اردیبهشت 8, 1403

بررسی صفر تا صد سمعک و انواع باتری مورد استفاده در آن

استفاده از سمعک برای افراد دارای اختلالات شنوایی از اهمیت بالایی برخودار است. حس شنوایی یکی از مهم ترین حواس انسان است که اختلال در آن بر روی بسیاری از بخش های مهم زندگی هر فرد میتواند تاثیر گذار باشد.

سمعک ها با انواع و طیفهای متفاوتی برای رفع مشکلات کم شنوایان عزیز مورد استفاده قرار میگیرند. و موجب بهبود در وضعیت شنوایی فرد میشوند. با پیشرفت تکنولوژی این فن آوری هم بی نصیب نمانده و مدام در حال پیشرفت و بهبود در روند شنوایی است. ظاهر سمعک ها به گونه ای است که یا در داخل گوش و یا در پشت گوش قرار میگیرند.

اختلالات مربوط به کم شنوایان

عدم عملکرد صحیح سیستم شنوایی انسان اختلالاته فراوانی در پی دارد که مکن است در هر شخص از یک تا چندید عامل مشهود باشد. استرس ، سرگیجه های مککر ، عدم تعادل ، فشار خون بالا ، پرخاشگری ، بیماری های قلبی و تنفسی و … از جمله صدمات جسمی و روحی ای هستند که ممکن است به فرد وارد شوند.

فواید استفاده از سمعک

افرادی که اختلالات ذکر شده در بخش قبل را دارند نیاز به راه حلی برای رفع ایرادات ذکر شده دارند. از این رو استفاده از سمعک یک گزینه بسیار مناسب برای این افراد است. در ادامه به بررسی برخی فواید استفاده از سمعک می پردازیم.

بهبود کیفیت زندگی

اختلال در شنوایی میتواند باعث کاهش اعتماد به نفس فردی شود به گونه ای که در تعاملات اجتماعی فرد اختلال ایجاد کند. شدت این جرین گاهی میتواند به قدری افزایش پیدا کند که شخص انزوا و تنهایی را ترجیح دهد تا این که بخواهد مورد سرزنش و یا قضاوت افراد جامعه قرار گیرد.

کاهش سرعت در روند از بین رفتن شنوایی

گاهی سیستم شنوایی فرد رو به زوال میرود یعنی فرد ممکن است در طی چند و یا چندین سال دچار ناشنوایی مطلق شود. تحقیقات نشان حاکی بر این است که استفاده از سمعک و کمک به شنیده شدن نه تنها میتواند در کند شدن این روند بسیار موثر واقع شود بلکه در ترمیم صداهایی که دیگر شنیده نمیشوند هم موثر باشد و سیستم مرکز شنوایی گوش را بهبود بخشد. بعلاوه موجب کم شدن صداهای وزوز و شنیدن سوت های آزاردهنده هم میشود.

کاهش استرس

استرس های ناشی از کم شنوایی میتواند باغث آزار شدید فرد شود. همان گونه که در بالا اشاره کردیم در پی آن بیماری های ناشی از استرس را در پی داشته باشد. استفاده ی به موقع از سمعک ها میتوانند در کاهش استرس ها بسیاار موثر واقع شوند. جهت نگرانی از ظاهر سمعک ها باید گفت سمعک هایی با ابعاد بسیار کوچک و یا پشت گوشی که اصلا قادر به دیدن نیستند وجود دارند که میتوانید با خیالت راحت از آنها استفاده کنید.

دفع خطرات ناشی از کم شنوایی

صداهای هشداردهنده بسیار مهم هستند ، صدای آژیرها ، صدای بوق ماشین ها در خیابان به جهت جلوگیری از تصادفات و … باید شنیده شوند تا فرد را از خطر آگاه سازند.

کم شنوایی رابطه ی مستقیمی با ابتلای فرد به بیماری آلزایمر دارد. طی تحقیقات انجام شده اختلال در شنوایی میتواند بخش شنیداری مغز را به آتروفی مبتلا کند که این امر در بروز ابتلا به بیماری آلزایمر میتواند موثر باشد.

چه سمعکی برای ما مناسب تر است؟

با توجه به توضیحات ذکر ده متوجه شدیم که استفاده از سمعک برای برخی افراد یک نیاز است. حال سوال این است که سمعک مورد استفاده هر فرد از چه نوعی است؟

سطح تکنولوژی سمعک ها

تکنولوژی سمعکها از پایین ترین سطح یعنی پایه تا پیشرفته ترین سطح یعنی عالی به 4 بخش تقسیم میشود. که ضرورت استفاده از هر کدام از سطوح با توجه به تجویز پزشک و میزان شنوایی شما قابل استفاده خواهد بود.

