تفاوت بازاریابی چریکی و سنتی

مقایسه بازاریابی چریکی و سنتی

در مقالات وبسیما اصول بازاریابی و تبلیغات رو معرفی کردیم و مفاهیم مربوط به بازاریابی چریکی رو بررسی کردیم. امروز باید بدونیم که در عمل مرز میان بازاریابی چریکی و سنتی چیه و در دنیای تجارت امروز چه روشی موجب موفقیت شرکتا می شن.

چیجوری شرکتایی نوپا مانند اینستاگرام و پینترست به برنده هایی جهانی تبدیل می شن و با بزرگترین شرکتای تحت وب مانند فیسبوک به رقابت بپردازند؟

شاید تصویر کنین که راه اندازی یه شبکه اجتماعی با این همه رقبای پر طاقت و سمج یه شکست بزرگ و حتمی هستش ولی شک نکنین که هر سال شبکه های جدیدی رو مشاهده می کنین که با ایده های جذاب و کارمندان محدود بازار رو به تصرف خود در میارن. واسه حضور در این میدون بهتره دید خود رو به مسائل تغییر بدیم و هدفی متفاوت با چیزی که تا الان آموخته ایم رو به اجرا بذاریم. در ادامه ۲۰ فرق اصلی و مهم بازاریابی چریکی با روشای سنتی رو تقدیم حضورتون می کنیم که از کتابی با همین نام برداشت شده.

۲۰  فرق بازاریابی چریکی با بازاریابی سنتی

۱ – بازاریابی چریکی مدعیه که اگه می خواین سرمایه گذاری کنین؛ اشکالی نداره. اما اگه بخواین انرژی، تخیل، زمان و اطلاعات رو سرمایه گذاری کنین احتیاجی به پول ندارین این در حالیه که بازاریابی سنتی مدعیست واسه یه بازار مناسب باید سرمایه گذاری مالی کنین.

۲ – کلا بازاریابی سنتی در رمز و راز خلاصه شده طوری که؛ بیشتر صاحبان مشاغل که نمی دونن بازاریابی شامل فروشه یا داشتن سایت در فروش و معرفیشان تاثیر داره رو ، شدیدا می ترسونه و چون از اینکه اشتباه کنن می ترسن ، بازاریابی رو کنار گذاشته ان. بازاریابی چریکی بر خلاف بازاریابی سنتی دارای رمز و راز نیس بلکه بازاریابی رو اون طور که در واقعیت هست ، ( به صورت فرایندی قابل کنترل) معرفی می کنه.

۳ – اصل و صورت بازاریابی چریکی، کار و کاسبی های کوچیک ان، یعنی شرکتایی که آرزوهای بزرگ با بودجه های کم دارن. این در حالیه که بازاریابیای سنتی به کار و کاسبی های بزرگ وابسته .

۴ – روند کار در بازاریابی سنتی از راه فروش ، جواب به پیشنهادات ، سایت و یا موجودی انبار آزمایش می شه ؛ که این عملیات اشتباه هستن . در بازاریابی چریکی هدف اصلی ، مقدار سوده ، که باید واسه اون ارزش و توجه قائل شیم . در بعضی از شرکتا تماشاگر این مسئله بوده ایم که فروش خیلی بالایی داشتن، اما در آخر ، پول از دست دادن . پس سود دهی تنها چیزیه که نشون میده کارکرد ما چیجوری بوده، که واسه رسیدن به این هدف باید از بیشترین حد توان خود و نیروهای کاری استفاده کرد .

۵ – بازاریابی سنتی براساس قضاوت و تجربه س ؛ روش بر اساس حدسیات . اما در بازاریابی چریکی نمیشه اشتباه حدس زد ، از این رو بیشتر به قوانین رفتار انسانی یعنی روانشناسی متکیه . ۹۰ درصد تموم تصمیمات خرید ، در ناخود آگاه مغز به وجود میاد .

با تکرار میشه وارد قسمت ناخودآگاه مغز شد.

۶ – بازاریابی چریکی عقیده داره کسب وکار خود رونق بدید ولی نباید هدفتون رو از یاد ببرین ، چون همین هدفه که شما رو به اینجا رسونده ، حال بازاریابی سنتی عقیده داره که تجارت تون رو گسترش و گسترش بدید و بعد موجودی کالا و خدمات تون رو زیاد کنین .

۷ – یکی از موارد آموزشی در بازاریابی سنتی ، اینه که تجارت خود رو به طور خطی رشد بدید ، یعنی اینکه مشتریان رو یکی یکی اضافه کنین که این روش مقرون به صرفه ایی نیس.

