اردیبهشت 8, 1403

راهنمای تحصیل رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در انگلستان و فرانسه

انگلستان و فرانسه، دو مقصد اصلی و تاریخی ایرانیان در بیرون مرز کشور بوده و بازم، فرصتای تحصیلی و گردشگری این دو کشور مهم قاره سبز دلیل شده تا هرساله هزاران ایرونی علاقمند به تحصیل در دو اقتصاد بزرگ جهان، راهی اونجا شن.

اولین گروه از دانشجویان ایرونی در نزدیک به یه قرن پیش، راهی پاریس و لندن شدن. گر چه انگلستان و فرانسه، دانشگاه های معتبر بسیاری در رشته های جور واجور دارن و بعضی وقتا در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارن، اما هزینه بالای تحصیل در انگلستان و مشکلات یادگیری زبون فرانسوی در فرانسه دلیل شده تا علاقمندان به تحصیل کم هزینه و انگلیسی زبون، مقصدهای راحت تر دیگری رو مثل سوئد، آلمان و نروژ رو در دستور کار خود بذارن.

با در نظر گرفتن اینکه انگلستان و فرانسه، یکی از مقصدهای مهم تحصیل در رشته های پزشکی، دندون پزشکی و پیرا پزشکی در اروپا و جهان هست و خیلی از استانداردها و لوازم و روشای جراحی و مراقبتای بالینی و کلینکی و امثالهم، از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این دو کشور بیرون میاد، دانشگاه گردی امروز ما، شما رو با فرصتای تحصیل پزشکی در فرانسه و انگلستان آشنا می کنه.

 

با ما همراه باشین.

 

از پاریس تا لندن

صدها دانشگاه معتبر و قدیمی در فرانسه دلیل شده تا یکی از مقصدهای اصلی دانشجویان بین الملل در دنیا، مهد جنبشای هنری و موسیقی و معماری و علم و فناوری قرن بیستم باشه. از سوربن تا مونت پلیه، فرانسه رو به یکی از قطبای علمی جهان تبدیل کرده که آرزوی خیلی از دانشجویان شرقی و غربی، تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشوره.

دانشگاه فرانسه، بیشتر هزینه تحصیلی بسیار کمی دارن و تماشاگر شهریهای آنچنانی دانمارک و سوئد و انگلستان در این کشور نیستیم. مثل آلمان که بیشتر دانشگاه ها به زبون آلمانی تدریس می کنن، زبون غالب در دانشگاه های فرانسه، فرانسویه و بر خلاف سوئد و فنلاند، اجباری واسه دانشجویان داخلی و بین المللی واسه تحصیل به زبون انگلیسی وجود نداره.

اگه دنبال فرصتای تحصیلی در فرانسه هستین، پیشنهاد می کنیم این رو دنبال کنین. علاوه بر فرانسه، کشور انگلستان که با کمبریج و آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه های جهان رو در اختیار داره، یکی از بهترین امپراطوریای آکادمیک قاره سبز رو مدیریت می کنه.
دانشگاه های انگلستان هم از نظر رتبه علمی و هم از نظر کیفیت و سیستم آموزشی، در گروه دانشگاه های کاریزماتیک و موثر جهان هستن.

هزینه تحصیل در انگلستان و هم اینکه هزینه زندگی در شهرهای جور واجور این کشور به اندازه ای بالاست که بارها، صدای شهروندان این کشور رو هم در آورده. به خاطر همین، خیلی از علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های انگلیس، به دلیل هزینه های بالای تحصیل به خصوص در رشته های مهندسی و پزشکی، عطایش رو به لقایش می بخشن.

بر خلاف دیگه کشورای اروپایی، دریافت بورس تحصیلی واسه تحصیلات رایگان در این کشور کمی سخته و در نیم قرن گذشته، انگلیس مثل بعضی از دانشگاه های آمریکای شمالی مانند هاروارد، مقصدی واسه نخبهای پولدار شده.

به هر حال اگه قصد تحصیل در انگلستان رو دارین، این درگاه اطلاعات خوبی رو بهتون میده.

تحصیل پزشکی در انگلستان

هر چند بازم ارسال روادید دانشجویی واسه علاقمندان تحصیل به انگلیس در ایران عملی نیس، اما هستن دانشجویانی که با دریافت ادمیشن دانشگاه ها

ی انگلیسی، به کشورای دیگه رفته و با هزینه شخصی، راهی دیار باکینگهام می شن.

تحصیل در انگلستان در میدون پزشکی، مثل تحصیل دوره کارشناسی ارشد که یه ساله، کوتاه تر از دیگر کشورای دنیاس. البته این بدون معنا نیس که تعداد کورسا کمتر میشه. بلکه نیازمند این هست که دانشجو، کار بیشتری بکنه. چون که طول دوره ۵ سال بوده و ۶ یا ۷ سال نیس.

دریافت پذیرش دانشجویی از کالجا و دانشگاه های انگلیس، به نسبت دانشگاه های آمریکای شمالی راحت تره. اما همونطور که گفتیم، هزینه های تحصیل در انگلستان بسیار بالاتر از خیلی از کشورای دنیاس. البته دانشجویان رشته های پزشکی می تونه بعد از گذروندن آزمون عمومی در سال دوم، در صورت کسب نمرات خوب، از سال سوم، کمک هزینه های دانشجویی از دانشگاه خود دریافت کنن.

این کمک هزینه ها می تونه به شکل اسکالرشیپ یا TA و RA باشه. نکته مهم اون هستش که بیشتر نزدیک به اتفاق دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی انگلستان، مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت کشورمون قرار داره.

یعنی اگه شما راهی به تحصیل در رشته های پزشکی این کشور شید، ارز دانشجویی به قیمت مبادله ای به شما تعلق میگیره و ، پس از علم آموختگی، میتونین تا با معادلسازی مدرک، از امکانات مادی و الهی رشته خود استفاده کنین.

مثلا گواهی صلاحیت حرفه ای دریافت کرده و در زمینه های مهندسی و پزشکی مشغول به کار شید. در انگلستان، لوازم پزشکی در میدونای جورواجور در اختیار دانشجو قرار میگیره تا استانداردهای نوین آموزشی انگلیس در کنار کارای آزمایشگاهی، دانشجو رو واسه روبرو شدن با دنیای کار و کاسبی آماده کنه.

یکی از دلایلی که دانشجویانی که وسع مالی خوبی دارن، انگلستان رو انتخاب می کنن، نزدیکی فاصله به ایرانه. در مقایسه با نیوزلند، فیلیپین، استرالیا، کانادا و حتی آمریکا که ده ها ساعت واسه رفت و اومد باید اختصاص داد، تهران تا لندن رو میشه در عرض کم تر از ۶ ساعت طی کرد.

به عنوان دانشجوی پزشکی در انگلستان، میتونین که بعد از گذشت یه ترم تحصیلی، از خدمات رایگان بیمه ای استفاده کنین.

دانشجویان پزشکی در انگلستان، معمولا قبل از شروع دوره، باید دوره های GCSE یا A-LEVEL COURSE رو بگذرونن که دوره های پایه یا FOUNDATIONA COURSE نامیده می شن.
بعد از گذروندن موفقیت آمیز این دوره ها، می تونین در رشته های پزشکی، ژنتیک، سلولای بنیادی، علوم آزمایشگاهی، دندون پزشکی، دوره های پیراپزشکی مانند پرستاری و مامایی رو انتخاب کنین.

معمولا قبولی در آزمون یا BMAT هم واسه دریافت ادمیشن از دانشگاه های پزشکی انگلستان لازمه. البته نکته مهم اون هستش که هر دانشگاه پزشکی در انگلستان، روش خاص خود رو در اعلام نیازمندیای پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS) داره و بخاطر این، شما واسه تحصیل در این کشور، باید اول مقصد دانشگاهی خود رو مشخص کرده و براساس نیازمندیا، به ارسال APPLICATION  دست به کار شین.

اگه قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندون پزشکی رو در انگلستان دارین، باید قبولی در آزمون UKCAT رو در کارنامه داشته باشین. اطلاعات بیشتر رو در درگاه اون دنبال کنین.

چون هر دانشگاهی سیستم و روش ادمیشن خاص خود رو داره، اکیدا پیشنهاد می شه که قبل از فرستادن مدارک، با مسئول هر دانشکده پزشکی، مکاتبه کرده و شرایط دریافت پذیرش، بورس و هم اینکه دوره های پیش نیاز احتمالی و هزینه های مربوطه رو به دقت سوال کنین تا موردی غیر شفاف و مبهم واسه شما باقی نمونه.

معرفی بعضی از مقصدهای تحصیل پزشکی در انگلستان

در انگلستان، دانشگاه های بسیار معتبری واسه تحصیل در رشته های پزشکی، دندون پزشکی و پیزا پزشکی هست که به دانشجویان مستعد که توانایی مالی خوب دارن پیشنهاد می شه که این دانشگاه ها رو اگه خواهان تحصیل در دانشگاه های معتبر پزشکی ایران نیستن، در دستور کار بذارن.

