تست A/B چیست؟

۴ فایده رو تست A/B

تست A/B معمولا واسه آزمایش المانای جور واجور سایت هم جهت با رسیدن به هدفی مشخص استفاده می شه. بدیش اینه در خیلی از مواقع تست A/B بوسیله طراحان و برنامه نویسان در طراحی سایت ندیده گرفته می شه.

تست  A/B اگه درست انجام شه روشی قوی واسه افزایش اندازه تبدیل سایته. صرف زمان کافی روی تست A/B خیلی با اهمیته و باید در بازه ی ۷ تا ۱۰ روز به جمع آوری دیتا بپردازید تا بهترین تصمیمی که باعث افزایش اندازه تبدیل سایت می شه گرفته شه. در ادامه به ۴ فایده و مزیتی که تست  A/B واسه شما بوجود میاره می پردازیم.

تست A/B

۱. تاثیرگذاری تست A/B بر کارکرد سایت

هنگام تست A/B شما این توانایی رو دارین که شاخصای کلیدی رو بررسی کنین. شاخصایی که در مورد کارکرد طراحی سایت تون به شما اطلاعات مفیدی داده و شما می تونین آزمایش کنین که با انجام تغییرات چه تفاوتایی در کارکرد سایت به وجود آمده. با به کار گیری گوگل آنالیتیکز شما به سه شاخص اصلی واسه تعیین کارکرد سایت دسترسی دارید:

معیارهای پایه در گوگل آنالیتیکز

  • Unique page views: تعداد بازدید صفحاتیه که بوسیله یه کاربر در طول session در کل سایت انجام می شه.
  • Page views: تعداد دفعاتیه که از یه صفحه بازدید شده.
  • Users: تعداد کاربران یکتاییه که سایت رو میبینن.
  • Mobile: تعداد آدمایی که از راه موبایل خود از سایت شما بازدید می کنن. این اطلاعات به شما نشون میده که باید به مخاطبین موبایلی خود بیشتر توجه کنین یا دسکتاپی.
  • Medium/Source: به شما نشون میده که بازدید کنندگان سایت شما از چه کانالایی به سایت شما هدایت شدن.
  • Location: بیان کننده اینه که مخاطبین شما اهل کجا هستن. این اطلاعات به شما واسه تولید محتوا و تبلیغات هدف دار کمک می کنه.

معیارهای تعاملی در گوگل آنالیتیکز

  • Average time on page: متوسط وقتی که کاربران در صفحات سایت شما می گذرونه به شما نشون میده که طراحی سایت تون چقدر مخاطب رو با خود درگیر می کنه.
  • Pages/Session: نشون دهنده تعداد صفحاتیه که یه کاربر در وقتی که در سایته میبینه.
  • New vs returning: به شما نشون میده که چقدر بازدیدکننده جدید و قدیمی دارین، اینکه سایت شما مخاطبانش رو درگیر می کنه و اونا رو به سایت بر می گردونه یا خیر.
  • Referral traffic نشون دهنده ترافیکیه که از سایتای که به مطالب سایت شما لینک کردن بدست میاد.

معیارهای تبدیل در گوگل آنالیتیکز

۱. ایجاد مشتریان سرنخ (Lead)

  • Goal conversion rate: اندازه تبدیل کلی (صفحات) هدفاتون رو نشون میده، که با مشخص کردن تعداد هدفای تحقق یافته و تعداد کل sessionا محاسبه می شه.
  • Goal completions: سرعت رسیدن تون به هدفای مشخص شده رو نشون میده. اینکه احتیاجی هست در بازاریابی یا تست A/B تغییر به وجود بیارین یا خیر.

۲. فروش

  • Transactions: درصد فروش و تعداد تراکنشایی که در سایت شما انجام می شه رو نشون میده.
  • Time to purchase: نشون دهنده مدت وقتیه که زمان میبره تا کاربری از سایت تازه طراحی شده خرید کنه.
  • Assisted conversions: به شما درمورد اینکه چه المانایی باعث شده ان پروسه اراده کردن خرید مخاطب شما به خرید پایانی منجر شه اطلاعاتی میده.

تست AB چیه

۲. کاربرد تست A/B در تشخیص نقاط ضعف سایت

تست A/B به طور خاص ای به شما نشون میده که کدوم قسمت از سایت شما مشکل داشته و واسه افزایش فروش نیاز به بهتر شدن داره. با مشخص شدن این نقاط ضعف شما قادر به برطرف کردن اونا و افزایش اندازه تبدیل هستین. وقتی که در حال انجام تست A/B هستین ممکنه در یکی از موارد زیر احساس کنین:

  • تصاویر : به کار گیری عکسای باکیفیت در افزایش فروش و معروفیت کار و کاسبی شما تاثیر بسیار زیادی داره.
  • فراخوان (CTA): طراحی فراخوان (CTA) خوب و مناسب در افزایش اندازه تبدیل سایت بسیار موثره. این تبدیل می تونه تبدیل بازدید کننده به یه خریدار یا عضویت خبرنامه و یا دانلود فایلی بوسیله کاربر باشه.

