اردیبهشت 8, 1403

قوانین و شرایط تاسیس شرکت سهامی خاص

قوانین و شرایط تاسیس شرکت سهامی خاص

 

ما در مقاله قوانین و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص توضیحات کاملی از شرایط، مدارک مورد نیاز انتخاب نام، موضوع فعالیت، سرمایه و دیگر قوانین شرکت سهامی خاص را برای شما عزیزان داده ایم. با خواندن این مقاله جامع آشنایی کاملی با تاسیس و هزینه های مورد نیاز شرکت سهامی خاص خواهید داشت.

شرکتی که در ماده 20  قانون تجارت ایران به آن اشاره شده است، شرکت های سهامی می باشند. شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها می باشد.

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص برخلاف شرکت‌های سهامی عام، کلیه سرمایه مورد نیاز خود را از موسسین آن تأمین می شود. و واگذاری و فروش سهام به عموم مردم در اینگونه شرکت‌ها امکان پذیر نیست.

 

 

شرایط انتخاب اسم شرکت ها

شرکت‌ها همانند اشخاص حقیقی دارای اسم هستند. و با آن اسم شناخته خواهند شد. قانون تجارت نیز در مورد شرکت‌ها مقرر کرده که تحت نام خاصی تاسیس شوند. اسم شرکت هر چیزی می‌تواند باشد. گاه به فعالیت شرکت بستگی دارد. (مانند برق گستر) برای یک شرکت تاسیسات برقی) و بعضی اوقات صرفاً فانتزی می باشد. (همانند زیبا دست) و گاهی هم ممکن است از اسم  یک یا چند نفر از شرکاء تشکیل‌ شده باشد.

شرایط انتخاب نوع شرکت

در قانون تجارت 7 نوع شرکت وجود دارد. که هر کدام برای مقاصد خاصی انتخاب می گردند. با توجه به اینکه در این مقاله ما به ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم. در صورتیکه فعالیت های ذیل را دارید. بهتر است این نوع شرکت را انتخاب کنید.

1-  خدمات انواع پیمانکاری ها از جمله:  ساختمان، تاسیسات، فضای سبز، برق، تجهیز کارگاه، نفت و گاز خوب است که نوع شرکت سهامی خاص تاسیس کنید.

2-         شرکت های بازرگانی مانند: صادرات و واردات کلیه کالا های مجاز بازرگانی

3-         ارائه خدمات مشاوره ای

4-         شرکت های خدماتی

5-         و غیره …

شرایط اعضای شرکت سهامی خاص

حداقل تعداد اعضای شرکت سهامی خاص پنج نفر می باشد. که سه نفر ازین افراد بعنوان سهامدار شرکت محسوب می شوند. و 2  نفر هم به عنوان بازرس شرکت که غیر سهامدار هستند تعیین می گردند. در شرکت های سهامی خاص حداکثری در قانون تجارت تعیین نگردیده است.

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص

موضوع فعالیت شرکت نشان‌دهنده هویت و اهدافی می‌باشد که این شرکت برای آن منظور تشکیل گردیده‌ است. شخص حقوقی تنها می‌تواند درباره موضوعاتی عمل نماید. که در موضوع شرکت بیان شده باشد. به‌ موجب این امر شرکت سهامی خاص موضوع فعالیت شرکت را وسیع می‌تواند استفاده کند.

موضوع شرکت سهامی خاص بیانگر زمینه کاری آن و معرف حوزه خدمات آن است. این موضوعات طیف وسیعی از حوزه‌ها را دربر می‌گیرند. و بسیار متنوع و گسترده می‌تواند باشد. همچنین تصمیم‌گیری در مورد موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص و نوع فعالیت آن پیش‌از ثبت قانونی شرکت الزامی است. هرگونه تغییری در شرکت پس‌از ثبت رسمی، منوط به طی کردن روال قانونی تغییرات شرکت می باشد. که به‌موجب آن برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تغییر موضوع فعالیت برگزار می شود.

محدوده فعالیت شرکت سهامی خاص

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص در بند د ماده ۲ اساسنامه آن قید می‌گردد. که نشان از هویت و اهدافی است که آن شرکت برای آن منظور تشکیل شده‌ است.  این نوع شرکت فقط درباره موضوعاتی می‌تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح‌ شده باشد. به این جهت اصولاً کلیه شرکت‌ها باید موضوع فعالیت خود را گسترده کنند. که هر وقت نیاز به انجام فعالیتی را داشتند. آن موضوع فعالیت از قبل پیش بینی شده باشد. و بتوان براحتی و بدون ثبت تغییرات آن را انجام دهند.

این مطلب را هم بخوانید :   کابل سیل کیبل

اصولی که در انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت سهامی خاص باید در نظر گرفت:

۱-مدیران شرکت اصولاً از طرف مجمع عمومی سهامداران انتخاب می گردند.

۲-مدیران شرکت‌های سهامی خاص باید از بین صاحبان سهام انتخاب شوند.

۳-مدت انتخاب مدیران در شرکت سهامی خاص حداکثر ۲ سال است.

۴-مدیران در هر موقع قابل عزل می‌باشند.

۵-سمت مدیریت قابل‌ واگذاری به دیگری نیست.

اساسنامه شرکت سهامی خاص

اساسنامه شرکت تشکیلات و طرز اداره و امور شرکت را مشخص می‌کند. اساسنامه شرکت را می‌توان مثل یک قرارداد تشبیه کرد.  زیرا در قرارداد رضایت کلی طرفین برای تصحیح یا تغییر آن لازم می باشد. درصورتی‌که قانون تجارت تصویب اساسنامه را به اکثریت تجویز می‌کند. بنابراین مقررات مربوط به عقد قرارداد در مورد شرکت‌های ثانوی صادق نیست. و شرکت را باید سازمان حقوقی مستقلی دانست که قانون برای آن مقرراتی وضع کرده‌است.

بنابراین عملاً از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد.  ولی این بدان معنا نیست که  غیرقابل ‌تغییر باشد. بلکه در مواقع ضروری و بنا به تشخیص مجمع عمومی فوق‌العاده هر یک از مواد آن را به شرطی که مغایرت با مفاد قانون تجارت پیدا نکند می‌توان تغییر داد.

تهیه مدارک ثبت شرکت سهامی خاص به شرح ذیل :

  • تکمیل 2 نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
  • تکمیل 2 نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص
  • 2 نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • 2 نسخه صورتجلسه هیات مدیره
  • تصویر شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرسان در دفاتر اسناد رسمی و یا وکیل رسمی شرکت
  • تصویر کارت ملی برابر با اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسان در دفاتر اسناد رسمی و یا وکیل رسمی شرکت
  • در صورتی که اعضای هیات مدیره سهامداران داران اشخاص حقوقی باشند. ارائه تصویر آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده در سربرگ شرکت و تصویر شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده نماینده شرکت
  • در صورت داشتن سهامداران خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه تصویر برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه ارائه گواهی تاسیس شرکت نزد مرجع و همچنین ارائه اصل و ترجمه به حالت نامه و اختیار نامه وکیل سهامداران خارجی اعم از حقیقی و حقوقی
  • گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل مبلغ 1000000 ریال به حساب شرکت در شرف تاسیس

ارائه سوء پیشینه کلیه اعضای هیات مدیره مدیرعامل متقاضی ثبت شرکت، البته در این مورد باید برای کلیه اعضا گواهی عدم سوء پیشینه کیفری در سامانه هست را تیک زده شود. .جدیدا این مورد را سامانه تشخیص می دهد.

چگونگی افزایش سرمایه سهامی خاص

افزایش سرمایه شرکت یکی از مواردی است باید در ثبت شرکت آن را به سرانجام رساند.

معمولاً با پیشنهاد هیات مدیره شرکت و ارائه خلاصه طرح توجیهی توسط هیات مدیره جهت تصویب به مجمع عمومی ارائه می شود. مواردی از جمله: تامین سرمایه با چه روشی و از چه محلی به دست آورند. که پس از تصویب مجمع عمومی به هیات مدیره  اختیار داده می شود.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

در صورتیکه مراحل ثبت شرکت خود را به تیم تک نیک ثبت بدهید. از لحاظ هزینه براحتی حدود 800 هزار تومان ارزانتر شرکت خود را ثبت می کنید.

تیم تک نیک ثبت از لحاظ کاهش تعرفه ثبت شرکت سهامی خاص و همچنین ثبت شرکت و اینکه در انجام امورات ثبتی در کمترین زمان انجام می دهد. در رده اول تمامی موسسات ثبتی در کل کشور می باشد. کافیست ما رو با دیگر موسسات ثبتی مقایسه کنید. و خواهید دید که قیمت ثبت شرکت و حتی تغییرات شرکت خیلی پایینتر از بقیه می باشد.