بازاریابی چریکی معتقد بر غیر خطی و هندسی بودن، راه رشد کسب و کاره .

۸ – بازاریابی سنتی عقیده داره که فروش پایان بازاریابیه این در حاله که در این روش تموم تلاش خود رو واسه فروش انجام میدن . بازاریابی چریکی عقیده داره که ۶۸ درصد کسب و کارا در اثر بی تفاوتی بعد از فروش به هدر می رن ( ندیده گرفتن مشتریان پس از خرید).

در بازاریابی چریکی، رابطه دائمی با مشتریان از اهمیت بالایی برخورداره، از این رو چریکا به هیج عنوان مشتری رو از دست نمی دن.

۹ – بازاریابی سنتی به شما می آموزد که کدوم یکی از رقبای خود رو از دور رقابت خط بزنین ولی در بازاریابی چریکی رقبا و کار و کاسبی های موفق رو زیر نظر می گیرن و بررسی می کنن که کدوم یکی از اونا موفق ترن، تا بتونین از راه همکاری با اونا ، بازار کار و کاسبی خود رو خود رو گسترش بدید ، اینطوری هزینه بازاریابی به دلیل همکاری و شراکت با بقیه کم میشه.

در بازاریابی چریکی اصطلاحا به کار «بازاریابی همکارانه » می گن که معنی دقیق اون اینه که یا همکاری کنین یا شکست بخورین.

۱۰ – بازاریابی سنتی داشتن علامت تجاری واسه معرفی شرکت از اهمیت بالایی برخورداره . ثبت اطلاعات تصویری در مغز آدم ۷۸ درصد بیشتر از ثبت اطلاعات صوتی در حافظه س. اما بازاریابی چریکی بر این اعتقاده که در دنیای تجاری امروز دیگه کارایی نداره ؛ این در حالیه که ، در بازاریابی چریکی یه علامت چشمی یا کلامی هست که معرف کامل شرکته (علائم بین المللی ترافیک) .

۱۱ – بازاریابی سنتی همیشه بازاریابی « من » بوده. به وب سایتای جور واجور برید و مطالب زیادی در « مورد شرکت ما » و « در مورد تاریخ ما » و « در مورد اجناس ما » و « در مورد مدیریت ما » ببینین. اما مردم توجهی به شما ندارن . بازاریابی «من » اونا رو خواب آلوده می کنه. به خاطر همین بازاریابی چریکی ، همیشه « شما » رو تمرین می کنه. در این نوع تبلیغات ، هر واژه هر ایده در مورد مشتری با کسیه که به سایت رفته.

مردم علاقه ای به شرکت شما ندارن، اون چه که مورد علاقه اوناس، خودشونه. اگه در مورد اونا صحبت کنین، با کمال دقت گوش میدن.

۱۲ – هدف بازاریابی سنتی در برخورد با مشتری اینه که چی می تونه از مشتری بگیره ، اما در بازاریابی چریکی مسئله قابل توجه اینه که درک کاملی از ارزش زندگی مشتری هست و هدف اینه که چی رو می تونن به مشتری بدن و به دنبال راه هایی هستن که از اون روش بتونن خدماتی رو به صورت رایگان در اختیار مشتری بذارن.

در دنیای ارتباطات امروز ، چریکیا با به کار گیری اطلاعات با ارزشی مثل برشور ، جزوه ، اطلاع رسانی در تلویزیون و وب سایتای اطلاعاتی ، رو به مشتریان هدیه می کنن . میشه گفت بازاریابی ، فرصتی واسه مشتریاس که به هدفای خود دست پیدا کنن . هم اینکه واسه صاحبین مشاغل، فرصت مناسبیه تا بتونن نیازای مشتریان رو محقق کنن.

اگه شما بتونین خدمات مناسب رو به صورت رایگان ارائه بدید، یه چریکی هستین .

۱۳ – بازاریابی سنتی بر این اعتقاده که ایمیل، سایت و تبلیغات در بازاریابی موثره . ولی بازاریابی چریکی نظری برخلاف این باور داره و به این اصطلاحات مزخرفات میگه و عقیده داره که تبلیغات دیگه قادر به انجام کاری نیس . هم اینکه در مورد وب سایتا ، که عقیده داره که، بازاریابی از این روش یه شوخیست. در دنیای امروز مردم این مسئله رو آموخته ان که اگه پا در این مسیرها بذارن راهی جز شکست در برابرشان نخواد بود. در سالای گذشته ایمیلای گروهی موثر وقع می شدن ، اما دیگه اینطوری نیس . حال این سوال پیش میاد که، پس چه راهکارهایی تاثیردارن؟

بازاریابی چریکی به این نتیجه رسیده است که ترکیبات در بازاریابی موثره. یعنی داشتن بروشور به همراه ایمیلای گروهی و فعال بودن وب سایت ،که همه اونا با هم می تونن موثر باشن. واسه موفقیت در بازاریابی دیگه نمیشه به صورت «تک اسلحه » انجام داد.

