با مصرف میوه و سبزیجات قرمز و زرد از سرطان سینه پیشگیری کنید

red-and-yellow-fruits

تحقیقات جدید نشون میده که کاروتنوئید -ماده غذایی موجود در غذاهای نارنجی، قرمز و زرد رنگ- منتهی به کاهش خطر سرطان سینه می شه.

کاروتنوئید دارای رنگدانهای طبیعی زرد تا قرمزه و در موادغذایی مثل هویج، گوجه، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و زرده تخم مرغ پیدا میشه. دیر وقتیه که از این ریز ماده به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از سرطان یاد می شه.

تحقیقات انجام شده روی ۳۰۰۰ نفر در هشت تحقیق جداگونه، نشون میده که چهار نوع کاروتنوئید موجود در مواد جور واجور می تونه خطر دچار شدن به سرطان رو کم کنه. هم اینکه اندازه کاروتنوئید در پیشگیری از سرطان هم به درد بخور واقع شده.

براساس تحقیقات قبلی، کاروتنوئید می تونه سرعت رشد تومور رو کنترل کنه و از پیشرفت سرطان سینه جلوگیری کنه. نوع خاص کاروتنوئیدی که تاثیرگذاری مثبت رو به دنبال داشته از یه تحقیق تا تحقیق دیگه فرق داره.

اندازه بالای شاخص توده بدن (BMI) و مصرف دخانیات، اثر مثبت کاروتنوئید در کنترل کردن سرطان در زنان رو کم می کنه و این دو مورد باید تحت تحقیق بیشتری هم قرار بگیرن.

به هر حال اینا ۴ دسته کاروتنوئید یافت شده در مواد غذاییه که اثر مثبتی در کنترل کردن سرطان میذاره:

آلفاکاروتن دومین کاروتنوئید عادی در بین موادغذاییه و این ماده در بین سبزیجات، زرد و نارنجی مثل، هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، کدوی حلوایی و سبزیجات به رنگ سبز تیره، مثل بروکلی، لوبیا سبز و آوکادو پیدا میشه.

بتاکاروتن عادی ترین کاروتنوئید موجود در موادغذاییه و یکی از مواد لازم واسه بدن هستش. پس از ورود، بدن اون رو تبدیل به ویتامین آ می کنه. ویتامین آ یکی از ویتامینای لازم واسه سلامت چشمه و می تونه سیستم ایمنی بدن رو هم تقویت کنه. بتاکاروتن در همون موادغذایی که آلفاکاروتن هست، پیدا میشه و هم اینکه زرده تخم مرغ شامل این ماده حیاتیه.

لوتئین: تحقیقات نشون میده که لوتئین می تونه از پیشرفت سرطان، مریضی قلبی، آب مروارید و دیگه بیماریای چشمی جلوگیری کنه. مثل لیکوپن، در خیلی از میوه ها و سبزیجات مثل هلو، پرتقال و سبزیجات چلیپایی پیدا میشه.

لیکوپن ماده ای که در گوجه و فرآورده های گوجه پیدا میشه و این ماده تقریبا همون امتیازات لوتئین رو در اختیار داره. بعضی از تحقیقات نشون میده که پختن و یا کباب کردن گوجه می تونه خاصیت ضد سرطانی لیکوپن موجود در اون رو به شکل زیادی زیاد کنه.

واسه اینکه از اندازه کاروتنوئید دریافتی در رژیم خود مطمئن باشه، محققان پیشنهاد می کنن تا ۵ نوع میوه و سبزیجات رنگارنگ رو درزمان روز بخورین.

مقاله درباره سرطان سینه

کشنده ترین سرطانها رو بشناسین

سالم زی سرطان سرطان سینه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *