اردیبهشت 8, 1403

هزینه‌های سفر زمینی ارزان به گرجستان با اتوبوس: تفلیس

واسه سفر زمینی ارزون به گرجستان با اتوبوس و ورود به شهر تفلیس بد نیس  در مورد هزینه‌های رفت‌اومد، خوراک و تفریح یه برآورد حدودی داشته باشین تا تجربه‌ای موندگار از سفر رو واسه خود رقم بزنین.

همون‌طور که در قسمت اول این مطلب در هزینه‌های سفر زمینی ارزون به ارمنستان با اتوبوس گفتم، اطلاعات این مطلب از وب‌سایت‌های جور واجور گردشگری گرفته شده.
هم اینکه با در نظر گرفتن نوسانات دائمی قیمت ارز در ایران، قیمت‌ها براساس واحد پول کشور مقصد گفته شده‌ان البته در داخل پرانتز، برابر تومانی اونا هم با در نظر گرفتن تاریخ امروز یعنی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ رو هم نوشته‌ام که به‌صورت حدودی از هزینه‌های اینجور سفری خبردار شین.

برنامه سفر دلخواه ما به کمترین حد ممکن ۶ و بیشترین حد ۸ روز مرخصی نیاز داره.
البته اگه بتونین برنامه خود رو با تعطیلی‌های رسمی غیر از ۵ شنبه و جمعه جور کنین، به مرخصی کمتری نیاز دارین.

برنامه‌ای که ما واسه سفر خود در نظر گرفتیم، از ایروان شروع شده و به باتومی ختم می‌شه. یعنی اول در نظر داریم که به کشور ارمنستان وارد شیم و بعد به گرجستان و در آخر به تهران برگردیم.

دوباره یادآوری کنم که من این سفر رو هنوز نرفته‌ام و این برنامه‌ایه که بدنبال تحقیق اینترنتی اونو چیده‌ام. پس اگه شما تجربه اینجور سفری رو دارین، خوبه در بخش نظرات اونو با ما و مخاطبان ما در میان بذارین.

تفلیس

واسه اینکه با جزئیات اینجور سفری آشنا شید از شما دعوت می‌کنم تا انتهای این مطلب با من همراه باشین. البته این راهنمای سفر در سه قسمت جفت و جور شده. قسمت اول اون به شهر ایروان در کشور ارمنستان اختصاص داشت. در این قسمت هزینه‌های سفر زمینی ارزون به تفلیس با اتوبوس رو براتون برشمرده‌ام.

با ما همراه باشین.

تفلیس پایتخت گرجستان و پر از مکانای گردشگریه. از جمله میشه به تفلیس قدیم اشاره کرد که سه ارگ نارین قلعه، ارگ قدیمی تابور و ایسانی در خود داره.
نام این شهر به زبون گرجی تبیلی به معنی گرمه. از بالای کوه متاتسمیندا میشه خوب همه شهر رو تماشای کرد.

از دیدنی‌های تفلیس می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد:

  • پارک ملی بورجامی-خاراگائولی که در منطقه حفاظت‌شده در ناحیه قفقاز کوچیک در جنوب غربی تفلیس واقع شده و یکی از بزرگ ترین پارکای ملی اروپا هستش.
  • شهر چشمه آب گرم بورجامی حدود ۱۵۰ کیلومتر از غرب تفلیس فاصله و در منطقه توری قرار داره.
    قدم زدن در دور و بر تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنیه.
  • موزه ملی گرجستان در شهر تفلیس قرار داره.
  • در این موزه یه سری از دیوارنگاریای، چینی و شکلای جور واجور جواهرات نشون داده می شن که به زمان قبل از ورود مسیحیت تعلق دارن.

  • بخش قدیمی تفلیس رو میشه خوب از بالای قلعه ناریکالا دید. این قلعه رو اولین بار ایرانیا در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ساخته ان و در قرن ۱۷ میلادی مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته.
  • حموم سولفور در تفلیس به قرن ۱۹ میلادی تعلق داره.

مدارک و هزینه های لازم قبل از سفر به گرجستان : تفلیس

قبل از شروع سفر باید واسه گرفتن پاسپورت و یا روادید دست به کار شین. البته بعضی از کشورها مانند ارمنستان و ترکیه احتیاجی به روادید و یا ویزا ندارن و روادید بعضی از کشورها رو هم میشه در فرودگاه گرفت که به نام روادید فرودگاهی معروف هستن.

الان واسه سفر به گرجستان احتیاجی به گرفتن روادید و ویزا ندارین و واسه اون نباید هیچ هزینه ای بپردازید. تنها هنگام عبور از مرز یا فرودگاه، مهر ورود واسه شما زده می شه.

خوبه بدونین که مشکلات خروج از کشور واسه بار اول ۲۲۰ هزار تومن، بار دوم ۳۳۰ هزار تومن و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومنه که می تونین اونو به صورت اینترنتی در این جا و یا حضوری در فرودگاه و یا پایانه های مرزی زمینی پرداخت کنین.

راهنمای سفر زمینی ارزون به تفلیس با اتوبوس

واسه سفر اتوبوسی و مستقیم به تفلیس، تنها اتوبوسای تهران-تفلیس موجود هستن. البته اگه ساکن تبریز باشین، شمام می تونین از این اتوبوسا استفاده کنین اما فرقی در هزینه پرداختی وجود نداره. یعنی شمام همون هزینه اتوبوسای تهران تفلیس رو می پردازید اما در تبریز سوار اتوبوس میشین.

هر روز ساعت ۱۱ صبح و ۱۲:۳۰ ظهر از ترمینال غرب تهران به سمت تفلیس سه اتوبوس هست که می‌تونید از راه این لینک واسه خرید اینترنتی بلیط اتوبوس دست به کار شین.

در اتوبوس یه وعده ناهار کوتاه سرو می شه.

عادی ترین راه واسه رسیدن به گرجستان عبور از خاک ترکیه از راه مرز بازرگانه.

موضوع مهمی که واسه سفر با اتوبوس باید مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، معطلی در مرزه که یه بار در مرز ترکیه و دوباره در مرز گرجستان تکرار می‌شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ممکنه عبور اتوبوس از بازرسی کمرگ چندین ساعت طول بکشه.

فاصله تهران تا تبریز حدود ۶۸۰ کیلومتر، فاصله تبریز تا بازرگان هم ۲۹۰ کیلومتره.

  • مرز ترکیه

پس از رسیدن به مرز لازمه راه ۳۸۰ کیلومتری بین بازرگان تا مرز واله گرجستان رو طی کنین که اگه از کشور ترکیه عبور می‌کنین، به ترتیب باید از دوبایزید، ایقدیر، کارس و آرداهان رد شید.

پس از رسیدن به آرداهان باید از شهرهای یوسف و ترک گوزی عبور کنین و از اونجا به سمت مرز سارپی برونین که طول راه بازرگان تا مرز سارپی گرجستان حدود ۵۰۰ کیلومتره.

وقتی که وارد خاک گرجستان شدید، شهرهای واله و خاشوری واسه رسیدن به تفلیس سر راه شما قرار دارن.

  • مرز ارمنستان

اگه می خواید از کشور ارمنستان به گرجستان سفر کنین، بعد از اینکه وارد خاک ارمنستان شدید از شهرهای مغری، گریس، ایروان، دلیجان و ساداخلو عبور می‌کنین، وارد خاک گرجستان می‌شید. از شهر مارنه اولی که بگذرید، به شهر تفلیس، پایتخت گرجستان می رسین.

اگه دوست دارین طی این راه طولانی، در باقی شهرها هم توقف داشته و گردش کنین، راه های دیگری هم پیش روی شما قرار داره.
می تونین اول خود رو به ایروان یا باکو برسونین و بعد به تفلیس برید.

در زیر قیمت حدودی بلیتای یه طرفه گفته شده:

 

 

  • راه تهران – ایروان – تفلیس

بلیت اتوبوس تهران-ایروان: حدود ۱۲۰۰۰۰ تومن تا ۲۰۰۰۰۰ تومن

بلیت اتوبوس ایروان-تفلیس: حدود ۲۱ تا ۲۵ دلار
  • قیمت بلیت قطار ایروان-تفلیس: بین ۲۲ لاری گرجستان (حدود ۸۲ هزار تومن) تا ۵۰ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶ هزار تومن)

اتوبوس‌هایی که مستقیم از تهران به تفلیس می‌روند، در ترمینالی در مرکز شهر مسافران رو پیاده می کنن.

واسه رسیدن به هتل، هاستل یا آپارتمانی که انتخاب کرده‌اید می‌تونید از مترو یا اتوبوس استفاده کنین. البته، با در نظر گرفتن اینکه روز اول ممکنه کوله یا چمدون بزرگی همراهتون باشه، می‌تونید از تاکسی‌های اینترنتی گرجستان استفاده کنین که قیمت ارزون‌تری نسبت به تاکسی‌های عادی دارن.

یکی از اپ‌های تاکسی اینترنتی در تفلیس، Yandex.taxiه که می‌تونید دانلود کرده و مثل اسنپ یا تپسی ازش استفاده کنین.

واحد پول گرجستان و تبدیل ارز

لاری، واحد پول کشور گرجستانه و با نمادهای (GEL)، (₾) و (ლ) نشون داده می شه و هر ۱ لاری گرجستان  برابر ۳۷,۱۹ تومنه. (اندازه آزاد ۳۱ تیر ۱۳۹۷)

پیشنهاد ما اینه که از تهران لاری جفت و جور نکنین. دلار با خود ببرین و در تفلیس اونو به لاری تبدیل کنین. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید لاری از تهرانه.

از جمله اسکانسای عادی گرجستان میشه به اسکناسای ۱ لاری (با زمینه آبی)، ۲ لاری (نارنجی)، ۵ لاری (قهوه ای)، ۱۰ لاری (سورمه ای)، ۲۰ لاری (قرمز و کهربایی)، ۵۰ لاری (سبز)، ۱۰۰ لاری (یشمی، قرمز، نارنجی)، ۲۰۰ لاری (نارنجی) و سکه هایی چون ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ تتری و سکه های ۱ و ۲ لاری اشاره کرد.
خوبه بدونین که هر ۱ لاری برابر با ۱۰۰ تتریه.

اقامتگاه‌های تفلیس

در شهر تفلیس و پایتخت گرجستان، شکلای جور واجور مختلفی از اقامتگاه ها با هزینه های متفاوت هست.

  • هتلا: در تفلیس حدود ۳۲۲ هتل با درجه بندیای جور واجور دیده میشه که میشه طیف هزینه های زیر رو واسه یه شب دید:هتلای ۳ ستاره: بین ۴۰ لاری گرجستان (برابر ۱۵۰ هزار تومن) تا ۴۸۰ لاری گرجستان (برابر یه میلیون و ۸۰۰ هزار تومن)
  • آپارتمون: هزینه ‌سوئیتا بسته به محل آپارتمون، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات اون فرق داره.
    حدود ۱۴۰۰ آپارتمون در شهر باتومی هست که از اقامتگاهی لوکس تا محلی مناسب متفاوت ان.هزینه آپارتمانای تفلیس از شبی ۲۰ لاری گرجستان (برابر ۷۵ هزار تومن) تا ۶۰۰ لاری گرجستان (برابر ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومن)
  • هاستلا: هاستلا در واقع یه جور خوابگاه هستن که می تونین در اون جا تخت رزرو کنین و از امکانات ساختمون هم استفاده کنین. نزدیک ۲۰۰ هاستل جور واجور در شهر تفلیس هست که هزینه ها بسته به امکانات و موقعیت قرار گرفتن فرق داره.هزینه هاستلای تفلیس: از شبی ۷ لاری گرجستان (برابر ۲۶ هزار تومن) تا ۸۰ لاری گرجستان (برابر ۳۰۰ هزار تومن)

هزینه‌ های خوراک در تفلیس

وعده ها و میان وعده های غذایی درزمان سفر از جمله چند تا نکته مهم و زیادی ان که نباید از اون غفلت کرد.
اگه نخواهید در هتل اقامت کنین، لازمه تا از هزینه اجناس و محل جفت و جور اون‌ها اطلاعاتی داشته باشین. هم اینکه در ادامه اطلاعاتی از طیف هزینه یه وعده غذا در رستورانای جور واجور میگیم.

