اردیبهشت 9, 1403

اصول طراحی لوگو (+5 نکته ی مهم در طراحی لوگوی حرفه ای)

لوگو چیست؟

لوگو یا نماد تجاری، نمادی است که هویت و شناسایی یک برند، شرکت، یا سازمان را نمایان می‌سازد. این علامت گرافیکی به عنوان نماینده‌ی شناخته‌شدۀ یک موسسه عمل می‌کند و به کمک طراحی خاص و منحصربه‌فرد خود، به طور کلی یک مفهوم، محصول یا خدمات را نمایش می‌دهد.

اهمیت لوگو در ارتقاء شناسایی برند و خلق اعتماد به نام تجاری نیز بی‌انکار است. یک لوگو طراحی‌شده حرفه‌ای می‌تواند به‌سادگی ارتباط مشتریان با برند را تقویت کند و تشخیص و تمییز آن‌ها را به‌ویژه در میان رقبا سهولت بخشد. لوگوهای موفق توانسته‌اند به عنوان یک نماد بین‌المللی مورد تشخیص قرار گیرند و همچنین باعث تعامل و محبوبیت بیشتر مشتریان شوند. طراحی لوگو باید با دقت و تفکر انجام شود تا انطباق کامل با هویت و پیام برند ایجاد شود و به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

در کل، لوگو به عنوان یک نماد اساسی و قدرتمند در اثرگذاری بر شناخت برند و جذب مشتریان ایفای نقش مهمی دارد و طراحی‌های خلاقانه و زیبا می‌توانند به‌سادگی هویت یک موسسه را به نمایش بگذارند و برند را به‌ویژه در بازارهای رقابتی تمییز دهند. در صورت تمایل به یادگیری آموزش طراحی لوگو در ایلوستریتور کلیک کنید.

اهمیت اصول طراحی لوگو

هدایت کسب و کار به سوی موفقیت هیچ گاه کار آسانی نخواهد بود. باید آگاه باشید که در اولین سال تأسیس، ۸۰ درصد از شرکت‌ها با شکست مواجه می‌شوند. حتی از آن ۲۰ درصد باقی‌مانده، تنها تعداد محدودی از آن‌ها می‌توانند چهار سال در این بازار رقابتی فعالیت کنند. این محدوده تعدادی از کسب و کارها، به بیشترین تلاش ممکن برای ساخت هویت بصری اقدام می‌کنند و برای خود هویتی متمایز ایجاد می‌کنند. به عبارت دیگر، این شرکت‌ها به برندسازی توجه دارند.

اگر کسب و کارها به دنبال پیشی گرفتن از رقبا هستند، باید اهمیت طراحی یک لوگوی حرفه‌ای را درک کنند. این لوگو، به همراه ابزارهایی مانند تصویر برند، در ایجاد ارتباط با مخاطبان نقشی حیاتی ایفا می‌کند و می‌تواند کسب و کار را به سوی موفقیت سوق دهد. این ارتباط تصویری باید برخوردار از ویژگی‌های منحصر به فردی باشد که به طراحی آن با دقت و توجه به جزئیات بپردازید. در صورت علاقمندی به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار ایلوستریتور که بهترین گزینه برای طراحی لوگو می باشد، پیشنهاد دارم مقاله ی ادوبی ایلوستریتور چیست را از موشن کده مطالعه کنید.

اصول طراحی لوگو

طراحی لوگو، بخش حیاتی هر کسب و کار در بازار، محسوب می‌شود زیرا رقبای بسیاری در این بازار به دنبال جلب توجه مشتریان هستند. لوگو به عنوان ابزار بازاریابی مؤثر، محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان هدف منتقل می‌کند. اما این مزایا فقط در صورتی محقق خواهند شد که طراحی لوگو به شکل حرفه‌ای انجام شود. در ادامه، برخی اصول طراحی لوگو را معرفی خواهیم کرد.

بهتر است طرح لوگو ساده باشد

اگرچه پیچیدگی و مفهومیت تصاویر در آثار هنری می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، اما در مورد لوگو بهتر است همه چیز شفاف و واضح باشد، به طوری که از ابتدا یک تصویر روشن از نوع فعالیت برند به ما نشان دهد. این امر باعث ایجاد ارتباط سریع‌تر در ذهن مخاطبان و بهتر به یاد ماندن برند در ذهن آن‌ها می‌شود. اصول طراحی لوگو، شامل سادگی و گویایی پیام موردنظر، بسیار حائز اهمیت هستند.

طرح لوگو بهتر است در طول زمان بدون تغییر بماند

بعضی کسب و کارها ممکن است دوره‌ای لوگوی خود را تغییر دهند، اما این کار به‌طور کلی توصیه نمی‌شود. زیرا این اقدام مخاطبان را به سردرگمی می‌اندازد. بهتر است از ابتدا یک طرح خاص و منحصربه‌فرد برای لوگو انتخاب کرده و تغییرات اساسی در آن انجام ندهیم، تا مشتریان همیشه برند را با آن لوگو شناسایی کنند. استفاده مداوم از یک لوگو، ثبات برند را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان می‌شود.

لوگو باید در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد

طراحی لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که در سایزهای مختلف همچون سطوح کوچک و بزرگ قابل استفاده باشد و تمام جزئیات به‌وضوح قابل مشاهده باشند. توجه به قابلیت تطبیق لوگو با اندازه‌های مختلف در فضای مجازی و انواع تبلیغات و روی محصولات ضروری است.

طراحی زیبا و منحصر بفردی داشته باشد

در کنار موارد فوق، زیبایی و چشم‌نوازی لوگو نیز بسیار حائز اهمیت است. لوگویی که به‌صورت زیبا طراحی شده باشد، حتی اگر قصد استفاده از محصولات یا خدمات برند را نداشته باشیم، باز هم در ذهن ما باقی می‌ماند و ممکن است ما را مجذوب خود کند.

لوگو طوری طراحی شود که قابل ثبت باشد

همچنین، در طراحی لوگو باید از تقلید و تکرار از لوگوهای موجود خودداری کرد، تا لوگوی خود را قابل تشخیص و خاص کنیم. طراحی لوگویی که بتوان آن را ثبت کرد، هم قانونی و اخلاقی است و هم به رشد و شناخت برند کمک می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید :   راهنمای جامع انتخاب بهترین لوازم خانه

ویژگی‌های طراحی بی نظیر لوگو

هنگامی که یک لوگو در ذهن مخاطب باقی می‌ماند، باید طراحی‌اش منحصر به فرد باشد. در ادامه، ویژگی‌هایی که لوگوی منحصر به فرد باید داشته باشد را باهم بررسی خواهیم کرد.

  1. عدم شباهت با رقبا: لوگوی منحصر به فرد نباید هیچگونه شباهتی با لوگوهای رقبا داشته باشد و باید یک طراحی و ایده جدید را نشان دهد.
  2. عادی نبودن: از نمادها، نشانه‌ها و آیکون‌های معمولی و عمومی استفاده نکنیم تا لوگوی ما بی‌نظیر باشد.
  3. آینده‌نگری: لوگو باید سیاست‌های کمپانی را برای آینده تدارک دارد، تا پس از سال‌ها همچنان در ذهن مخاطب باقی بماند و با پیشرفت کمپانی، نیاز به تغییر آن نباشد. طراح باید قدرت پیش‌بینی داشته باشد.
  4. ساده‌ی حرفه‌ای: لوگوی حرفه‌ای باید با رعایت تمامی اصول طراحی، به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شود. این تناقض بین سادگی و تبلیغ گسترده رمز موفقیت است.
  5. نرم‌افزار طراحی لوگو: امروزه ممکن است نرم‌افزارهای آنلاین یا رایگان برای طراحی لوگو شنیده‌شده باشد، اما برای طراحی یک لوگوی حرفه‌ای نیازمند نرم‌افزارهای حرفه‌ای هستیم. در صفحه‌ی نرم‌افزار طراحی لوگو (با لینک مرتبط)، می‌توانید پیشنهادات خوبی برای نرم‌افزارهای مفید در این زمینه بیابید.

نکات طراحی لوگو برای مبتدیان

اگر تنها هدفی که با لوگوی خود دارید، این است که آن برجسته و چشمگیر باشد، می‌توانید کارتان را ساده کنید. با اضافه کردن یک عنصر بحث‌برانگیز، می‌توانید لوگوی خود را تکان‌دهنده‌تر کنید. طراحی لوگو به شکلی شدیداً مینیمالیستی نیز می‌تواند طرحتان را متمایز سازد؛ اما «متمایز بودن» تنها یکی از نکات طراحی لوگو خوب است. قبل از اینکه روی لوگوی برند خود کار کنید، نکات بیشتری را باید در نظر بگیرید:

با توجه به برند و ارزش‌های آن، یک بیانیه ابراز کنید

به منظور افزایش کارآمدی لوگو، باید یک بیانیه قوی و دقیق پشت آن قرار داد. اولین گام برای این کار، درک دقیقی از آنچه می‌خواهید به مخاطبان بیان کنید، می‌باشد. لوگوها به عنوان نمادها عمل می‌کنند و بنابراین باید به مخاطبان شما راهنمایی کنند که چه ارتباطی و معنایی را تداعی می‌کنید یا می‌خواهید تداعی کنید.

برای مثال، اپلیکیشن محبوب یادداشت‌برداری Evernote از یک فیل با گوش تاشده به عنوان لوگوی خود استفاده می‌کند. این برنامه برای جمع‌آوری و به یاد سپردن لیست‌ها، تصاویر، ایده‌ها و دیگر محتواها به کار می‌رود. وقتی شما به توافق رسیدید که چه ویژگی‌هایی از شرکت شما برای مخاطبان ارزشمند می‌باشند، این ویژگی‌ها را به عنوان اهداف ارتباطی در طراحی لوگوی خود استفاده کنید.

مخاطبان را درک کنید

طراحی یک لوگو، نه تنها باید هویت شرکت را منعکس کند، بلکه باید با دقت به مخاطبان هدف نیز پاسخگو باشد. اگر مخاطبان شما مردان میانسال و علاقه‌مند به شکار هستند، لوگوی شما باید جذابیت خاصی برای آن‌ها داشته باشد. برای مثال، می‌توانید در طراحی لوگو از عناصری همچون ناهمواری‌ها، طبیعت، رفاقت، قدرت و سایر موارد مشابه استفاده نمایید.

برای درک بهتر مفهوم و ارزشی که شرکت شما برای مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد، می‌تواند به شما در طراحی لوگوی مناسب کمک کند. اگر شما هنوز مطمئن نیستید، پرسش کنید که چه عواملی شما را از رقبا متمایز می‌کند و چه چیزی شما را برتر از آنها می‌سازد. البته بهتر است این سوال را از مشتریان خود نیز بپرسید تا نظرات و بازخوردهای آن‌ها را در طراحی لوگو در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این راهنما، به مهم‌ترین اصول و نکات طراحی لوگو اشاره می‌کنیم. برای ایجاد لوگویی که از آن انتظارات مخاطبان و مشتریان را برآورده کند، ابتدا باید ارزش و معنای برندتان برای آنان را درک کنید. سپس، با رعایت اصول طراحی مورد استفاده در بهترین لوگوهای جهان، یک نمادی خلق می‌کنید که هویت برندتان را به ارمغان می‌آورد. لازم به ذکر است که یک لوگو هیچگاه نمی‌تواند همه جوانب و خدمات شرکت شما را به‌طور کامل نمایش دهد، اما با یک طراحی منحصر به فرد، مخاطبان هدف را به واکنش وادار می‌کند.

در صورت نیاز به یادگیری طراحی لوگو می‌توانید از آکادمی موشن کده کمک بگیرید. این شرکت با داشتن مدرسین باتجربه، بهترین گزینه پیش روی شما برای یادگیری طراحی لوگوی می باشد.