  1. چند مثال از فراخوان های (CTA) نه عالی: امروز تماس بگیرین، همین حالا تماس بگیرین، اینجا عضو شید و …
  2. چند نمونه از فراخوان های (CTA) های خوب: عضوی از آینده باشین، به باشگاه اختصاصی ملحق شید و …

  • تماس با ما: خیلی از طراحان در طراحی صفحه تماس با ما ساده انگاری می کنن و صفحه نه خیلی با کیفیتی طراحی می کنن. تلاش کنین واسه طراحی صفحه تماس با ما وقت بذارین و چیزایی مانند فرم تماس، نشانی و تلفن، نشانی شبکه های اجتماعی و … رو دید کنین.
  • جهت یابی: طراحی جهت یابی سایت باید طوری باشه که کاربران رو گیج نکنه، خوب برچسب گذاری شده باشه و تعداد کلیکا رو به کمترین حد ممکن برسونه. انجام تست A/B واسه طراحی جهت یابی سایت اهمیت زیادی داره و می تونه تاثیر زیادی در بهبود اون بزاره. جهت یابی سایت هم خود تاثیر بسیاری در اندازه برگشت یا بانس ریت صفحات سایت داره.

کاربرد گوگل آنالیتیکز در تست a/b

۳. امکان آزمایش با تست A/B

تست A/B یکی از مهم ترین بخشای بهبود تجربه کاربری سایت (UX) حساب شده و به شما این امکان رو میده که قسمتای جور واجور سایت تون رو بررسی کنین و دریابید، مخاطبان تون کدوم بخشا رو دوست دارن و کدوم بخشا رو دوست ندارن. چند مورد از المانایی که می تونین واسه تست A/B استفاده کنین عبارتند از:

  • جریان بازدیدکنندگان: چیجوری کاربران از نقطه A به نقطه B می رسن.
  • چیدمان: طرح منوها، اندازه تکمه ها، فرما و …
  • متن: تیترها، توضیحات، محتوای سایت و فراخوان ها (CTA)
  • المانای چشمی: عکسا، تصاویر، رنگا، لوگو، ویدئو ها و …

۴ پیشنهاد واسه به کار گیری تست A/B

  • تست A/B رو همزمان روی چند المان انجام ندین. فقط یه المان رو انتخاب کنین و اون رو تغییر بدید
  • تست A/B واسه افزایش محبوبیت و بازدید تموم سایت به کار میره نه فقط واسه یه صفحه خاص
  • عوامل مزاحمی که مانع رسیدن مخاطبان به هدف تعیین شده شما می شن رو پیدا کنین و از بین وردارین. این عامل مزاحم می تونه جهت یابی سایت باشه که شما هنگام کار کردن و بررسی سایت میفهمید.
  • متن فراخوان ها (CTA) رو طوری طراحی کنین تا کاربران خیلی راحت با اون رابطه برقرار کنن.

۴. افزایش پتانسیل بازاریابی سایت با تست A/B

تست A/B روشی بسیار موثر واسه بهبود طراحی سایت شما و تبدیل اون به ابزاری واسه بازاریابی قوی و سودآوره. با تحلیل دقیق داده ها و اطلاعاتی که از تست A/B به دست میارید، می تونین بخشا و المانای کلیدی سایت رو طوری تغییر بدید که باعث افزایش گفتگوی مخاطبان با شما شه و با اونا رابطه عمیق تری برقرار کنین. اینجا چند پیشنهاد در مورد به کار گیری تست A/B واسه ایجاد گفتگو با مخاطبان تون آوردیم:

  • شاخصای هدف: قبل از انجام تست A/B، شاخصای هدف خود رو مشخص کنین تا هنگام انجام تست بتونین اندازه موفقیت اون رو سبک سنگین کنین.
  • بازخورد: نظر بازدیدکنندگان سایت خود رو به کمک نظرسنجی یا روش های دیگه به دست بیارید. نتیجه این نظرسنجی به شما در پیدا کردن بخشای کلیدی سایت و اراده کردن درباره اونا کمک می کنه.
  • انتخاب صفحات پر ترافیک سایت: قبل اینکه تست A/B رو واسه صفحات سایت اجرا کنین، اول باید صفحات پر ترافیک سایت رو شناسایی و تست رو روی اون انجام بدین. صفحات پر ترافیک بازدیدکنندگان بیشتری داره و هم اینکه بازدیدکنندگان بیشتری جذب می کنه. کلا لندینگ سایت از مهم ترین صفحاتی هستن که تست A/B بهتره اول روی اونا انجام شه. انجام تست A/B روی صفحات فرود فروش رو زیاد می کنه، اندازه برگشت یا بانس ریت رو کم می کنه، از هر گونه مشکلی که صفحه فرود شما داره پرده بر می داره، اندازه تبدیل رو زیاد می کنه و عامل برتری دهنده شما در رقابت با بقیه می شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *