اردیبهشت 8, 1403

۱۵ واقعیت جالبی که در مورد شخصیت «والتر وایت» در سریال «بریکینگ بد» نمی دانستید

در عصر امروز که باید اونو عصر طلایی تلویزیون نامید، سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad) رو هم باید یه شاهکار هنری در میدون ساخت سریالای تلویزیونی دونست. این سریال که از داستانای شکسپیر الهام گرفته داستان یه معلم شیمی آروم و فروتن رو روایت می کنه که دچار شدن به سرطان ریه باعث می شه که به یه تولید کننده بزرگ مواد مخدر تبدیل شه.
سیر روایتی داستان این سریال طوریه که شما رو عاشق خود می کنه هرچند داستان اون کمتر دچار فراز و نشیب شدید شده و معمولاً تو یه سیر یکنواخت حرکت می کنه.
با این وجود اونقدر به جزییات داستان با دقت پرداخته شده که این کمبود بالاترین درجه و فرود به خصوص در فصلای اول چیزی از مهیج بوده و جذابیت اون نمی کاهد.

این سریال واسه اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و به سرعت به عنوان پربیننده ترین سریال دوران خود تبدیل گردید. یکی از دلایل اصلی موفقیت سریال رو باید بازی بی اشکال و طبیعی برایان کرانستون در نقش اول سریال یعنی والتر وایت دونست. کرانستون و وینس گیلیگان در کنار دیگه بازیگران و عوامل سریال، شخصیتی رو به وجود آوردن که مطمئنا در تاریخ ساخت سریالای تلویزیونی جاودانه شده و بدون بزرگ نمایی والتر وایت یکی از به یاد موندنی ترین ضد قهرمانان تاریخ تلویزیون و سینما باقی می مونه.

این سریال به خاطر توجه دقیق و فراوون داستانش به جزییات هم مورد تشویق قرار گرفته. نام گذاری اپیزودها، چگونگی ارائه تیتراژ فیلم، پیامای مخفی، کنایهای چشمی، اشارات به دیگر فیلما و سریالا و شایعات از دیگر نکات برجسته سریال «بریکینگ بد» بود که تماشاگران رو عاشق خود کرده بودن.

با این وجود واقعیات جالبی در مورد شخصیت والتر وایت هست که ممکنه طرفداران سریال «بریکینگ بد» از اونا اطلاعی نداشته باشن. اما باید بدونین که شخصیت والتر وایت در پشت صحنه هم به اندازه داستان اصلی سریال عجیب و پر حرف و حدیث بوده.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با واقعیاتی باحال در مورد این شخصیت محبوب تلویزیونی آشنا کنیم.

با ما همراه باشین.

۱۵- شخصیت والتر وایت اشتراکات بسیاری با هایزنبرگ واقعی داشت

بسیاری بر این نکته واقف هستن که لقب «هایزنبرگ» واسه والتر وایت در این سریال از زندگی واقعی دانشمندی به نام ورنر هایزنبرگ الهام گرفته شده اما این انتخاب هم مانند بسیاری دیگه از مفاهیم و نکات مربوط به فیلم به صورت اتفاقی انتخاب نشده و این دو شخصیت اشتراکات بسیاری با هم دارن.

هایزنبرگ واقعی هم مانند والتر وایت از سرطان رنج می بره البته نه سرطان ریه. علاوه بر این راه شغلی اونا هم به طور کاملً مشابه بود یعنی اونا کارشون رو از یه حرفه بسیار مثبت و به درد بخور و کوچیک شروع کرده و بعد کم کم وارد دنیای کاری تاریکی شدن. ورنر هایزنبرگ در سال ۱۹۳۲ برنده جایزه نوبل شد اما بعدا به عضویت تیم تحقیقاتی بمب اتمی نازیا درآمد.

اما شاید مهم ترین دلیل واسه این که واسه والتر وایت لقب «هایزنبرگ» انتخاب شد این بود که ورنر هایزنبرگ بیشتر به دلیل نظریه معروف «نبود قطعیت» (Uncertainty Principle) میشناختنش. این نظریه ادعا می کنه که تکانه ذرات و مکان دقیق اونا رو نمیشه با قطعیت کامل شناخت. همین موضوع به عنوان طعنه ای واسه تبدیل شدن والتر وایت از یه معلم فروتن و تقریباً ضعیف النفس به یه خلافکار سنگدل و پر طاقت و سمج عمل می کنه که با افزایش موفقیتش در دنیای خلافکاران (افزایش تکانه) تعیین کردن دیدگاه اخلاقی اون کم کم سخت تر و سخت تر می شه.

۱۴- کلاه معروف والتر وایت واسه جلوگیری از سوختگی پوست در اثر اشعه آفتاب به این شخصیت اضافه شد

یکی از به یاد موندنی ترین تصاویر این سریال رو باید ظاهر جدید والتر وایت با کلاه سیاه و عینک دونست که ایشون رو به یه خلافکار بالفطره تبدیل می کرد.
هر چند گیلیگان میخواس با تغییر در چگونگی لباس پوشیدن و ظاهر والتر وایت ورود اون به دنیای خلافکاران رو نشون بده اما دلیل دیگری هم واسه اضافه کردن کلاه وجود داشت.

به گفته کاتلین دتورو، طراح لباس این سریال، اصلی ترین دلیلی که باعث شد کلاه به ظاهر جدید کرانستون با موهای تراشیده اضافه شه کمک به اون در جهت نسوختن پوست سرش بود چون بخشای خیلی از فیلم در زیر آفتاب سوزان نیومکزیکو فیلمبرداری می شد.

با در نظر گرفتن این که خیلی از صحنه های فصل دوم سریال که مربوط به هایزنبرگ بودن در فضای باز رخ می دادن این اراده کردن منطقی و مناسب به نظر می رسه. شاید سازندگان سریال فکر نمی کردن که این کلاه به یکی از نمادهای اصلی شخصیت هایزنبرگ تبدیل شه اما همین کلاه نقش زیادی در موفقیت شخصیت هایزنبرگ بازی کرد.

۱۳- برایان کرانستون نقش بسیار مهمی در موفقیت شخصیت والتر وایت داشت

برایان کرانستون نه فقط مسئول زندگی بخشیدن به شخصیت والتر وایت بود بلکه در شکل دادن به داستان زندگی اون و ظاهرش هم سهم زیادی داشت. در سریال «بریکینگ بد» لباس پوشیدن افراد واسه نشون دادن شخصیت اونا استفاده میشن و از لباسی که والتر وایت در هر اپیزود می پوشد میشه مقدار غرق شدن اون در دنیای خلافکاران رو حدس زد. به خاطر همین در قسمتای اول باید والتر وایت به عنوان یه شخصیت ساده، آروم و بعضی وقتا خسته کننده به نمایش گذاشته می شد و کرانستون کمک بسیاری کرد که اینطور شخصیتی به نمایش دربیاد. ایشون حتی تلاش کرد سبیل والتر وایت رو طوری طراحی کنه که به سبیل یه موش مرده شباهت داشته باشه.

هر روشی که کرانستون و گیلیگان واسه شناساندن شخصیت والتر وایت استفاده کرده باشن باید گفت که نتیجه باورنکردنی و فوق العاده س. شخصیت والتر وایت در قسمتای اول سریال طوری طراحی شده که تبدیل شدن ایشون به یه آدم خلافکار و قصی القلب بسیار بعید به نظر می رسه.

۱۲- در واقعیت یه فروشنده مواد مخدر به نام والتر وایت وجود داشته

هنر بیشتر از زندگی واقعی الهام میگیره اما بعضی وقتا عکس این موضوع هم صدق می کنه.
در دوران بالاترین درجه محبوبیت سریال «بریکینگ بد» و آشنایی همه طرفداران با قاچاقچی مواد مخدری به نام والتر وایت در شهر آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو، شاید بدترین اسم واسه کسایی که در قاچاق مواد مخدر فعالیت می کردن والتر وایت بود.

اما در سال ۲۰۱۳ در آلاباما مردی به وسیله پلیس بازداشت شد که والتر وایت نام داشت و در قاچاق مواد مخدر فعال بود. باحال تر این که این مرد در مورد قاچاق متامفتامین فعالیت می کرد که اینجور تشابهی بسیار باحال به نظر می رسه. والتر وایت واقعی به ۱۲ سال زندان محکوم شد که شاید بشه اسم والتر وایت و سریال «بریکینگ بد» و مخصوصا بی اطلاعی اون از اینجور سریالی رو در دستگیری اون موثر دونست.

در واقعیت، والتر وایت آلابامایی کار خود رو قبل از سال ۲۰۰۸ و شروع سریال «بریکینگ بد» شروع کرده بود پس ممکنه که هنر بازم از زندگی واقعی آدما الهام میگیره و نه برعکس.

۱۱- واسه ایشون آگهی درگذشتی تو یه روزنامه واقعی به چاپ رسید

سریال «بریکینگ بد» یکی از اون سریالای موفقیه که پایان بسیار باحال و مناسبی داره اما این موضوع بدین معنا نیس که طرفدرای سریال از نتیجه سریال و مرگ والتر حیرت زده و حتی اراحت نشده باشن.

بعضی از این طرفداران با چاپ یه آگهی فوت در روزنامه محلی آلبوکرکی با عکسی از ارباب دنیای مواد مخدر نشون دادن که تا چه حد یه شخصیت می تونه تو ذهن تماشاگر جای گرفته و باور پذیر شه.
در این آگهی ترحیم نوشته شده بود:” وایت یه محقق علم شیمی بود که در دبیرستان شیمی تدریس می کرد و بعدا یه امپراطوری تولید متامفتامین رو پایه ریزی کرد”. در ادامه اومده بود:” هدایای شما صرف امرو خیریه مربوط به مقابله با مواد مخدر به انتخاب شما می شه”.باحال تر از همه این که اگه کسی هم با این سریال آشنایی نداشت خیلی راحت باور می کرد که این آگهی ترحیم مربوط به یه شخصیت واقعیه. این موضوع پایان هوشمندانه سریال رو نشون می داد.

۱۰- نقش کرانستون در سریال «پرونده های ایکس” بهش کمک کرد که نقش والتر وایت رو بدست آورد

هر چند وینس گیلیگان از همون اول برایان کرانستون رو واسه اجرای نقش والتر وایت در نظر گرفته بود اما مسئولان شبکه اَی ام سی کسان دیگری رو واسه این نقش پیشنهاد کردن. از اون جایی که کرانستون بیشتر به خاطر نقش کمدی اش در سریال «مالکوم در میونه» (Malcolm in the Middle) میشناختنش مسئولان شبکه دلیل آوردن می کردن که ایشون نخواد تونست یه نقش جدی به عنوان خلافکار رو رو دوش بگیره.

حالا خوبیش اینه در اون دوران دیگه گزینه های مسئولین شبکه اَی ام سی در دسترس نبودن و این موضوع به گیلیگان فرصت دیگری داد که کرانستون رو واسه نقش والتر وایت در نظر بگیره.
اون با نشون دادن یکی از اپیزودهای سریال «پرونده های ایکس» (The X-Files) با عنوان «Drive» به مسئولین شبکه که کرانستون در اون نقش یه شخصیت شرور و دیوونه ضد یهودی رو بازی می کرد اونا رو راضی کرد که کرانستون توانایی ظاهر شدن در نقش والتر وایت رو داره.

بازی فوق العاده و داستانی کرانستون در این اپیزود از قبل گیلیگان رو راضی کرده بود که نقش والتر وایت رو به کرانستون بسپارد و مسئولین شبکه اَی ام سی هم با دیدن حرکات کرانستون در این اپیزود به خواسته گیلیگان رضایت دادن. این تصمیم مهم در آخر به موفقیت سریال «بریکینگ بد» و شخصیت والتر وایت منجر شد.

۹- جون کیوزاک و متیو برودریک واسه بازی در نقش والتر وایت در نظر گرفته شده بودن

قبل از اون که مسئولین شبکه اَی ام سی قبول کنن که کرانستون توانایی بازی در نقش والتر وایت رو داره، چندین بازیگر دیگه به طور جدی واسه بازی در این نقش مورد توجه قرار داشتن از جمله جون کیوزاک و متیو برودریک. هر چند از بعضی دید در نظر گرفتن این بازیگران واسه نقش والتر وایت کمی عجیب به نظر می رسه اما باید گفت که این دو هم به دلیل استعداد فوق العاده خود توانایی اجرای این نقش به بهترین راه ممکن رو داشتن. کیوزاک در طول دوران حرفه ای بازیگری خود نشون داده که توانایی اجرای نقش به شکل شخصیتای منفی و مثبت رو داره.

این مطلب را هم بخوانید :   هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

اما روی هم رفته با در نظر گرفتن داستان سریال نمیشه کسی مناسب تر از کرانستون رو واسه این نقش تصور کرد و وینس گیلیگان هم از قبل اعلام کرده بود که نمی خواد یه بازیگر بزرگ رو واسه اجرای نقش والتر وایت استخدام کنه چون این موضوع به مقبولیت سریال آسیب میزنه. موفقیت سریال «بریکینگ بد» نشون داد که گیلیگان دقیقاً می دونست داره چیکار می کنه.

۸- در اول قرار بود شخصیت والتر وایت جوون تر باشه

با اینکه ابتلای والتر وایت به سرطان چیزی بود که باعث شد ایشون به سمت تبدیل شدن به یه مغز متفکر دنیای قاچاق مواد مخدر جهت داده شه اما مشکل میانسالی هم در این موضوع نقش داشت مخصوصا وقتی که ایشون بر خلاف بهبود پیدا کردن از سرطان دوباره به ساختن امپراطوری قاچاق مواد مخدر خود ادامه میده و از بین رفتن نشونه های سرطان باعث نمی شه که ایشون از نقش یه تولید کننده متامفتامین خارج شه.

وینس گیلیگان در سناریوهای اولیه سریال «بریکینگ بد» شخصیت والتر وایت رو یه مرد چهل ساله رسم کرده بود و نه یه مرد پنجاه ساله. اما در آخر قرار شده که والتر وایت سن بالا تر باشه تا بحران میانسالی باورپذیرتر بوده و این که وقتی والتر میراث خود در زندگی رو به رقابت میکشه طبیعی تر و منطقی تر به نظر برسه. وگرنه دلیلی واسه ادامه دادن تولید مواد مخدر بعد از بهبود از مریضی سرطان باقی نمی مونه یا دستکم کمتر باورکردنی می بود.

واسه بعضی از تماشاگران جوون سریال شاید فرقی نمی کرد که والتر وایت ۴۰ ساله یا ۵۰ ساله باشه اما این تصمیم باعث شد که خیلی از طرفداران میانسال سریال با شخصیت والتر وایت همزادپنداری بهتری داشته و تبدیل شدن اون به هایزنبرگ رو بهتر باور کنن.

 ۷- مختصات شماره های بلیط بخت آزمایی ایشون به مکان فیلمبرداری سریال منتهی می شد

در اپیزود «Buried» در فصل پنجم، والتر مجبور می شه مکانی رو واسه قایم کردن پولایی که از راه ساخت و فروش متامفتامین بدست آورده پیدا کنه.
ایشون نقطه ای در وسط بیابان نیومکزیکو رو واسه این کار انتخاب می کنه و واسه این که نقطه دقیق دفن پول هاش رو یادش نره با به کار گیری مختصات محل یه بلیط بخت آزمایی می خره.

هر چند دنبال کردن مختصات اعداد روی این بلیط بخت آزمایی شما رو به پولای والتر وایت نخواد رساند اما مطمئنا شما رو مستقیماً به استودیو آلبوکرکی که سریال در اون جا ساخته می شد راهنمایی می کرد.

باحال این که اولین قسمت فیلم «انتقام جویان» (The Avengers) هم در همین استودیو فیلمبرداری می شد و در یکی از صحنه های فیلمبرداری سریال «بریکینگ بد» ساموئل ال جکسون که در این فیلم نقش خوب فیوری رو بازی می کرد وارد صحنه شده و با شوخی از کارگردان درخواست می کنه که بهش یه نقش کوتاه داده شه.

۶- سال تولد والتر وایت مشکل ساز شده

هیچکی در مورد سن والتر وایت در طول داستانای سریال «بریکینگ بد» شک  و شبه س ای نداره چون در اپیزود اول سریال پنجاه سالگی معلم شیمی جشن گرفته می شه و اپیزود پایانی در سن ۵۲ سالگی وب به اتمام می رسه. هر چند سن واقعی اون در سریال مشخص می شه اما سال تولد اون و زمان دقیق وقوع داستان در هاله ای از ابهام باقی می مونه.

در یکی از اپیزودهای سریال، پدر جین مارگولیس (نامزد جسی پینکمن) میگه که دخترش ماه بعد بیست و هفت ساله می شد.
از اون جایی که جین در آوریل سال ۱۹۸۲ به دنیا اومده بود میشه نتیجه گرفت که شروع داستان فیلم و تولد ۵۰ سالگی والتر وایت مصادف با سال ۲۰۰۹ بوده.

با این وجو وینس گیلیگان در مورد اسپین آف سریال که با عنوان «Better Call Saul» پخش می شه گفته که داستان این اسپین آف در سال ۲۰۰۲ و ۶ سال قبل از آشنایی سال گودمن با والتر وایت اتفاق می افته. اگه این تاریخا رو درست بدونیم باید اولین قسمت سریال «بریکینگ بد» در سال ۲۰۰۸ پخش می شد نه ۲۰۰۹٫

۵- اسم میانی والتر وایت که هارت ول بود به اسم نامزد وینس گیلیگان اشاره داره

هر چند در فیلم هیچ وقت به اسم میانی والتر وایت اشاره ای نمی شه اما خیلی از طرفداران سریال «بریکینگ بد» می دونن که اسم میانی اون «هارت ول» است اما شاید کسی نمی دونه که این اسم در واقع از اسم نامزد وینس گیلیگان با نام لوسی “هالی” هارت ول رایس گرفته شده.
اسم دختر والتر وایت که هالی اسمشه هم از اسم نامزد گیلیگان نشأت میگیره.

البته این اولین باری نیس که گیلیگان اسم نامزدش رو وارد فیلم هاش می کنه.
در فصل نهم سریال «پرونده های ایکس» گیلیگان اسم «هارت ول کالج» (Hartwell College) رو واسه یه مرکز آموزشی انتخاب کرده.

۴- در اول قرار بود که والتر وایت جین رو به قتل برسونه

یکی از نفرت انگیز ترین و وحشتناک ترین کارایی که شخصیت والتر وایت در سریال «بریکینگ بد» انجام میده اینه که اجازه میده جین، نامزد جسی پینکمن، در اثر زیاده روی در مصرف مواد مخدر در فصل دوم بمیرد اگه می تونست جون اونو نجات دهد یا دستکم تلاشی واسه نجات اون بکنه. هر چند این صحنه از فیلم خود خیلی دردناک و فراموش نشدنیه اما قرار بود این موضوع بسیار خشن تر و غیرانسانی تر ارائه شه.

