اردیبهشت 8, 1403

ثبت صورتجلسه تغییرات موسسه

ثبت صورتجلسه تغییرات موسسه

موسسات غیر تجاری به دو قسم تقسیم می شوند:

الف)موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.اینگونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیرانتفاعی نامیده می شوند.موسسات خیریه و انجمن های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق های قرض الحسنه و گروه های سیاسی را می توان از موسسات غیرانتفاعی دانست.

ب)موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد.مانند کانون های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.

تغییرات در موسسات غیر تجاری با اختیارات حاصله از اساسنامه، جزء اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است که به تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه نسبت به آن اقدام خواهند نمود.

انواع تغییرات در موسسات غیر تجاری عبارتند از:

1- تغییر موضوع موسسه

2- تغییر محل موسسه

3- تغیر نام موسسه

4- کاهش سرمایه

5- افزایش سرمایه

مجامع حائذ صلاحیت تغییرات موسسه کدامند ؟

تغییرات شرکت به سه حالت تنظیم می شود

مجمع عمومی عادی.

مجمع عمومی فوق العاده.

هیأت مدیره.

مراحل ثبت صورتجلسه تغییرات موسسه

برای انجام هر کدام از تغییرات فوق الذکر مجمع عمومی فوق العاده و یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل شده و در خصوص آن تصمیم گیری می نمایند. سپس صورتجلسه مجمع با ذکر تغییرات و دلایل آن و درج جزئیات تغییرات ، به عنوان مثال نام قبلی چه بوده و به چه نامی تغییر داده شده است و یا دلیل افزایش سرمایه چیست و به چه میزان این افزایش سرمایه و از چه طریقی خواهد بود ، آماده خواهد شد .

پس از تایید صورتجلسه تغییرات ، توسط مجمع و اعضاء هیئت مدیره دو نسخه از صورتجلسه به همراه مدارک شناسایی مدیر عامل ، مدارک تاسیس شرکت و سایر مدارک مورد نیاز بسته به نوع تغییرات آماده و به اداره ثبت شرکت ها ارجاع داده خواهد شد .

تبت کلیه تغییرات موسسه ها،از طریق پایگاه  اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://www.irsherkat.ssa.ir انجام می گیرد.برای به ثبت رساندن تغییرات موسسه نیاز به تنظیم صورتجلسه است که ذیل آن می بایست به امضای اعضای موسسه رسیده باشد.موسسه هایی که با مجوز به ثبت رسیده اند برای تغییرات موسسه خود باید از نهادهای مختلف گروهی مجوز گرفته و صورتجلسه تغییرات را هم که به تایید مجوز درآمده همراه با اصل مدارک و مجوز به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایند.

اداره ی کل شرکتها در صورت صحت صورتجلسه و رعایت کلیه اصول و قواعد قانونی و مطابقت موارد آن با پرونده ی اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر می نماید که این آگهی در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی می شود.

صفر تا صد ثبت شرکت را اینجا بخوانید

بدیهی است عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب،نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

برای ایجاد تغییرات در شرکت ابتدا باید تمامی اعضا با تغییرات موافقت داشته باشند تا بتوان برای تغییرات اقدام نمود.

-ارائه صورت جلسه تغییرات شرکت و تنظیم صورت جلسات

-ارائه مدارک شناسایی برای سهامداران و شرکا

-ارائه اسناد شرکت

-کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره

-کپی روزنامه رسمی به همراه تغییرات موجود در آن

-حضور تمامی شرکا در صورت انحلال شرکت

-پرداخت هزینه روزنامه رسمی

حدود اختیارات مجمع عمومی فوق العاده و عادی در زمینه ثبت تغییرات موسسه را بدانیم :

تعدادی از تغییرات در حدود اختیارات مجمع عمومی فوق العاده و نیز تعداد در حدود اختیارات مجمع عمومی عادی میباشد.

تصمیماتی که تنها در حدود اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است به شرح زیر میباشد:

منحل کردن شرکت،افزایش سرمایه شرکت،ورود و خروج شریکان و نیز تغییرات دارندگان حق امضا مجاز شرکت ،تبدیل نوع سهام شرکت ها، نقل و انتقال سهم ،و نیز به طور کلی تمام مواردی که در اساسنامه شرکت قید شده و تصمیم به تغییر آن دارند.

صفر تا صد ثبت نشان تجاری در اینجا بخوانید

نکته مهم در مورد پذیرش صورتجلسات تغییرات شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود :

متقاضی محترم  در صورت انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس در صورتجلسه مجامع و هیئت مدیره عبارت ذیل در جهت رعایت بخشنامه های سازمان را درج نمایید :

کلیه اعضای هیئت مدیره و بازرسان اقرار نمودند دارای سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ و ۱۴۷   لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشد .

این مطلب را هم بخوانید :   این ۵ چیز را هرگز در ماشین ظرفشویی نگذارید

برخی از بخشنامه های مرتبط با ثبت صورتجلسات تغییرات موسسه ها را باهم بخوانیم:

بر اساس دستورالعمل های جدید جهت ثبت و تغییرات شرکت ها:

طبق بخشنامه ی 90/10/19-189751/90 ارائه ی گواهی عدم سوپیشینه ی کیفری برای مدیران(مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره)و بازرسین شرکت های تجاری در مرحله ی تاسیس ضروری و به هنگام تغییرات،اظهار و تایید عدم سوپیشینه ی کیفری مدیران و بازرسین در ذیل صورتجلسه ی مجامع عمومی و عادی (سالیانه و یا فوق العاده)کفایت می نماید.

طبق بخشنامه ی 90/3/2-39852/90 برای تاسیس و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانک ها،موسسات اعتباری،تعاونی های اعتباری،صندوق های قرض الحسنه،صرافی ها و شرکت های واسپاری(لیزینگ)نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد.

طبق بخشنامه ی 91/7/2- 120266/91 ایجاد و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری برای تاسیس و تغییرات نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشند.

طبق بخشنامه ی 90/10/26-192938 /90 موسساتی که بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت داشته اند، برای تغییرات و انحلال آن ها نیازی به اخذ مجوز نمی باشد اما موسساتی که برای تاسیس اقدام به اخذ مجوز از بانک نموده اند کماکان با مجوز از بانک یادشده به عمل خواهد آمد.

 

هزینه ثبت تغییرات موسسه:

هزینه ثبت تغییرات بسته به تعداد صورت جلسات برای شرکت های مختلف متغیر است و بسته به نوع تغییراتی که می خواهد اعمال شود و بسته به نوع شرکت متغیر است. همچنین به محتوا و مواردی که در روزنامه رسمی منتشر شده نیز بستگی دارد.

نمونه هایی از تغییرات شرکت:

تغییر نام شرکت:

در صورت تمایل می توان نام شرکت را بعد از ثبت ، تغییر داد. اسم انتخابی باید تک سیلابی نباشد و از قبل در اداره  کل ثبت شرکتها ثبت نشده باشد. مراحل تغییر نام در شرکتها عبارتند از:

_ تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.

_ تنظیم و تدوین صورتجلسه.

_ امضای صورتجلسه توسط کلیه ی اعضا.

_ ارایه مدارک کارشناسی مدیر عامل.

_ ارایه مدارک شرکت ( کپی آگهی تأسیس، روزنامه رسمی)

_ ارایه اسامی انتخابی با تعیین اولویت به اداره ثبت.

تغییر آدرس شرکت

معمولا توصیه می‌شود در اساسنامه شرکت آدرس دقیق شرکت به عنوان اقامتگاه آن ذکر نشود به ذکر شهر محل اقامت اکتفا شود. چون در صورت ذکر آدرس دقیق شرکت با جابه‌جا شدن محل شرکت باید اساسنامه اصلاح شود. به هر حال اگر شرکت در طول حیات خود نیاز به تغییر محل پیدا کرد مراحل و مدارک مورد نیاز جهت تغییر شرکت به شرح زیر خواهد بود.

کسب اطلاعات بیشتر https://brandregisterco.com

الف-تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و تنظیم صورت جلسه به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.

ب-رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت. قابل ذکر است هر گاه اختیار تغییر محل شرکت در اساسنامه به هیأت‌مدیره شرکت تفویض شده باشد، هیات مدیره با تنظیم صورت جلسه نسبت به ثبت تغییر محل شرکت اقدام می‌کند. هرگاه تغییر محل شرکت از یک شهرستان به شهرستان دیگر باشد، باید پرونده شرکت به شهرستان مربوطه با درخواست هیات مدیره با تصویب و تنظیم صورت جلسه ارسال شود.

 

    تغییر،افزایش یا کاهش موضوع شرکت

موضوع شرکت بیانگر هدف و حوزه فعالیت شرکت می باشد که باید جهت روشن نمودن وظایف و اختیارات اعضاء در اساسنامه به طور کامل قید شود، بر این اساس هیئت مدیره شرکت نمی توانند سرمایه شرکت را در فعالیت هایی خارج از  موضوع موجود در اساسنامه بکار ببرند. موضوع شرکت در صورت صلاحدید اعضای شرکت قابل تغییر، افزایش یا کاهش است.

لذا چنانچه در اساسنامه، موضوع شرکت به درستی قید  نگردد یا شرکت قصد گسترش فعالیت خود در زمینه های دیگر را داشته باشد، می توانند موضوع خود را تغییر دهد و یا به موضوع قبلی شرکت موضوعاتی را الحاق کند، هر گونه تغییر در موضوع شرکت در مجمع عمومی فوق العاده انجام می شود(مجمع عمومی فوق العاده تجمع سهامداران شرکت است که به دلیل انجام تغییرات گرد هم جمع می آیند و تصمیم گیری می کنند).