انواع سمعک ها و باطری آنها

شاید خرید باتری یکی از چال هایی است ک در خرید سمعک باید در نظر داشته باشید. به این منظور باید بدانید که برای چه نوع سمعکی باید بخرید تا در دسترس ترین نوع باتری برای شما در دسترس باشد.

این مطلب را هم بخوانید :   سایت های خبری مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

.سمعک پشت گوش ( بی تی ای )

سمعک هایی که در قسمت بالای حلالی گوش چفت میشوند و پشت گوش قرار میگیرند و انتقال صدای آنها از طریق تیوبی که بهقالب متصل است انجام میشود ؛ سمعک پشت گوشی نام میگیرند. لوله ای که جهت انتقال صدا در مجرای گوش قرار میگیرد یا همان لوله ی تیوب بسیار باریک هستند قطر آنها میتواند 2 میلی متر و یا حتی کمتر باشد.

باتری سمعک پشت گوشی انواع مختلف در قیمتها ی مختلف ، سایزهای مختلف و طول عمر مختلف وجود دارند که با توجه به سایز سمعک شما انتخاب میشوند.

نوع اول : سایز 10 که زرد رنگ هم هست و از سایرین کوچکتره و طول عمر 5 تا 7 دارد.

نوع دوم : سایز 312 که قهوه ای رنگ هست و طول عمر بین 8 تا 10 روز دارد.

نوع سوم : سایز 13 که نارنجی رنگ هست و طول عمر بین 12 تا 15 روز را دارد.

نوع چهارم : سایز 675 که آبی رنگ هست و طول عمر بین 15 تا 20 روز را دارد.

با توجه به میزان و ساعات مصرف شما از سمعک اعداد مربوط به طول عمر باطری ممکن است تغییر کند.

سمعک پشت گوشی مدل RICE

این نمونه از سمعک ها از سمعک های پشت گوشی ظریف تر هستند و ثابلیت شنوایی بالاتری دارند برای همین بین افراد محبوب ترند.

ان سمعک ها از سه قسمت تشکیل شده اند

محفظه ای شامل اطری و مشتقات الکترونکی که در پشت گوش قرار میگیرد.

سیم بسیار نازکی که این محفظه را به رسیور متصل میکند.

رسیور که وظیفه ی انتقال صدا را به مجرای گوش دارد و داخل مجرای گوش قرار میگیرد.

مدل باطری این نوع از سمعک با سمعک های پشت گوشی یکی هستند با این تفاوت که یکسری از مدل هلی سمعک های آر آی سی قابلیت شارژ شدن دارند.

سمعک داخل گوشی یا نامرءی سی آی سی

دو نوع سمعک نامریی وجود دارد یا نام های سی آی سی و آی آی سی. سمعک مدل آی آی سی به لحاظ ابعاد کمی کوچکتر است.

این دو مدل از سمعک ها کاملا داخل مجرای گوش قرار میگیرند و اصلا قابل مشاهده نیستند. و برای افرادی که به سبب دیده نشدن سمعک از استفاده از سمعک خود داری میکنند بسیار مناسب است. این نوع از سمعک ها هم در طیف های مختلف و برای درصد شنوایی های مختلف موجود هستند.

باطری مربوط به این نوع از سمعک ها باطری سایز 10 که زرد رنگ هست و طول عمر 5 تا 7 روز دارد مورد استفاده است. متاسفانه این نوع از سمعک ها با باطری شارژی هنوز تولید نشده اند.

سمعک داخل کانال گوش یا آی تی سی

این نوع از سمعک ها طوری طراحی شده اند که داخل کانال گوش قرار میگیرند یعنی قسمت صدف لاله گوش از بیرون قابل مشاهده هستند و سایز آنها کمی از مدل های نامریی بزرگتر است. طیف شنوایی بسیار وسیعی دارند به طوری که مشکلات شنوایی خیلی شدید را هم ساپورت میکنند.

باطری قابل استفاده برای این مدل سایز 312 که قهوه ای رنگ هست و بین 8 تا 10 روز طول عمر دارد.

سمعک داخل گوش آی تی ای

این نوع از سمعک ها بزرگترین سایز سمعک های داخل گوشی هستند . به طوری که وقتی داخل گوش میروند کل گوش خرجی را میپوشانند یعنی صدفه ی لاله ی گوش؛ ممکن است احتیاج باشد هر چند سال یکبار پوسته ی پلاستیکی خارجی آن را تعویض کنید.برای افرادی که مهارت دست و بینایی ضعیفی دارند بهسیار مناسب است

سایز باطری این مدل از نوع سایز 13 که نارنجی رنگ هست و طول عمر آن بین 10 تا 15 روز است. لازم به ذکر است که باتری سمعک از نوع باتری شارژی نمی باشد و از نوع الکالاین است.

منبع : https://www.alef.ir/news/4000817076.html