دانشگاه سالفورد انگلستان

یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه سالفورد انگلستانه که از جمله مقصدهای تحصیل پزشکی در این کشور هستش.
اطلاعات جدید درباره تحصیل دانشجویان بین المللی در این دانشگاه و فرصتای بورسیه رو میشه در این قسمت دید. نیازمندیای ادمیشن در این دانشگاه رو میشه در این نشانی دنبال کرد.

این مطلب را هم بخوانید :   پیش به سوی مسلخ؛ ماجرای تجاوز «کریستیانو رونالدو» به مهماندار هتلی در لاس‌ وگاس چیست؟

فهرست رشته های کارشناسی دانشگاه در این قسمت و رشته های کارشناسی ارشد و دکترا رو میشه در این لینک دید. شهریهایی که دانشجویان باید در هر سال تحصیلی پرداخت کنن رو در این نشانی بررسی کنین.

فهرست بعضی از رشته های این دانشگاه که از مامایی و پرستاری گرفته تا فیزیوتراپی، علوم توانبخشی، بهداشت حرفه ای و تصویربرداری هسته ای و رادیوگرافی رو شامل میشه رو در زیر می بینین. همونطور که توجه می کنین، می تونین ظرف ۱۵۶ هفته، کارشناسی مامایی رو از این دانشگاه معتبر دریافت کنین.

 

 

  • Imaging

 

 

  • BSc (Hons) Biochemistry

 

  • BSc (Hons) Biomedical Science

 

 

  • BSc (Hons) Human Biology and Infectious Diseases

 

  • BSc (Hons) Medicinal Chemistry

  • BSc (Hons) Physiotherapy

  • BSc (Hons) Criminology

 

 

  • BSc (Hons) Podiatry

 

 

  • BSc (Hons) Diagnostic Radiography

 

 

 

    • BSc (Hons) Public Health

 

  • MSc/PgDip/PgCert Ultrasound Imaging

  • BSc (Hons) Nursing Theory (One year top-up)

 

    • MSc/PgDip/PgCert Public Health

 

  • Level 6 (20 credits) Integrative Practice – Single module

 

  • MSc Biomedical Science

 

  • PhD MPhil MSc by research Imaging
  • BSc (Hons) Marketing

 

  • BSc (Hons) Occupational Therapy

 

  • MSc/PgDip/PgCert Trauma and Orthopaedics

 

    • BSc (Hons) Midwifery (156 weeks)

 

  • BSc (Hons) Nursing /RN Adult

  • MEng (Hons) Mechanical Engineering

  • PhD MPhil MSc by research Rehabilitation Science
  • BSc (Hons) Biochemistry with Studies in the USA
  • MSc/PgDip/PgCert Sports Injury Rehabilitation

مثلا مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مامایی رو میشه در این قسمت دید.

شرایط عمومی تحصیل در دانشگاه سالفورد

خواهندگان بین المللی واسه تحصیل در این دانشگاه، باید چیزای مهم زیر رو رعایت کنن که مهمترین مورد، آیلتس ۶.۵ آکادمیکه که هیچ مهارتی زیر ۵.۵ از ۹ نباشه.

دانشجویان بین المللی باید قبل از ورود به دانشگها، معادلسازی مدارک دانشگاهی خود رو براساس استانداردهای ATAS بکنن.

فرصتای تحصیلی در دانشگاه سیتی

دانشگاه سیتی انگلیس، از جمله دانشگاه های معتبر این کشور واسه تحصیل در رشته های پزشکیه. درگاه این دانشگاه رو در این نشانی ببینین.
این دانشگاه بیشتر از ۱۰۰ ساله که فعالیت داشته و تعدادی از علم آموختگان این دانشگاه، از جمله مقامات الان انگلیس هم هستن.

اگه روی گزینه courses & study کلیک کنین، فهرست رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد-دکترا دانشگاه و هزینه های تحصیل و شرایط ادمیشن رو مشاهده می کنین.

رشته هایی مانند کارشناسی ارشد پرستاری بزرگسالان، کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، کارشناسی ارشد اپتومتری کلینیکی و ده ها رشته پزشکی و غیر پزشکی دیگه در مقاطع جور واجور در این دانشگاه تدریس می شه.

اینستاگرام دانشگاه هم در این نشانی در دسترسه که واسه باخبر شدن از فعالیتای اون، جهت دنبال کردن اینستابازهای عاشق تحصیل در لندن پیشنهاد می شه.
معمولا در اینستاگرام دانشگاه های دنیا، میشه با دانشجویان و علم اموختگان رشته های جور واجور آشنا شد و با اونا درباره فرصتای تحصیلی و بورس و زندگی در شهرهای جور واجور دانشگاهی و مقولات آکادمیک، بحث و رد و بدل کردن نظر کرد.

البته حرفه ایا، لینکدین رو هم یادشون نره.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، اطلاعات مربوط به رشته ها، شرایط تحصیل و زندگی و پیدا کردن محل اقامت و هم اینکه آشنایی با دانشجویان بین المللی رو میشه در این صفحه جستجو کرد.
در ایران،‌ تنها ۲ موسسه به عنوان نماینده رسمی دانشگاه معرفی شده که اطلاعات اونا رو در زیر مشاهده می کنین.

Approved agents in Iran

  • GTA, H/O: Global Training Associates

Second floor, Ahang Building

West Hasht Behesht Ave

Isfahan 81546-43714

Iran

 

Tel: +98 31 32730168, +98 913 3188279

 

 

 

Fax: +98 31 3273 0160

  • Elm Gostar

قبل از اقدام واسه تحصیل در این دانشگاه، از راه بخش alumni با علم آموختگان دانشگاه مشورت کرده و اطلاعات مختلفی درباره تحصیل و زندگی در لندن و دانشگاه سیتی، دریافت کنین.

دانشگاه پزشکی UCL

یکی از مقصدهای تحصیل پزشکی در انگلستان، دانشگاه یو سی اله. این دانشگاه از بهترین مقصدهای تحصیلی در رشته های پزشکی در این کشور بوده و به دلیل بستر تحقیقات محور و رابطه با لابراتورها و مراکز تحقیقاتی پزشکی معتبر انگلیس و اروپا، دانشجویان و محققان بسیاری در ان مشغول به فعالیت هستن. مراکز مهارتای کلینیکی و تجهیزاتی که این دانشگاه از اون برخورداره، دلیل شده تا یکی از مقصدهای تحصیلی اصلی رشته پزشکی در انگلیس، دانشگاه UCL باشه.

درگاه این دانشگاه رو دنبال کنین. رشته های کارشناسی در بخشای پزشکی و پیزا پزشکی دانشگاه رو در این ببینین.
واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و PhD هم به بخش مراجعه کنین. شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی این دانشگاه رو در این نشانی کنین. شرایط کلی به توضیح زیره:

MBBS Entry Requirements

Academic requirements

Applicants should carefully check that they will meet UCL Medical School’s minimum academic standard before making an application. Please read this guide, which provides details of the 2018 entry requirements. Please also see the UCL online prospectus entry here

In addition to reading the Entry Requirements information, international applicants who do not speak English as a first language should ensure that they take one of the English Language qualifications (to “advanced level”) from the list of those accepted by UCL

All applicants must take the Biomedical Admissions Test (BMAT). BMAT will be used to assess scientific aptitude and will focus on scientific abilities relevant to the study of medicine. The BMAT scores are used, along with other information in the UCAS application, to help us select candidates for interview

همونطور که توجه می کنین، همه خواهندگان تحصیل در این دانشگاه، باید آزمون پذیرش بیومدیکان رو بگذرونن که واسه اطلاعات بیشتر به این برید. این آزمون تلاشیه واسه فهم ظرفیتای علمی و علم فنی خواهندگان تحصیل در رشته های پزشکی دانشگاه UCL و یکی از آزمونای ورودی واسه شروع تحصیل در این دانشگاه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که واسه تحصیل در مقطع دکترا رشته های پزشکی و پیرا پزشکی در دانشگاه UCL، شما ۳ گزینه پیش روی خود دارین:

Choice of Doctoral Programme

You have three choices of Doctoral Programmes at UCL Medical School

The PhD involves a singular piece of research driven by your own academic interests; if done part-time this takes around five years and involves a 100,000 word thesis

The EdD is a professional doctorate, therefore you will investigate your own working practices; it typically has a taught element and has assessments along the way.  Like the PhD it takes five years part time and the final thesis of 100,000 words is made up of a portfolio of research

The MD is a specific route for medics; it typically involves a singular study over two years full-time and a thesis of 50-60,000 words. It is worth getting an institutional perspective on which research degree your organisation values