  • رستوران و فست فود: طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در شهر تفلیس پیش روی شماس. در زیر متوسط هزینه واسه هر مکان گفته شده.رستورانای ارزون قیمت: بین ۱۰ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰۰ تومن) تا ۱۵ لاری گرجستان (برابر ۵۵۸۰۰ تومن)

    رستوران متوسط: حدود ۲۰ لاری گرجستان (برابر ۷۴۴۰۰ تومن) تا ۳۵ لاری گرجستان (برابر ۱۳۰۲۰ تومن)

    رستوران لوکس: از ۵۰ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶۰۰۰تومان) به بالا

    فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: بین ۷ لاری گرجستان (برابر ۲۶۰۴۰ تومن) تا ۱۵ لاری گرجستان (برابر ۵۵۸۰۰ تومن)

خوراکیای لازم:

  • نون (۵۰۰ گرمی): ۰.۸ لاری گرجستان (برابر ۲۹۷۶ تومن)
  • شیر: هر لیتر ۲.۹ لاری گرجستان (برابر ۱۰۷۸۸ تومن)
  • برنج سفید (کیلویی): ۳ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰ تومن)
  • تخم مرغ ۱۲ عددی : ۳.۵ لاری گرجستان (برابر ۱۳۰۲۰ تومن)
  • یه بطری آب ۱.۵ لیتری: ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن)

میوه و سبزیجات (۱ کیلوگرم):

 

  • گوجه فرنگی: ۲.۵ لاری گرجستان (برابر ۹۳۰۰ تومن)

 

 

  • پیاز: ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن)

 

 

  • سیب زمینی: ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن)

 

  • کاهو: ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن)
  • سیب: ۲ لاری گرجستان (برابر ۷۴۴۰ تومن)

 

  • موز: ۳.۵ لاری گرجستان (برابر ۱۳۰۲۰ تومن)

 

 

    • پرتقال: ۳ لاری گرجستان (برابر ۱۱۶۰ تومن)

 

 

 

هزینه‌ های حمل و نقل عمومی تفلیس

واسه گردش در فواصل شهری تفلیس می تونین از گزینه هایی چون مترو، تاکسی، اتوبوس و مینی بوس استفاده کنین.

بلیت الکترونیک عادی در شهر تفلیس «Metromoney cards» اسمشه که اونو می تونین از ایستگاه های فروش بلیت در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان (برابر ۷۴۴۰ تومن) جفت و جور کنین.

واسه سوار شدن به مترو لازمه این کارت رو بخرین که به هنگام سواری اتوبوس و مینی بوسای زرد رنگ هم کاربرد داره.
این کارتا رو می تونین در ایستگاه های بلیت مترو و یا دستگاه های نارنجی، به مقدار دلخواه شارژ کنین.

  • مترو: مترو شهر تفلیس دو خط و ۲۱ ایستگاه جور واجور داره که نقاط مهم شهر رو به یه دیگه وصل می کنه.
    ساعت کاری مترو از ۶ صبح تا نیمه شبه و نام ایستگاه ها علاوه بر زبون گرجی به انگلیسی هم اعلام می شه.
    همونجوریکه گفته شد واسه مترو سواری احتیاج به کارت دارین. باید به هنگام ورود به مترو کارت زده که هزینه ۰.۵ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶۰ تومن) از کارت شما کم می شه.
  • تاکسی: تاکسیای شهر تفلیس بیشتر وقتا تاکسی متر ندارن، پس قبل از سوار شدن در مورد اندازه و هزینه با هم کنار بیایید. اندازه عادی واسه یه راه کوتاه (تا ۳ کیلومتر) برابر با ۵ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶۰۰ تومن) بوده و طولانی ترین مسیرها هم بیشترین حد تا ۱۰ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰۰ تومن) هزینه بر می داره.در هر حال اگه سوار ماشینی شدید که تاکسی متر داشت، لیست هزینه ها به این ترتیبه: ورودی تاکسی: ۳ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰ تومن)

    هزینه هر ۱ کیلومتر: ۰.۵ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶۰ تومن)

    هزینه هر ۱ ساعت انتظار: ۸ لاری گرجستان (برابر ۲۹۷۶۰ تومن)

  • اتوبوس و مینی بوس: اتوبوسای زرد رنگ شهر و مینی بوسایی به نام (Marshrutka) از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و در دسترس ان. در بیشتر ایستگاه های اتوبوس، لیست ایستگاه ها و مقاصد در تابلو دیجیتال به دو زبون انگلیسی و گرجی به نمایش در میاد. البته شماره و مسیرا روی تابلو اتوبوسا هم هست که به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اتوبوسا فقط در ایستگاه ها توقف دارن، در حالی که مینی بوس هر جا که شما بخواین، نگه می داره.
    واسه اینکه راننده مینی بوس توقف کنه، می تونین بلند بگید: Gaacheret ! یعنی بایست.واسه پرداخت هزینه اتوبوس و مینی بوس هم می تونین از بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنین که هزینه سواری اتوبوسا ۰.۵ لاری گرجستان (برابر ۱۸۶۰ تومن) و هزینه مینی بوسا بین ۰.۴ لاری گرجستان (برابر ۱۴۸۸ تومن) تا ۰.۸ لاری گرجستان (برابر ۲۹۷۶ تومن) است. البته می تونین واسه پرداخت هزینه از پول نقد هم استفاده کنین.
هزینه های تفریح در تفلیس

بیشتر مکانای دیدنی و تاریخی تفلیس، هزینه ورودی ندارن و رایگان هستن. با این حال در این جا هزینه ورودی مهم ترین مکانای دیدنی و تاریخی تفلیس و البته بعضی از فعالیتای هیجانی پایتخت گرجستان گفته شدن:

  1. تله کابین تفلیس: ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن)
  2. پارک آبی جینو پردایس: ۳۰ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰۰تومان) تا ۱۵۰ لاری گرجستان (برابر ۵۵۸۰۰۰ تومن)
  3. شهربازی متاتسمیندا: بسته به نوع و تعداد بازیا: ۳ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰ تومن) تا ۷۷ لاری گرجستان (برابر ۲۸۶۴۴۰ تومن)
  4. حموم گوگردی گولو: بین ۳۰ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰۰ تومن) تا ۲۲۰ لاری گرجستان (برابر ۸۱۸۴۰۰ تومن)
  5. پارک آسترا: دارای چندین بازی مانند کارتینگ، اتاق تیراندازی، بیلیارد و …: بین ۱ لاری گرجستان (برابر ۳۷۲۰ تومن) تا ۲۰ لاری گرجستان (برابر ۷۴۴۰۰ تومن)

 

ورودی ظرفیت‌های گردشگری

 

  • کلیسای جامع تثلیث یا سامبا : رایگان

 

  • قلعه تاریخی ناریکالا: رایگان

 

    1. باغ ملی گیاهشناسی گرجستان: ۳ لاری گرجستان (برابر ۱۱۱۶۰ تومن)
    2. باغ وحش تفلیس: ۲ لاری گرجستان (برابر ۷۴۴۰ تومن)

  • دریاچه لیسی: رایگان

  • کوهستان پارک متتسمیندا: رایگان
  • تورهای پیاده روی: رایگان

شهرداری تفلیس هر روز صبح ساعت ۱۰ و بعدظهر ساعت ۱۷ تورهایی پیاده‌روی رایگان واسه گردشگران برگزار می‌کنه. این تورها از میدون آزادی شروع می‌شه و بعضی از اماکن دیدنی شهر تفلیس مثل کلیساها، نانوایی معروف شهر، تله کابین و …. به وسیله راهنماهای گردشگری محلی به زبون انگلیسی معرفی می‌شن.

این مطلب را هم بخوانید :   با نامزدهای سودای سیمرغ جشنواره فجر آشنا شویم