۱۴ – در بازاریابی سنتی در آخر هر ماه درآمد حاصله از فروش محاسبه می شه این در حالیه که، در بازاریابی چریکی تعداد مشتریان جدید در الویته.

واقعا چریکیا از درآمد بالا بدشون نمیاد ولی کلید رسیدن به موفقیت رو در روابط طولانی می دونن.

۱۵ – در بازاریابی سنتی به داشتن فناوری و به روز کردن اون اهمیتی نمی دن. این در حالیه که داشتن فناوری و به کار بردن اون می تونه به کار و کاسبی های کوچیک رونق دهد و به اونا این فرصت رو میده که بدون صرف هزینه بالا کارایی رو بکنن که شرکتای بزرگ با سرمایه های کلان اون کارا رو انجام میدن. در بازاریابی چریکی تاکید بر اینه که نباید از فناوریای جدید ترسید بلکه باید اون رو لازمه کار و بازاریابی دونست و ترس از آوردن علم فناوری در بازاریابی رو واسه کار و کاسبی کشنده می دونه.

فناوری در بازاریابی چریکی

۱۶- یکی دیگه از تفاوتای بازاریابی سنتی با بازاریابی چریکی در اینه که؛ در بازاریابی سنتی ، پیاما به گروه ها داده می شه در این حالت هر چی گروه نامبرده بزرگتر باشه شانس رسیدن به هدف بیشتره. ولی در بازاریابی چریکی پیام به افراد می رسه و اگه قرار باشه که پیام واسه گروه باشه، هر اندازه تعداد نفرات گروه کمتر باشه، نتیجه بهتری می گیرن.

میشه این طور نتیجه گرفت که میدون فعالیت بازاریابی سنتی وسیعتر از بازاریابی چریکیست که به صورت نانویی کار می کنه.

۱۷ – بازاریابی سنتی ، کلی نگره ، یعنی با اینکه به چیزای مهمی مانند بروشور، مجلات، روزنامه ها ،رادیو ، تلوزیون و وب سایتا توجه داره و از اونا کمال استفاده رو می کنه، اما به جرئیات کوچیک اهمیت نمی ده. در نقطه مقابل، بازاریابی چریکی جزئی نگره و به تموم زاویه ها توجه داره ؛ مثل ، دکوراسیون دفتر کار، نوع پوشش پرسنل و روش جواب دادن به تلفن.

۱۸ – تعریف بازاریابی در بازاریابی سنتی فروش کالا و خدماته، اما این تعریف دیگه الان به کار نمی ره. تعریف بازاریابی در بازاریابی چریکی فرق داره.

چریکیا می گن که رضایت مشتریان از کالا و خدمات شما می تونه شما رو نسبت به آینده کاریتون امیدوار تر کنه.

۱۹ – بازاریابی سنتی به طور کامل مثل یه صحبت یه نفره س در مواقع متکلم وحده که فقط اون همه حرفا رو می زنه و همه چیز رو می نویسه و فقط بقیه گوش میدن و نوشته ها رو می خونن و به سختی میشه باور داشت که این کار می تونه پایه یه رابطه خوب و ثمربخش باشه. در بازاریابی چریکی این جور نیس؛ بلکه افراد باهم تعامل می کنن. شخصی صحبت می کنه و شخص دیگری جواب میده، اینگونه س که مشتری با بازاریاب رابطه خوبی برقرار می کنه.

۲۰ – بازاریابی سنتی زمینه های انجام بازاریابی رو می شناسونه ، مانند: مجلات ، روزنامه ها ، تلوزیون ، رادیو و اینترنت اما در بازاریابی چریکی بیشتر از ۳۰۰ زمینه واسه بازاریابی شناسایی می شه که بیشتر اونا رایگان هستن.

بازاریابی چریکی واسه کسائی که کار و کاسبی تازه ایی رو شروع کردن کاربرد بسیار زیادی داره ، چون الان رقابتا شکل سخت تر و زیرکانه تری به خود گرفتن و با بازاریابی چریکی میشه در میدون رقابت حرفی واسه گفتن داشت.