وینس گیلیگان در اول طوری برنامه ریزی کرده بود که والتر وایت خود مستقیماً جین رو به قتل برسونه چه از راه تزریق کردن مقدار زیادی مواد به اون و یا خفه کردن اون. اما دیگر اعضای نویسندگان فیلمنامه با این ایده مخالفت کرده و بر این باور بودن که اینجور کاری باعث می شه تماشاگران نفرت خیلی بیشتری رو نسبت به اون چه که لازم بود نسبت به والتر وایت پیدا می کردن.

در آخر گیلیگان هم به همین ایده رسید و والت بدون این که حرکتی بکنه تماشاگر مرگ جین شد بدون این که خود مستقیماً در مرگش دخالتی داشته باشه.

۳- جورج آر آر مارتین عقیده داره که شخصیت والتر وایت از همه شخصیتای سریال «بازی تاج و تخت» مشکی تره

سریال «بریکینگ بد» هوادارن پرشوری داشت و آنتونی هاپکینز بعد از تموم شدن این سریال نامه ای پر از شادباش و تشویق رو به عنوان یه هوادار واسه برایان کرانستون فرستاد. جورج آر آر مارتین، نویسنده مجموعه داستانای «نغمه یخ و آتیش» که سریال پربیننده «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) از روی اون ساخته شده هم از طرفداران سریال «بریکینگ بد» بوده و باور داره که شخصیت والتر وایت از همه شخصیتای سریال «بازی تاج و تخت» شرورتر و منفی تره.

هر چند شخصیت والتر وایت بعد از تبدیل شدن به هایزنبرگ بسیار پست ونابکاره اما میشه اونو با شخصیتایی در سریال «بازی تاج و تخت» مانند جافری برثیون که بقیه رو واسه لذت شخصی میکشه یا رمزی بولتون که بسیار قصی القلبه مقایسه کرد.

۲- صحنه انداختن پیتزا روی سقف گاراژ فقط با یه برداشت گرفته شد

یکی از به یاد موندنی ترین و باحال ترین صحنه های فیلم سکانسیه که والتر وایت عصبانی و درمونده پیتزایی رو به هوا پرتاب می کنه و پیتزا روی سقف گاراژ فرود میاد. هر چند تیم تولید توقع داشتن که این سکانس چندین برداشت داره اما بعدا کرانستون در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که در کمال ناباوری این سکانس فقط با یه برداشت گرفته شده.
حتی تعجب کرانستون از این موضوع در سکانس مورد نظر هم دیده می شه.

باحال این که طرفداران سریال بارها تلاش کرده بودن در خونه ای که واسه فیلمبرداری استفاده شده بود و به یه زوج بازنشسته تعلق داشت این صحنه رو دوباره درست کنن تا جایی که وینس گیلیگان مجبور شد به طور رسمی از طرفداران سریال بخواد که از اذیت کردن صاحبان خونه مورد نظر با این کار خود دوری کنن.

۱- عکس العملا به سر تراشیده والتر وایت به طور کاملً واقعی بود

درمان سرطان والتر دلیل اصلی تراشیدن موهای اون در سریاله اما تغییر چهره اون باعث می شه که به عنوان شخصیتی که بیشتر درگیر قاچاق مواد مخدر شده ترسناک تر و شرورتر بنظر برسه. در هر صورت لحظه ای که والتر با موهای تراشیده ظاهر می شه تغییری عجیب در شخصیت اون اتفاق می افته و این صحنه که در اون والتر واسه اولین بار با سر تراشیده در برابر خونواده اش ظاهر می شه صحنه عاطفی و پرمحتواییه. حتی پسر اون اعلام می کنه که والتر شکل آدمای خشن و خلافکار رو به خود گرفته.

یکی دیگه از شاهکارهای گیلیگان این بود که دو بازیگر  که نقش همسر و پسر والتر وایت رو بازی می کردن هم قبل از این صحنه کرانستون رو با سر تراشیده ندیده بودن. ای بدون معناست که عکس العملای اونا در این سکانس به طور کاملً واقعی بوده و باورپذیری این سکانس خانوادگی رو شدیدا زیاد می کنه.