذایی خود خارج کنین.

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری رژیم غذایی فرادید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *